Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

A hatótávolság az átrepülési távolság A pontból B pontba, bizonyos üzemanyag tartalékkal. A harcászati hatósugár egy adott távolságra való kirepülés, feladat végrehajtás adott ideig és visszarepülés bizonyos üzemanyag tartalékkal. A hatótávolság mindig több, mint a harcászati hatósugár duplája.
A távolságokat belső üzemanyag készlettel, illetve póttartályokkal együtt adják meg.
Gondolom biztonsági tartalék miatt döntöttek a légi üzemanyag felvétel mellett, még Oroszország légterében.
 
A Szu-35Sz-hez a Szu-27-eshez hasonlóan nincs és nem is volt soha semmiféle póttartály.
Csak tervezték, mégpedig egy 2000 literest, ami a Szu-24-es és a MiG-31-es gépek korai alapváltozatain nagyon rövid ideig használt PTB-2000-es tartály modernizált változata lett volna. De végül soha nem volt rájuk szükség.

Egyetlen T-10Sz családbeli gép van, amihez van póttartály, az a Szu-34-es, pont az a gép, aminek eleve mindközül a legtöbb, 12 tonna a belső kerókapacitása.
A Szu-24-esek szárnytő alatti két darab 3000 literes PTB-3000-es tartályából kezdetben egy darab volt a nagytávú átrepülésekhez a szabvány kiegészítő, de 2021 végén kezdtek jönni a fotók, hogy a gépek valójában három ilyen tartályt is tudnak hordozni, ami már közel 9 tonna kerozin, a belső 12 mellé!
 
Az combat radius.

Akkor 800 km a combat radius? Nyilván nem felezhető, hiszen egyik irányban jobban le van terhelve a gép, ha felhasználja a függesztményt. Meg hát nem mindegy, hogy milyen magasságon. Régen "hi-lo-hi" radius-t adtak meg (nyilván nem volt pontos) az angolszász szakirodalomban, mivel akkor az alacsonyan támadás volt a célszerűbb, a cél megközelítése előtt leereszkedve az utazómagasságból földközelbe.
Szerk.: akkor mennyi lehet a Szu-35 harcászati hatósugara? 5-600 km körül?

A combat range-t továbbra is furcsa kifejezésnek érzem, mert harci feladatnál vissza szokás térni a kiinduló reptérre, akkor a hatósugárnak van jelentősége. Ami persze megtoldható légi utántöltéssel.
 
A Szu-35Sz-hez a Szu-27-eshez hasonlóan nincs és nem is volt soha semmiféle póttartály.
Csak tervezték, mégpedig egy 2000 literest, ami a Szu-24-es és a MiG-31-es gépek korai alapváltozatain nagyon rövid ideig használt PTB-2000-es tartály modernizált változata lett volna. De végül soha nem volt rájuk szükség.

Értem, csak azért írtam, mert a wikin fel van tüntetve "4500 km hatótáv póttartályokkal"
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Értem, csak azért írtam, mert a wikin fel van tüntetve "4500 km hatótáv póttartályokkal"
Csak ez egy fals infó, egy korai kétezres évek eleji infógrafikából.

d0ac8584650a5ea1e87ee0b6a8a83ebf.jpg


Amúgy ezeknek az infógrafikáknak és laborsteril katalógusadatoknak nem érdemes hinni.
A Szu-27-es átrepülési távolságához annak idején 3900-4000 km-t adtak meg, a maximális 9.6 tonnás kerótöltés esetére, fegyverzet nélkül.
A Szu-35BM-hez 3600-3900km-t, a maximális 11.2 tonnás kerótöltéshez, fegyver nélkül.
Nehezebb sárkány, erősebb, de többet fogyasztó hajtóművek. Persze, ha nem volnának erősebb és többet fogyasztó hajtóművei, akkor azon túl, hogy az egyéb elvárt harcászati jellemzőit (javított manőverezőképesség, gyorsulás, emelkedőképesség, több fegyverzet) sem hozná a gép, még akkor sem biztos, hogy nagyobb lenne az átrepülési távolsága, mint a Szu-27-esé, csak másfél tonnával több kerozin tankolható bele.
Ugyanis az azonos repülési fázisokon (felszállás, gyorsulás, emelkedés) magasabb fogyasztású rezsimeken kellene járatni a gyengébb hajtóműveket.

Van-e ezekután jelentősége az átrepülési távolság adatnak a gép harcászati hatósugarára nézve?
Nos, először is a gép harcászati hatósugara esetén feltételezünk valamilyen fegyverzetet, ami a normál átrepülési távolságban nincs.
Másfelöl az, hogy a gépnek nagyobb a belső tartálykapacitása ÉS a levegőben utántölthető, eleve átír minden számítást.
Ugyanis innentől kezdve csak az számít, hogy a légi harcászati helyzet hogyan van tervezve, hogyan van biztosítva a tankerek által.
Hiszen a gép felszállhat az adott akármilyen harci feladat szerinti megfelelő fegyverzethez igazított felszállótömeggel, ahol a felszálláshoz és gyorsításhoz-emelkedéshez alárendelik a kerozintöltést, mivel azt majd az optimális utazó rezsimhez közeli körülményeken egészítik ki a levegőben, akár a maximális szintig.
Azaz a gép az optimális utazó sebesség és magasság paraméterekkel indul teli tankkal, ráadásul a harchelyzet szempontjából egy kedvezőbb pontról, így teljesen más körülményekről beszélhetünk, mintha csak a klasszikus, levegőben nem utántölthető harcászati típusok átrepülési távolság kontra harci hatósugár összevetéseiből indulnánk ki.
 
Akkor 800 km a combat radius? Nyilván nem felezhető, hiszen egyik irányban jobban le van terhelve a gép, ha felhasználja a függesztményt. Meg hát nem mindegy, hogy milyen magasságon. Régen "hi-lo-hi" radius-t adtak meg (nyilván nem volt pontos) az angolszász szakirodalomban, mivel akkor az alacsonyan támadás volt a célszerűbb, a cél megközelítése előtt leereszkedve az utazómagasságból földközelbe.
Szerk.: akkor mennyi lehet a Szu-35 harcászati hatósugara? 5-600 km körül?

A combat range-t továbbra is furcsa kifejezésnek érzem, mert harci feladatnál vissza szokás térni a kiinduló reptérre, akkor a hatósugárnak van jelentősége. Ami persze megtoldható légi utántöltéssel.
Ez a 800km hogyan jött ki az 1.600km-ből? A harcászati, vagy más néven harci hatósugárban benne van, hogy sugár, tehát ha 1.600km, akkor 1.600km-es sugáron belül tud tevékenykedni és onnan viszatérni és nem 800km-ig.
 
Ez a 800km hogyan jött ki az 1.600km-ből? A harcászati, vagy más néven harci hatósugárban benne van, hogy sugár, tehát ha 1.600km, akkor 1.600km-es sugáron belül tud tevékenykedni és onnan viszatérni és nem 800km-ig.

Jó, akkor nem range (hatótávolság), hanem radius (hatósugár) lenne a precíz kifejezés nem?
De igazad van, 1600 tűnik a hatósugárnak, 3600 a hatótávolságnak.
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord
Su-30 down? Még várni kell a megerosítést:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Cherszontól kb 65 km-re tortént állitolag a kilovés - ha így volt, akkor elég hulyén repultek, tudván, hogy Patriot van a térségben.
 
A tegnapi Mariupoli Su34-es mellet már az Su-30ast is hivatalosan megerosítették az ukránok:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A H-59 250km feletti hatótávú rakéta. Ha a minap lelőtt Szu-34-et valóban egy Herszonba telepített Patriot intézte el, akkor az oroszok nyilván a Krím felől mentek volna, ha Odesszát akarták volna támadni (ahogy az ukrán hír ezt jelölte meg célpontnak). Ráadásul bőven a félsziget felett ráértek volna indítani a H-59-et, hogy az elérje Odesszát.

Ezek az ukrán peremoga hírek nagyon jók, de roncsok nélkül nehezen hihetőek, főleg ilyen mennyiségű lelövés (ez az elmúlt egy héten 5 db Sz-34 és 1 db Szu-30SzM lett volna!). Az oroszok elismertek egy 34-est mindezek közül.
 
Mindkettő hazudik (amit akár még meg is lehet érteni háborús időkben) mint a vízfolyás. Viszont a Fightbomber nem 3 Szu-34-est ismert el? (Ez sem lenne perdöntő, de mindenesetre Ők eléggé be vannak ágyazva a hivatalos szervekhez tudtommal)
Fb egy veszteségről írt, úgy értettem, de valóban nem perdöntő. Az viszont tény, hogy egyről lett kép.
A legutóbbit pedig tagadja és nincs se kép, se semmi.

Majd egyszer kiderül, vagy nem...