Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 241
81 121
113
http://en.ria.ru/military_news/20130906/183209266/Defense-Ministry-Builds-Dam-for-Aircraft-Factory-in-Flood-Hit-Far-East.html
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Kicsit utánajártam a dolgoknak. Az 524 prototípust a B változatok kifejlesztésénél használták.
Sajnos csak a gép egyik oldalán van szám, de így nézett ki:
obxk.jpg

nnvh.jpg

eit6.jpg

Aztán a későbbiekben szerepet játszott a J-15 programban is. Mielőtt még meglettek volna a J-15 prototípusok, ezzel ugráltak a siugrósáncról:
J-11B_524.jpg

Most pedíg minden jel szerint egy új valamit hord az orrán
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Emel, az okfejtésed a helyigénnyel logikus, csak ebben az esetben lehet nem jön be.
1. A hordozón lévő hangár belmagassága bőven elegendő, nem karcolja meg a plafont.
hiy7.jpg

hcwr.jpg

2. A gond inkább a liftnél van, de a megoldás egyszerűbb mint gondolod: lecsavarozzák!
z7zu.jpg

p8t1.jpg

3. Nem hordozóra szánt gépről van szó.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Egy friss film, benne jó képanyag. Többek közt a "furcsa" orrú géppel is, ahogy repül. Ami még talán érdekes, mintha kicsit más lenne a WS-10-es egy új gépben. Lehet, hogy ez már a továbbfejlesztett WS-10A.
8eyu.jpg

http://youtu.be/-YFUhL5CBiA
 
M

molnibalage

Guest
beszéld meg az Aranysas stem.zerzőivel. Onnan idéz

Akkor nem értetted meg az AS írását. A Szu-35 minden hiányossága és kései érkezése ellenére fényévekre van minden hadrenben álló géphez képest az oroszknál. Kb. akkor difi van egy ősrégi Szu-27 és a Szu-35 sorozatgyártott változata között, mint az F-16A Block 1 és egy F-16E/F Block 60 vagy Block 50/52+ között.
 
M

molnibalage

Guest
gacsat

hozzászólásod úgy hülyeség ahogy van.Egyetlen fly-by-wire gép sem tud úgy repülni mint ahogy az a bizonyos F-15 tette.Az is csak azért tudta megcsinálni mert nem teljes hanem csak részleges fly-by-wire rendszert építettek bele.Ráadásul azt sem tudod mi az a PESA radar...

Ne vedd sértésnek, de ez is butaság. Nem csak a kormányvezérlő rendszeren múlt. Az F-15 hazamenetelének kulcsa az, hogy volt elég felhajtó és kormányerő is. Lehet bármilyen vezérlő rendeszered, ezeket pótolni semmi sem tudja, ahogy azt sem, hogy a gép hidraulika rendszere egy ilyen katasztrofális behatás után is üzemképes maradt, ahogy a hajtóművek közül is legalább egy.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 433
113
molni

Tudom,hogy nem csak azon múlt de szerinted egy Raptor képes lenne rá?Arra gondolok,hogy minden optimális minden tökéletesen működik(kvázi leszerelték a szárnyat).Tehát felkészítik a szoftvert egy ilyen helyzetre?Vagy szerencsétlen nem tudná,hogy mi van és emiatt nem lehetne irányítani a gépet?ez azért nem egy egyszerű asszimetrikus terhelés okozta differencia a két oldal közt.
 
M

molnibalage

Guest
Nem látom be, hogy miért ne lenne rá képes, ha már az F-15-nek is ment.

Attól, mert a vezérlési elve más és komplexszebb sanszosan az F-22-nek attól még repülhet. Az F-22 tervezésénél alapvető volt, hogy az F-15 repteljesítményét el kell érnie, amit a jelek szerinten nemcsakhogy elértek, de túl is szárnyalták. Igen valószínű, hogy lenne pont úgy elég felhajtóerő, mint az F-15-nél volt, és ha akkor tudtak olyan hidraulikát csinálni, ami kibírta a szárny leszakadását, akkor ha nem hülyültek meg, akkor ma is megy.

Az F-22-nél ráadásul van tolóerő-vektorálás.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 433
113
Arra gondolok,hogy az elektronikus vezérlő rendszer csak azokat tudja amiket előre beprogramoztak neki azaz,ha nincs olyan opció programozva,hogy egy szárny hiányzik akkor ő nem tudja,hogy mit kezdjen ezzel a helyzettel.
 
M

molnibalage

Guest
A vezérlő rendszerek szerintem nem így működnek...

Amíg tudsz trimmelni és a kormányszervek működnek, addig egy logika szerint működik a rendszer. Ha kiesik valami, akkor van alternatív logika, az egyik kormányszerv átveszi a másik funkcióját, amíg tudja, legalábbis szerintem. Nem véletlen írják sokéig ezeket a szoftvereket, hiszen nagyon rugalmasnak kell lenni. Sok bemenő paraméterrel számolnak és ez alapján adódik ki, hogy mit csinálnak a kimeneti oldalon.

Attól, mert az F-15 nem full FBW, attól ugyanúgy vannak benne kompenzációs faktorok és tiltások, tehát egy komplexszeb renszer valójában szerintem nem ellehetetleníti, hanem megkönnyítheti a helyzetet, mert a pilóta válláról vehet le terhet.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 433
113
Ha nincs szárny(nyilván arról van szó,hogy csak az egyik hiányzik) akkor nincs semmilyen kormányfelület,nincs trimm nincs semmi még felhajtóerőből is kevesebb van.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Egy ilyen programon több 100 ember dolgozik éveken keresztül. Szóval megoldották valahogy.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 433
113
Az F-15-nek csak részlegesen elektronikus a kormányvezérlő rendszere.Így abból az esetből kiindulva következtetni egy teljesen fly-by-wire rendszerű gépre nagy hiba.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Én nem következtetek, mert ez olyan komplex téma ami messze meghalad. Csak abból indúlok, ki, hogy több 100 ember van aki napi 8-10 órában egyébbel sem foglalkozik éveken keresztűl, mint hogy az ilyen problémákra megoldást találjon.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 433
113
Mackensen

És nagy valószínűséggel találnak is HA egyáltalán cél egy ilyen esetre legyen megoldás.Az ami mérnökök is megdöbbentek azon,hogy repülőképes maradt az F-15 amiből arra lehet következtetni,hogy egy szárny elhagyásánál ők úgy számolnak,hogy a gépnek is kuka.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Igen, de az akkor volt. A Raptor meg később, tehát lehet, hogy felmerült ez is mint lehetőség.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Persze addig nem tudjuk meg, míg nem veszíti el valamelyék a szárnyát...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 756
66 571
113
Érdekes kérdést feszegettek. De ez már szinte filozófia. Ugyanis, amiről beszéltek, a szárny elvesztése utáni repülőképesség, az egy rendkívül ritka szituáció, amely gyanítom, nem feltétlen képezheti alapját egy rendszerfejlesztésenk, még ha adódott is már hasonló eset. A kormányvezérlő rendszerek több bemenő jelből dolgoznak, melyk közt a kezelőszervek helyzete éppúgy megtalálható, mint a gép pillanatnyi mozgása a különféle csúszásérzéskelők és egyéb szenzorok alapján, vagy a kormányfelületek pillanatyni kitérített helyzete. Nos, amiről ti elmélkedtek, az pont ennek az utóbbinak a részleges hiánya. Vajon mit kezd a rendszer azzal, hogy egyik, vagy másik felület kompletten hiányzik? Ez a kérdés abból a szempontból igen is előjöhet, hogy számolni kell a kormányfelülethez vezető hidraulika (F-35-nél elektronika) kiesésével, tehát a kormányvezérlő szoftvernek elméletem szerint is ismernie kell egyik vagy másik irányfelület részeleges, vagy teljes kiesését és le kell tudnia reagálni azt.

Az F-15-ösnél a nagy előny a jól szakaszolható hidraulika volt, ami miatt a gép "nem vérzett el", a rendszer tovvábrra is működött, csak a megmaradt kormányfelületekkel. Gyanítom, ezzel a képességgel az F-22-es is rendelkezik.

A tolóerő-vektorálás a Raptornál ilyen esetben (maradjunk konkrétan az egyik szárny elvesztésénél) nem feltétlen ad előnyt, mivel csak szinkronban térítehtő ki a két fúvócső, fel és le. Az aszimmetrikus felhajtóerő adta orsózó nyomaték tehát velük nem kompenzálható.

Azonban itt elérkeztünk egy érdekes kérdéshez. Az F-15-ös másik tulajdonsága a statikailag stabil, de legalábbis indifferens (közömbös) építés. Az F-22-es statikailag instabil, így felmerül a kérés, hogy a jókora szárnyakból csak az egyik megléte esetén mi történik a géppel? Gyaníthatóan, a megmaradt szárny az ellentétes irányban jócskán be akarja majd perdíteni a gépet, ahol ezzel egy időben jelentős légellenállás kiesés jelenik meg. Ez az oldal előrehalad, ami miatt a felfelé törekvő ép szárny lelassul, a rajta levő felhajtóerő csökken, mivel a megfúvás a csúszás miatt járulékos komponensek irányából érkezik. Ezt érzékelni fogja a rendszer és intenziven belépi a jókora oldalkormányokat, miközben a megindult "hiányos" oldalon a stabilizátort aszimmetrikusan lefelé téríti ki. (Értsd, az ellenoldalon nem lesz se azonos, se ellentéltes értelmű kitérés, vagy ha lesz is, azonos mértékű semmiképp). Ezzel az előrehaladó oldal befékeződik, miközben az aszimmetrikus magassági kormánykitérés miatt a "hiányos" oldal farokrésze emelkedni fog. Ezt észleli a TVC (és itt jön molnibalage érvelése) húzott helyzetbe emeli a fúvócsövet.
Természetesen a meglévő szárnyon mechanizáció igyekszik nullára csökkenetni az ívelést, ami nem tesz jót a felhajtóerőnek, de redukálja a homlokellenállást.
Ebben az esetben a gép merülősebessége jelentősen megnő.

Nos, ez egy teória, amit én találtam ki és csak az első pár másodpercig vállalom érte a felelősséget. Ugyanis ezután jönnek a különféle zavaró faktorok, mint széllökések, termikek, szélnyírások, változó tömeg, változó súlypont.
Mert azért a kis tanmeséből azt se hagyjuk ki, hogy amelyik oldalon megvan a szárny, ott nem csak a felhajtóerő van meg, hanem a szárny (és minden más ami benne van) tömege is. Elképzelésem sincs, hogy miképp reagál az FbW rendszer mondjuk 4 vagy 5 másodperccel a sérülés után. Ugyanis ne feledjük, egy szárny elvesztéséhez jókora dinamikus behatás kell, hogy érje a gépet, ami az addigi repülési helyzetét is jócskán befolyásolhatja.

Ha engem kérdeztek, az ilyen balesetet szenvedett Raptor egész egyszerűen le fog zuhanni. Mert, ha a hajózó nem sérül, akkor is igen nagy valószínűséggel a gépelhagyás mellett fog dönteni.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 433
113
Vannak dolgok amik nekem kicsit magasak de ez általában így van amikor Allesmor Obranna írásait olvasom.Annak azért örülök,hogy ő sem gondolja azt,hogy levegőben maradna a gép ha más nem azért mert nem terveznek ilyen szitura a mérnökök.