Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 427
113
Az arabok fényévekre vannak attól, hogy 5. gen gépek közlébe kerüljenek. Még a legfejlettebb szaúdiaknak is csak 4++ F-15S lesz. A többinek 30+ éves 4.gen gépe sincs nagyon. Az IAF dominnanciáját a környéken kb. semmi sem fenyegeti. Az F-35A beszerzés a dobule digit SAM-ek miatt kell csak, a vadászfenyegetés az IAF ellen jelenleg kb. elméleti szinten sem létezik.

Most igen de 20 év múlva nem ez lesz a helyzet!És 20 év múlva biztosan nem lesz 6.gen. amilyen ütemben haladnak mosta fejlesztések!Nem most van a gépek darabszámával a probléma.
 
M

molnibalage

Guest
Most igen de 20 év múlva nem ez lesz a helyzet!És 20 év múlva biztosan nem lesz 6.gen. amilyen ütemben haladnak mosta fejlesztések!Nem most van a gépek darabszámával a probléma.
Nem látok problémát. A MiG-29 9.12 35 éves lesz lassan és még ez sem elterjedt. MiG-21 és 23 gépekkel is bohóckodnak Szíriában. Irán? Múzeumba való gépeik vannak. Az jenkibarát rezsimeket leszámítva sem Iránnak sem egyetlen arab országnak sincs korszerű hardvere...

A PAK-FA-ból jelen állás szerint 2030-ig Orosz földön is mutatóba lesz csak valódi harci alakulatnál, azon felül legfeljebb India. A Kínai exportot nem tudom, de még az is lefeljebb egy évtized.

Mondom, az F-35A egyetlen indoka az double digit SAM. Az arab vadászok a fasorba sincsenek.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 089
9 043
113
Az F-22A flyaway ára kb. 135 millió USD. A fejlesztés volt 42-43 mrd, a gyártást 21-22, ebből fajlagosítsd vissza 187 gépre.

A JSF 108 millár ára asszem radar vagy hajtómű nélküli, ami cirka +15 misi. Megy még ez lejebb is, mert még mindig LRIP van...

A korrózió védelem én úgy tudtam, hogy minden gépnél egységes már évtizedek óta, csak így a szárazföldi gép tovább húzza.

A repült óra árakat honnan nézted? Mert az F-22 repórára már évekkel ezelőtt is 35k/USD körüli értéket is írtak. Sajnos a görgetett áras táblázatos oldalt azóta törölték. :(

F-35B-ért 200 misi felett fizettek tudtommal, eszementen drág lett.

Aviation Week volt az alapja a számoknak. Egyébként ami repórát illeti. Igaz, a megállapításod:
"Érdekes, hogy a magyar Gripen lízing árán senki nem hördül fel, az kb. ilyen szinten van túlárazva főleg a gép képességeit és méretét is nézve..."
... DE itt a bibi, hogy egy békebeli légirendészeti feladatra vagy asszimetrikus háborúban szükséges-e 35-40ezer dolláros repült órába kerülő gépekkel ezeket a tevékenységeket végezni. Akik F-35-re váltanak (kivétel izreel), nem lesz még egy típusra, meg a párhuzamos üzemeltetés is drága. Ha egy ueópai ország nem atomgháborúra készül, márpedig az oroszokkal összeakakaszkodva az lenne, hanem a fenti feladatokra - mert még a jelenlegi középhatalmakkal sem akar európa/nato fegyverese erővel fellépni éppen a járulékos veszteségek miatt - akkor szükséges-e azF-35 rendszeresítése, vagy elég az olcsóbb üzemeltetésű és bekerülési költségű 4+ generáció.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
J-20 valószínű, hogy senkinek sem fognak eladni belőle. A J-31 lehet vakvágány, de a pakiknak lehet ekkelni fog. Ki tudja?
A J-31 egyáltalán létezik még? Iránnak lehet ha el tudnának adni belőle, attól függően hogy sikerűl a szuhojvásárlás?
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Nagyon kevés konkrét infó. Talán van egy második protó és mindenféle -isztánoknak próbálják eladni.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 561
113
http://zhukvesti.ru/articles/detail/39432/

Újabb cikkaz új hajtóműről, némi plusz infóval. Állítólag az új kompresszor olcsóbb lesz, de ezt én személy szerint csak úgy tudom elképzelni, hogy kevesebb fokozatból, tehát kevesebb lapátból is áll, ami végül is eredményezhet árcsökkenést. Ha ezt már blisk technológiával készítik, akkor drágább lesz, legalábbis az elején. Utána, a darabszám emelkedésével csökkenhet az ár.
Kompozitaokat nagyon kihangsúlyozzák. A kompozitok alkalmazása a hajtómű technológiában nem gyakori. Találhatunk hatalmas ventilátor fokozatokat az utasszállító repülőgépekem illetev a Snecma M88-as, vagy a GE F414-es turbinaháza (vagy annak külső borítása) készült idáig ilyenből. Újabban a GE fejleszt különlegesen nagy hőállóságú turbina alkatrészeket egy újfajta speciális kompozitból, ami - szerintem - iparági iránymutató lépés. Használnak még kompozitot a fúvócsövek lamelláinál, ebben a P&W F100PW229-ese, vagy megint az említett M88-as lehet jó példa.
Bárhogy is van, az oroszok sokféle módon használhatnak kompozitokat, ezt most még nem tudhatjuk előre, hogy mégis hol.

A hatásfokot nagyon kiemelik, ez amúgy is neuralgikus pont egy utánégetős sugárhajtóműnél. Ide jó példa lehet a GE F110GE132-es hajtóműve, ami "kénytelen" rosszabb hatásfokkal üzemelni, mint amire képes.
Az F110GE129-es úgy lett jobb hatásfokú (és ezáltal alacsonyabb fajlagos tüzelőanyag fogyasztású) az elődjénél, az F110GE100-asnál, hogy a tolóereje minden üzemmódon és repülési sebességen/magasságon nőtt. Ezzel szemben az F110GE132-esnél a statikus tolóerő további növelését tűzték ki célul a megnövekedett felszállótömegű block 60-as F-16-osok igényeihez. Azonban a gépbe épített tolóerőt a gép szívócsatornája erősen limitálta, így fordulhatott elő az, hogy a fékpadon, az legkedvezőbb hatásfokon 16 tonna tolóerőt leadni képes hajtóművet vissza kellett szabályozni 14.5 tonnára. Viszont ezzel nem tudták tartani az amúgy a korábbinál kedvezőbb hatásfokot, így esett meg az az eset, hogy a GE132-es fajlagos fogyasztása magasabb és emellé a tolóerő is növekedett, így a fogyasztás sajnos sokkal magasabb.

Úgy fest a 30-as hajtóműnél erre nagyon ráfeküdtek, ami egy ilyen nagy tolóerejű hajtóműnél kiemeleten fontos.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Ez a tendencia a méregdrága gépekkel(és ezzel összefüggésben a hosszú fejlesztéssel)nem mehet a végtelenségig,jó példa erre a Raptor amiből van 186db úgy,hogy valami 40-et használnak kiképzésre.Ez egy nevetséges mennyiség ennyivel nem lehet háborúzni!Vagy ott a Zumwalt,három darab(!!!)semmire nem elég.
Tök igazad van. a 168 Raptor egy közepes háború első fél évében elfogyna. Ellenséges behatás nélkül is. Ha komolyan gondolnák, akkor most ezer repülne belőle, lenne négyezer kiképzett pilóta, és a gyárból havonta kigurulna egy. Ez így csak játéxer. Mint a 20 B2es.
Hogy miért nem ezt teszik? Mert a HTKA olvasóival szemben ők (is, meg az oroszok is) tudják, hogy ez nem az adu ász. Ez az anyahajókkal együtt a kis országok ijesztgetésére való furkósbotok. Az adu ász a Borej, és a Topol.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 561
113
Hány tonna tolóerejű lesz az új hajtómű?

Eredetileg volt szó mindenféle szép nagy értékről, pl 18, sőt 20 tonna fékpadi tolóerőről, de ez egyrészt extrém, másrész agyba-főbe keverik a régi AL-41F értékeivel, amire majdnem minden cikkben hivatkoznak, mint korábbi projekt.
Már arról is volt szó, hogy így a gép tolóerő/tömeg aránya még a maximális felszálló tömeg melett is eléri az 1:1-et. Ez utóbbi, se nem szükséges, se nem jó.
Ekkora teljesítmény felesleges, de káros is, mert a gép gyorsulása akkora lehet, amit ekkora tömegnél már nem vieslne el a sárkány. Tehát nem is manővereznének vele, de akkor meg minek?

Most már a sokkal józanabb és reálisabb 16-17 tonna köré lövik be a várható értéket, ami egyrészt egálban van a Raptor hasonló teljesítményével, másrészt sokkal valószínűbb adat. Ez a fékpadi maximum, de a veszteségek mellett is bőven elég, nagyobb sebességeken kisebb magasságokon már sok is lenne, ami kikerekedik ebből, nagyobb magasságokon meg valószínű jut még elegendő.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 094
113
Allesmor Obranna

Ha jól emlékszem az új hajtómű is kb. akkora lesz, mint az AL-31F. Az pedig egy kisebb hajtómű, mint ami a Raptorban van. Vagyis elég durva lenne ha azonos tolóerőt ki tudnának belőle hozni. (Nem lehetetlen csak durva :-O )
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 427
113
Allesmor Obranna

Ha jól emlékszem az új hajtómű is kb. akkora lesz, mint az AL-31F. Az pedig egy kisebb hajtómű, mint ami a Raptorban van. Vagyis elég durva lenne ha azonos tolóerőt ki tudnának belőle hozni. (Nem lehetetlen csak durva :-O )


Azt ne felejtsd el,hogy ez egy 20 évvel fiatalabb hajtómű lesz mint ami a Raptorban van.
 
M

molnibalage

Guest
Tök igazad van. a 168 Raptor egy közepes háború első fél évében elfogyna. Ellenséges behatás nélkül is.
Ezt kérlek fejtsd már ki, hogy mitől is fogyna el csak úgy magától... Eddig összsen 4 gép veszett oda cirka 250 ezer óra után.
http://www.safety.af.mil/Portals/71/documents/Aviation/Aircraft Statistics/F-22.pdf

Komolyan mondon nem értem, hogy hogyan képesek ekkora baromságokat leírni..
Amúgy úgy szeretném látni egyszer az orosz gépeket így lebontva, hogy azok milyen stattal bírnak...

Ha komolyan gondolnák, akkor most ezer repülne belőle, lenne négyezer kiképzett pilóta, és a gyárból havonta kigurulna egy. Ez így csak játéxer. Mint a 20 B2es.
A nukeláris fegyverekkel semmiféle nyomásgyakorlás nem érhető el, semmi másra nem jó, mint egy totális megszállás elleni utolsó védelem és az ellenséges tömegpusztító fegyverek bevetésének elriasztása a válaszcsapás miatt.

Ellenben a fenti erő töredéke ma akkor paterolhatná ki - értsd, bombázná fasiíráttá és lőné le az összes ott levő gépet - az oroszokat Szíriából, amikor csak akarná és a később említett Topol és Borejt semmit sem tudna tenni ellene. 50+ éve ismert tény, hogy annak esélye, hogy mindenféle kis szirszar ügy és első puskalövésre valaki atomfegyver bevetésével reagáljon 0, mert az események kimenetele nem kézben tartható...

Hogy miért nem ezt teszik? Mert a HTKA olvasóival szemben ők (is, meg az oroszok is) tudják, hogy ez nem az adu ász. Ez az anyahajókkal együtt a kis országok ijesztgetésére való furkósbotok. Az adu ász a Borej, és a Topol
Szegény hülyék akkor nem is tudom, hogy miért erőlködnek a PAK-FA-val, mikor az multirole gép lesz és az F-22-nél kevesebb készül belőle jelen állás szerint majd. Az F-22 viszont gyakorlatilag elgyfeladatos ASF. A flotta és a pilóták töredéke van csapásmérésre kiképzeve.

Nem értem, hogy ekkora ökörsége kommentelése előtt miért nem tudnak sokan elszámolni húszig, hogy kicsit átgondolják...
 

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 933
10 630
113
A nukeláris fegyverekkel semmiféle nyomásgyakorlás nem érhető el, semmi másra nem jó, mint egy totális megszállás elleni utolsó védelem és az ellenséges tömegpusztító fegyverek bevetésének elriasztása a válaszcsapás miatt.

Ellenben a fenti erő töredéke ma akkor paterolhatná ki - értsd, bombázná fasiíráttá és lőné le az összes ott levő gépet - az oroszokat Szíriából, amikor csak akarná és a később említett Topol és Borejt semmit sem tudna tenni ellene. 50+ éve ismert tény, hogy annak esélye, hogy mindenféle kis szirszar ügy és első puskalövésre valaki atomfegyver bevetésével reagáljon 0, mert az események kimenetele nem kézben tartható...

Csak egy kérdés:
Ha ennyire "ismert tény", hogy mindenféle kis "szirszar" ügy miatt nem vetnének be atomot, akkor miért nem "bombázta már fasirttá" az oroszokat Sziriában a fenti erő töredéke?
Csak elhatározás kérdése lenne, nem? Válaszcsapástól meg úgysem kellene tartaniuk a jenkiknek, igaz? Mert hát az oroszoknak nincs is mivel visszavágni.
 
  • Tetszik
Reactions: zeal and cinikus

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 183
50 505
113
"A nukeláris fegyverekkel semmiféle nyomásgyakorlás nem érhető el, semmi másra nem jó, mint egy totális megszállás elleni utolsó védelem és az ellenséges tömegpusztító fegyverek bevetésének elriasztása a válaszcsapás miatt." by Balázsunk :D.

Igen, ahogy az USA is pont arra használta 2x. Épp készültek már totálisan lerohanni őket, a Japánok már a Capitolium előtt tobzódtak. Balázs év kommentje válogatásom Nr.2 számú versenyzője. Aztán a történelemben még párszor előfordult azért, hogy nukleáris fegyverrel értek el hatásosan nyomásgyakorlást, nekem pl. beugrik azonnal egy Izrael-Brit-Francia kísérlet '56 környékén Egyiptomnál, ahol miután odaszólt a SZU, hogy "akár odabaszhatnak ők is egy kis atomot Londonra, Párizsra" elhalt a mutatvány. Törökország-Kuba rakétakrízis vonal, alkudozás nyomásgyakorlásra megint tipikus példa, neked se legyen az én határaimnál mert akkor én is rakok a tiedhez közel esete. Meg úgy kb. az egész Szu szétesése utáni Oroszország komolyan vétele, az hogy számolni kell velük, az nem a Pak-Fa nak, Szu-35 nek, GDP-nek, Roszkozmoznak köszönhető, hanem bizony a Borej/Topol vonalnak.

Ha fáj beismerni valakinek ha nem, a Raptor ezek mellett a nukleáris eszközök mellett elenyésző tényező, ha nyomásgyakorlásról beszélünk.
 
M

molnibalage

Guest
Csak egy kérdés:
Ha ennyire "ismert tény", hogy mindenféle kis "szirszar" ügy miatt nem vetnének be atomot, akkor miért nem "bombázta már fasirttá" az oroszokat Sziriában a fenti erő töredéke?
Csak elhatározás kérdése lenne, nem? Válaszcsapástól meg úgysem kellene tartaniuk a jenkiknek, igaz? Mert hát az oroszoknak nincs is mivel visszavágni.
Mert nem csak egy atomháború lehet a kellemetlen következmény. Attól ez még ugyanúgy de facto háború lenne Oroszországgal

Te most komolyan azt hiszed, hogy Oroszország korlátlan atomháborút indítana azért, mert a kb egy tucat gépét szétbombázzák Szírában...?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 561
113
Allesmor Obranna

Ha jól emlékszem az új hajtómű is kb. akkora lesz, mint az AL-31F. Az pedig egy kisebb hajtómű, mint ami a Raptorban van. Vagyis elég durva lenne ha azonos tolóerőt ki tudnának belőle hozni. (Nem lehetetlen csak durva :-O )

Az F119-es nem sokkal nagyobb, sőt szinte azonos méretű az AL-31F-el, ami meg méretben kb ott van, ahol a GE F110-ese. Ezzel különösebb méretnövekedés nélkül, pusztán modernizációval elértek már az F119-essel azonos teljesítményt is, sőt, az izraeliek a régebbi aerodinamikájú F-110GE100-assal el tudtak érni 20 tonna körüli értéket, de csak úgy, hogy a gázhőt az egekbe emelték és kockáztatták az instabil üzemet is.

Ha a fajlagos, illetve mérethez viszonyított tolóerőket nézzük, a titok abban van, hogy a mai modern kompresszorok képesek a korábbi átmérőknek a háromnegyedén azt a levegőátfutást és azt a sűítési viszonyt együttesen produálni, amit korábban a nagyobb elődeik.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 933
10 630
113
Mert nem csak egy atomháború lehet a kellemetlen következmény. Attól ez még ugyanúgy de facto háború lenne Oroszországgal

Te most komolyan azt hiszed, hogy Oroszország korlátlan atomháborút indítana azért, mert a kb egy tucat gépét szétbombázzák Szírában...?

Mègis milyen hàború jöhetne szóba egy ilyen esetben? Az oroszok odaküldenèk a Kuznyàt az USA keleti partjàhoz? Esetleg desszantosokat dobnànak le Alaskàban? Nem hinnèm. Ès a jenkik sem hiszik ezt. Viszont attól nagyon is tartanak, ès szerintem okkal, hogy a vàlaszcsapàs, tekintve, hogy egyszerűen nincs màs eszköz az orosz vezetès kezèben, atomfegyver bevetèse lenne.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Mègis milyen hàború jöhetne szóba egy ilyen esetben? Az oroszok odaküldenèk a Kuznyàt az USA keleti partjàhoz? Esetleg desszantosokat dobnànak le Alaskàban? Nem hinnèm. Ès a jenkik sem hiszik ezt. Viszont attól nagyon is tartanak, ès szerintem okkal, hogy a vàlaszcsapàs, tekintve, hogy egyszerűen nincs màs eszköz az orosz vezetès kezèben, atomfegyver bevetèse lenne.

Ez már egy 50+éves "játék". Többek közt a félreértések elkerülések végett vannak a nagyon egyértelmű nuki doktrinák és ebben OO nagyon egyértelműen fogalmaz.

"Russia reserves the right to use nuclear weapons
  • in response to the use of nuclear and other types of weapons of mass destruction against it or its allies, and also
  • in case of aggression against Russia with the use of conventional weapons when the very existence of the state is threatened. "
 

csibeszke

Well-Known Member
2015. február 12.
1 749
4 051
113
Ezt kérlek fejtsd már ki, hogy mitől is fogyna el csak úgy magától... Eddig összsen 4 gép veszett oda cirka 250 ezer óra után.
http://www.safety.af.mil/Portals/71/documents/Aviation/Aircraft Statistics/F-22.pdf

Komolyan mondon nem értem, hogy hogyan képesek ekkora baromságokat leírni..
Amúgy úgy szeretném látni egyszer az orosz gépeket így lebontva, hog ok milyen stattal bírnak...
Jugoszlávia? F117? Hány esett le a primitívek keze által ? Hány volt utána rendszerben tartva?