Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 818
30 856
113
Kicsit nem sok 6-7 évet halogatni a sorozatgyártást ha megvan 2018-2019-re a kész hajtómű?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 421
63 707
113
Kicsit nem sok 6-7 évet halogatni a sorozatgyártást ha megvan 2018-2019-re a kész hajtómű?

Egyátalán nem. Az, hogy egy hajtómű "kész" az sok mindent jelenthet.
Kész a hajtómű a földi tesztekkel, be lehet építeni. Kész a hajtómű a repülési tesztekkel is, a célplatformba is be lehet építeni. Készen vannak a repülési tesztek a célplatformmal, jöhet az állami certifikát. Megvan az állami körbélyegző, lehet kezdeni a korlátozott ütemű sorozatgyártást.
Ez mind idő. De nem töketlenkedésből, bürokráciából fakadó idő, hanem a tesztek, vizsgálatok ideje. Vannak kötelezően előírt repülési óraszámok, melyek után ki kell építeni a hajtóművet, át kell vizsgálni töviről hegyire és mehet vissza, lehet folytatni a következő vizsgálatig a repülést.
És ezt minden egyes tesztperiódus alatt.
Az F-22-es nullszériagép F119PW100-as nullszériahajtóművének legelső párosa 1997-ben emelkedett a levegőbe, miközben az alapjául szolgáló YF119-es már 1990-ben repült.
Ehhez képest a teljes ütemű sorozatgyártás három évre rá, 2000-ben kezdődött. Az 1983-ban kezdődő tervezéshez képest 17 évvel később. Ezek a normális időintervallumok még a jóval tehetősebb USA-ban is.
 
  • Tetszik
Reactions: Python and fishbed

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 818
30 856
113
Egyátalán nem. Az, hogy egy hajtómű "kész" az sok mindent jelenthet.
Kész a hajtómű a földi tesztekkel, be lehet építeni. Kész a hajtómű a repülési tesztekkel is, a célplatformba is be lehet építeni. Készen vannak a repülési tesztek a célplatformmal, jöhet az állami certifikát. Megvan az állami körbélyegző, lehet kezdeni a korlátozott ütemű sorozatgyártást.
Ez mind idő. De nem töketlenkedésből, bürokráciából fakadó idő, hanem a tesztek, vizsgálatok ideje. Vannak kötelezően előírt repülési óraszámok, melyek után ki kell építeni a hajtóművet, át kell vizsgálni töviről hegyire és mehet vissza, lehet folytatni a következő vizsgálatig a repülést.
És ezt minden egyes tesztperiódus alatt.
Az F-22-es nullszériagép F119PW100-as nullszériahajtóművének legelső párosa 1997-ben emelkedett a levegőbe, miközben az alapjául szolgáló YF119-es már 1990-ben repült.
Ehhez képest a teljes ütemű sorozatgyártás három évre rá, 2000-ben kezdődött. Az 1983-ban kezdődő tervezéshez képest 17 évvel később. Ezek a normális időintervallumok még a jóval tehetősebb USA-ban is.
Lehet ha én nem értem a nyelvezetet, de nekem ami kész van az kész van, használható mert megfelelően meg van tervezve és le van gyártva. Ez jelenti azt, hogy kész van, hogy működik az elvárásoknak megfelelően, hozza a kért paramétereket. Amíg ez nincs meg addig nincs kész a hajtómű. Szóval ha a hajtómű jó, akkor lehet orrba-szájjba tesztelni, nem kell azt évekig húzni, ha nagyon akarják akkor gyorsan gyűlnek a tesztórák. Persze szét kell szedni, átnézni, összerakni, tovább tesztelni, de azért legyünk reálisak. Egy jól működő hajtóműnél ami rendben van és nem kell hatszor újratervezni csak lefutni a kötelező köröket, hogy mindenki lássa a saját tesztjein, hogy ez igenis hozza amit megrendeltek, ahoz nem kellhet hét év.
 
M

molnibalage

Guest
Lehet ha én nem értem a nyelvezetet, de nekem ami kész van az kész van, használható mert megfelelően meg van tervezve és le van gyártva. Ez jelenti azt, hogy kész van, hogy működik az elvárásoknak megfelelően, hozza a kért paramétereket. Amíg ez nincs meg addig nincs kész a hajtómű. Szóval ha a hajtómű jó, akkor lehet orrba-szájjba tesztelni, nem kell azt évekig húzni, ha nagyon akarják akkor gyorsan gyűlnek a tesztórák. Persze szét kell szedni, átnézni, összerakni, tovább tesztelni, de azért legyünk reálisak. Egy jól működő hajtóműnél ami rendben van és nem kell hatszor újratervezni csak lefutni a kötelező köröket, hogy mindenki lássa a saját tesztjein, hogy ez igenis hozza amit megrendeltek, ahoz nem kellhet hét év.
Nem. A technológiai rendszereknél is van olyan, hogy mechanikai komplettség, aztán próbaüzem és egyebek és aztán kezdődik a normál üzem. Az, hogy egy hajtómű első protója mechanikai komplettséget elért, ha minden csak nem "kész"...

Tessék már fellapozni az F-15-ről szóló írás hajtóműről szóló üzemeltetési részét és okulni abból, hogy milyen orbitálisat lehet bukni egy problémás erőforrással...
Vagy az F-14A + TF-30 család...
 
M

molnibalage

Guest
De akkor nézzünk óraszámokat és éveket is.
F-15 első felszállás 1972 nyár. Hurrá...!
Az első wing rendszerbe áll 1976 január... Ekkor 25 ezer órás volt már a flotta...
Aztán jöttek a gondok...
A FADEC hajtómű '80-as évek közepétől jött...
...de méh 1996 végén is cirka 450 db F100-PW-100-as nem FADEC-es gép volt. 20 évvel (!) a első ezred IOC után.

Na, ekkorát lehet bukni azzal, ha nem jól sikerült hajtómű kerül egy típusba. Ma egy hasonló esetben a PAK-FA program esélyesen belebukna...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and mirella

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 421
63 707
113
Az a baj, hogy mint minden mással, a hajtóművekkel is sokkal több tesztelni való akad. Több technológia, több tudomány.
Anno az F-15-ösök korai repüléseinél az F100-asok elég nagy ugrásnak számítottak. Az eredményt molni ecsetelte.
De ma az oroszoknak az a hajtómű, amit a PAK-FA-ba terveznek a jelenkori lehetőségeikhez képest, úgy, hogy az AL-31F különféle változataival már nekik is közel negyven évnyi tapasztalatuk van, úgy, hogy ma már a számítógépek sokkal pontosabban és mélyebbre hatóbban szimulálnak előre paramétereket, sokkal nagyobb ugrás lesz.
Ha nem ők csinálnák, hanem mondjuk a svédek, vagy a franciák, akkor is így lenne.
A GE ADVENT kódnevű hajtóműve is még évek múlva lesz érdemben repülőképes.
A mi korosztályunknak ilyen jó lassú fejlesztések jutottak.
Ha az ötvenes-hatvanas években lett volna HTKA fórum, akkor átlag évente új típus rendszerbeállítását tárgyalnánk meg.
Az utódaink, a HTKA VR zónájában örülnek, ha találkoznak majd olyannal, akinek pont a saját életében rendszerbe állt egy hatodik generációs masina.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 571
79 743
113
Az a baj, hogy mint minden mással, a hajtóművekkel is sokkal több tesztelni való akad. Több technológia, több tudomány.
Anno az F-15-ösök korai repüléseinél az F100-asok elég nagy ugrásnak számítottak. Az eredményt molni ecsetelte.
De ma az oroszoknak az a hajtómű, amit a PAK-FA-ba terveznek a jelenkori lehetőségeikhez képest, úgy, hogy az AL-31F különféle változataival már nekik is közel negyven évnyi tapasztalatuk van, úgy, hogy ma már a számítógépek sokkal pontosabban és mélyebbre hatóbban szimulálnak előre paramétereket, sokkal nagyobb ugrás lesz.
Ha nem ők csinálnák, hanem mondjuk a svédek, vagy a franciák, akkor is így lenne.
A GE ADVENT kódnevű hajtóműve is még évek múlva lesz érdemben repülőképes.
A mi korosztályunknak ilyen jó lassú fejlesztések jutottak.
Ha az ötvenes-hatvanas években lett volna HTKA fórum, akkor átlag évente új típus rendszerbeállítását tárgyalnánk meg.
Az utódaink, a HTKA VR zónájában örülnek, ha találkoznak majd olyannal, akinek pont a saját életében rendszerbe állt egy hatodik generációs masina.


Ez a tendencia a méregdrága gépekkel(és ezzel összefüggésben a hosszú fejlesztéssel)nem mehet a végtelenségig,jó példa erre a Raptor amiből van 186db úgy,hogy valami 40-et használnak kiképzésre.Ez egy nevetséges mennyiség ennyivel nem lehet háborúzni!Vagy ott a Zumwalt,három darab(!!!)semmire nem elég.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 466
19 050
113
ma már a számítógépek sokkal pontosabban és mélyebbre hatóbban szimulálnak előre paramétereket, sokkal nagyobb ugrás lesz


Ez a rész azért tetszik mert régen nagyon gyatra asztali gépek voltak úgy 30 évvel ezelőtt tehát nem volt annyi modellezés stb modern CNC gép.

Raptor amiből van 186db úgy,hogy valami 40-et használnak kiképzésre.Ez egy nevetséges mennyiség ennyivel nem lehet háborúzni!

Mert pontosan tudták hogy jön az f-35 program .+ megszűnt a Szovjetunió

A másik meg az hogy mutass rá arra az ország légi erejére amelyik komoly veszélyt jelentene arra a 150 db raptorra.
 
M

molnibalage

Guest
Ez a tendencia a méregdrága gépekkel(és ezzel összefüggésben a hosszú fejlesztéssel)nem mehet a végtelenségig,jó példa erre a Raptor amiből van 186db úgy,hogy valami 40-et használnak kiképzésre.Ez egy nevetséges mennyiség ennyivel nem lehet háborúzni!Vagy ott a Zumwalt,három darab(!!!)semmire nem elég.
Dudi, hányszor kell még elmagyarázni....? A Raptorok nem önmagukban vannak. Ott van mögötte még a Golden Eagle és a többi USAF és Navy és USMC merevszárnyú is. A Raptor feladata az, hogy kis mennyisége ellenére a olyan arányban változtassa meg az erőviszonyokat a 4. gen gépek ellen, hogy a saját 4. gen gépjeiknek onnantól fogva simán menjenek a dolgok. A a "nevetséges" mennyiség Kína légierejét leszámítva kb. minden ország légierjét gyakorlatilag zárójelbe teszi így is...

A Zumwaltból meg azért épül ennyi, mert bár nem vallják be, de az bizony egy irtózatosan nagy melléfogás. Semmit nem tud a Zumwalt a stealthen kívül, amit egy módosított Arleigh Burke ne lett volna képes megcsinálni. A long range PGM arty support eleve faszság, mert láthatóan a költségei olyannyira elszállnak, hogy egy idő után a szuperszonikus géppel CAP-elés olcsóbb alternatíva...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 421
63 707
113
A Golden Eagle program igazából a melegvíz feltalálása, mert a 90-es években maga John Boyd is azt szorgalmazta, hogy a méregdrága Raptor helyett a jóval kisebb technológiai és anyagi kockázatot jelent negyedik generációs gépállomány modernizációra költsék el a pénzt.
Azzal, hogy keresztülvitték a Raptor programot, kinyírták ezt a tervet, majd mikor látták, hogy jön a JSF, ami az ötödik generáció alapjaiban vett újragondolása, annyira leredukálták a rendszeresítendő darabszámot, hogy végül a Golden Eagle programmal modernizálni kezdték a negyedik generációs flotta egy részét. Amivel igyekeznek kipótolni az elmaradt Raptorok után támadt mennyiségi űrt.
 
  • Tetszik
Reactions: Python and fip7

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 571
79 743
113
Dudi, hányszor kell még elmagyarázni....? A Raptorok nem önmagukban vannak. Ott van mögötte még a Golden Eagle és a többi USAF és Navy és USMC merevszárnyú is. A Raptor feladata az, hogy kis mennyisége ellenére a olyan arányban változtassa meg az erőviszonyokat a 4. gen gépek ellen, hogy a saját 4. gen gépjeiknek onnantól fogva simán menjenek a dolgok. A a "nevetséges" mennyiség Kína légierejét leszámítva kb. minden ország légierjét gyakorlatilag zárójelbe teszi így is...

A Zumwaltból meg azért épül ennyi, mert bár nem vallják be, de az bizony egy irtózatosan nagy melléfogás. Semmit nem tud a Zumwalt a stealthen kívül, amit egy módosított Arleigh Burke ne lett volna képes megcsinálni. A long range PGM arty support eleve faszság, mert láthatóan a költségei olyannyira elszállnak, hogy egy idő után a szuperszonikus géppel CAP-elés olcsóbb alternatíva...
A 4.gen. gépek reménytelenül elavultak az 5.gen.gépekkel szemben.El fognak terjedni az 5.gen.gépek és onnantól kezdve nem marad értelme rendszerben tartani csak a kevés 5.gen.gépet.Nézzük Izraelt.Szerinted elég lesz az IAF-nak 50 F-35 ha 5.gen gépei lesznek az araboknak?Ne csak amerikában gondolkodj nem csak ő van a világon!*

*Ráadásul ők sem fogják megtartani a 4.gen.gépeiket ha jön az F-35 tehát zsugorodni fog a géppark!
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 571
79 743
113
Személy szerint arról sem vagyok meggyőződve,hogy a tervezett mennyiségben kerül rendszeresítésre az F-35 amiből tudtommal így is kevesebb lesz mint az F-15/16/18 és Harrier flotta darabszáma.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 818
30 856
113
250-290 millió dolláros F-18-asokhoz képest (tudom, support meg képzés meg fegyverzet stb) miért kellene zsugorodjon a géppark? Ennél már csak olcsóbb lehet az F-35 is, ha megelégszenek az A verzióval. 85 millió dolláros árat írnak ha felfut a sorozatgyártás, talán hajtómű néllkül van ez, de további 150-200 millió dollárral / gép lehet fegyvert meg supprtot venni és annyi pilótát képezni, hogy verekedni fognak a gépekért. És még mindig csak az F-18 árát értük el, így meg semmi nem indokolja a mennyiségcsökkentést a 4.-ről 5. generációra való áttéréskor.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 571
79 743
113
250-290 millió dolláros F-18-asokhoz képest (tudom, support meg képzés meg fegyverzet stb) miért kellene zsugorodjon a géppark? Ennél már csak olcsóbb lehet az F-35 is, ha megelégszenek az A verzióval. 85 millió dolláros árat írnak ha felfut a sorozatgyártás, talán hajtómű néllkül van ez, de további 150-200 millió dollárral / gép lehet fegyvert meg supprtot venni és annyi pilótát képezni, hogy verekedni fognak a gépekért. És még mindig csak az F-18 árát értük el, így meg semmi nem indokolja a mennyiségcsökkentést a 4.-ről 5. generációra való áttéréskor.

Otthonra olcsóbban adja a gépeket(meg mindent) mindenki ezen kívül tisztán látszik,hogy az olajországokat pofátlanul átverik az árképzéssel.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 818
30 856
113
Otthonra olcsóbban adja a gépeket(meg mindent) mindenki ezen kívül tisztán látszik,hogy az olajországokat pofátlanul átverik az árképzéssel.
Akkor Románia is olajország, juppííí, várom is az alanyi jogon havi 3000 eurómat az állami olajbevételekből. Persze, hogy otthonra olcsóbban adják el, de három F-35-ösnek annyi az ára, mint amennyiért 4. gen F-18-asokat adtak el a homokiniggereknek, support meg képzés ide vagy oda. Ha ilyen az árképzés, hogy aki kifizeti annak többért aki nem hajlandó annak kevesebbért, és megéri 85 millióért is árulni (márpedig megéri, mert legtöbbet ennyiért fognak eladni, mivel az amcsik a legnagyobb vásárló) akkor csak alkudozás kérdése, hogy 4. gen gépek árán vagy annál olcsóbban kijöjjön bármelyik külföldi vevőnek is az F-35.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 980
8 528
113
Az F-22A, 185 Millió dolláros áránál végül olcsóbb, de 2016-ban a JSF-nek 108 millió dolláros ára van, de ez a gyártói támogatással, hajózó és műszaki képzéssel 110-115 millió dolláros darabára emelkedik, a fegyverzetre egy repülőgépnél, javadalmazástól függően is kell költeni, , tehát 115-120 millió dolláros darabárral lehet számolni a hadrendbe állításhoz. (Az F-22A-nál ez 228 millió dollár/darabár volt) Az egyszeri költség mellett a repülőgép üzemeltetése nem olcsó, igaz az F-22A 57.100 dolláros repült órájához képest, csak 31.600 dollár egy repült óra ára az F-35A változatnál.

Az F-35A a legolcsóbb a három változat közül. A F-35C csak az Amerikai repülőgép hordozókon települ, árát megdrágítja a sósvíz és levegő állóság, korrózióvédelem, valamint a katapultálás és hordozós landoláshoz a futóművek és bekötési pontok megerősítése. A navalizált változat ára jelenleg 129 millió dollár

A VTOL/STOL kialakítású tengerészgyalogsági változat, amely katapulttal nem rendelkező hordozókról, és szárazföldről is üzemeltethető, a legdrágább, a kialakítása miatt. Az F-35B jelenlegi ára 134 millió dollár. A tengerészgyalogságnak kiképzéssel és fegyverzettel tehát 140-145 millió dollárba kerül egy Villám2. Az üzemeltetési költségek tekintetében a sorrend azonos.

A repült óra jelenleg kb. 50ezer dollár körül van az F-35-nél
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
A 4.gen. gépek reménytelenül elavultak az 5.gen.gépekkel szemben.El fognak terjedni az 5.gen.gépek és onnantól kezdve nem marad értelme rendszerben tartani csak a kevés 5.gen.gépet.Nézzük Izraelt.Szerinted elég lesz az IAF-nak 50 F-35 ha 5.gen gépei lesznek az araboknak?Ne csak amerikában gondolkodj nem csak ő van a világon!*

*Ráadásul ők sem fogják megtartani a 4.gen.gépeiket ha jön az F-35 tehát zsugorodni fog a géppark!
Az arabok fényévekre vannak attól, hogy 5. gen gépek közlébe kerüljenek. Még a legfejlettebb szaúdiaknak is csak 4++ F-15S lesz. A többinek 30+ éves 4.gen gépe sincs nagyon. Az IAF dominnanciáját a környéken kb. semmi sem fenyegeti. Az F-35A beszerzés a dobule digit SAM-ek miatt kell csak, a vadászfenyegetés az IAF ellen jelenleg kb. elméleti szinten sem létezik.
 
M

molnibalage

Guest
Személy szerint arról sem vagyok meggyőződve,hogy a tervezett mennyiségben kerül rendszeresítésre az F-35 amiből tudtommal így is kevesebb lesz mint az F-15/16/18 és Harrier flotta darabszáma.
Naná, mert nem váltótípusa az F-15-nek és cirka 200 db Strike Eagle és valami 150 db körüli Golden Eagle gép lesz. A Harrier helyett lényegében 1:1 közeli csere lesz, a Hornetek közül sem cserél le elsőre mindent.

Megint kb. a nagy semmit rugozól és megint olyanon, ami ha ötször nem lett elmagyarázva, akkor egyszer sem. Megtisztelhetnéd annyival a közösséget, hogy kicsit gondolkozol és emlékezel, hogy ne kelljen huszadjára is ugyanazon a köröket lefutni...
 
M

molnibalage

Guest
Otthonra olcsóbban adja a gépeket(meg mindent) mindenki ezen kívül tisztán látszik,hogy az olajországokat pofátlanul átverik az árképzéssel.
Is. Meg olyan supportot adnak mellé, hogy a napi szintű dolgokon kívül semmit sem kell csinálni. Ebben az árban lehet, hogy 25 évre előre benne van az összes depot level beavatozás és egyebek. Akkor nem olyan vészes.

Érdekes, hogy a magyar Gripen lízing árán senki nem hördül fel, az kb. ilyen szinten van túlárazva főleg a gép képességeit és méretét is nézve...
 
M

molnibalage

Guest
Az F-22A, 185 Millió dolláros áránál végül olcsóbb, de 2016-ban a JSF-nek 108 millió dolláros ára van, de ez a gyártói támogatással, hajózó és műszaki képzéssel 110-115 millió dolláros darabára emelkedik, a fegyverzetre egy repülőgépnél, javadalmazástól függően is kell költeni, , tehát 115-120 millió dolláros darabárral lehet számolni a hadrendbe állításhoz. (Az F-22A-nál ez 228 millió dollár/darabár volt) Az egyszeri költség mellett a repülőgép üzemeltetése nem olcsó, igaz az F-22A 57.100 dolláros repült órájához képest, csak 31.600 dollár egy repült óra ára az F-35A változatnál.

Az F-35A a legolcsóbb a három változat közül. A F-35C csak az Amerikai repülőgép hordozókon települ, árát megdrágítja a sósvíz és levegő állóság, korrózióvédelem, valamint a katapultálás és hordozós landoláshoz a futóművek és bekötési pontok megerősítése. A navalizált változat ára jelenleg 129 millió dollár

A VTOL/STOL kialakítású tengerészgyalogsági változat, amely katapulttal nem rendelkező hordozókról, és szárazföldről is üzemeltethető, a legdrágább, a kialakítása miatt. Az F-35B jelenlegi ára 134 millió dollár. A tengerészgyalogságnak kiképzéssel és fegyverzettel tehát 140-145 millió dollárba kerül egy Villám2. Az üzemeltetési költségek tekintetében a sorrend azonos.

A repült óra jelenleg kb. 50ezer dollár körül van az F-35-nél
Az F-22A flyaway ára kb. 135 millió USD. A fejlesztés volt 42-43 mrd, a gyártást 21-22, ebből fajlagosítsd vissza 187 gépre.

A JSF 108 millár ára asszem radar vagy hajtómű nélküli, ami cirka +15 misi. Megy még ez lejebb is, mert még mindig LRIP van...

A korrózió védelem én úgy tudtam, hogy minden gépnél egységes már évtizedek óta, csak így a szárazföldi gép tovább húzza.

A repült óra árakat honnan nézted? Mert az F-22 repórára már évekkel ezelőtt is 35k/USD körüli értéket is írtak. Sajnos a görgetett áras táblázatos oldalt azóta törölték. :(

F-35B-ért 200 misi felett fizettek tudtommal, eszementen drág lett.