Az aszimmetrikus tolóerővezérlés nem tudom, hogy meg van-e oldva a Raptornál. A jenki iskola szerint a kéthajtóműves vadászgépek hajtóműveit jó közel kell építeni egymáshoz, hogy ezzel az egyik hajtómű kiesése esetén a fellépő aszimmetriát kompenzáló trimmerő a lehető legkisebb lehessen. Kivétel az F-14-es, de ugye, az egy félszerzet, valahol a 3. és a 4. generáció között. Ennek ellenére az F-15-össel a NASA Dryden központja kisérletezett a differenciált tolóerővezérléssel és még ha nem is volt nagy az erőkar, a dolog működött.
Az orosz felfogás szerint a kéthajtóműves gépek az F-14-es példájára jó távol elhelyezett hajtóművekkel rendelkeznek, így az egyik hajtómű kiesése esetén a másik erőkarja persze jóval nagyobb (értsd: vagy nagyobb légellenállással járó trimmelés kell, vagy nagyon alacsony gáz, valljuk meg, egyik se igazán jó) de a távoli építéssel az esteleges hajtóműrobbanás kisebb eséllyel kárt az ép párban. (Erre kéretik nem felidézni a Szabó Topi-féle esetet, mert ott a hajtóműtüzet a pilóta érzékelte, de az egyszer használatos oltórendszernél az ép hajtóműre oltott rá, ami így persze leállt. De az vesse rá az első követ...)
Szóval az orosz módszer idáig túl azon, hogy nem ad megnyugtató biztonságot, még többet árt, mint használ -mondhatnánk, de ugyanakkor az F-14-esnél is meglevő légcsatorna további komoly előnyöket ad a gépeknek és ez vitathatatlan. És ugye a nagyobb karon a kisebb differenciált tolóerő is nagyobb hatékonysággal képes kormányozni, lásd Szu-35Sz, vagy PAK-FA.
Vissza a Raptorra, szerintem a hajtóművek külön szabályzása teljesen megoldott az F-22-esnél, közben simán működhet a vektorálás, csak az oroszokkal ellentétben a pilóta dolga úgy differenciálni a két tolóerőt, hogy közben a vektorálás együtt megy. Nem tudom, hogy ezt tesztelik-e, tanitják-e a Raptoron.
Az F-15-össel még 2008-ban a nemzeti gárdisták (A és C) is előadták nálunk a fáklyával belerántás, nagy kanászláb belép a pedálba és a belépés irányában befelé levő hajtóműről lekapják minimál forszázsra a kart című figurát. Ilyenkor a 15-ös szépen egy dinamikus dobott legyezővel borít le. A meglepetés faktor elég jó, ahogy a magyar pilótáktól hallottam. Jó lenne tudni, hogy mi a helyzet a Raptornál...