Szu-17 , Szu-20 , Szu-22 / Su-17 , Su-20 , Su-22 Fitter (Szuhoj)

Helló,

A Szu-22M (Sz-52K) alváltozat, a Szu-22M3 (Sz-52M3K) alváltozat, valamint a velük szállított Szu-22UM (Sz-52UK) /UM3 (Sz-52UM3) kétülésesek - összesen több mint 420 legyártott repülőgép - mind az R-29BSz-300-as hajtóművet használták!

A szovjet Szu-17M3-ast, a VSz számára gyártott Szu-22M3-ast és a harmadik világ számára gyártott Szu-22M változatott egy gyártósoron szerelték össze - azonos repülőgépsárkánnyal - így eső ránézésre hasonlóak, de belülről jelentős eltérések voltak.

A Szu-22M (Sz-52K alváltozat) ment a harmadik világba (Peru, Líbia, Szíria, Irak, mindkét Jemen, Afganisztán és Vietnám). Az eggyel korábbi szovjet változat fegyverrendszereit kapta meg, korlátozott preciziós fegyverzet bevetési képességgel. A Szu-22M (Sz-52K) alváltozatból kb. 274 darab épült.

A Szu-22M3 (Sz-52M3K alváltozat) a VSz számára tervezték eladni. Eredetileg mi és a Lengyelek kaptunk volna, de utóbbiak a gazdasági válságuk (hadiállapot miegyebek) miatt eltekintettek az átvételtől, így a felesleges Szu-22M3-as repülőgépek Szíriába és Irakba lettek leszállítva. Ezek, a válaszjeladó és a hajtómű kivételével, nem tértek el a szovjet Szu-17M3 változattól. A Szu-22M3 (Sz-52M3K) alváltozatból kb. 76 darab épült.

fon.jpg


Az általad írt Szu-22UM3K helyett, mi a Szu-22UM3-ast (Sz-52UM3) (K nélkül a nevében) kaptuk meg R-29BSz-300 hajtóművel. (A Szu-22UM3K (Sz-52UM3K) már a következő generációs Szu-22M4-es kétüléses változata volt, már Lyulka AL-21 hajtóművvel.)
A Szu-22UM3-asból (Sz-52UM3) valóban kevés, mindössze kilenc készült. Öszvér gép volt:
  • a hajtóműve megegyezett a 68 darabos mennyiségben, a harmadik világ számára készült Su-22UM (Sz-52UK) változattal
  • míg a fedélzeti rendszerei nagyrészt megegyeztek a szovjet Szu-17UM3 változattal, amiből 165 példány épült
A kilenc Szu-22UM3-ból:
  • kettő maradt a Szovjetunióban
  • hármat Irak
  • hármat Magyarország
  • egyet Szíria kapott meg

Egyszerű, nem? ;) (Este van, remélen nem gépeltem félre)
 
Eredetileg M2-t írtam, majd átírtam a kép aláírásaként M3-ra, de mivel a középső pilon (a L-L rakéták, UB blokk részére) hiányzik, ami az M3/M4 változaton van csak rajta, ezért visszaírtam M2-re, de már későn volt.
M2
1390535700_58.jpg

16-2.jpg

M3
45-1.jpg

065524.jpg

M4
Su-17%2C_technical_museum%2C_Togliatti-2.JPG

Su-17M4.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: migfun and fishbed
Peru számára hét darab kétüléses Szu-22-est szállított le a Szovjetunió. A hét perui kétüléses közül négy zuhant le 1981 és 2006 között. A kiállított 027-es számú volt az utolsóként repülő kétüléses, 2006-ban állították le.

PU-22.jpg


xxx 1981-ben összetört
008

025
026 2001-ben zuhant le (mindkét pilóta meghalt)

027
028 2004-ben zuhant le (mindkét pilóta meghalt)
029 2006-ban zuhant le

Mivel a helyi élettartam javító megoldások, meghibásodásokat, repülőgépek és személyzetük elvesztését okozták, így 2006-ban leállították a típust.
 
Peru a 2006-os, két pilóta elvesztését okozó katasztrófa után, a teljes flottára kiterjedő felülvizsgálatot rendeltek el. Ugyan 2010-ig tervezték a Szu-22-est üzemeltetni, de közben a nehéz anyagi helyzetben lévő perui vezetés megragadta a lehetőséget és 2006. szeptemberében leállíttatta a Szu-22-es típust.

Harminc év szolgálat alatt, a körülbelül 150 kiképzett perui hajózó, majdnem 40 000 órát repült a Szu-22-es típussal.

P01.jpg


P02.jpg


P03.jpg
 
Peru a 2006-os, két pilóta elvesztését okozó katasztrófa után, a teljes flottára kiterjedő felülvizsgálatot rendeltek el. Ugyan 2010-ig tervezték a Szu-22-est üzemeltetni, de közben a nehéz anyagi helyzetben lévő perui vezetés megragadta a lehetőséget és 2006. szeptemberében leállíttatta a Szu-22-es típust.

Harminc év szolgálat alatt, a körülbelül 150 kiképzett perui hajózó, majdnem 40 000 órát repült a Szu-22-es típussal.

P01.jpg


P02.jpg


P03.jpg
Ez borzalmasan alacsony szám, ez pilótaként átlag 270 óra...
 
Ez borzalmasan alacsony szám, ez pilótaként átlag 270 óra...
Igen, bár valószínűnek tartom, hogy sok vezető beosztású, operett pilóta is bele van számolva. A nyolcvanas években ez volt a Perui Légierő elit típusa, mindenki akart rajta repülni. Valamint ez gépenként - összesen 55 Szu-22-esre - pedig alig 730 óra. Az elveszett, korábban leállított gépek miatt, a utolsóként repülő Szu-22M-ek biztos átlépték az 1000 repült órát, de nem sokkal. (Bár hasonló adatokat produkáltak például a lengyel Szu-20-asok is.)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A 2006-os kivonás után, még egy kétülésest és 11 Szu-22M-et tároltak, de soha nem konzerválták ki azokat. A lenti kép Las Palmas repülőterén készült 2019-ben:
174-Su-22-M-Las-Palmas.jpg
 
Néhány szó a szíriai Szu-22M3-asokról:

Szíria az 1982-es Libanoni Háború után egy évvel kapott körülbelül 20 darab Szu-22M3-as bombázó repülőgépet. Ezek a háborúban elszenvedett veszteségek pótlására és a Szíria Légierő megerősítésére érkeztek.

S02.jpg


Szíria már rendelkezett a típusváltozat lebutított Szu-22M exportváltozatával is. A két azonos sárkányszerkezetű változatott, külsőre a Szu-22M3-as álltal a szárnyának alatt viselt R-60-as rakétaindítókról (PD-63-32 pilon) lehet a legkönnyebben megkülönböztetni. A Szu-22M3-asról, megfelelő szögből készült fotókon látszik még, a két beépített infra- és radar-csaliszóró KDSz-23-as berendezés a gép törzsének jobb oldalán, valamint a Klyon-PSz lézeres célmegjelölő és céltávolságmérő nagyobb ablaka az orrkúpban.

S03.jpg


Ezekkel a berendezésekkel csak a Szu-22M3-as alváltozatot szállította a Szovjetunió, a sokkal elterjedtebb Szu-22M-ből ezek hiányoztak. A Szovjetúnió ezt a preziziós támadásra is képes Szu-22M3-as vátozatott, csak és kizárólag a magyar, szíriai és az iraki légierő számára szállította. (Ettől függetlenül a rangosabb nyomtatott nyugati szaksajtóban, a híresebb szakírók is össze vissza keverik a két alváltozatott. Kb. fogalmuk sincs.)

S04.jpg


A szíriai gépekhez kötődik részben az iraki Szu-22M3-asok története is. Irak elvileg 16 Szu-22M3-assal rendelkezett még az 1991- Öböl Háború idején. Ezekből - fotók szerint - többet szétbombázott a koalíciós légierő, míg 11 darab iraki Szu-22M3-as átrepült Iránba 1991. januárjában. Ezeket Irán húsz évig tárolta, majd a tízes évek elején megkezdte azok felújítását. Míg a szintén nagyjavított ex. iraki Ljulka hajtóműves Szu-22M4-eseket az iráni köztársasági gárda légiereje kapta meg, addig a felújított Tumanszkij hajtóműves Szu-22M3-asokat átadták a Szír Légierő számára.

S05.jpg


Az Irán által Szíriának átadott ex. iraki Szu-22M3-asok pontos száma nem ismert. Az 1991-ben Irakból, Iránba átrepült 11 Szu-22M3-as közül, három megsérült leszállás közben. Hogy mennyit nagy javítottak húsz évvel később Iránban nem tudjuk, de a rikító zöld-sárga terepszínű szír Szu-22M3-asokra mondják, hogy Iránból kerültek Szíriába, mert ilyen színben repülő gépeket fotóztak a nagyjavítás alatt Irán felett.

Egy szír Szu-22M3-as, két orosz Szu-30SzM álltal kísérve 2018-ban:
S06.jpg
 
A sárga 59-es es Szu-17M4-es az 1993-as aeroszalonon, Zsukovszkijban.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ha minden igaz, ez a gép volt kijelölve a Szu-27-esekről ismert AL-31F hajtómű integrációs tesztjeihez, de az átépítés érdeklődés hiányában végül nem valósult meg. Pedig nagyon érdekes repülőgépet eredményezett volna.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci and fishbed
A sárga 59-es es Szu-17M4-es az 1993-as aeroszalonon, Zsukovszkijban.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ha minden igaz, ez a gép volt kijelölve a Szu-27-esekről ismert AL-31F hajtómű integrációs tesztjeihez, de az átépítés érdeklődés hiányában végül nem valósult meg. Pedig nagyon érdekes repülőgépet eredményezett volna.
Függesztmény nélkül nagy magasságban ment volna, mint istennyila. Ahogy szoktad mondani, a Holdba.