Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

Kissé vitára adhat okot, hogy egyszerre írtam valami olyamsit, hogy nem valószínű, hogy ilyen szitura terveznek a mérnökök, illetve azt, hogy az F-15-ös kiváló képességeit nem hagyták figyelmen kívül, amelyek közt ott van az is, hogy a gép nem feltétlen veszti el a lehetőségét annak, hogy a kormányfelületeit vezérelhesse egy ilyen sérülés után.
Ugyanakkor, mivel a komplex FbW rendszer rendkívül összetetten tud vezérelni egy ép gépet, még nem mernék megesküdni arra, hogy ugyanerre képes egy igencsak hiányos gép esetében is.
 
A tolóerő-vektorálás a Raptornál ilyen esetben (maradjunk konkrétan az egyik szárny elvesztésénél) nem feltétlen ad előnyt, mivel csak szinkronban térítehtő ki a két fúvócső, fel és le. Az aszimmetrikus felhajtóerő adta orsózó nyomaték tehát velük nem kompenzálható.

Ez nem igaz szerintem, mert a két hajtómű tolóereje külön szabályozható. Vagy akkor nem megy a TVC?
 
Vannak dolgok amik nekem kicsit magasak de ez általában így van amikor Allesmor Obranna írásait olvasom.Annak azért örülök,hogy ő sem gondolja azt,hogy levegőben maradna a gép ha más nem azért mert nem terveznek ilyen szitura a mérnökök.

Az F-15-öt sem tervezék. Számtalan olyan termék van, ami olyan extrém körülmények között is üzemképes marad, amire nem tervezték.
 
Az a baj,hogy ha mondjuk a jobb oldali csak fél gázon meg a bal oldani meg forszázs nélküli maxon attól még a jobb oldali is ki lesz térítve és itt valószínűleg az lenne a jó,hogy ha csak az egyik oldal lenne kitérítve.
 
Az aszimmetrikus tolóerővezérlés nem tudom, hogy meg van-e oldva a Raptornál. A jenki iskola szerint a kéthajtóműves vadászgépek hajtóműveit jó közel kell építeni egymáshoz, hogy ezzel az egyik hajtómű kiesése esetén a fellépő aszimmetriát kompenzáló trimmerő a lehető legkisebb lehessen. Kivétel az F-14-es, de ugye, az egy félszerzet, valahol a 3. és a 4. generáció között. Ennek ellenére az F-15-össel a NASA Dryden központja kisérletezett a differenciált tolóerővezérléssel és még ha nem is volt nagy az erőkar, a dolog működött.
Az orosz felfogás szerint a kéthajtóműves gépek az F-14-es példájára jó távol elhelyezett hajtóművekkel rendelkeznek, így az egyik hajtómű kiesése esetén a másik erőkarja persze jóval nagyobb (értsd: vagy nagyobb légellenállással járó trimmelés kell, vagy nagyon alacsony gáz, valljuk meg, egyik se igazán jó) de a távoli építéssel az esteleges hajtóműrobbanás kisebb eséllyel kárt az ép párban. (Erre kéretik nem felidézni a Szabó Topi-féle esetet, mert ott a hajtóműtüzet a pilóta érzékelte, de az egyszer használatos oltórendszernél az ép hajtóműre oltott rá, ami így persze leállt. De az vesse rá az első követ...)

Szóval az orosz módszer idáig túl azon, hogy nem ad megnyugtató biztonságot, még többet árt, mint használ -mondhatnánk, de ugyanakkor az F-14-esnél is meglevő légcsatorna további komoly előnyöket ad a gépeknek és ez vitathatatlan. És ugye a nagyobb karon a kisebb differenciált tolóerő is nagyobb hatékonysággal képes kormányozni, lásd Szu-35Sz, vagy PAK-FA.

Vissza a Raptorra, szerintem a hajtóművek külön szabályzása teljesen megoldott az F-22-esnél, közben simán működhet a vektorálás, csak az oroszokkal ellentétben a pilóta dolga úgy differenciálni a két tolóerőt, hogy közben a vektorálás együtt megy. Nem tudom, hogy ezt tesztelik-e, tanitják-e a Raptoron.

Az F-15-össel még 2008-ban a nemzeti gárdisták (A és C) is előadták nálunk a fáklyával belerántás, nagy kanászláb belép a pedálba és a belépés irányában befelé levő hajtóműről lekapják minimál forszázsra a kart című figurát. Ilyenkor a 15-ös szépen egy dinamikus dobott legyezővel borít le. A meglepetés faktor elég jó, ahogy a magyar pilótáktól hallottam. Jó lenne tudni, hogy mi a helyzet a Raptornál...
 
Itt azt írják, hogy az oroszok Szu-35-öt fognak exportálni a kínaiaknak:
http://hungarian.ruvr.ru/2013_09_11/A-Szu-35Sz-otodik-generacioja/
 
Ha gondolog fip7, beszállhatsz a fogadásba. A tét egy üveg bor, hogy a 2014-es Zhuhai repnapig bezárólag nem veszik meg a gépet.
 
Már eleve ott sántít a dolog,hogy valakinek eszébe jutott,hogy szőlőből bor készüljön ne pálinka...
 
Én azt mondom, hogy ha eszük van a kínaiaknak, akkor nem veszik meg. (Márpedig van!)
Visznek kettő 5. genes fejlesztést visznek, mellette n+1 negyedik generációs gépet üzemeltetnek. Most szerintem az előbbit tolják fel, a többi jól van a jelenlegi szintjén is. Mire rendszerbe állnának a gépek, már jön a J-XX.
 
OFF

Egy jól átgondolt és megtervezett, FbW vezérlés nem olyan merev rendszer, mint ahogy azt elképzelitek.
Az A320-as gépcsaládnál a kormányok vezérlése ha nagyjából minden működik akkor egy "normal law" szerint működnek, ekkor hatnak a korlátozások. Ha azonban beüt valami gikszer, pl. tönkremegy néhány számítógép, nem kapnak elég jelet az érzékelőktől akkor a vezérlés átmegy "direct law"-ba, ekkor megszűnnek a korlátozások, és a kormánylapok a kormányszervek kitérítésével arányosan fognak kitérni. Persze ettől azért egy kicsit bonyolultabb a rendszer. A közvetlen vezérlést mesterségesen is elő lehet idézni, elég ha néhány számítógépet kikapcsolok.

Ettől függetlenül, az hogy a Raptor tud-e repülni szárnyaszegetten, vagy sem - ahogy már Molni kifejtette - sokkal inkább függ attól, hogy elegendő felhajtóerő megtartása mellett, sikerül-e kiegyensúlyozni a gépet, és a maradék kormányszervek energiaellátása és vezérelhetősége megmarad.

TG
 
Végigolvastam a cikket és ilyen gyöngyszemek vennek benne:

"Ugyanakkor a Kínával folytatott haditechnikaim együttműködés tapasztalatai alapján félő, hogy az átadott gépegységeket és technológiákat esetleg kalóz módon másolják” majd ebben az országban pláne, hogy viszonylag kevés repülőgépet szereznek be."

"Ugyanakkor a másolásnak aligha lenne értelme. Tekintettel a Szu-27-eshez képest végzett módosítások volumenére és a J-11-es gyártásával kapcsolatos problémákra, pláne ami a hajtóművet illeti, nyilvánvaló, hogy a Szu-35Sz lemásolása jelentős időt igényelhet."

Ja és persze a szerződés szankciókkal fenyegeti Kínát stb. stb.
Hát akkor miért akarják mindenáron eladni? Ne adják el, ha félnek, hogy lemásolják. Ennyire egyszerű az egész.
 
Ma 2 Szu-30 SM és 3 Jak-130 gépet adott át az irkutszki IRKUT vállalat az orosz légieronek. Ha az idojárás engedi akkor holnap repulnek át a Szu gépek Lipeckbe és a Jak gépek Boriszoglebszkbe.
 
J-15(Szu-33) tesztek YJ-83 hajoelleni rakétával (szurke)
J-15%20+%20YJ-83%20-%201.jpg
 
Some pictures how two planes (Yak-130 and modernized Su-30SM) were photographed from the ramp of An-12 aircraft.
http://englishrussia.com/2013/09/17/shooting-planes-from-the-ramp-of-an-12/
 
Na, megvettem az Aranysast. Elolvastam a Szu-35öst. Ez bizony csak egy átfestett Szu-27es, amit éppenhogy felhoztak a kor szinvonalára. Megfejelve egy fölösleges vektorálással. Hátrafelé meg jobban tették volna, ha beépítették volna a radart. Rájöhettek volna, hogy nem bízhatnak az elektronikájuk kifinomultságában, csak az erejében.