Szállítógépek váltása a MH-nél

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 665
12 069
113
Aztán vannak még olyanok, ahol korábban cserélték a herculest új herculesre, vagy csak úgy vesznek herculest (germoney)

A polákok pl C-130E-ket szereztek be. Egy ideje vakarják a fejüket, hogy mihez kezdjenek velük, mert öregek, mint az országút.
 

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 816
6 139
113
A 319 flotta bővítésével párhuzamosan esetleg lehetne re-gründolni egy Malévot, aminek a MH bérbeadja a repülőit.
319-esektől mindenki szabadul, nyergelnek a 321-esekre mindenhol.
A repzik hozzák-viszik a katonákat (éjjel), ahova kell, nappal meg viszik a helloturisztokat a fontosabb európai desztinációkra (meg van egy állandó mennyiségű hely foglalva az állami tisztviselőknek).

Ha lenne rá akarat, hogy ne egy (régi-új) kifizetőhelyként funkcionáljon, ez egy működő modell lehetne (olcsón viszonylag nagy személyszállitó-kapacitást fenntartani).
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 261
113
A polákok pl C-130E-ket szereztek be. Egy ideje vakarják a fejüket, hogy mihez kezdjenek velük, mert öregek, mint az országút.
Ennek most így utána kellett internetelnem, de itt azt írják, hogy megoldódik a probléma:
https://www.c-130.net/index.php?module= AircraftDB&func=display_airframe&id=7567&actype=C-130
De hát nekik olyan bajuk van, hogy régiek a C130-asok, nekünk meg olyan, hogy 3 éve nincs tehergépünk. :)

[ mindazonáltal a svéd 842-esnél biztos nem (voltak) öregebbek ]
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 665
12 069
113
Ennek most így utána kellett internetelnem, de itt azt írják, hogy megoldódik a probléma:
https://www.c-130.net/index.php?module= AircraftDB&func=display_airframe&id=7567&actype=C-130
De hát nekik olyan bajuk van, hogy régiek a C130-asok, nekünk meg olyan, hogy 3 éve nincs tehergépünk. :)

[ mindazonáltal a svéd 842-esnél biztos nem (voltak) öregebbek ]

Az megvolt, hogy nézegetnek H-kat, de akkor ezeket is választották?
Akkor ezzel meg is oldották a dolgot úgy 10 évre.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 261
113
Az megvolt, hogy nézegetnek H-kat, de akkor ezeket is választották?
Akkor ezzel meg is oldották a dolgot úgy 10 évre.
https://milmag.pl/umowa-na-piec-c-130h-dla-polski/
Itt azt írják, hogy 2 éve kötöttek kormányközi egyezményt és a 2024-ben megérkezik az ötödik is.
Bydgoszcz-ban (is?) végeznek rajtuk munkákat, de arcpirítóan kis összeget kell bele tenni és ráadásul van kiépítve ipari háttér már ott.

Aztán 10 év múlva megint kapnak majdnem ingyen mondjuk J30-as herculeseket. :)
Úgy néz ki, hogy nagy tehergépek esetében ez a taktikájuk és hát nem tűnik butaságnak, amit csinálnak.
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 791
2 369
113
Szegény 26-os , megtette a dolgát ,bízzunk benne hogy minél előbb ideérnek a brazíl gépek , ez a teherszállítókapacitás hiány komoly probléma!
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 063
113
Szegény 26-os , megtette a dolgát ,bízzunk benne hogy minél előbb ideérnek a brazíl gépek , ez a teherszállítókapacitás hiány komoly probléma!
Azzal, hogy már látszik a kanyarban, meg csökkent a missziós igénybevétel, így már azért szerintem nem olyan hatalmas a probléma.
 
K

kamm

Guest
Azzal, hogy már látszik a kanyarban, meg csökkent a missziós igénybevétel, így már azért szerintem nem olyan hatalmas a probléma.
Ezt a missziozast meg varjuk ki... egyresz Borondi kulon emlitette, hogy nagy hive, masreszt legutobb a NATO mar gyakorlatilag Taiwan kapcsan is mozgolodott, harmadreszt nem lennek meglepodve, ha Szudan vagy valami hasonlo 'melegebb eghajlatba' belekeveredne vagy a NATO, vagy a franciak es veluk az europaiak... tulzottan is kapora jonne az amerikai warmongering masinanak, ugye.
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
A 319 flotta bővítésével párhuzamosan esetleg lehetne re-gründolni egy Malévot, aminek a MH bérbeadja a repülőit.
319-esektől mindenki szabadul, nyergelnek a 321-esekre mindenhol.
A repzik hozzák-viszik a katonákat (éjjel), ahova kell, nappal meg viszik a helloturisztokat a fontosabb európai desztinációkra (meg van egy állandó mennyiségű hely foglalva az állami tisztviselőknek).

Ha lenne rá akarat, hogy ne egy (régi-új) kifizetőhelyként funkcionáljon, ez egy működő modell lehetne (olcsón viszonylag nagy személyszállitó-kapacitást fenntartani).
Azért vicces lenne, amikor HuAF-os géppel repülne az ember akárhová.. Meg azért az nem úgy működik, hogy most van 1 London-Ankara , de hopp kivesszük a gépet , mert OV éppen repülni akar. Lehetne így üzemeltetni akár, de ahhoz bizony kellenének még másik gépek is. 3 KC és 2-3 kisebb gép mellett simán müködhetne. De amíg elsősorban VIP gépeként repkednek, addig..

Meg azthiszem van valami jogi huzavona is a katonai és a polgári gépek között, ami miatt máshogy kell őket kezelni. (? Valami rémlik, hogy nem mindegy milyen gép, de majd aki ezt tudja az remélem felvilágosít.)







Már nagyon kellenének a KC-k, Nem vagyok túl naprakész a sok szolgálat és meló miatt, ezért kérdezem, hogy a repülőnapra már -elvileg -megérkeznek a mi gépeink?
 

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 816
6 139
113
Azért vicces lenne, amikor HuAF-os géppel repülne az ember akárhová.. Meg azért az nem úgy működik, hogy most van 1 London-Ankara , de hopp kivesszük a gépet , mert OV éppen repülni akar. Lehetne így üzemeltetni akár, de ahhoz bizony kellenének még másik gépek is. 3 KC és 2-3 kisebb gép mellett simán müködhetne. De amíg elsősorban VIP gépeként repkednek, addig..

Meg azthiszem van valami jogi huzavona is a katonai és a polgári gépek között, ami miatt máshogy kell őket kezelni. (? Valami rémlik, hogy nem mindegy milyen gép, de majd aki ezt tudja az remélem felvilágosít.)







Már nagyon kellenének a KC-k, Nem vagyok túl naprakész a sok szolgálat és meló miatt, ezért kérdezem, hogy a repülőnapra már -elvileg -megérkeznek a mi gépeink?
Egyetértek, ahhoz kellene vagy 5-6 gép (a moldáv/albán stb legacy-nek sincs több).
De amúgy nem feltétlenül jönne le, hogy HuAF a gép, a “Malév” lenne üzemeltető - mint a 333-asnak a WizzCargo - akármilyenre is lehetne festeni (a fehér olcsóbb), de maradhatna szürke is, rá kellene csak matricázni a márkanevet, mondjuk fehérrel azt’ kész.
Bázisrepülőtérnek meghagynám Ferihegyet, innen mennének csak oda-vissza a járatok, napi mondjuk 2 desztinációra. Tehát ez egy BUD-LCY-BUD-ANK-BUD menet lenne, amit említesz.

Kati, Viktor meg Péter használja csak a Falconokat, azok valók erre, de annak idején Orbán utazott fapadossal is privát ügyben (meccsre asszem), mondjuk most az már biztosan neccesebb lenne biztonsági szempontokból.

KC390 szerintem lesz a repnapon, de biztos, nem a miénk még, sanszosan portugál felségjellel.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 241
41 119
113
ELTA-ELI-3120 - Compact Multi-Mission ISR Aircraft

The ELI-3120 Aircraft performs a variety of missions, such as:
  • Creation of a Ground Situation Awareness Picture
  • showing Forces Location and Movements
  • Maritime Patrol, Search & Rescue and Border
  • Surveillance
  • Support to Homeland Security law enforcement
  • units for deterring illegal activities such as Terror,
  • Piracy, Weapon Contraband and Narcotics Traffic
  • Creation of Electronic Order of Battle (EOB) by
  • Signal Intelligence (SIGINT)
  • Environment Protection by detecting Pollution,
  • Illegal Fishing and spotting Forest Fire

Nagyon király lenne egy ilyen géppár nekünk, de vélhetően ez csak "álom" marad...drónokkal részben kiváltható mondjuk...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 759
80 167
113
Nagyon király lenne egy ilyen géppár nekünk, de vélhetően ez csak "álom" marad...drónokkal részben kiváltható mondjuk...
L410 alapon és akkor lehetne itthon kéthajtóműves pilótaképzésre is gépünk? De drónra szerelve tényleg jobb megoldásnak tűnik.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 241
41 119
113
L410 alapon és akkor lehetne itthon kéthajtóműves pilótaképzésre is gépünk? De drónra szerelve tényleg jobb megoldásnak tűnik.
Nem tudom mekkora gépre fér rá ez a ELI-3120 rendszer...
Ami drónokat illeti: az egyik esélye drón a HERMES 900 mintegy 350-450 kg hasznos terhet (műszert) vihet magával. Feltételezem, hogy a kétmotoros felderítőgépeken tonnányi műszer van, ami lényegesen jobb felderítő teljesítményt nyújthat.
Szóval nem ugyanaz a kategória a kettő szerintem és csak részben illetve több drón együttes alkalmazásával váltható ki.

MG idejében felmerült, hogy az egyik Falcont átalakítják felderítőnek, de aztán ebből nem lett semmi.
Az ukrajnai háború alapján hasznos lenne néhány ISTAR repülőgép, de az ára miatt szerintem inkább a bevásárló lista vége felé lehet - ha rajta van egyáltalán...
Még szerencse, hogy vettük felderítő L-39-eseket! ;)
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 241
41 119
113
Pedig az elektronikai felderítés/hadviselés fontossága az egyik fő tanulsága a háborúnak.
Igen, ha nem repkedne tucatnyi felderítő Ukrajna határai mentén infókat gyűjtve az ukránoknak, akkor vélhetően sokkal rosszabbul állnának.
Két mantra van most ugye nálunk: precíziós csapás mérés és felderítés - utóbbiba a drónok biztos, hogy benne vannak. Lehet, hogy hosszabb távon ISTAR gépek is.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 241
41 119
113
L410 alapon és akkor lehetne itthon kéthajtóműves pilótaképzésre is gépünk? De drónra szerelve tényleg jobb megoldásnak tűnik.
Megnéztem: L410 is jó lehetne. Az ELTA a prosiban 10-11 üléses Beechcraft Super King Air gépét ajánlja ELI3120-hoz, aminek MTOW-ja 5,6-7 tonna. L410NG MTOW-ja meg 7 tonna, szóval bele lehetne rakni a ELI3120-as rendszert. A cseh gép hosszbb és tágasabb is valamennyivel.

AMúgy miért L410-re gondoltál? Az nem a mi AERO-nk terméke...vagy csak mert "olcsó"?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 759
80 167
113
Megnéztem: L410 is jó lehetne. Az ELTA a prosiban 10-11 üléses Beechcraft Super King Air gépét ajánlja ELI3120-hoz, aminek MTOW-ja 5,6-7 tonna. L410NG MTOW-ja meg 7 tonna, szóval bele lehetne rakni a ELI3120-as rendszert. A cseh gép hosszbb és tágasabb is valamennyivel.

AMúgy miért L410-re gondoltál? Az nem a mi AERO-nk terméke...vagy csak mert "olcsó"?
Az Omnipol tulajdonában van már a gyár, aki az Aeroban is benne van. Ha jól emlékszem még a Zlin gyárat is meg akartuk venni az elején, így nem lepődnék meg ha az Omnipollal is lenne még más együttmüködés is, ha nem repülőgép akkor valami más.
 
  • Tetszik
Reactions: hete and Aladeen
K

kamm

Guest
Nagyon király lenne egy ilyen géppár nekünk, de vélhetően ez csak "álom" marad...drónokkal részben kiváltható mondjuk...
Total ertelmetlen lenne. A KC-390 eleve SAR stb cuccokal jon, ha kered a S&R fuknciot (ugy remlik, mi kertuk), azaz maris hasznalhato mindezeknek a tobbsegere.

Az egyetlen, amire nincs gepunk, az klasszikus AEW&C, de inkabb szuken ertelmezve SIGINT celokra nincs airborne, mobile kepesseg. Ezt dronokkal igy-ugy meg lehet oldani ideiglenesen, plusz ott a hallgatozo megatorony a Matraban a szlovak-ukran ficakban, az egyertelmuen erre lett felhuzva (ezt persze kiutnek egy konkfliktus elejen, akkor kellenenek majd a repulo .)

Viszont egy cirkusz eseten mindenkeppen kiutkozne egy AEW&C geppar hianya, mert akkor mar szamolni kell a radarkepesseg degradalasaval is, de akkor sem kell ez a feleslegesen nagy es draga megoldas, amit linkeltel.
Magyar viszonyokra boven eleg lenne ket G500-as rendszer (szinten IAI/Elta, csak W-2085-alapu), de meg inkabb az uj Embraer P600-asbol, azok ujabbak is, kompaktabbak is, az uj magyar Embraer szervizpont kiszolgalhatna, egy par hibatlanul megoldana az osszes igenyt.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz