Ilyen lesz a miénk is kisebb változtatásokkal ugyan?
Gyakori érv, hogy a magyarok úgy is mindent elbaltáznak, a RM meg profi. Ha logikusan gondolkodok, mennyire valószínű, hogy a német cég örömmel fogadja, hogy néhány kiló és pár dollár lespórolásáért az eddigi egyetlen rendszeresítő, amely katonák a multi reklámarcai ezentúl, azért cserébe csupa olyan újság cikkeket olvas majd cégvezetőként, hogy itt leégett műszaki probléma miatt egy Hiúz, ott átlőtték a frontját a 30-asra modernizált BTR-ek?
A németnek az az érdeke, hogy az US Army vagy a BW-hez képest kis darabszámú korai megrendelők
mindent vegyenek meg. És ha olyan dolog történik, ami ma még elképzelhetetlen, hogy Románia átáll az oroszok oldalára, akkor a Lynxek az oldalukkal is pattintották a jenki-svájci Piranhát, mert a pásztor nép tényleg nagyon kis kaliberrel rendszeresítette őket, de mi a felpimpelt lőszerekkel sok lyukat fúrtunk az oldalukba.
Az eredeti reklám szöveg az volt, hogy Stanag 4. Mert így olcsóbb az üzemeltetése az első háborúig. (És mert a germán abból indult ki, hogy hosszú idő óta először csak baráti népekkel határos. Úgy számolta, hogy egy európai üzemeltető még legalább egy évtizedig olcsóbb üzemanyag fogyasztással el tud lenni, csak néhány missziós járműnek lesz szüksége Stanag6-ra.) És ha helyzet van, a marketing duma szerint órákon belül felhúzható a laktanyában is maxos védelemre.
Vannak kétségeim afelől, hogy ez a gyakorlatban megvalósul-e. Sokkal reálisabbnak látom, hogy egyből összehegesztettjük maxosra és az mindig vele lesz.
De ez csak az én logikám, hogy egy új termék piacának bővítéséhez mi lenne kedvezőbb egy nemzetközi cégnek. És hogy erről meg fogja győzni a magyar vezetést, mert nekünk meg szintén ez az érdekünk.
A platform koncepció nagy hatékonyságú IFV-nél sajnos nem működik.
Ez az oka, hogy a Puma-nak sincs nagyon más verziója.
A hatékony IFV olyan, mint egy versenyautó. Győzni lehet vele a versenyen, de büfés kocsinak nem jó az alváza.
Ezért rossz a Lynx platform koncepció.
Ahhoz túl drága lesz, hogy alvaltozatok készüljenek belőle.
Pl:
- A vontatója Leopard 2 alvázú Büffel, tehát azt drágán kifejleszteni nem éri meg.
- A sebesült szállító szerepre egy 3-4 Mrd Ft értékű jármű túl drága. A németek is inkább boxert, vagy mást használnak. Ez az eü kiürítés koncepciójához is kell, hogy illeszkedjen.
- A légvédelmi, aknavető hordozó, stb. platform is a költségeken bukhat. Egész egyszerűen olcsóbb és sok szempontból hatékonyabb lehet a 8x8-as alváz itt is.
- A vezető kiképző a németeknél népszerű, de a nélkül is el lehet lenni. Költsége vetekszik az IFV-vel.
- Egyedül a vezetési pontban látok fantáziát, az kellhet.
Bennem is felmerült már a kérdés, hogy ha a közvetlen tűznek nem kitehető aknavetős változatnak nincs szüksége annyi páncélra és kevésbé releváns a terepen való gyorsulás, akkor miért nem az olcsóbb kerekest választjuk.
De a hivatásos katonáktól a válasz az, hogy logisztikailag ideális az, ha minden ugyan azon az alvázon van. És ugyan azon a terepen biztosan elmegy, amin a láncos. (Itt mondjuk én kevésbé értem azt, hogy ha egy IFV-nél fontos az, hogy egy domboldalt megmásszon egyenesen fölfelé, akkor egy aknavetősnek miért kell őt oda követnie és miért nem lő át a domb felett, majd később a kerekeivel akár meg is kerülheti azt, ha már több kilométerrel sikerült visszaszorítani az ellenséget a tűztámogatása segítségével.)
A csapatlégvédelemnél viszont csak a közepes hatótávolságú rakétásakat tudnád kerekekre rakni, remélhetőleg lesz ilyen is. Viszont a Skyrangert vinni kell a menetoszloppal, mert a gpá lőtávolsága viszonylag kicsi és a rakétája sem tud túl sokat. Oda kell az IFV páncélzata és hogy ugyan olyan dinamikai paraméterei legyenek terepen.
Sebesült kimentő verziónál pedig ha egy nehéz dandár elakad és tűz alatt tartják, ott kérdésessé válik, hogy egy APC képes-e bemenni azért a meglőtt katonáért, amiért egy IFV még egy 30-as ágyú ellenében is bemegy és kihozza. De ha a APC-nk szintén Stanag6 lesz, akkor a kérdés jogos, attól félek. (Viszont itt kis darabszámokról beszélünk, elvileg nem jelent olyan költségnövekedést pár mentős, mintha a logisztikába csak az ő kedvéért beleraknak kerekes pótalkatrészt meg hidrogén ellátást.)
Ezt tényleg azoknak kellene megválaszolniuk, akik nagyon átlátják a dolgokat valós körülmények között. Én fotelből könnyen okoskodom.