Rheinmetall Lynx

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 284
76 867
113
Ebben a konfigurációban a 3 fős személyzet mellett 9 főt terveztek bezsúfolni hátra.
Alapvetően ebben az esetben 12 fős rajjal számolnak, mert a 3 fős kezelőszemélyzet is a raj része. Ebben az esetben érdekes lehet, hogy alapvetően a jármű parancsnoki feladatait ki és hogyan látja el.
Mert ugye nem lenne olyan nagy baj, ha a rajparancsnok tudná meghatározni a célokat, és tisztában lenne a jármű körüli harci helyzettel. Azonban neki ki is kellene szállni a deszanttal együtt, mert odakint is vezetnie kellene a rajt.
Erre megoldás lehet, ha desszant alkalmával kiszáll a parancsnoki helyről, és a helyettese ül a járműparancsnok székébe, aki addig a deszanttérben foglalt helyet. Ez ebben a 9 fős konfigban nem igazán kivitelezhető.
A másik lehetőség a jármű kezelő személyzete állandó, és tulajdonképen nem szerves része a rajnak. Ebben az esetben a raj parancsnoka taktikai hátrányban van, mivel a külvilágról csak hallomásból vannak infói.
Működhet mind a kettő, de ehhez az adott hadseregnek alkalmazkodnia kell.

Túlgondolod.A raj pk sosem ül a jármű pk. helyén mert ott a jármű pk. ül aki általában a raj pk. helyettese.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 284
76 867
113
Szerintem ez lenen a célravezető.

A kiemelésben írt hátrányt nem értem, hiszen a rajparancsnok (tizedes?) kiszállhat a lövészekkel együtt, hiszen valaki más a harcjárműparancsnok.

Őrmester vagy törzsőrmester az a tizedes.Sőt van olyan raj amelyiknek főtörzsőrmester.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 478
18 386
113
Ahogy egy Mercedes gyár know how-ját ide tudták hozni, úgy ez is menne.
A Mercedes gyár egy nemzetközi multi gyártási lánc eleme, 99 százalék export teljesítménnyel. Az lehet hatékony összeszerelő üzem, azt megéri felépíteni és berendezni. Az MH igények 5-6 év alatt kielegithetoek, utána mit csinál az RM a gyárral? Utána megint nem lesz 40 évig hadiipar itthon? Vagy kanál gépet gyártunk?
 
  • Tetszik
Reactions: Firga bácsi

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 284
76 867
113
Ne akarjuk már kitalalni a kanálba a mélyedést!
Ha 3 fő egy jármű kezelőszemelyzete akkor abban 3 ember marad mert egy sem fog kiszállni a deszanttal.A raj pk.Nem ül a jármű pk. helyére mert ez nem valami székfoglalós játék,hogy össze vissza üldögeljenek az emberek.A 21. században ha egy gyártó nem tudja azt megoldani,hogy a raj pk-nak a saját helyéről legyen vizuális kapcsolata a külvilággal akkor az egy szar gép amivel nem szabad foglalkozni!
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 576
14 485
113
Őrmester vagy törzsőrmester az a tizedes.Sőt van olyan raj amelyiknek főtörzsőrmester.

Jó, hát ahol egy altábornagy vezeti az egy századnyi (oké, a teherszállítókkal együtt talán egy osztálynyi légierőt, meg ahol dandártábornok irányít zászlóalj méretű erőket, ott akár főtörzs is irányíthat rajt, de ugye elvileg egy 6-8(9-11) fős alakulatot tizedesnek kellene irányítania, ahogy a szakaszt szakaszvezetőnek.

Ezen rendfokozatok elnevezése is innen ered, ahogy pl. a századot századosnak, a járőrt/őrsöt/tűzcsoportot meg őrvezetőnek illene vezetnie, és a tartalékosokkal együtt is legfeljebb hadosztálynyi Honvédséget sem vezérezredesnek, hanem vezérőrnagynak kellene irányítania.
 
  • Tetszik
Reactions: Firga bácsi

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 385
8 928
113
A Mercedes gyár egy nemzetközi multi gyártási lánc eleme, 99 százalék export teljesítménnyel. Az lehet hatékony összeszerelő üzem, azt megéri felépíteni és berendezni. Az MH igények 5-6 év alatt kielegithetoek, utána mit csinál az RM a gyárral? Utána megint nem lesz 40 évig hadiipar itthon? Vagy kanál gépet gyártunk?

Pontosan. Sőt, ha kukacoskodni akarunk, akkor a Mercedes nem hozott túl sok know-how -t a magyar (hadi)ipar számára. Még jobban leegyszerűsítve egy német gyár magyarországi diszlokációval.

A cseheknél nem ez a helyzet (akkor már rég készen lennének valószínűleg) - Ők a saját iparukat/hadiiparukat szeretnék pozicíóba hozni ebben a projektben. Ez megy ennyire nyögvenyelősen ...
 

Firga bácsi

Well-Known Member
2019. december 8.
499
767
93
Nem tudatjuk mi van a háttérben.
Valószínűleg nincsenek olyan speciális igényeink. A Leopard 2a7+HU is a magyar igények szerint érkeznek 3 év múlva.

Hát ez az! A Leopard 2A7+ egy létező, kiforrott harckocsi legutolsó, legkorszerűbb változata, megbízható és kipróbált rendszerekkel, üzemeltetési tapasztalatokkal. Mi 2018. decemberben aláírtunk (1,5 éve) és csak 5 évvel később jönnek a tankok. Akkor mi lehet egy olyan harcjárművel, ami még nem is létezik, ki kell fejleszteni és jó alaposan le is kellene tesztelni, A felmerült hiányosságokat meg ki kellene javítani és csak aztán kerülhetne sorozatgyártásba.
Ha mondjuk mi most aláírnánk, akkor az RM neki állna a mi igényeinket is figyelembe venni, azokat a rendszereket is integrálná amiket mi akarunk. Gondolom az ausztrál prototípussal együtt kellene a magyar változatot is kifejlesztenie az RM-nek. Az ausztrálok még csak ezt követően kezdik meg egy hosszú, két éves tesztelési fázisban értékelni a prototípusokat. Azok eredményei alapján a módosított jármű mehet sorozatgyártásba, miután a kormányuk 2022-ben meghozza döntését a rendszeresítésről. :rolleyes:

https://www.defenseworld.net/news/2...IFVs_for_Australia___s_LAND400_Contest_Trials


Itt írnak a programról:

https://www.defensenews.com/global/...stralias-10-billion-fighting-vehicle-program/

Ha jól értem a 211 boxer 3,6 Milliárd dollárba került, az kb 17,06 millió / darab. :eek: Sokallom. Biztos valamit rosszul értelmeztem.

Az IFV kért a 10,3 milliárdos összeg fennmaradó részét (6700 millió $) költhetik a 450 darab láncosra. Az 14,88 millió $/darab. Ez is sok. A három prototípusért kb. 50 millió dollárt kifizetnek, az már benne van ebben szerintem.
Ott megvannak a helyi beszállítók, és van egy helyi fejlesztő központjuk is.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 107
33 379
113
Hát ez az! A Leopard 2A7+ egy létező, kiforrott harckocsi legutolsó, legkorszerűbb változata, megbízható és kipróbált rendszerekkel, üzemeltetési tapasztalatokkal. Mi 2018. decemberben aláírtunk (1,5 éve) és csak 5 évvel később jönnek a tankok. Akkor mi lehet egy olyan harcjárművel, ami még nem is létezik, ki kell fejleszteni és jó alaposan le is kellene tesztelni, A felmerült hiányosságokat meg ki kellene javítani és csak aztán kerülhetne sorozatgyártásba.
Ha mondjuk mi most aláírnánk, akkor az RM neki állna a mi igényeinket is figyelembe venni, azokat a rendszereket is integrálná amiket mi akarunk. Gondolom az ausztrál prototípussal együtt kellene a magyar változatot is kifejlesztenie az RM-nek. Az ausztrálok még csak ezt követően kezdik meg egy hosszú, két éves tesztelési fázisban értékelni a prototípusokat. Azok eredményei alapján a módosított jármű mehet sorozatgyártásba, miután a kormányuk 2022-ben meghozza döntését a rendszeresítésről. :rolleyes:

https://www.defenseworld.net/news/2...IFVs_for_Australia___s_LAND400_Contest_Trials


Itt írnak a programról:

https://www.defensenews.com/global/...stralias-10-billion-fighting-vehicle-program/

Ha jól értem a 211 boxer 3,6 Milliárd dollárba került, az kb 17,06 millió / darab. :eek: Sokallom. Biztos valamit rosszul értelmeztem.

Az IFV kért a 10,3 milliárdos összeg fennmaradó részét (6700 millió $) költhetik a 450 darab láncosra. Az 14,88 millió $/darab. Ez is sok. A három prototípusért kb. 50 millió dollárt kifizetnek, az már benne van ebben szerintem.
Ott megvannak a helyi beszállítók, és van egy helyi fejlesztő központjuk is.
Szamunkra az eredeti nemet koncepciotol es protojarmuvektol nem kell annyira elternunk kornyezeti adodsagaink miatt... /se sivatag se 50 c os napi hoingas. M ert hasznalunk es cm ert kg es t. L t /metrikis mertekegysegeink./ stb
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 284
76 867
113
Jó, hát ahol egy altábornagy vezeti az egy századnyi (oké, a teherszállítókkal együtt talán egy osztálynyi légierőt, meg ahol dandártábornok irányít zászlóalj méretű erőket, ott akár főtörzs is irányíthat rajt, de ugye elvileg egy 6-8(9-11) fős alakulatot tizedesnek kellene irányítania, ahogy a szakaszt szakaszvezetőnek.

Ezen rendfokozatok elnevezése is innen ered, ahogy pl. a századot századosnak, a járőrt/őrsöt/tűzcsoportot meg őrvezetőnek illene vezetnie, és a tartalékosokkal együtt is legfeljebb hadosztálynyi Honvédséget sem vezérezredesnek, hanem vezérőrnagynak kellene irányítania.

Honnan veszed ezt a tizedes hülyeseget amit összehadoválsz arról,hogy kinek mit kene parancsnokolnia?Ezen kivül a rajt mindenhol altiszt vezeti.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 149
119 595
113
Jó, hát ahol egy altábornagy vezeti az egy századnyi (oké, a teherszállítókkal együtt talán egy osztálynyi légierőt, meg ahol dandártábornok irányít zászlóalj méretű erőket, ott akár főtörzs is irányíthat rajt, de ugye elvileg egy 6-8(9-11) fős alakulatot tizedesnek kellene irányítania, ahogy a szakaszt szakaszvezetőnek.

Ezen rendfokozatok elnevezése is innen ered, ahogy pl. a századot századosnak, a járőrt/őrsöt/tűzcsoportot meg őrvezetőnek illene vezetnie, és a tartalékosokkal együtt is legfeljebb hadosztálynyi Honvédséget sem vezérezredesnek, hanem vezérőrnagynak kellene irányítania.
Ez a szakaszt szakaszvezetőnek néphadsereges ökörség ami csak az irdatlan méretű sorállomány miatt létezett. A világháborúban valami fura oknál fogva hadnagy volt a szakasz élén. Illetve a nyugati hadseregekben is mindig ez volt a módi.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm and dudi

Firga bácsi

Well-Known Member
2019. december 8.
499
767
93
Szamunkra az eredeti nemet koncepciotol es protojarmuvektol nem kell annyira elternunk kornyezeti adodsagaink miatt... /se sivatag se 50 c os napi hoingas. M ert hasznalunk es cm ert kg es t. L t /metrikis mertekegysegeink./ stb

De a Lynxet nem használja még senki, a német sem. Mindegy hogy európai vagy angolszász mértékrendszer szerint lesznek benn a csavarok, ha még nincsenek meg a csavarok.
A Lynx nem kell a BW-nek. Ha a csehek bedobják az unalmast, akkor csak ausztrál és amcsi érdeklődés lesz a csöppnyi magyar igényekkel szemben. Szerinted a mi igényeink lesznek a fontosabbak vagy a fizető nagyhatalmaknak szánt járművek igényei?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 355
46 163
113
Szerintem amíg a járműben van, megoldható, hogy a kiszálló deszant parancsnoka - vagy akár a többi lövész is - is láthassa azokat az infókat, amiket a harcjármű parancsnoka.

Viszont onnantól, hogy 3 helyett csak két fő marad a harcjárműen - amennyiben a rajparancsnok a harcjármű parancsnoka is és kiszáll a rajjal - akkor az onnantól egy csökkent harcértékű harcjármű.
Miért is? A PUMA esetén a parancsnok bármikor átveheti a toronylövész szerepét. Ettől ő még ugyan azokat a feladatokat is végzi, mint a korábban, csak ő is lőhet a fő fegyverzettel. Tulajdonképpen akkor csak 2 fős az üzemeltetés.
De szerintem a technika és az interface fejlődésével lazán csökkenthető a 3 fős személyzet akár kettőre is.
Meg lehet nézni, hogy pl a 80-as években szinte minden valamire való harci repülő 2 személyes volt. Ma már keresni kell az olyat!
 

Firga bácsi

Well-Known Member
2019. december 8.
499
767
93
Ez a szakaszt szakaszvezetőnek néphadsereges ökörség ami csak az irdatlan méretű sorállomány miatt létezett. A világháborúban valami fura oknál fogva hadnagy volt a szakasz élén. Illetve a nyugati hadseregekben is mindig ez volt a módi.

Nem annyira. Csak az angolszász katonai kultúrában. A poroszban a mai napig nem (BW, osztrák, stb.). Ott vagy zászlós a szpk., vagy hadnagy. Ja és nem annyira működik a vezényzlő altiszti rendszer, mit ahogy nálunk, sem, hisz idegen a magyar hagyományoktól.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 355
46 163
113
Túlgondolod.A raj pk sosem ül a jármű pk. helyén mert ott a jármű pk. ül aki általában a raj pk. helyettese.
A Bradleyben pl. a rajparancsnok a jármű parancsnoka, és van egy tartalék ember, aki deszantkor beül a helyére. De a BTR-ben is. Ti mondtátok, hogy jelenleg is helycsere van a BTR-en belül, amikor deszantolnak.
Vagy valamit félreértettem?
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 149
119 595
113
Nem annyira. Csak az angolszász katonai kultúrában. A poroszban a mai napig nem (BW, osztrák, stb.). Ott vagy zászlós a szpk., vagy hadnagy. Ja és nem annyira működik a vezényzlő altiszti rendszer, mit ahogy nálunk, sem, hisz idegen a magyar hagyományoktól.
Hát nem tudom osztrák és német hadnagyot is ismerek aki szakaszpk. Zászlóst valahogy kevésbé.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 107
33 379
113
Miért is? A PUMA esetén a parancsnok bármikor átveheti a toronylövész szerepét. Ettől ő még ugyan azokat a feladatokat is végzi, mint a korábban, csak ő is lőhet a fő fegyverzettel. Tulajdonképpen akkor csak 2 fős az üzemeltetés.
De szerintem a technika és az interface fejlődésével lazán csökkenthető a 3 fős személyzet akár kettőre is.
Meg lehet nézni, hogy pl a 80-as években szinte minden valamire való harci repülő 2 személyes volt. Ma már keresni kell az olyat!
Dehogy tudnad csokkenteni mar bocs.
A harcjarmu pk adja az iranyt a vezetonek es a celt az iranyzonak emellett kapcsolatot tart a desszantal es a tobbi harcjarmuvel...

Semmi olyan igenyunk nincs amit a lynx ne teljesitene mar most.

Vezenylozaszlos egy igen kis korrol beszelsz ak /kvazi szakszervezeti foembert szerepet us betolt./ osszekoto a legenysegi es altiszti allomany es a tiszti fotiszti allomamy kozott. /vegulis tiszti altiszti erdekkepviselet kepviselo./
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 107
33 379
113
A Bradleyben pl. a rajparancsnok a jármű parancsnoka, és van egy tartalék ember, aki deszantkor beül a helyére. De a BTR-ben is. Ti mondtátok, hogy jelenleg is helycsere van a BTR-en belül, amikor deszantolnak.
Vagy valamit félreértettem?
Szeerintem valamit ferre ertettel. Az en volt rajomba a raj pk komamdozos volt jott a desszantal es a raj pkh volt a kocsi pk.

Volt olyan raj a szakaszba ahol a raj pk volt a kocsi pk /mert o ott erezte jobbnak magat./ es a pkh desszantolt...

Nem gond ha a raj pk desszantol csak legyen hirado kapcsolata.

De helycserelgetes az nem volt...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 284
76 867
113
A Bradleyben pl. a rajparancsnok a jármű parancsnoka, és van egy tartalék ember, aki deszantkor beül a helyére. De a BTR-ben is. Ti mondtátok, hogy jelenleg is helycsere van a BTR-en belül, amikor deszantolnak.
Vagy valamit félreértettem?

Nem.A BTR-ben a raj pk az hátul ül a deszanttal.
A Bradley a vilag egyik legelbaszottab dolga a az amerikai rajjal,semmilyen szempontból nem releváns,hogy mit művel az amerikai raj+Bradley kombináció.

Így együtt elbaszott dolog(amerikai raj+Bradley) nem pedig külön külön a kettő.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and kamm

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 284
76 867
113
Szeerintem valamit ferre ertettel. Az en volt rajomba a raj pk komamdozos volt jott a desszantal es a raj pkh volt a kocsi pk.

Volt olyan raj a szakaszba ahol a raj pk volt a kocsi pk /mert o ott erezte jobbnak magat./ es a pkh desszantolt...

Nem gond ha a raj pk desszantol csak legyen hirado kapcsolata.

De helycserelgetes az nem volt...

Az a raj pk. aki a BTR-ben maradt csak simán egy lusta szar volt aki nem akart kiszállni futkározni meg ilyenek hanem csak üldögelt a BTR-ben.Ezzel egyébként minden létező írott és iratlan szabályt megszegve.
 
  • Tetszik
Reactions: therob