Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 756
66 569
113
Kissé vitára adhat okot, hogy egyszerre írtam valami olyamsit, hogy nem valószínű, hogy ilyen szitura terveznek a mérnökök, illetve azt, hogy az F-15-ös kiváló képességeit nem hagyták figyelmen kívül, amelyek közt ott van az is, hogy a gép nem feltétlen veszti el a lehetőségét annak, hogy a kormányfelületeit vezérelhesse egy ilyen sérülés után.
Ugyanakkor, mivel a komplex FbW rendszer rendkívül összetetten tud vezérelni egy ép gépet, még nem mernék megesküdni arra, hogy ugyanerre képes egy igencsak hiányos gép esetében is.
 
M

molnibalage

Guest
A tolóerő-vektorálás a Raptornál ilyen esetben (maradjunk konkrétan az egyik szárny elvesztésénél) nem feltétlen ad előnyt, mivel csak szinkronban térítehtő ki a két fúvócső, fel és le. Az aszimmetrikus felhajtóerő adta orsózó nyomaték tehát velük nem kompenzálható.

Ez nem igaz szerintem, mert a két hajtómű tolóereje külön szabályozható. Vagy akkor nem megy a TVC?
 
M

molnibalage

Guest
Vannak dolgok amik nekem kicsit magasak de ez általában így van amikor Allesmor Obranna írásait olvasom.Annak azért örülök,hogy ő sem gondolja azt,hogy levegőben maradna a gép ha más nem azért mert nem terveznek ilyen szitura a mérnökök.

Az F-15-öt sem tervezék. Számtalan olyan termék van, ami olyan extrém körülmények között is üzemképes marad, amire nem tervezték.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 432
113
Az a baj,hogy ha mondjuk a jobb oldali csak fél gázon meg a bal oldani meg forszázs nélküli maxon attól még a jobb oldali is ki lesz térítve és itt valószínűleg az lenne a jó,hogy ha csak az egyik oldal lenne kitérítve.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 756
66 569
113
Az aszimmetrikus tolóerővezérlés nem tudom, hogy meg van-e oldva a Raptornál. A jenki iskola szerint a kéthajtóműves vadászgépek hajtóműveit jó közel kell építeni egymáshoz, hogy ezzel az egyik hajtómű kiesése esetén a fellépő aszimmetriát kompenzáló trimmerő a lehető legkisebb lehessen. Kivétel az F-14-es, de ugye, az egy félszerzet, valahol a 3. és a 4. generáció között. Ennek ellenére az F-15-össel a NASA Dryden központja kisérletezett a differenciált tolóerővezérléssel és még ha nem is volt nagy az erőkar, a dolog működött.
Az orosz felfogás szerint a kéthajtóműves gépek az F-14-es példájára jó távol elhelyezett hajtóművekkel rendelkeznek, így az egyik hajtómű kiesése esetén a másik erőkarja persze jóval nagyobb (értsd: vagy nagyobb légellenállással járó trimmelés kell, vagy nagyon alacsony gáz, valljuk meg, egyik se igazán jó) de a távoli építéssel az esteleges hajtóműrobbanás kisebb eséllyel kárt az ép párban. (Erre kéretik nem felidézni a Szabó Topi-féle esetet, mert ott a hajtóműtüzet a pilóta érzékelte, de az egyszer használatos oltórendszernél az ép hajtóműre oltott rá, ami így persze leállt. De az vesse rá az első követ...)

Szóval az orosz módszer idáig túl azon, hogy nem ad megnyugtató biztonságot, még többet árt, mint használ -mondhatnánk, de ugyanakkor az F-14-esnél is meglevő légcsatorna további komoly előnyöket ad a gépeknek és ez vitathatatlan. És ugye a nagyobb karon a kisebb differenciált tolóerő is nagyobb hatékonysággal képes kormányozni, lásd Szu-35Sz, vagy PAK-FA.

Vissza a Raptorra, szerintem a hajtóművek külön szabályzása teljesen megoldott az F-22-esnél, közben simán működhet a vektorálás, csak az oroszokkal ellentétben a pilóta dolga úgy differenciálni a két tolóerőt, hogy közben a vektorálás együtt megy. Nem tudom, hogy ezt tesztelik-e, tanitják-e a Raptoron.

Az F-15-össel még 2008-ban a nemzeti gárdisták (A és C) is előadták nálunk a fáklyával belerántás, nagy kanászláb belép a pedálba és a belépés irányában befelé levő hajtóműről lekapják minimál forszázsra a kart című figurát. Ilyenkor a 15-ös szépen egy dinamikus dobott legyezővel borít le. A meglepetés faktor elég jó, ahogy a magyar pilótáktól hallottam. Jó lenne tudni, hogy mi a helyzet a Raptornál...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 107
113
Itt azt írják, hogy az oroszok Szu-35-öt fognak exportálni a kínaiaknak:
http://hungarian.ruvr.ru/2013_09_11/A-Szu-35Sz-otodik-generacioja/
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Ha gondolog fip7, beszállhatsz a fogadásba. A tét egy üveg bor, hogy a 2014-es Zhuhai repnapig bezárólag nem veszik meg a gépet.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 432
113
Már eleve ott sántít a dolog,hogy valakinek eszébe jutott,hogy szőlőből bor készüljön ne pálinka...
 

silurusglanis

Well-Known Member
2012. augusztus 7.
7 474
5 578
113
Én azt mondom, hogy ha eszük van a kínaiaknak, akkor nem veszik meg. (Márpedig van!)
Visznek kettő 5. genes fejlesztést visznek, mellette n+1 negyedik generációs gépet üzemeltetnek. Most szerintem az előbbit tolják fel, a többi jól van a jelenlegi szintjén is. Mire rendszerbe állnának a gépek, már jön a J-XX.
 

ambasa

Active Member
2010. április 18.
661
77
28
OFF

Egy jól átgondolt és megtervezett, FbW vezérlés nem olyan merev rendszer, mint ahogy azt elképzelitek.
Az A320-as gépcsaládnál a kormányok vezérlése ha nagyjából minden működik akkor egy "normal law" szerint működnek, ekkor hatnak a korlátozások. Ha azonban beüt valami gikszer, pl. tönkremegy néhány számítógép, nem kapnak elég jelet az érzékelőktől akkor a vezérlés átmegy "direct law"-ba, ekkor megszűnnek a korlátozások, és a kormánylapok a kormányszervek kitérítésével arányosan fognak kitérni. Persze ettől azért egy kicsit bonyolultabb a rendszer. A közvetlen vezérlést mesterségesen is elő lehet idézni, elég ha néhány számítógépet kikapcsolok.

Ettől függetlenül, az hogy a Raptor tud-e repülni szárnyaszegetten, vagy sem - ahogy már Molni kifejtette - sokkal inkább függ attól, hogy elegendő felhajtóerő megtartása mellett, sikerül-e kiegyensúlyozni a gépet, és a maradék kormányszervek energiaellátása és vezérelhetősége megmarad.

TG
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Végigolvastam a cikket és ilyen gyöngyszemek vennek benne:

"Ugyanakkor a Kínával folytatott haditechnikaim együttműködés tapasztalatai alapján félő, hogy az átadott gépegységeket és technológiákat esetleg kalóz módon másolják” majd ebben az országban pláne, hogy viszonylag kevés repülőgépet szereznek be."

"Ugyanakkor a másolásnak aligha lenne értelme. Tekintettel a Szu-27-eshez képest végzett módosítások volumenére és a J-11-es gyártásával kapcsolatos problémákra, pláne ami a hajtóművet illeti, nyilvánvaló, hogy a Szu-35Sz lemásolása jelentős időt igényelhet."

Ja és persze a szerződés szankciókkal fenyegeti Kínát stb. stb.
Hát akkor miért akarják mindenáron eladni? Ne adják el, ha félnek, hogy lemásolják. Ennyire egyszerű az egész.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 571
85 052
113
Ma 2 Szu-30 SM és 3 Jak-130 gépet adott át az irkutszki IRKUT vállalat az orosz légieronek. Ha az idojárás engedi akkor holnap repulnek át a Szu gépek Lipeckbe és a Jak gépek Boriszoglebszkbe.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 571
85 052
113
J-15(Szu-33) tesztek YJ-83 hajoelleni rakétával (szurke)
J-15%20+%20YJ-83%20-%201.jpg
 

Python

Well-Known Member
2010. augusztus 8.
26 684
7 996
113
Some pictures how two planes (Yak-130 and modernized Su-30SM) were photographed from the ramp of An-12 aircraft.
http://englishrussia.com/2013/09/17/shooting-planes-from-the-ramp-of-an-12/
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Na, megvettem az Aranysast. Elolvastam a Szu-35öst. Ez bizony csak egy átfestett Szu-27es, amit éppenhogy felhoztak a kor szinvonalára. Megfejelve egy fölösleges vektorálással. Hátrafelé meg jobban tették volna, ha beépítették volna a radart. Rájöhettek volna, hogy nem bízhatnak az elektronikájuk kifinomultságában, csak az erejében.