Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 824
9 693
113
A japán vadászgépekbe a hatékonyság érdekében botkormány vagy side-stick helyett PlayStation Controller kéne. Egyből megtáltosodnának a pilóták :)
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 756
66 569
113
A Szu-35 avionikai csomagja tudtommal a Szu-30 felett áll. (Hogy melyiket ki gyártja nem tudom, de ez gyártó kapacitás kérdése is.) A Szu-30 az MK széria leszármazottja, a Szu-35 csak külsőleg hasnoló hozzá. A teljes sárkány tudtommal át lett tervezve, hogy az F-15D vs F-15E-nél volt. Nem véletlenül lett nehezebb. A Szu-34 totál eltérő kategória, olyan long range STF, mint az F-111F volt vanno. Az F-15E sem kurta lábú, de az F-111F-nek nincs a közelében hatósugárban.

Ezt mindig elmantrázom, hogy a Szu-30-asból két külön világ létezik, két külön gyártóval. De többet már nem fogom, mert ahogy boki fentebb leírta, mostantól csak egyféle Szu-30-as lesz, mivel a KnAAZ-féle Szu-30-as gyártása a napokban leállt. Ez egy Szu-27PU-n alapuló multirole verzió volt, majdnem hasonló, mint a Szu-27SzM család, tehát a régi radar új modulokkal, 12 fegyvertartó, MMPP Szaljut AL-31FM-1 hajtómű és ez még levegőben is utántölthető. Ennek export változata van Venezuelában, Vietnámban, Kínában, Indonéziában, Angolában és még pár helyen. A legolcsóbb multirole verzió, ami kétüléses és Szuhoj.

A másik verzió a Szu-30MKI/MKA/MKM és az orosz honi Szu-30SzM, Ez az Irkutnál készül/készült, vektorálós NPO Szaturn AL-31FP hajtóművek, előszárnyak, full digitális FbW kontroll, mereven beépített PESA rendszerű Barsz radar, 12 fegyvertartó, illetve az export gépeken külföldi elektronika (is).

A KnAAZ Szu-30-asa a könyebb, egyszerűbb, 17,6 tonnás szerkezeti tömegű, 11.5-12.5-13.5 tonnás tolóerejű verzió (Venezuelának van a lecsökkentett tolóerejű, Kínának és a többieknek a normál és az orosz légierőnek Szu-30M2 néven a növelt teljesítményű változat).
Az Irkut-féle a nehezebb, 18,5 tonnás szerkezeti tömegű, de tolóerővektoros, 12.8 tonnás tolóerejű verzió, ami jobban manőverezik és avionikailag is komplexebb.

Mind a kettő az MK család két külön ága. Kezdetben volt a Szu-27UB, amiből légiutántöltéssel lett a PVO-s Szu-27PU, majd ebből lett a Szu-30 egy átnevezéssel, amiből léterjött a multirole Szu-30M, aminek az export verziója a Szu-30MK (M: "több funkciós", K: kommerszant - export).
Ebből lett a kínai MKK, venezuela MKV, illetve sok más vevőnek az MK2. 2009-től az MK2 hazai változata lett az M2, mivel ez nem export.

1997-ben jött létre a másik ág az 1996-os farnborough-i szalonon megkötött indiai-orosz üzlet eredményeként, ahol is az indiai fél az ott szereplő Szu-30MK és Szu-37 vegyítését rendelte meg. Erre az Irkut vállalkozott és létrejött a Szu-30MKI, ami megörökölte a Szu-37-es kacsaszárnyát, vektorálós hajtóműveit (csak 32-fokra elforgatva) és az MNPK Avionika által kifejleszett és továbbfejlesztett FbW rendszerét, nomeg a Barsz radart. Ehhez kérte még az indiai fél az angol és izraeli elektronikát.
A Szu-30MKI-ből lett az izraeli elektronika mellőzésével, francia hozzáadásával az algériai Szu-30MKA, illetve ebből fejlődött ki svéd elektronikai további hozzáadásával a maláj Szu-30MKM. Ez a legnehezebb változat, Jól látható, hogy a két muszlim ország rendeléséből az izraeli komponensek elmaradtak.
Putyin utasítására - mondván, nonszensz, hogy exportra jobb gépeket gyárt az orosz hadiipar, mint a hazai légierőnek (de ez a 90-es évek óta tudott volt) - létrejött (a fenti Szu-30M2-vel egy időben) a Szu-30SzM, amiben lényegében a francia HUD-okat megtartva minimalizálták a külföldi avionikát, emiatt valamivel könyebb lett a gép.

A KnAAZ-felé Szu-35-ös a Szu-30MKM-el azonos tömegű, de együléses gép, ami külsőre nagyon hasonlít egy együléses Szu-27Sz-re, de szerkezetileg nagy mértékben eltérő kialakítású. A közel 19 tonnás gép túl azon, hogy az Irkut-féle Szu-30-asok FbW rendszerének a továbbfejlesztésvel van felszerelve, olyan komoly tényleges (gépbe épített) tolóerővel rendelkezik, hogy a repülési képességei a Gromov-os, kísérleti Szu-27-eseket (ilyennel repült Kvocsur is) idézi.
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 824
9 693
113
A Szu-35 avionikai csomagja tudtommal a Szu-30 felett áll. (Hogy melyiket ki gyártja nem tudom, de ez gyártó kapacitás kérdése is.) A Szu-30 az MK széria leszármazottja, a Szu-35 csak külsőleg hasnoló hozzá. A teljes sárkány tudtommal át lett tervezve, hogy az F-15D vs F-15E-nél volt. Nem véletlenül lett nehezebb. A Szu-34 totál eltérő kategória, olyan long range STF, mint az F-111F volt vanno. Az F-15E sem kurta lábú, de az F-111F-nek nincs a közelében hatósugárban.

Elsőnek úgy tűnik ebből, hogy a Szu-30 és -35 konkurenciái egymásnak. Ráadásul családon belül.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 432
113
Akkor avionika modernségben hogy viszonyulnak az orosz SZU-30SzM/M2és a külföldre gyártott SZU-30MKI/K/M/MK2 gépek?Nekem az jött le,hogy az M2 a regi radarral elég szerény képességű az SzM-el összehasonlítva.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 432
113
Az általánosságban elmondható,hogy az orosz légierőnek gyártott Irkut féle gép potensebb mint a KnAAZ terméke?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 756
66 569
113
Az általánosságban elmondható,hogy az orosz légierőnek gyártott Irkut féle gép potensebb mint a KnAAZ terméke?

Igen és nem csak ez az előnye, hanem az építési minőség. A KnAAZ-nál végeztt munka minősége több helyen is kérdéses, különösen a lemezes tevékenységet illetően. Ennek fényében a két legfejlettebb technológia gyártása itt elég nagy kihívás.
A Szu-30M2 lényegében egy olyan Szu-27UB feladatkörű gép, ami az új idők szavára hallgatva multirole képességekkel és légiutántölthetőséggel is rendelkezik. Tudvalevő ugyanis, az orosz légierőnél mind a Szu-27Sz/P és UB gépek üzemideje kifutóban van, viszont elegendő Szu-30SzM-el kiváltani az összes UB-t nagyon drága lenne. De az igazi ok a KnAAZ saját lobbyzása a meglévő alkatrészek ellövésére és a lehető legtovább megúszni az amúgy is egyre fogyatkozó munkaerő átképzését.
Azonban a Szu-35Sz és T-50 gyártásának kizárólagosságával ez a lépés tovább már nem húzható. Amúgy a Szu-30MK és SzM gyártása a KnAAZ-nál mondhatni tájidegen aktus, mivel a kétüléses UB gépek gyártása korábban ( a kilencvenes évek elejéig) az Irkut feladata volt. Ugyanakkor ez a történet már két évtizede tart, így napjainkban elmondható, hogy a KnAAZ már hosszabb ideig gyártotta a saját kétülésesét (amihez a kötelező magasabb függőleges vezérsíkot is a Szu-27M programból emelték át), mint a gyártás kezdete előtt az Irkut az UB-t.

Ezek után kétüléses Flanker-verzió már csak az Irkutnál fog készülni, illetve a NAPO-nál, ahol a Szu-34-es egy ízig-vérig saját dizájn. Értsd: ezt a típust nem Moszkvában álmodták meg, hanem a Szu-24-eseket gyártó üzemben, talán innen is ered az egymás melletti üléselrendezés.
Nem is baj ez, mivel a Szu-24-esek váltótípusát talán itt lehetett a leghatékonyabban kifejleszteni.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 715
28 835
113
198875.jpg


198799.jpg


198798.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 756
66 569
113
Jól értem, hogy ezek a Vityazi-s SzM-ek új gyártású gépek? Mert a csapat megalakulása óta ez az első alkalom, hogy nem levedlett technikát kapnak a parádézáshoz.
91-ben már használt P-ket kaptak, 2003-ban az öt Szu-27M (Szu-35) gépből az egyik a demokon szétrepült 703-as:
su72m%20(279).JPG


a másik a Barsz radar tesztekhez használt 712-es:

su72m%20(228).jpg


Illetve a relatíve keveset repült három szériapéldány (itt az egyik)

su72m%20(245).jpg


volt. Ezekben nemhogy az élettartam nem volt se azonos, se elég, de még a kabinbelső is eltért, a gépek nehezek voltak, úgy az egész flotta nem felelt meg a Vityazi elképzeléseinek, programjának, stílusának.

A Szu-30SzM egy modern gép, ami nem egy könnyű verzió, de meglepően könnyen repülhető (bizonyos sebességeken pl. könnyebben mint a Szu-27-es) és ha minden igaz, végre új gyártású, így nincs rajtuk limit (a nálunk is járt Szu-27P és UB gépek esetében 2007 után már állásszög és g korlátot vezettek be, bár a Harang manőver engedélyezve volt, de a határolórendszer kikapcsolásával megrepülhető Kobra már nem), mi több, eleve tágabb határok között lehet manőverezni velük.

És külön előny, hogy szoros formációban repüléssel a hazai Sólymoknak már van vele tapasztalatuk. Nem véletlen, hogy a típusátképzést is velük repülték meg a Vitézek...