Szu-17 , Szu-20 , Szu-22 / Su-17 , Su-20 , Su-22 Fitter (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 567
85 017
113
Vietnami Szu-22-nek rövid volt a leszállópálya...
2KmAILWMA_8.jpg


im10vL4-Ltw.jpg

UZsYfvrkaQw.jpg

rTPLWiowdVk.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93

Szép kép! Annyi, hogy ez még nem M3-as, csak mezei Szu-22M változat.

A szovjet Szu-17M3-asnak két export változata volt:

A Szu-22M volt a sztenderd export változat a harmadik világba, már az új Szu-17M3 sárkánnyal, de még a régi Szu-17M2 fegyverrendszereivel, illetve az Tumanszkij hajtóművel. Ebből kapott Peru, Szíria, Irak, Líbia, mindkét Jemen, Afganisztán és Vietnám. A preciziós képesség nagyrészt kimerült a bazinagy H-58 lokátor elleni rakétábából. A Szu-22M export változatból kb 274 darabot gyártottak.

Valamint a VSz számára gyártott, precíziós fegyvereztetett hordozni képes Szu-22M3. Ez gyakorlatilag megfelel a szovjet Szu-17M3-nak, csak Tumanszkij hajtóművet használ. Viszont ezt csak hazánk vette meg a VSz országok közül, a maradékot jobb híján átadták Iraknak és Szíriának.

A Szu-22M3-ból 76 darabot szálítottak, az alábbi elosztással:
Szovjet: 5 db
Szír: 20 db
Magyar: 12 db
Irak: 39 db

Kívülről a legkönnyebben a szárnyankénti harmadik fegyverfelfüggesztő (álltalában APU-60) megléte: Szu-22M3, vagy hiánya: Szu-22M különbözteti meg.



Su-22.jpg
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Elírtam:
A precíziós képesség nagyrészt kimerült a bazinagy H-58 - helyett H-28 - lokátor elleni rakétából.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 711
28 793
113
Jogos az észrevétel. Azt hiszem, hogy az M2 törzs alatt csak az első két pilont kapta meg, az M3 viszont már 2×2 pilonnal rendelkezett. Mind a kettőn a központi nagy pilon viszont meg volt. Az A4+ Szu-22M4 cseh anyaga viszont nagyon jó ebben a témában. A mieink is sokat gyakoroltak ellenünk, lérak. ellen. Jó taktikával még most is ütősek lennének, a lengyelek nem véletlenül hagyták meg a sajátjaikat. Nekik 110 db volt rendszeresítve. Az M2 változatnál a Fljon-1400 lézer távmérő, az M3 változatnál már a Kljon-PSZ, míg az M4 változatnál a Kljon-54 lézeres célmegjelölő volt beépítve. Érdekes, hogy a Szu-22M3 Fitter-H ("Sz-52MK" gyártmány) változatot Szu-19-ént is nevezték. A Magyar Néphadsereg Taszáron települt csapatrepülő felderítő százada a Szu-22M3 export változatát, a Fitter-J-t kapta meg. Ebből 59 db készült.
Szu-22M4 Fitter-K "Sz-54" gyártmány
www-master01-Su22_4.png

www-master01-Su22_3.png

www-master01-Su22_1.png

www-master01-Su22_2.png

Su-22M3 (Hun)
099579.jpg



18588660_1457629410956007_5600804513721225318_o.jpg
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Jogos az észrevétel. Azt hiszem, hogy az M2 törzs alatt csak az első két pilont kapta meg, az M3 viszont már 2×2 pilonnal rendelkezett. Mind a kettőn a központi nagy pilon viszont meg volt. Az A4+ Szu-22M4 cseh anyaga viszont nagyon jó ebben a témában. A mieink is sokat gyakoroltak ellenünk, lérak. ellen. Jó taktikával még most is ütősek lennének, a lengyelek nem véletlenül hagyták meg a sajátjaikat. Nekik 110 db volt rendszeresítve. Az M2 változatnál a Fljon-1400 lézer távmérő, az M3 változatnál már a Kljon-PSZ, míg az M4 változatnál a Kljon-54 lézeres célmegjelölő volt beépítve. Érdekes, hogy a Szu-22M3 Fitter-H ("Sz-52MK" gyártmány) változatot Szu-19-ént is nevezték. A Magyar Néphadsereg Taszáron települt csapatrepülő felderítő százada a Szu-22M3 export változatát, a Fitter-J-t kapta meg. Ebből 59 db készült.
Szu-22M4 Fitter-K "Sz-54" gyártmány

Igazából a Szu-22M2 jelölés sem létezett. Ez, meg még nagyon sok minden, a nyolcvanas évek nyugati kitalációja. Nem volt hozzáférhető valódi irodalom, ezért az arab és indiai adatok alapján dolgoztak a szakírók. Amihez nem rendelkeztek adattal, azt nyugati szemmel logikus találgatásokkal pótolták. Ilyen a Szu-22M2 jelölés is, meg még rengeteg félreértelmezés.

A kilencvenes évek elején ezt másolta mindenki, hiszen hozzászoktak, hogy keleti infó nincs, ami van az dezinformáció. Anno a 4+ kiadványokat én is faltam az akkori információ hiányban. A kiadvány koráról sokat elmond, hogy a kiadási címnél még Csehszlovákia(!) van feltűntetve. Ebben az időben – kilencvenes évek – az orosz kiadványok is jellemzően csak nyugati munkák rossz minőségű másolatai voltak.

De azóta eltelt átlag harminc év! Az ezredforduló után kezdtek megjelenni orosz és ukrán sajtóban igényesebb írások, később ezek jobb-rosszabb nyugati átírásai. Orosz fórumokan egyes típusváltozatok története gyáriszámra bontva elérhető, össze lehet ismerkedni azok kutatóival.

A Szu-17-esről a 2012-es AiK magazinban jelent meg egy igényesebb sorozat. Azt vártam, hogy olyan részletes lesz, mint a két évvel korábbi Szu-7-es írás, de egyszer csak kurtán furcsán vége lett. Helyette megjelent könyvben 2013-ban, az egyik legfrissebb infókat tartalmazza:

1036827532.jpg



Persze a nyugati ellenpólus megmaradt. A híres Tom Cooper a mai napig a nyolcvanas évekbeli nyugati típusjelzéseket, évszámokat, stb alkalmazza, ráadásul ahány könyv, annyi féle értelmezésben.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and ZeiG

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 711
28 793
113
A fegyverek bevetésének tiltásához egy kis szösszenet. A régebbi időkben csak fizikailag voltak képesek letiltani valaminek a használatát, azért nem adtak oda mindent hozzá. Jelenleg már képesek szoftveresen kontrollálni, illetve felügyelni több mindent.
Sokkoló pisztoly beszerzésnél az egyik USA terméknél csak úgy volt lehetőség szoftvert frissíteni a további működéshez, hogy fel kellett menni egyesével a gyártó honlapjára. A frissítés hiánya a garancia elvesztését jelentette. A tárgyalások alatt ez a frissítési mód egyértelmű kizáráshoz vezetett volna, ezért a magyar disztribútornak el kellett érnie a gyártónál, hogy CD-ről történjen a frissítés. Vagyis alapesetben az USA gyártó minden adattal rendelkezett volna, illetve akár blokkolni is tudta volna az eszközöket. A sokkoló pisztoly az AMRAAM rakétához képest lepkefing kategória, a többit ki-ki hozzá gondolhatja ...

web.jpg

Sukhoi%2BSu-1722UM-3K%2Bfrom%2BKitty%2BHawk%2BModels%2B%252870%2529.jpg

Sukhoi_Su-17M3_2008_G1.jpg

Sukhoi_Su-17M3_2008_G6.jpg