Szerintem...
A németek, ha már úgy is muszáj nekik átvenni az összes megrendelt A400M-et, létrehoztak a kelet-európai országoknak egy olyan szállító alakulatot, mint Pápán a SAC. Multinational Air Transport Unit néven fognak Lechfeldben állomásozni a gépek német lajstromban és üzememeltetésben, szállítási szolgáltatást nyújtanak a partnerországoknak, a számlát pedig a partnerországok fizetik. Ezzel a németek 500 új munkahelyet teremtettek maguknak és nem kell bezárni a bázist.
"Lechfeld eine Multinational Air Transport Unit, mit 10 Transportluftfahrzeugen A400M, ab 2025 eingerichtet wird, die 2028 voll einsatzfähig sein soll. Damit ist ein neuer Meilenstein in der Geschichte der Luftwaffe auf dem Lechfeld geschaffen. Dazu werden in den kommenden Jahren 170 Millonen Euro für Infrastrukturmaßnahmen aufgewendet, und 500 neue Dienstposten geschaffen werden."
Mit jelent ez a Magyar Légierőnek?
Mégis lemondanak a járművek önálló szállítási képességéről és elég lesz kisebb szállítógépeket venni (C-295)?
Járműszállításra ott lesz a SAC, a SALIS és majd a "MATU".
Nincs elég szabad kapacitás a SAC-nál és az se akkor van, amikor kellene? És még drága is? Valószínű.
13 géppel biztos hogy rugalmasabb lesz a "MATU". Hogy olcsóbb-e, az nem tudni.
Ez a csatlakozás nem oldja meg a következő években a Légierőnél a szállítógépek hiányát.
Az új C-130-asnak kb. 2,5 év a szállítási ideje nem amerikai megrendelő esetén.
2025-ig még a KC-390 is beérkezhet a Honvédséghez, így addig átmeneti megoldásnak nem jó a "MATU" tagság, utána meg már minek.