http://zhukvesti.ru/articles/detail/39432/
Újabb cikkaz új hajtóműről, némi plusz infóval. Állítólag az új kompresszor olcsóbb lesz, de ezt én személy szerint csak úgy tudom elképzelni, hogy kevesebb fokozatból, tehát kevesebb lapátból is áll, ami végül is eredményezhet árcsökkenést. Ha ezt már blisk technológiával készítik, akkor drágább lesz, legalábbis az elején. Utána, a darabszám emelkedésével csökkenhet az ár.
Kompozitaokat nagyon kihangsúlyozzák. A kompozitok alkalmazása a hajtómű technológiában nem gyakori. Találhatunk hatalmas ventilátor fokozatokat az utasszállító repülőgépekem illetev a Snecma M88-as, vagy a GE F414-es turbinaháza (vagy annak külső borítása) készült idáig ilyenből. Újabban a GE fejleszt különlegesen nagy hőállóságú turbina alkatrészeket egy újfajta speciális kompozitból, ami - szerintem - iparági iránymutató lépés. Használnak még kompozitot a fúvócsövek lamelláinál, ebben a P&W F100PW229-ese, vagy megint az említett M88-as lehet jó példa.
Bárhogy is van, az oroszok sokféle módon használhatnak kompozitokat, ezt most még nem tudhatjuk előre, hogy mégis hol.
A hatásfokot nagyon kiemelik, ez amúgy is neuralgikus pont egy utánégetős sugárhajtóműnél. Ide jó példa lehet a GE F110GE132-es hajtóműve, ami "kénytelen" rosszabb hatásfokkal üzemelni, mint amire képes.
Az F110GE129-es úgy lett jobb hatásfokú (és ezáltal alacsonyabb fajlagos tüzelőanyag fogyasztású) az elődjénél, az F110GE100-asnál, hogy a tolóereje minden üzemmódon és repülési sebességen/magasságon nőtt. Ezzel szemben az F110GE132-esnél a statikus tolóerő további növelését tűzték ki célul a megnövekedett felszállótömegű block 60-as F-16-osok igényeihez. Azonban a gépbe épített tolóerőt a gép szívócsatornája erősen limitálta, így fordulhatott elő az, hogy a fékpadon, az legkedvezőbb hatásfokon 16 tonna tolóerőt leadni képes hajtóművet vissza kellett szabályozni 14.5 tonnára. Viszont ezzel nem tudták tartani az amúgy a korábbinál kedvezőbb hatásfokot, így esett meg az az eset, hogy a GE132-es fajlagos fogyasztása magasabb és emellé a tolóerő is növekedett, így a fogyasztás sajnos sokkal magasabb.
Úgy fest a 30-as hajtóműnél erre nagyon ráfeküdtek, ami egy ilyen nagy tolóerejű hajtóműnél kiemeleten fontos.