Az F-22 Raptort eredményező ATF-program kezdete a 80-as évek elejére tehető, ekkor már repültek a Szovjetúnióban a MiG-29 és Szu-27 prototípusok, amiket az USA-ban reális fenyegetésként értékeltek az F-15/F-16 párossal szemben. Akkor még senki se tudta, hogy a Szú. alig egy évtizeden túl szét fog esni, a harcigép-programjaik a korábbiaknál sokkal kevesebb gépet eredményeznek majd, így sürgősnek tűnt a légifölény-vadászgépek következő generációjának kifejlesztése, így született meg a Raptor (mondjuk a Szu. bedőlése miatt jól meg is faragták a gyártást, az élesben bevethető gépek száma csak olyan 140 körül van!). Ráadásul az F-35 nem is légifölény-vadász hanem inkább csapásmérő vadászbombázó (az F-16 leváltására tervezték), legalábbis eredetileg ennek indult, aztán a folyamatos ötleteléseknek/igényeknek köszönhetően lett vadászként is nagyon jól használható gép.
Értem én , hogy benzin nem is az a baj hanem látva a mostani helyzetet látszik egyértelműnek , persze 10-20-30éve más volt a cituáció !