Csak eszembe jutott és utánanéztem, hogy áll most a V4 többi országa...
A Csehekhez még írjál hozzá 2 db megrendelt KC-390-est.
Mi lehet annak az oka, hogy
nem terjedt el "katonai" alkalmazásra? Ennyire új ötlet lehet? Furcsa annak fényében, hogy légierőknél mindenhol multiroll mánia van.
Az EU.i légieröknél - ahogy én látom - Afganisztán teremtett új helyzetet. Afganisztán előtt egyedül az USA volt az aki jelentősebb technikát és élőerőt mozgatott levegőben kontinensnyi távolságokra. (lsd.: Vietnam) Az USA-nak volt és van rendes teherszállító kapacitása. Az embereket vagy a teherszállító gépeken vitték, vagy bérelt utasszállító gépeken. Ezeken kívül még a KC-135-ket is be lehet fogni mind személy mind teher szállításra mert van nagyméretű cargo ajtaja és beszékezhetőek.
Az új KC-46 meg A330 MRTT meg már kifejezetten mindenesnek készültek (utántöltés, MEDEVAC, személy és teher fuvar)
Természetesen ezek a gépek a
stratégiai légiszállítási kapacitást jelentik.
Afganisztán vonatkozásában a gond inkább Európában van mert az Eu.i NATO országoknak még most sincs rendes stratégiai teherszállító képességük.
Nem véletlen a NATO SALIS (strategic airlift interim solution) program aminek a keretében Ukrán Ruszlánokat béreltek és ezzel egészítették ki a hiányos kapacitást. Állítólag ennek egyébként vége szakadt az idén mert az Ukránok teljesen elszemtelenedtek és csillagászati árakat akartak alkalmazni.
Ott van aztán ugyebár Pápán a SAC négy C-17-tel. Ebben jelenleg benne vannak a Bolgárok, Észtek, Magyarok, Litvánok, Hollandok, Norvégok, Lenygyelek, Románok, Szlovénok, Finnek, Svédek és az USA valamint majd most talán a Németek.
Sokszor a nagyoknak sincs szükségük arra hogy stratégiai kapacitású gépekkel mozgassák az embereket vagy az árut, a kicsiknek meg a legtöbbször elég a kisebb, legfeljebb taktikai kapacitást jelentő gépek. Erre a célra tökéletesen megfelelnek a kisebb teherszállító és polgári gépekből átalakított kombi és QC gépek.
Van már ilyenje az Briteknek (BAe 146QC) a többiek meg ilyenkor használják amilyük van (általában C-130).
Nekünk van / volt az An-26-os. Azt szimplán nem ilyen távolságra találták ki. Magyarországnak a jelenleg - szerintem - teherszállító repülés címén az Afgán fuvarok mellett szüksége van MEDAVAC képességekre és kormányzati VVIP repülésekre.
A formál logika szabályai szerint erre egy polgári gépből átalakított gép (ami jó ha Quick Change változat) az optimális.