Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
60+ hajtóműnél? Egyetlen üzemeltetőnél? Simán....
2014-ben még nem voltak orosz MiG-29KR/KUBR-ek. Bár azok is csak 20+ géppel dobták meg a darabszámot és a MiG-29M2-esekből is most áll össze az első pár darab Egyiptomban.

nane....
most képzeljétek el, hogy sorba potyognak az F-35-ök, és ilyen arányban sz%rok az F-23 ikerhajtóművei....
aztán akkor előáll valaki, és azt mondja:
"Teljesen normális, hiszen alacsonyak a darabszámok, és RaPtort is csak egyetlen légierő üzemelteti, tehát ez elfogadható.. "

Évekig azon az illetékesen röhög az internet, és bármi is a poziciója a hadseregben, vagy az iparban az fix, hogy pakolhat ki az íróasztalából, és ezentúl maximum abban kell az esetleges vevőinek segítenie, hogy azok mekkora üdítőt kérnek a hasábburgonyájukhoz.

Másképpen: "Uram teljesen normális, hogy kigyullad a Ferrarija, hiszen alig pár százat gyártottunk belőle"
o_O
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 545
113
Vicces, de pont saját magad válaszoltax meg a kérdésed! Szerinted miért készült annyi tartalékhajtómű a Raptor flottához és miért ég ki annyi csúcs-Ferrari és Lamborghini? Dolgoztál te már NPI-t gyártó nyugati (amerikai) gyártósoron? Tudod mivel jár egy termelés felfuttatási periódusa minőségügyi oldalról? Tudod mit jelent úgy gyártani, hogy a terveket menet közben kell ad hoc de azonnal módosítani és ezeket a sorra egymás után jövő példányokra is alkalmazni, dokumentumokat revizonálni, beszállítói láncot értesíteni, közben a gyárkaput még el sem hagyó prototípus teszteredményeit is kiértékelni? Egy sugárhajtóműnél 60+ darab-os fleet az egy nagy nulla. Ekkora darabszám legyártása és pótalkatrész készletezése kb 70%-ban teljesül, mire az első, még a gyártás során feljövő hibák javítását implementálni tudják. És akkor még a vevőhöz ki se jutott a gép!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 545
113
1988-ban szállt fel a 311-es, majd 1989-ben 312-es 9.31-es MiG-29K. Ezek ketten elfüstőltek 4-6 RD-33K-t. Ehhez képest az RD-33MK, ami a K verzión alapszik, 2005-ben jelent meg. 2005 és 2014 között kb egy tucat, talán húsz RD-33MK-t raktak össze a szentpétervári Klimov kísérlet gyártósorán, míg 2014-től a szintén szentpétervári Csernyisev gépgyár megkezdte az indiaiaknak a nevezett kontingens legyártását. Igen, idejük volt, mint a tenger, csak a megrendelés húzódott 25 évig. Ezalatt az idő alatt nem csak a tervezőgárda cserélődött le, de a komplett tervezői környezet. Namost, egy alig 60-70 darabos szériánál, hogy mást ne mondjak, a kompresszor és turbinalapátok legyártása sem mehet egészséges ütemmel, mert fajlagosan annyira alacsony ez a darabszám, érdemi felfutás nélkül. Ilyen korlátozott volumennél azt szokták csinálni, hogy a minőségi felfutást a gyárkapun kívülre helyezik, lényegében az üzemeltetőhöz és a szeme káttára korrigálják a menet közben összegyűjtött hibákat. Az ilyen üzemeltetésnek mindenképpen rosszabb az optikája, cserében kicsit nagyobb fókuszú a gyári jelenlét és szigorúbbak a hibahatárok. Többször van behúzva az a bizonyos kézifék. Delhiben gondolom ebből csak annyit akarnak látni, hogy sokat áll a flotta. De ne menyjünk messzire, hiszen nálunk se volt sokkal rózsásabb a helyzet a Gripenek első pár évében.
 

deze75

Well-Known Member
2010. április 25.
1 107
3 146
113
1988-ban szállt fel a 311-es, majd 1989-ben 312-es 9.31-es MiG-29K. Ezek ketten elfüstőltek 4-6 RD-33K-t. Ehhez képest az RD-33MK, ami a K verzión alapszik, 2005-ben jelent meg. 2005 és 2014 között kb egy tucat, talán húsz RD-33MK-t raktak össze a szentpétervári Klimov kísérlet gyártósorán, míg 2014-től a szintén szentpétervári Csernyisev gépgyár megkezdte az indiaiaknak a nevezett kontingens legyártását. Igen, idejük volt, mint a tenger, csak a megrendelés húzódott 25 évig. Ezalatt az idő alatt nem csak a tervezőgárda cserélődött le, de a komplett tervezői környezet. Namost, egy alig 60-70 darabos szériánál, hogy mást ne mondjak, a kompresszor és turbinalapátok legyártása sem mehet egészséges ütemmel, mert fajlagosan annyira alacsony ez a darabszám, érdemi felfutás nélkül. Ilyen korlátozott volumennél azt szokták csinálni, hogy a minőségi felfutást a gyárkapun kívülre helyezik, lényegében az üzemeltetőhöz és a szeme káttára korrigálják a menet közben összegyűjtött hibákat. Az ilyen üzemeltetésnek mindenképpen rosszabb az optikája, cserében kicsit nagyobb fókuszú a gyári jelenlét és szigorúbbak a hibahatárok. Többször van behúzva az a bizonyos kézifék. Delhiben gondolom ebből csak annyit akarnak látni, hogy sokat áll a flotta. De ne menyjünk messzire, hiszen nálunk se volt sokkal rózsásabb a helyzet a Gripenek első pár évében.

Nagyon köszönjük ,hogy beleláthatunk az OROSZ gondolkodásba is....Hányszor,de hányszor csináljuk mi is így "kivitelezők" az építőiparban ezt egy új anyagnál,vagy egy új technológiánál....
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 545
113
Na ezaz, hogy ez nem csak OROSZ gondolkodásmód. Ez az ipari gondolkodásmód. És ez univerzális. Szerződések ide, vagy oda, mindenki igyekszik védeni a seggét.
A mérnökség azt tervezi meg, amit megterveztetnek vele, a gyártó azt gyártat, szerel össze, amit összeszereltetnek vele, a beszállító azt szállítja be, amit áttételesen tőle rendelnek meg, annyit lát a dokumentumokból, amennyit láthat, akkora látja őket, amikorra engedik, végezetül azt fogja prezentálni, ami neki is megéri még.
Macska-egér játék. Mindenki húz és mindenki ereszt. A gyár meg annyi beszállítót tart egymás mellett párhuzamosan, ami neki a leginkább előnyös. A sales meg azt adja el, amit eladatnak vele. A szerződésbe az kerül, amibe a vevő is meg az eladó is belemegy. És ez utóbbi a legfontosabb, mert mindenki igyekszik mozgásteret hagyni magának. És hogy ez mennyi, azt a szerződő felek tudják, nem pedig az ő kritikusaik. És itt már szépen lassan belegyalogolunk a sokak által kissé alábecsült védelmi szürkegazdaságba és korrupcióba.

Amúgy épp arra próbáltam rá világítani, hogy évtizedek jönnek-mennek, fejlődik a tervezői-gyártói környezet, de a nullszéria, vagy alacsony ütemű gyártás, illetve a csapatpróba időszakában begyűjtött hibamennyiségből még nem következtethetünk se a típus, se a gyártó valós képességeire. Csak ugye ezt az időszakot szokták a lehető legkevésbé propagálni a marketingesek, ugyanakkor ezt az időszakot szokták a leglátványosabban kiexponálni az üzemeltető oldalán meglévő politikai-gazdasági ellenérdekeltek, a beszerzés kritikusai és a pénzügyi vonal. Tudniillik, mi vettünk valamit, a kormány vett valamit, lepaktált az ördöggel, költi a pénzünket és tessék, számok meg sehol, az egész egy rakás szar.
És ne feldjük, hogy az ilyen kritikus felhangokat erősítik fel a sorban álló más vevők is, legtöbbször már akkor letörve az árakat, mikor még nem is vettek semmit.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 212
81 105
113
Mit látunk a képen a hajtóműnél??? (MAKS 2017)

24090559588_cf089e8e43_b.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: endre

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Ha beleöltek kemény 295 millió dollárt mégis mire számítottak? Annál mélyebben zsebbe kell nyúlni, hogy saját 5. gen géped legyen. Az öbölmenti államok ennyiért veszik a 4. gen gépek darabját, nem-e akarták az egész fejlesztést megúszni 295 millióból? Majd vesznek Szu-57-est vagy beállnak az F-35-ös vásárlók sorába vagy J-31 ha eladják nekik egyáltalán. Azok sem lesznek olcsók, de legalább nem kapnak belőlük semmilyen tech transzfert és hazai gyártást.
 

nekerdez

Well-Known Member
2012. június 3.
2 709
2 362
113
Ha beleöltek kemény 295 millió dollárt mégis mire számítottak? Annál mélyebben zsebbe kell nyúlni, hogy saját 5. gen géped legyen. Az öbölmenti államok ennyiért veszik a 4. gen gépek darabját, nem-e akarták az egész fejlesztést megúszni 295 millióból? Majd vesznek Szu-57-est vagy beállnak az F-35-ös vásárlók sorába vagy J-31 ha eladják nekik egyáltalán. Azok sem lesznek olcsók, de legalább nem kapnak belőlük semmilyen tech transzfert és hazai gyártást.
Tejsaval nagyon megszenvedtek, saját tankot normálisa nem tudtak megalkotni. Apropó maga Tejsa gépecskéjük kifejlesztése kb 4-5 milliádot is elnyelt. Amijük van vagy készen veszik vagy orosz licences. Rafael programmal mi van? Arról is nagy a csend. 5 gen-es gépekhez szükséges technológiák ha teszik ha nem pokoli drágák és időigényesek
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Elgondolkoznak ezen még a turbánosok egy kicsit, és lehet, hogy meg is bánják. De az ő pénzük, az ő légierejük, az ő iparuk az ő dolguk....
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 179
50 475
113
Ennyi pénzért nem tudom mit vártak, tényleg öböl menti olajosok ezért két csupasz hornetet vagy falcont szoktak kapni kb. A franciákkal sem tudtak megegyezni, már várom ahogy majd az f35 re fogják mondani hogy az se jó nekik valamiért, és csinálnak inkább hazait helyette.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ennyi pénzért nem tudom mit vártak, tényleg öböl menti olajosok ezért két csupasz hornetet vagy falcont szoktak kapni kb. A franciákkal sem tudtak megegyezni, már várom ahogy majd az f35 re fogják mondani hogy az se jó nekik valamiért, és csinálnak inkább hazait helyette.
Ja, majd faragnak bambuszból, az biztos olcsóbb lesz meg értenek is hozzá. :D:p
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger and fip7

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Amúgy kinézem belőlük, hogy megjön az a kicsi eszük és bejelentik, hogy ők nem úgy értették és azért kelleni fog az orosz gép, csak "nem látták értelmét külön változatot fejleszteni maguknak, mert az orosz is jó minimális rászabással".
A "túl nagy" radarkeresztmetszet dolgot meg nem értem, konkrétan csak kifogásnak tűnik. Annyi fotó van az F-22, YF-23, F-35 gépekről, hogy milliméterre le lehet másolni, ha az a szent grál, fegyverfejlesztésnél meg pont leszarnák, hogy a másiknak nem tetszik a (majdnem?) koppintás. Ez persze csak a forma, de a bevonatra bíztosan van elképzelésük, vagy el lehet lopatni belőle vagy az összetételről szerezni egy leírást stb.
 
M

molnibalage

Guest
Amúgy kinézem belőlük, hogy megjön az a kicsi eszük és bejelentik, hogy ők nem úgy értették és azért kelleni fog az orosz gép, csak "nem látták értelmét külön változatot fejleszteni maguknak, mert az orosz is jó minimális rászabással".
A "túl nagy" radarkeresztmetszet dolgot meg nem értem, konkrétan csak kifogásnak tűnik. Annyi fotó van az F-22, YF-23, F-35 gépekről, hogy milliméterre le lehet másolni, ha az a szent grál, fegyverfejlesztésnél meg pont leszarnák, hogy a másiknak nem tetszik a (majdnem?) koppintás. Ez persze csak a forma, de a bevonatra bíztosan van elképzelésük, vagy el lehet lopatni belőle vagy az összetételről szerezni egy leírást stb.
A bibi az, hogy hogyan gyártasz le mm-re pontosan méteres fődarabokat. A B-2 fesztáv tartásánál elképesztően kis érték volt megadva.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
A bibi az, hogy hogyan gyártasz le mm-re pontosan méteres fődarabokat. A B-2 fesztáv tartásánál elképesztően kis érték volt megadva.
Majd kicsit hosszabb lesz vagy rövidebb, tesztelni úgyis letesztelnének mindent és valamilyen számbeli logikája is bíztosan van, hogy valami miért pont akkora. De azért van is valamennyi mozgástér a méreteknél meg talán a formánál is, az A-B-C verziók is eltérnek egymástól. A B-2 csupaszárny, lehet ott kisebb a tűréshatár, nem keverném ide. Mindenesetre elég pontos méreteket és formai adatokat be tudnak gyűjteni ahoz, hogy a bevonat nélküli gépre számoltathassanak egy radarkeresztmetszetet az erre megfelelő szoftverrel, így lemásolni is le tudnák a formát. Nem hiszem, hogy a radarkeresztmetszete számottevően nagyobb lenne a PAK-FA-nak, mivel rendelkezésükre áll az F-117 konkrét bevonata, valószínűleg valami infójuk van az F-22 és F-35 festéséről is, és van 3 db vadász(bombázó) amiről lehet másolni a látható részeket ha kell.
Egy olyan változat esetleg lehet, hogy beáldoznak az RCS-nél valamiért cserébe, de ha pont a leglényegesebb része az egésznek az alacsony észlelhetőség, akkor ennek nem sok értelme van.
 

Brimstone

Active Member
2017. július 31.
394
44
28
Az F-35 is és a Pakfa is kevésbé lopakodó mint az F-22, a B-2 vagy anno az F-117 volt. Előreláthatólag egyre csökkenni fog a lopakodás korábban még döntő jelentősége ezért olyan repgépet kell tervezni amely nem tesz fel mindent egy lapra mint annak idején az F-117(=csak a lopakodást tudta de ezen kívül semmi mást. Amúgy miért is vonták ki, ugye?) és akkor is ér valamit ha a lopakodás már elenyésző jelentőségű lesz. Az észlelő elektronikák és alkalmazási sémáik kb fél-egy évente fejlődnek ám a már legyártott sárkányszerkezet évtizedekig adva van.