Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 635
28 372
113
A hatótávolság az átrepülési távolság A pontból B pontba, bizonyos üzemanyag tartalékkal. A harcászati hatósugár egy adott távolságra való kirepülés, feladat végrehajtás adott ideig és visszarepülés bizonyos üzemanyag tartalékkal. A hatótávolság mindig több, mint a harcászati hatósugár duplája.
A távolságokat belső üzemanyag készlettel, illetve póttartályokkal együtt adják meg.
Gondolom biztonsági tartalék miatt döntöttek a légi üzemanyag felvétel mellett, még Oroszország légterében.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 695
65 968
113
A Szu-35Sz-hez a Szu-27-eshez hasonlóan nincs és nem is volt soha semmiféle póttartály.
Csak tervezték, mégpedig egy 2000 literest, ami a Szu-24-es és a MiG-31-es gépek korai alapváltozatain nagyon rövid ideig használt PTB-2000-es tartály modernizált változata lett volna. De végül soha nem volt rájuk szükség.

Egyetlen T-10Sz családbeli gép van, amihez van póttartály, az a Szu-34-es, pont az a gép, aminek eleve mindközül a legtöbb, 12 tonna a belső kerókapacitása.
A Szu-24-esek szárnytő alatti két darab 3000 literes PTB-3000-es tartályából kezdetben egy darab volt a nagytávú átrepülésekhez a szabvány kiegészítő, de 2021 végén kezdtek jönni a fotók, hogy a gépek valójában három ilyen tartályt is tudnak hordozni, ami már közel 9 tonna kerozin, a belső 12 mellé!
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 322
36 171
113
Az combat radius.

Akkor 800 km a combat radius? Nyilván nem felezhető, hiszen egyik irányban jobban le van terhelve a gép, ha felhasználja a függesztményt. Meg hát nem mindegy, hogy milyen magasságon. Régen "hi-lo-hi" radius-t adtak meg (nyilván nem volt pontos) az angolszász szakirodalomban, mivel akkor az alacsonyan támadás volt a célszerűbb, a cél megközelítése előtt leereszkedve az utazómagasságból földközelbe.
Szerk.: akkor mennyi lehet a Szu-35 harcászati hatósugara? 5-600 km körül?

A combat range-t továbbra is furcsa kifejezésnek érzem, mert harci feladatnál vissza szokás térni a kiinduló reptérre, akkor a hatósugárnak van jelentősége. Ami persze megtoldható légi utántöltéssel.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 322
36 171
113
A Szu-35Sz-hez a Szu-27-eshez hasonlóan nincs és nem is volt soha semmiféle póttartály.
Csak tervezték, mégpedig egy 2000 literest, ami a Szu-24-es és a MiG-31-es gépek korai alapváltozatain nagyon rövid ideig használt PTB-2000-es tartály modernizált változata lett volna. De végül soha nem volt rájuk szükség.

Értem, csak azért írtam, mert a wikin fel van tüntetve "4500 km hatótáv póttartályokkal"
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 695
65 968
113
Értem, csak azért írtam, mert a wikin fel van tüntetve "4500 km hatótáv póttartályokkal"
Csak ez egy fals infó, egy korai kétezres évek eleji infógrafikából.

d0ac8584650a5ea1e87ee0b6a8a83ebf.jpg


Amúgy ezeknek az infógrafikáknak és laborsteril katalógusadatoknak nem érdemes hinni.
A Szu-27-es átrepülési távolságához annak idején 3900-4000 km-t adtak meg, a maximális 9.6 tonnás kerótöltés esetére, fegyverzet nélkül.
A Szu-35BM-hez 3600-3900km-t, a maximális 11.2 tonnás kerótöltéshez, fegyver nélkül.
Nehezebb sárkány, erősebb, de többet fogyasztó hajtóművek. Persze, ha nem volnának erősebb és többet fogyasztó hajtóművei, akkor azon túl, hogy az egyéb elvárt harcászati jellemzőit (javított manőverezőképesség, gyorsulás, emelkedőképesség, több fegyverzet) sem hozná a gép, még akkor sem biztos, hogy nagyobb lenne az átrepülési távolsága, mint a Szu-27-esé, csak másfél tonnával több kerozin tankolható bele.
Ugyanis az azonos repülési fázisokon (felszállás, gyorsulás, emelkedés) magasabb fogyasztású rezsimeken kellene járatni a gyengébb hajtóműveket.

Van-e ezekután jelentősége az átrepülési távolság adatnak a gép harcászati hatósugarára nézve?
Nos, először is a gép harcászati hatósugara esetén feltételezünk valamilyen fegyverzetet, ami a normál átrepülési távolságban nincs.
Másfelöl az, hogy a gépnek nagyobb a belső tartálykapacitása ÉS a levegőben utántölthető, eleve átír minden számítást.
Ugyanis innentől kezdve csak az számít, hogy a légi harcászati helyzet hogyan van tervezve, hogyan van biztosítva a tankerek által.
Hiszen a gép felszállhat az adott akármilyen harci feladat szerinti megfelelő fegyverzethez igazított felszállótömeggel, ahol a felszálláshoz és gyorsításhoz-emelkedéshez alárendelik a kerozintöltést, mivel azt majd az optimális utazó rezsimhez közeli körülményeken egészítik ki a levegőben, akár a maximális szintig.
Azaz a gép az optimális utazó sebesség és magasság paraméterekkel indul teli tankkal, ráadásul a harchelyzet szempontjából egy kedvezőbb pontról, így teljesen más körülményekről beszélhetünk, mintha csak a klasszikus, levegőben nem utántölthető harcászati típusok átrepülési távolság kontra harci hatósugár összevetéseiből indulnánk ki.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 635
28 372
113
Akkor 800 km a combat radius? Nyilván nem felezhető, hiszen egyik irányban jobban le van terhelve a gép, ha felhasználja a függesztményt. Meg hát nem mindegy, hogy milyen magasságon. Régen "hi-lo-hi" radius-t adtak meg (nyilván nem volt pontos) az angolszász szakirodalomban, mivel akkor az alacsonyan támadás volt a célszerűbb, a cél megközelítése előtt leereszkedve az utazómagasságból földközelbe.
Szerk.: akkor mennyi lehet a Szu-35 harcászati hatósugara? 5-600 km körül?

A combat range-t továbbra is furcsa kifejezésnek érzem, mert harci feladatnál vissza szokás térni a kiinduló reptérre, akkor a hatósugárnak van jelentősége. Ami persze megtoldható légi utántöltéssel.
Ez a 800km hogyan jött ki az 1.600km-ből? A harcászati, vagy más néven harci hatósugárban benne van, hogy sugár, tehát ha 1.600km, akkor 1.600km-es sugáron belül tud tevékenykedni és onnan viszatérni és nem 800km-ig.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 322
36 171
113
Ez a 800km hogyan jött ki az 1.600km-ből? A harcászati, vagy más néven harci hatósugárban benne van, hogy sugár, tehát ha 1.600km, akkor 1.600km-es sugáron belül tud tevékenykedni és onnan viszatérni és nem 800km-ig.

Jó, akkor nem range (hatótávolság), hanem radius (hatósugár) lenne a precíz kifejezés nem?
De igazad van, 1600 tűnik a hatósugárnak, 3600 a hatótávolságnak.
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 073
50 148
113
A tegnapi Mariupoli Su34-es mellet már az Su-30ast is hivatalosan megerosítették az ukránok:

A H-59 250km feletti hatótávú rakéta. Ha a minap lelőtt Szu-34-et valóban egy Herszonba telepített Patriot intézte el, akkor az oroszok nyilván a Krím felől mentek volna, ha Odesszát akarták volna támadni (ahogy az ukrán hír ezt jelölte meg célpontnak). Ráadásul bőven a félsziget felett ráértek volna indítani a H-59-et, hogy az elérje Odesszát.

Ezek az ukrán peremoga hírek nagyon jók, de roncsok nélkül nehezen hihetőek, főleg ilyen mennyiségű lelövés (ez az elmúlt egy héten 5 db Sz-34 és 1 db Szu-30SzM lett volna!). Az oroszok elismertek egy 34-est mindezek közül.
 

Foxbat

Well-Known Member
2021. február 28.
338
2 199
93
Mindkettő hazudik (amit akár még meg is lehet érteni háborús időkben) mint a vízfolyás. Viszont a Fightbomber nem 3 Szu-34-est ismert el? (Ez sem lenne perdöntő, de mindenesetre Ők eléggé be vannak ágyazva a hivatalos szervekhez tudtommal)
Fb egy veszteségről írt, úgy értettem, de valóban nem perdöntő. Az viszont tény, hogy egyről lett kép.
A legutóbbit pedig tagadja és nincs se kép, se semmi.

Majd egyszer kiderül, vagy nem...