Szállítógépek váltása a MH-nél

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 075
36 530
113
Total ertelmetlen lenne. A KC-390 eleve SAR stb cuccokal jon, ha kered a S&R fuknciot (ugy remlik, mi kertuk), azaz maris hasznalhato mindezeknek a tobbsegere.
ISTAR felderítő gépekről beszélgettünk - ilyen képessége a KC-390-nek nincs és hülyeség is lenne erre használni. A SAR (Search And Rescue) az tök más!
Drónokkal nem váltható ki minden: nem véletlen vannak embervezette ISTAR gépek még mindig, sokkal több műszer fér rá, mint egy HERMES-re vagy HERON-ra. Talán a Globalhawk ami ezekhez nagy felderítő gépekhez mérhető felszerelésben, de az nagyon nem a mi pénztárcánknak és igényeinknek van kitalálva.
 
  • Tetszik
Reactions: Negan
K

kamm

Guest
ISTAR felderítő gépekről beszélgettünk - ilyen képessége a KC-390-nek nincs és hülyeség is lenne erre használni. A SAR (Search And Rescue) az tök más!
:rolleyes:
SAR = synthetic aperture radar, ez egy kompozit kepalkoto technologia
S&R = search & rescue
Ha nem erted, mi van a listaban felsorolva, inkabb kerdezz. Ahogyan irtam, az izraeli lista jo reszet tudni fogja a Millenium, pontosan a S&R felszerelese miatt, ami tipikusan felszini radarkepesseget es azonositast jelent.
Amit nem fog tudni, az a tavoli radar (early warning) es a SIGINT kepessegek, azokra irtam megoldasokat, helyzettol fuggoen.

Drónokkal nem váltható ki minden: nem véletlen vannak embervezette ISTAR gépek még mindig, sokkal több műszer fér rá, mint egy HERMES-re vagy HERON-ra. Talán a Globalhawk ami ezekhez nagy felderítő gépekhez mérhető felszerelésben, de az nagyon nem a mi pénztárcánknak és igényeinknek van kitalálva.
Baszki olvasd mar el, mi a lof@szt irok.Tenyleg qrva idegesito, hogy az esetek feleben nem birod feldolgozni, mit ir a masik, csak valamifele ostoba pavlovi reflextol vezerelve behanysz valami stupid promoanyagbol szarmazo ures kliset valaszul... mindezt egyertelmuen tudatosan csinalod, hiszen kozben direkt levagod azt a reszt ahol ezeket igen pontos kontextusban megirtam.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 656
5 422
113
Már nagyon kellenének a KC-k, Nem vagyok túl naprakész a sok szolgálat és meló miatt, ezért kérdezem, hogy a repülőnapra már -elvileg -megérkeznek a mi gépeink?

A legutolsó híresztelés szerint 2023 év vége, de inkább 2024-ben jönnek. Amúgy a kb novemberi Magyar Közlöny óta semmi hivatalos infó a repnapról, még időpont bejelentés se volt, pedig már május vége. Szerintem az eddigiekhez képest kisebb lesz, nagyrészt Honvédségi bemutatók, 1-2 külföldi vendég max. (mindenki Bukarestbe és Radomba megy...)
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 724
2 266
113
A legutolsó híresztelés szerint 2023 év vége, de inkább 2024-ben jönnek. Amúgy a kb novemberi Magyar Közlöny óta semmi hivatalos infó a repnapról, még időpont bejelentés se volt, pedig már május vége. Szerintem az eddigiekhez képest kisebb lesz, nagyrészt Honvédségi bemutatók, 1-2 külföldi vendég max. (mindenki Bukarestbe és Radomba megy...)
Elmarad!
 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
3 826
6 729
113
Kellene az A330 MRTT-vé átépítése!
Olyanokat tudsz neha a semmibol mondani... az utolso dolog, ami nekunk kell, az egy dedikalt, civil freighter-tanker, ami masra nemigen jo. Akkor inkabb adjak el, es vegyenek meg 2-3x KC-390 az aran, azzal a legkozelebbi jarvanyt es a haderot is megoldottak 20-30 evre (ti. 5 Millenium mindent megoldana hosszu idore.)
 
  • Tetszik
Reactions: gafzhu and fitom

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 416
74 283
113
A jelenlegi helyzetben inkább tűnik valószínűbbnek hogy nem a KC390-ből hanem az A330-ból vesznek még néhányat, mert az augusztus 20-i A330 meghibásodás itt is nyilvánvalóvá tette hogy 1 gép nem gép... három hétig nem repült a gép, munka meg lett volna. Állítólag eredetileg is legalább 3 gép beszerzését tervezték.
 

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
2 329
7 602
113
A jelenlegi helyzetben inkább tűnik valószínűbbnek hogy nem a KC390-ből hanem az A330-ból vesznek még néhányat, mert az augusztus 20-i A330 meghibásodás itt is nyilvánvalóvá tette hogy 1 gép nem gép... három hétig nem repült a gép, munka meg lett volna. Állítólag eredetileg is legalább 3 gép beszerzését tervezték.
Én úgy tudom hogy légierő és haditengerészetnek van egy olyan szabály hogy 3 más minden eszközök minimum 3 kell
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 921
22 498
113
A jelenlegi helyzetben inkább tűnik valószínűbbnek hogy nem a KC390-ből hanem az A330-ból vesznek még néhányat, mert az augusztus 20-i A330 meghibásodás itt is nyilvánvalóvá tette hogy 1 gép nem gép... három hétig nem repült a gép, munka meg lett volna. Állítólag eredetileg is legalább 3 gép beszerzését tervezték.
Én úgy tudom hogy légierő és haditengerészetnek van egy olyan szabály hogy 3 más minden eszközök minimum 3 kell
KC390-ből is 3 db volt tervezve.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 280
27 157
113
Olyanokat tudsz neha a semmibol mondani... az utolso dolog, ami nekunk kell, az egy dedikalt, civil freighter-tanker, ami masra nemigen jo. Akkor inkabb adjak el, es vegyenek meg 2-3x KC-390 az aran, azzal a legkozelebbi jarvanyt es a haderot is megoldottak 20-30 evre (ti. 5 Millenium mindent megoldana hosszu idore.)
Nincs szükségünk több KC390-hez hasonló katonai szállítóra, mert hova szállítsanak. Jó lenne, ha három lenne az üzembiztonság miatt, de ezerszer többet ér egy vegyes szállító-tanker típus, mint az A330MRTT, mint egy rámpás katonai abban a környezetben, ahol nekünk operálnunk kell. A missziózás lassan véget ér, max a Balkánon maradunk még, ha egyáltalán! Nincs hova szállítani, azok a kisebb missziók, amikbe belekeveredhetünk meg nem igényelnek két-három rámpás gépnél többet. Egy MRTT viszont olyan sokrétűen használható, amire a dedikált katonai gép nem. Utasszállítás, csapatszállítás, komplett kórház, áruszállítás, légi-utántöltés. Ez mind egyben, ez az MRTT fölénye számunkra.

Ha aközött kellene választani, hogy legyen e három KC390 vagy maradjon kettő és legyen mellé egy MRTT, akkor az utóbbi fölényesen a legjobb választás!
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 280
27 157
113
őőőő, erre mind képes a KC is.
Csak jóval kisebb. Harmadannyi szállítható ember, feleakkora szállítható tömeg, harmad akkora hatótáv, Cserébe képes megfelelni bizonyos specifikus katonai követelményeknek (szükségrepülőtéren landolni tudás pl.). De ez utóbbiakra extrém esetben van csak szükség, amire szükségünk van azt rendes utasszállító/cargo kialakítású gép tudja legjobban ellátni az elmúlt évek tapasztalata alapján! Ez még alapvetően háborús viszonyok közt is igaz lesz.

Háborúban többet érünk majd egy háromszor annyi ideig levegőben tartható légi-utántöltővel például. És többet érünk az MRTT kargóterével is, ha katonai utánpótlást kell szállítani valamelyik távoli beszállítónktól nagyobb mennyiségben.
 

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
8 291
27 953
113
Harmadannyi szállítható ember
Ember szállításra ott a 320 meg a falcon
feleakkora szállítható tömeg, harmad akkora hatótáv
Már kb csak a balkánon vagyon jelen nagy létszámban hova akarsz te szállítani, kínába ?
De ez utóbbiakra extrém esetben van csak szükség, amire szükségünk van azt rendes utasszállító/cargo kialakítású gép tudja legjobban ellátni az elmúlt évek tapasztalata alapján! Ez még alapvetően háborús viszonyok közt is igaz lesz.
Feltéve, ha fel tud szállni és el tud repülni mielőtt az ellenség lelőné...
Háborúban többet érünk majd egy háromszor annyi ideig levegőben tartható légi-utántöltővel például. És többet érünk az MRTT kargóterével is, ha katonai utánpótlást kell szállítani valamelyik távoli beszállítónktól nagyobb mennyiségben.
Olyan kis ország vagyunk, hogy ennek a gyakorlatban szerintem nem sok előnye van. Én inkább vennék még több KC-t...


Amúgy az MRTT tudtommal csak légi utántöltő képesség, attól nem lesz belőle lég kórház meg a rakterét is elfoglalják a tartályok
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 625
46 715
113
őőőő, erre mind képes a KC is. A KC ezek mellett még erdőtüzek oltására is képes.
A KC csak viszi a pénzt, a civil szállító meg üres óráiban hozza is!
Egy katonai lajstromozott gépet nem tudsz bérbeadni a DHL-nek, vagy a Wizz-nek.
Én úgy tudom hogy légierő és haditengerészetnek van egy olyan szabály hogy 3 más minden eszközök minimum 3 kell
Jah, de alapvetően nekik egy feladatra csak 1 fajta eszközük van.
Ezt én már párszor korábban kifejtettem, hogy a szállítási funkciók, és képességek átfedésben vannak az egyes géptípusainknál.
Esetünkben nem az adott típusból, hanem az adott képességgel rendelkező gépekből kell 2-nél több gépnek rendelkezésre állnia.
VIP - 2db Falcon, 2db A319
Cargo - 2db KC-390, 1 A330F, vészhelyzet esetén a 319-esek is.
Csapatszállítás - 2db A319, 2db KC-390
Tanker: 2db KC-390

Az A330F átalakítása MRTT-re viszonylag egyszerű feladat lenne. Pénzben mondjuk nem feltétlen.
Alapvetően csak az utántöltéshez szükséges csövezést, felfüggesztési pontot (kamera, és vezérlő rendszerrel) kellene beleépíteni, meg egy önvédelmi rendszert. A cargo átépítés már nem jelentene gondot.
Ezen felül a csapatszállításhoz szükséges paletizált ülésrendszereket is meg kellene rendelni mind az A330-hoz, mind a KC-khez.
Ha olcsón sikerülne leakasztani még pár A330-ast, akkor abba lenne értelme fektetni, mert ahogy írtam az előbb is. Az termelni is tud bevételt.