Szállítógépek váltása a MH-nél

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 286
81 260
113
"Arra kérdésre, hogy egy kisebb, a többi NATO-szövetségesnél meglévő, az An–26-os kategóriáját lefedő turbópropelleres gépet rendszeresíthet-e a Magyar Honvédség, a vezérezredes azt válaszolta, hogy a haderőfejlesztés egy későbbi szakaszában lehet szó olyan könnyebb gépek beszerzéséről, amelyek a különleges műveleti egységek feladatait, kiképzését támogathatják."
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 855
29 108
113
"Arra kérdésre, hogy egy kisebb, a többi NATO-szövetségesnél meglévő, az An–26-os kategóriáját lefedő turbópropelleres gépet rendszeresíthet-e a Magyar Honvédség, a vezérezredes azt válaszolta, hogy a haderőfejlesztés egy későbbi szakaszában lehet szó olyan könnyebb gépek beszerzéséről, amelyek a különleges műveleti egységek feladatait, kiképzését támogathatják."
Nohát!
Tehát az a kis apró, ami marad a négy darab légi utántöltő képességel rendelkező modern rámpás katonai szállítórepülőgép után lesz az érdekes. Én Let-410 és Pilatus PC-6 között osztanám el.

Pilatus Szolnokon ugratott ejtőernyősöket igen gazdaságosan nemrégiben, de STOL tulajdonságai és relatíve nagy hatótávolsága miatt a különleges erők se tiltakoznának a beszerzése ellen, hiszen nekik kiképzési és taktikai célokra is igen hasznos lenne két darab:
16_15eb.jpg


Ami még szóba jöhet az a Let-410NG a csehektől szintén két példányban:
let_410_ng.jpg


Nagyszerű réskitöltő gép lenne ez a két típus a nagyok mellett!
A PC-6 hatótávolsága se rossz! A különlegeseknek a légiutántöltött H225 mellett ez jöhet szóba!

Airbus_A400M_H225M_HAAR_4-1280x1280-1.jpeg
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 698
42 143
113
"Arra kérdésre, hogy egy kisebb, a többi NATO-szövetségesnél meglévő, az An–26-os kategóriáját lefedő turbópropelleres gépet rendszeresíthet-e a Magyar Honvédség, a vezérezredes azt válaszolta, hogy a haderőfejlesztés egy későbbi szakaszában lehet szó olyan könnyebb gépek beszerzéséről, amelyek a különleges műveleti egységek feladatait, kiképzését támogathatják."
Viszonylag olcsó megoldás lehetne

PZL M28 Skytruck

USA különleges hadereje (AFSOC) is használta 2022-ig C-145A Skytruck néven.
550 méteren képes felszállni, és 156-250 méteren leszállni.
1,1 tonnát vihet 1300 km-re, vagy 2,3 tonnát 190 km-re.
Van hátsó ajtó ejtőernyős ugráshoz: 17 ejtőernyőst vihet
Csak fel kell szerelni önvédelmi rendszerrel (ELBIT all-in-small 60 kg sincs!) meg megfelelő rádiókkal, esetleg egy EOS torony rá és máris remek kommandós szállító lehet belőle.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 286
81 260
113
Viszonylag olcsó megoldás lehetne

PZL M28 Skytruck

USA különleges hadereje (AFSOC) is használta 2022-ig C-145A Skytruck néven.
550 méteren képes felszállni, és 156-250 méteren leszállni.
1,1 tonnát vihet 1300 km-re, vagy 2,3 tonnát 190 km-re.
Van hátsó ajtó ejtőernyős ugráshoz: 17 ejtőernyőst vihet
Csak fel kell szerelni önvédelmi rendszerrel (ELBIT all-in-small 60 kg sincs!) meg megfelelő rádiókkal, esetleg egy EOS torony rá és máris remek kommandós szállító lehet belőle.
A H225M-hez viszonyítva mi még az előnye azon kívül hogy valamivel nagyobb a tehertérajtó és kb. 10%-kal gyorsabb?
 
  • Tetszik
Reactions: BJani

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 698
42 143
113
A H225M-hez viszonyítva mi még az előnye azon kívül hogy valamivel nagyobb a tehertérajtó és kb. 10%-kal gyorsabb?
nagyobb a terhelhetősége - 225-ös nem biztos, hogy el tud vinni két rajnyi "kommandóst" felszereléssel együtt. Hogy 145-ösnél a névleges és valódi szállítóképesség eléggé eltér.

Persze az igazi kérdés, hogy mi a cél egy ilyen kisebb géppel...
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 698
42 143
113
Ez nem könnyű kérdés , csak a KMZ-nek külön gépet venni... .hát.......
Ha valami oda kellene esetleg akkor nehéz helikopter "Chinook kategória"...bár 225-ösökből is lesz elég hogy Kárpát-medencei viszonylatban elműködjön a KMD.

Szóval nem teljesen világos mire gondolt a tábornok úr...
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 796
2 381
113
Ha valami oda kellene esetleg akkor nehéz helikopter "Chinook kategória"...
Az nem vitás hogy kell vmi , de úgy kell eltalálni a típust , akár forgószárnyast , akár merevszárnyast hogy mindenkinek jó legyen! Hogy tiszta legyen , valszeg nem fognak rohanni hogy egy kis/közép kategóriájú szállítógépet/ helit vegyenek még azon a két típuson kívül!
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 855
29 108
113
Viszonylag olcsó megoldás lehetne

PZL M28 Skytruck

Az ejtőernyős ugratásban az An-2 szerintem még évtizedekig elműködik. Amire szükség lenne, az két PC-6 Porter jellegű gép a különlegeseknek. Hosszú távon az Ancsák kiváltandóak lesznek, bár nem tudom, hogy el tud e öregedni egy Ancsa...
627933550d540592660682.jpg

Ha valami oda kellene esetleg akkor nehéz helikopter "Chinook kategória"...bár 225-ösökből is lesz elég hogy Kárpát-medencei viszonylatban elműködjön a KMD.
A légi-utántöltő csonkkal bármeddig! Így kell kinézzen a hat H225SOF gépünk:
EC725_4.jpg

Mindegyikre utántöltési képesség és H-Force rendszer! És akkor egyben ők adják a pilótamentési képességet is háborús körülmények között.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 855
29 108
113
A Pilatus PC-6 bevetési hatótávolsága póttartállyal úgy nyolcszáz kilométer, tehát ilyen távolságon belül tud kitenni vagy kiemelni egy teljesen felfegyverzett tűzcsoportot vagy bárkit akit kell például Szolnokról oda-vissza:
PC6EUR.jpg

PC6AFR.jpg

Gyakorlatilag bárhol le és fel tud szállni.
Ráadásul elég elterjedt, fake-civil lajstrommal és festéssel bárhová eljuttatható feltűnés nélkül. Békeidőben meg használható ejtőernyős ugratásra ugyanott a különlegeseknél. Ennél ideálisabb megoldást nem tudok elképzelni. Jól bevált, elterjedt, olcsó, kiváló képességekkel.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 698
42 143
113
Az ejtőernyős ugratásban az An-2 szerintem még évtizedekig elműködik. Amire szükség lenne, az két PC-6 Porter jellegű gép a különlegeseknek. Hosszú távon az Ancsák kiváltandóak lesznek, bár nem tudom, hogy el tud e öregedni egy Ancsa...
Már rég nincsenek AN-2-esek a MH-ban.
Amúgy igrálni a KC390-ből meg a helikopterekből is tudnának.
PC-6 túl kicsi gép és egy motoros - katonai feladatokra legalább kétmotoros kell szerintem, mert megbízhatóbb, jobban túl él.

A légi-utántöltő csonkkal bármeddig! Így kell kinézzen a hat H225SOF gépünk:
EC725_4.jpg

Mindegyikre utántöltési képesség és H-Force rendszer! És akkor egyben ők adják a pilótamentési képességet is háborús körülmények között.
HFORCE rendszer lesz, de légiutántöltés nem - amennyire tudom...

225-nek amúgy eléggé nagy hatótávja, szóval szinte bármelyik keleti NATO-tagállamba elrepül egy feltöltéssel. A farokrész alatt van egy ledobható póttartálya is. Pl. Budapest-Tallin 1379 km, gyári adat szerint 1300 km-t tud áttelepülni, amúgy is teli van a térség NATO-szövetséges országgal ahol leszállhat tankolni. Ha helyi balhé lenne akkor meg az alaphatótávja is bőven elég a Kárpát-medencében: semmi nincs a határunktól 400 km-nél messzebb légvonalban a Kárpát medencén belül.
Szóval nekünk nem igazán létszükséglet a légiutántöltés a helikoptereken.
 

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
3 888
13 217
113
"Arra kérdésre, hogy egy kisebb, a többi NATO-szövetségesnél meglévő, az An–26-os kategóriáját lefedő turbópropelleres gépet rendszeresíthet-e a Magyar Honvédség, a vezérezredes azt válaszolta, hogy a haderőfejlesztés egy későbbi szakaszában lehet szó olyan könnyebb gépek beszerzéséről, amelyek a különleges műveleti egységek feladatait, kiképzését támogathatják."
Végre nem csak pletyka szinten hallani. :)
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 855
29 108
113
Már rég nincsenek AN-2-esek a MH-ban.
De van újra hála égnek. Még képet is tettem be neked!
Amúgy igrálni a KC390-ből meg a helikopterekből is tudnának.
Persze, csak minek! Sok pénzet égetni?
PC-6 túl kicsi gép és egy motoros - katonai feladatokra legalább kétmotoros kell szerintem, mert megbízhatóbb, jobban túl él.
Szóval nekünk nem igazán létszükséglet a légiutántöltés a helikoptereken.
Nincs fogalmad arról, hogy egy átlagos különleges bevetés milyen infrastruktúra igényű. Mégcsak, hogy nem is rajok mozognak ott! Az már nagyon komoly, inkább ritkán lakott területre jellmező! A leggyakoribb deszant az vagy magányos vagy pár szintű beszivárgás, vagy tűzcsoport méretű egység. Ezek tudnak feltűnés nélkül mozogni, rejtőzni. Az utóbbinak már nem árt, ha van előkészített fedett tanya, ház, jármű, tehát már fogadják őket ott, mert négy embert, ellenséges területen a semmibe kirakni majdhogynem öngyilkos akció.

Kevés ember, akár nagyon nagy hatótávra is, megfelelő felszereléssel, problémás deszantolási körülmények között eljuttatandó és kiemelendő. Ha sorrendbe kellene rakni, akkor a legalkalmasabb típusok ezek:
  • V-22 Osprey
  • PC-6 Porter
  • H225SOF (légiutántölthető)
Az utóbbi kettőnél a sorrendet a szállítandók, vagy kiemelendők száma fogja meghatározni.
HFORCE rendszer lesz, de légiutántöltés nem - amennyire tudom...
Igen, jól tudod. Majd a távoli jövőre van ígérve a legfontosabb, ami nélkül nem is nevezném SOF konfigurációnak!
 
  • Tetszik
Reactions: bel

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Nohát!

A PC-6 hatótávolsága se rossz! A különlegeseknek a légiutántöltött H225 mellett ez jöhet szóba!

Airbus_A400M_H225M_HAAR_4-1280x1280-1.jpeg
Egyik sem a AN-26 kategóriájában van. Nagyon nem.

Viszonylag olcsó megoldás lehetne

PZL M28 Skytruck

USA különleges hadereje (AFSOC) is használta 2022-ig C-145A Skytruck néven.
550 méteren képes felszállni, és 156-250 méteren leszállni.
1,1 tonnát vihet 1300 km-re, vagy 2,3 tonnát 190 km-re.
Van hátsó ajtó ejtőernyős ugráshoz: 17 ejtőernyőst vihet
Csak fel kell szerelni önvédelmi rendszerrel (ELBIT all-in-small 60 kg sincs!) meg megfelelő rádiókkal, esetleg egy EOS torony rá és máris remek kommandós szállító lehet belőle.
A Skytruck már egy sokkal hasznosabb jószág lenne. (Bár az sem Ancsa kategória.)
Már csak annyiból is többcélú lehetne, hogy futárgépként, kis cargo szállítóként, valamint ugrató gépnek is tökéletes lehetne. Megfelelne a SOF egyedi igényeinek is, a rövid és előkészítetlen terepen való fel-, és leszállásával.
Ezen felül részt vehetne a nagy szállítógépre való képzésben is, tekintve, hogy azokhoz 2 motoros gépre van szükség.
Ettől függetlenül, szerintem a parancsnok most inkább egy C-235/295-ös kategóriába tartozó gépre gondolt.
 
  • Tetszik
Reactions: Katica and Aladeen

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 796
2 381
113
1.) AN-2 es eje tábor ok , másra nem!
2.) Az elmúlt ídőszak negatív tapasztalataiból kiindulva ( A RAKÉTA SOROZATVETŐ VÁSÁRLÁSA/RENDSZERESÍTÉSE kapcsán) , úgy elhúzodik mint egy zalai rétes! ; még egyszer leírom , valszeg a KMZ-nek csak gép nem nem hiszem hogy lesz véve!Mi nem USA vagyunk pl.: OV-10 BRONCOT üzemeltesünk!Jó lenne , DE NEM LESZ!
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 855
29 108
113
Egyik sem a AN-26 kategóriájában van. Nagyon nem.
Mert az nem is kell nekünk. Egy eje kiképzés pár rajszintű gépet igényel. Lényeg, hogy olcsó legyen, a különlegeseknél csak eje gyakorlásra kell és rajszintnél kisebb léptékben. Ez a békeidős követelmény a képességhez: kicsi és olcsó! Ancsa és Porter a helyes válasz.

Tömeges eje bevetések már nem lesznek, légiroham létjogosultsága is megkérdőjelezhető helikopterekkel. Viszont deszantolási képesség kell különféle léptékben, különféle képességekhez. Ez lefedhető a következő eszközökkel:

KC-390: alapvetően teher deszantja hadszíntérre.
H225SOF: különlegesek nagyobb léptékű bevetéseinek támogatása, pilóamentés
H225M: légiroham, ha koncepció része marad
H145M: különlegesek és pilótamentés támogatása
Porter: különlegesek mélységi fedett bevetésének támogatása