Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 452
84 405
113
Bevonatokkal már kísérleteztek a 90-es évek elején is,nem az F117-ét fogják másolni.Egy repülőn kb a formát meghatározni a legolcsóbb meg leggyorsabb.Nem azért néz ki úgy a SZU-57 ahogy mert nem tudtak F-22 szerű formát megalkotni.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti and fip7

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Amit magyarázok, hogy hülyeség az indiaiak kifogása a magas RCS miatt, mert ha kell akkor valószínűleg tudják az oroszok a megfelelő formát és a bevonatról is bíztosan van fogalmuk.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger and zsolti

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 012
113
Az F-35 is és a Pakfa is kevésbé lopakodó mint az F-22, a B-2 vagy anno az F-117 volt. Előreláthatólag egyre csökkenni fog a lopakodás korábban még döntő jelentősége ezért olyan repgépet kell tervezni amely nem tesz fel mindent egy lapra mint annak idején az F-117(=csak a lopakodást tudta de ezen kívül semmi mást. Amúgy miért is vonták ki, ugye?) és akkor is ér valamit ha a lopakodás már elenyésző jelentőségű lesz. Az észlelő elektronikák és alkalmazási sémáik kb fél-egy évente fejlődnek ám a már legyártott sárkányszerkezet évtizedekig adva van.
Mesélj még, hallgatlak.
Amúgy érdekes, a lopakodás ezek szerint smafu, de tolóerō-vektorálni Vietnám-szerű dogfight-ban a XXI.században - 4. vagy 5. generációs gépek között meg valóságos és fontos. Aha
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 196
60 044
113
ozymandias

Azért én nem írnám le a Vietnam szintű dogfight-okat egy olyan korban amikor majdnem minden új gép 5. generációs. Mert hát ugye nehéz úgy BVR-kedni, hogy nem látod a másik repülőgépet....
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Amit magyarázok, hogy hülyeség az indiaiak kifogása a magas RCS miatt, mert ha kell akkor valószínűleg tudják az oroszok a megfelelő formát és a bevonatról is bíztosan van fogalmuk.

És akkor gondolod, hogy inkább visszatartják, minthogy megfelelő RCS értékű gépet fejlesszenek nekik?

ozymandias

Azért én nem írnám le a Vietnam szintű dogfight-okat egy olyan korban amikor majdnem minden új gép 5. generációs. Mert hát ugye nehéz úgy BVR-kedni, hogy nem látod a másik repülőgépet....

Meglát.

Lényegi pont: fogd a DAS-t, és fejleszd tovább, nagyobb felbontás, jobb érzékenység. Az 5. generáció nem láthatatlan, csak nehezen érzékelhető, elsődlegesen a radarok számára.

Ha majdnem minden új gép alacsony érzékelhetőségű lesz radar által, akkor egyre nagyobb szerepet kapnak a nem radarhullámra építkező észlelési megoldások (igen, azok viszont időjárás-érzékenyek, és a többi - de senki se mondta, hogy egyszerű lesz).
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 012
113
ozymandias

Azért én nem írnám le a Vietnam szintű dogfight-okat egy olyan korban amikor majdnem minden új gép 5. generációs. Mert hát ugye nehéz úgy BVR-kedni, hogy nem látod a másik repülőgépet....
Fip, ha arra kerül a sor, hogy valakit le kell durrantani az égrōl, ott rendszerek fognak összecsapni... Ha esetleg lesz egy-egy ilyen eset, ez nem kizárható, de nem ez lesz az általános. Ha tengeren lesz a balhé, ott combat group-ok vannak, E2-vel, AEGIS-sel meg olyannal, amirōl nem is tudunk. Ha szárazföld felett, ott is akad elem a rendszerhez. Az oroszok se véletlenül reszelik az A50-et meg a hozzávalókat, kínaiak, ausztrálok, törökök stb. dettó.

Másrészt Brimstone ott is ellenmondásba keveredik, hogy "az észlelés évente változik, de a sárkánya adott..." Nos, az F22 sem mai gyerek, de az F35 sem tegnap lett rajzolva, mégis... Ez van, ha a fizikai alap "kissé" hiányos
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
És akkor gondolod, hogy inkább visszatartják, minthogy megfelelő RCS értékű gépet fejlesszenek nekik?
Azt gondolom, hogy nincs gond az RCS-sel, de valamit mondani kellett, hogy miért is lépnek ki az FGFA-ból. Mégsem lehetett azzal kiállni, hogy szartunk rá pénzt adni a fejlesztésbe és ésszel meg nem tudtunk hozzájárulni semmihez.

Amúgy érdekes, a lopakodás ezek szerint smafu, de tolóerō-vektorálni Vietnám-szerű dogfight-ban a XXI.században - 4. vagy 5. generációs gépek között meg valóságos és fontos
Jelenleg előnnyel indul az 5. gen gép egy 4. generációssal szembe, de ez így volt az előzőekke is. Valószínűleg a jövőben ahogy fejlődik a radartechnológia úgy majd messzebbről érzékelni fogják az 5. gen gépeket is, vagy a többi érzékelőre kerűl nagyobb hangsúly, vagy valami prototípus cuccot már tesztelnek is amit pont erre találtak ki. Sok lehetőség van és nálunk beavatottabbak is dolgoznak már ezen.
 
  • Tetszik
Reactions: Brimstone

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
mindenre én se emlékezhetek, de úgy rémlik 2007-ben írták alá az együttműködési szerződést.
Rendszeresíthető gép azóta se sehol, utoljára úgy rémlik Moszkva 2015-ben ígérte meg, hogy mostmárbizony...

ehhez képest
As I explained in February:

Before moving on, India wants a guarantee that it will be able to upgrade the fighter jet in the future without Russian support, which would require Moscow sharing source codes (sensitive computer code that controls the fighter jet’s various systems — the key to an aircraft’s electronic brains). In addition, the FGFA should directly support India’s advanced medium combat aircraft (AMCA) program — a separate Indian fifth generation fighter project.

Right from the outset, both sides also disagreed on what technologies should be incorporated into the prototype aircraft. After evaluating the first PAK FA T-50 prototype (the Russian prototype of the PMF), the [IAF] wanted more than 40 changes addressing, among other things, perceived weaknesses in the plane’s engine, stealth, and weapon-carrying capabilities,” I noted earlier this year. Another obstacle remains the number of aircraft to be ordered:

Russia announced in late 2015 that it would only induct a squadron (18-24 aircraft) of PAK FA fighter aircraft, and procure additional Sukhoi Su-35 aircraft instead. The original deal involved Russia procuring 250 and India 144 aircraft at a cost of around $30 billion by 2022. As a result, India threatened to abandon the project in its entirety. Russia in turn made a number of concessions including an offer to cut down its financial contribution from $6 to $ 3.7 billion for three PAK FA T-50 prototypes and substantial technology transfers.

Moscow has recently designated the Russian-variant of the PAK FA/FGFA fighter jet Su-57. Like its Indo-Russian counterpart, the SU-57 will be a fifth-generation multirole, single seat, twin-engine air superiority/deep air support fighter.

The anonymous IAF comments to Defense News are likely intended to strengthen India’s bargaining position vis-à-vis Russia in the current round of negotiations. It is unlikely that the IAF will scrap the fighter jet program immediately.

https://thediplomat.com/2017/10/india-wants-out-of-5th-generation-fighter-jet-program-with-russia/
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 452
84 405
113
mindenre én se emlékezhetek, de úgy rémlik 2007-ben írták alá az együttműködési szerződést.
Rendszeresíthető gép azóta se sehol, utoljára úgy rémlik Moszkva 2015-ben ígérte meg, hogy mostmárbizony...

ehhez képest
As I explained in February:

Before moving on, India wants a guarantee that it will be able to upgrade the fighter jet in the future without Russian support, which would require Moscow sharing source codes (sensitive computer code that controls the fighter jet’s various systems — the key to an aircraft’s electronic brains). In addition, the FGFA should directly support India’s advanced medium combat aircraft (AMCA) program — a separate Indian fifth generation fighter project.

Right from the outset, both sides also disagreed on what technologies should be incorporated into the prototype aircraft. After evaluating the first PAK FA T-50 prototype (the Russian prototype of the PMF), the [IAF] wanted more than 40 changes addressing, among other things, perceived weaknesses in the plane’s engine, stealth, and weapon-carrying capabilities,” I noted earlier this year. Another obstacle remains the number of aircraft to be ordered:

Russia announced in late 2015 that it would only induct a squadron (18-24 aircraft) of PAK FA fighter aircraft, and procure additional Sukhoi Su-35 aircraft instead. The original deal involved Russia procuring 250 and India 144 aircraft at a cost of around $30 billion by 2022. As a result, India threatened to abandon the project in its entirety. Russia in turn made a number of concessions including an offer to cut down its financial contribution from $6 to $ 3.7 billion for three PAK FA T-50 prototypes and substantial technology transfers.

Moscow has recently designated the Russian-variant of the PAK FA/FGFA fighter jet Su-57. Like its Indo-Russian counterpart, the SU-57 will be a fifth-generation multirole, single seat, twin-engine air superiority/deep air support fighter.

The anonymous IAF comments to Defense News are likely intended to strengthen India’s bargaining position vis-à-vis Russia in the current round of negotiations. It is unlikely that the IAF will scrap the fighter jet program immediately.

https://thediplomat.com/2017/10/india-wants-out-of-5th-generation-fighter-jet-program-with-russia/


Alig 300 millió Dollárért te még is milyen rendszeresítendő 5.gen. gépről beszélsz?
 

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 933
10 630
113
mindenre én se emlékezhetek, de úgy rémlik 2007-ben írták alá az együttműködési szerződést.
Rendszeresíthető gép azóta se sehol, utoljára úgy rémlik Moszkva 2015-ben ígérte meg, hogy mostmárbizony...

ehhez képest
As I explained in February:

Before moving on, India wants a guarantee that it will be able to upgrade the fighter jet in the future without Russian support, which would require Moscow sharing source codes (sensitive computer code that controls the fighter jet’s various systems — the key to an aircraft’s electronic brains). In addition, the FGFA should directly support India’s advanced medium combat aircraft (AMCA) program — a separate Indian fifth generation fighter project.

Right from the outset, both sides also disagreed on what technologies should be incorporated into the prototype aircraft. After evaluating the first PAK FA T-50 prototype (the Russian prototype of the PMF), the [IAF] wanted more than 40 changes addressing, among other things, perceived weaknesses in the plane’s engine, stealth, and weapon-carrying capabilities,” I noted earlier this year. Another obstacle remains the number of aircraft to be ordered:

Russia announced in late 2015 that it would only induct a squadron (18-24 aircraft) of PAK FA fighter aircraft, and procure additional Sukhoi Su-35 aircraft instead. The original deal involved Russia procuring 250 and India 144 aircraft at a cost of around $30 billion by 2022. As a result, India threatened to abandon the project in its entirety. Russia in turn made a number of concessions including an offer to cut down its financial contribution from $6 to $ 3.7 billion for three PAK FA T-50 prototypes and substantial technology transfers.

Moscow has recently designated the Russian-variant of the PAK FA/FGFA fighter jet Su-57. Like its Indo-Russian counterpart, the SU-57 will be a fifth-generation multirole, single seat, twin-engine air superiority/deep air support fighter.

The anonymous IAF comments to Defense News are likely intended to strengthen India’s bargaining position vis-à-vis Russia in the current round of negotiations. It is unlikely that the IAF will scrap the fighter jet program immediately.

https://thediplomat.com/2017/10/india-wants-out-of-5th-generation-fighter-jet-program-with-russia/

Cifu és molni épp tegnap ecsetelték, hogy a 2006(!)-ban szűzfelszállt F-35 2017-ben (11 évvel az első felszállása után) mennyire van (vagyis inkább nincs) "bevethető" állapotban, s majd kb. 2022-23 körül lesz teljesen bevethető (tehát az első felszállása után 16-17!!!! évvel). Mindezt úgy, hogy az amcsiknak az F-35 nem az első alacsony észlelhetőségű gépe, de még csak nem is az első 5. generációs. Ehhez képest az oroszok mekkora szemetek, hogy kb. nagyságrendekkel kevesebb lóvéból, nem tudtak 5-6 év alatt 5.-gen gépet bevethető állapotban prezentálni.
Szégyen gyalázat! :hadonaszos::hadonaszos:
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Kicsit sokat kértek ahoz képest, hogy nem fizettek jóformán semmit az egészbe. Az meg elég érdekes, hogy mindent meg akartak kapni, hogy a jövőben az oroszok nélkül is fejleszthessék a gépet. Mégis hogyan fejlesztenék?
 

nekerdez

Well-Known Member
2012. június 3.
2 709
2 362
113
Poén szerintem pont az oroszok Szíria kapcsán most demonstráltak igen masszív valós képességeket! Aminek hatására pl abban a térségben mindenki elkezdet az irányukban mozdulni. Erre Indai fogja és kiszáll egy ilyen programból. Ez nem az oroszokat minősíti negatívan hanem valahol Indiai vezetés inkompetenciájának fokmérője.
 
  • Tetszik
Reactions: zolkas and fip7

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 522
12 630
113
igen masszív valós képességüket...
ha te mondod.....
A koalícióhoz képest jóval kisebb erővel vannak jelen a térségben és ehhez képest folyamatos nemzetközi ellenszélben 2 év alatt visszahozták Szíriát a sz*rból, miközben a koalíció által támogatott Irak jóval nagyobb háttér mellett és a nemzetközi spektrum széles támogatását élvezve gyakorlatilag a kurdok hátán tudja csak kivakarni magát az ISIS féle f*shalomból, pedig oda olyan szinten öntötték a levetett US cuccokat, hogy az már gyomorforgató volt, főleg úgy, hogy a java részét az US által kiképzett hadsereg puskalövés nélkül hagyta ott az ISISnek. Mindeközben az oroszok által kiképzett szíriai elitcsapatok zsinórban pucolták/ják ki a városokat egymás után. Mindezek alatt pedig sikerült pár technikai meglepetést okozni a preciziós butabombázással, Kalibr rakétákkal, T-90-nel, Ka-52vel, de még a kivénhedt Szu-24ek és Szu-25ök tartósságával is (iszonyat mennyiségű bevetést repültek), sorolhatnám és még maradna amiről nem is tudunk. Ja és nem verik magunkat meg ródsózzák végig világsajtót azzal, hogy mekkora nemzetközi grállovagok, viszont akiknek kell azok így is értenek az eredményekből, nem véletlen az egyre másra jövő nemzetközi megrendelés az orosz technikára.

Te sem vagy komolyan vehető, ezek után, kár itt verni magad.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Én csak azon nevetek, hogy azt hiszik itt egyesek, és azon lovagolnak, hogy az Indiaiak "300 millió dollárért" komplett fejlesztést vártak volna. Szó nem volt közben még csak hasonlóról sem.

2007-ben megállapodtak, hogy 50-50%-os megosztással kifejleszti az FGFA programot a Szukhoj és a HAL. Az FGFA alapvetően úgy viszonyult volna a T-50-hez, ahogy a Szu-30MKI a Szu-30M-hez például.
2010-ben arról volt szó, hogy a két ország 6 milliárd dollárt költ a programra (ekkor úgy volt, hogy 35%-ot India fizet). Az előzetes tervezési fázisra 295 millió dollárt adnak az Indiaiak.
Megjegyzés: ekkor arról volt még szó, hogy az orosz és az indiai légierő is rendszeresíti mind az együléses, mind a kétüléses változatot.
2012-ben az előzetes tervek elszabaduló költségeket mutattak, ezért India csökkenteni kezdte a megrendelni szándékozott gépek számát. Közben viszont India megerősíti, hogy ők 50-50%-os megosztást szeretnének, és ennek megfelelően nem technológiai transzferről lenne szó, hanem két egyenrangú fél közös fejlesztéséről.
2014-ben még mindig nincs végleges megállapodás, az Indiai fél az előzetes tervek lopakodó képességgel, karbantartással, fegyvertartókkal, biztonsággal, megbízhatósággal kapcsolatos kételyeit fejezte ki.
2015-ben és 2016-ban végre úgy tűnik, hogy megállapodnak abban, hogy milyen munka és költségmegosztással fogják a programot végrehajtani. A megállapodás része, hogy egyetértenek abban, hogy egyenként egy milliárd dollárt költenek a programra az első évben, és további évi 500 milliót az azt közvető 6 évben (megj.: tehát továbbra is 50-50%).
Végül idén mikor már úgy tűnt, hogy minden összejön, megint arról szólnak a hírek, hogy hát mégse. A hír szerint ugye 7 milliárd dollárt kérnek az oroszok, többek között a technológiai transzfer miatt. Ez volt májusban. Augusztusban már arról szóltak a hírek, hogy megállapodnak, és 108 gépet rendelnek meg.

Most annyi a legutóbbi hír, hogy az Indiai légierő vezetése szeretne végleg hátat fordítanak az FGFA projektnek.

Szóval:
  • Nem, az Indiaiak nem 295 millióért akartak teljes értékű vadászgép-fejlesztést.
  • A kikerült hírek nem arról szóltak, hogy India hivatalosan is elkaszálja az FGFA programot... (a Jetfly a DefenseNews fenti cikkére hivatkozik, ebben viszont nem az áll, hogy a "kiszállás mellett döntött", hanem az, hogy az IAF vezetése javasolja az indiai MoD-nak, hogy kaszálja el a programot - a kettő nem ugyan az)
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Az egész történetben annyi sántít, hogy india egyenlő partnerként képtelen részt venni ebben a fejlesztésben, nincs annyi eszük, tapasztalatuk, iparuk és minőségbíztosításuk, hogy ezt meg tudják tenni. Azt meg könnyű mondani, hogy nem 295 millióért akarta az FGFA programot, de a makacs tények szerint ennyit fizetett be. A PAK-FA program is jobban felpörögne, ha az indiaiak beleöntenének hirtelen 3 mld dollárt, de csak nem tették meg. Abba van beleszólásuk és rálátásuk amit a szerződések megengednek, ez meg attól függ, hogy mennyit dobnak bele az egészbe. Kb semmiért kb semmit kaptak, elég korrekt, csak most arcvesztés nélkül akarják ezt előadni.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 568
85 032
113
Én csak azon nevetek, hogy azt hiszik itt egyesek, és azon lovagolnak, hogy az Indiaiak "300 millió dollárért" komplett fejlesztést vártak volna. Szó nem volt közben még csak hasonlóról sem.

2007-ben megállapodtak, hogy 50-50%-os megosztással kifejleszti az FGFA programot a Szukhoj és a HAL. Az FGFA alapvetően úgy viszonyult volna a T-50-hez, ahogy a Szu-30MKI a Szu-30M-hez például.
2010-ben arról volt szó, hogy a két ország 6 milliárd dollárt költ a programra (ekkor úgy volt, hogy 35%-ot India fizet). Az előzetes tervezési fázisra 295 millió dollárt adnak az Indiaiak.
Megjegyzés: ekkor arról volt még szó, hogy az orosz és az indiai légierő is rendszeresíti mind az együléses, mind a kétüléses változatot.
2012-ben az előzetes tervek elszabaduló költségeket mutattak, ezért India csökkenteni kezdte a megrendelni szándékozott gépek számát. Közben viszont India megerősíti, hogy ők 50-50%-os megosztást szeretnének, és ennek megfelelően nem technológiai transzferről lenne szó, hanem két egyenrangú fél közös fejlesztéséről.
2014-ben még mindig nincs végleges megállapodás, az Indiai fél az előzetes tervek lopakodó képességgel, karbantartással, fegyvertartókkal, biztonsággal, megbízhatósággal kapcsolatos kételyeit fejezte ki.
2015-ben és 2016-ban végre úgy tűnik, hogy megállapodnak abban, hogy milyen munka és költségmegosztással fogják a programot végrehajtani. A megállapodás része, hogy egyetértenek abban, hogy egyenként egy milliárd dollárt költenek a programra az első évben, és további évi 500 milliót az azt közvető 6 évben (megj.: tehát továbbra is 50-50%).
Végül idén mikor már úgy tűnt, hogy minden összejön, megint arról szólnak a hírek, hogy hát mégse. A hír szerint ugye 7 milliárd dollárt kérnek az oroszok, többek között a technológiai transzfer miatt. Ez volt májusban. Augusztusban már arról szóltak a hírek, hogy megállapodnak, és 108 gépet rendelnek meg.

Most annyi a legutóbbi hír, hogy az Indiai légierő vezetése szeretne végleg hátat fordítanak az FGFA projektnek.

Szóval:
  • Nem, az Indiaiak nem 295 millióért akartak teljes értékű vadászgép-fejlesztést.
  • A kikerült hírek nem arról szóltak, hogy India hivatalosan is elkaszálja az FGFA programot... (a Jetfly a DefenseNews fenti cikkére hivatkozik, ebben viszont nem az áll, hogy a "kiszállás mellett döntött", hanem az, hogy az IAF vezetése javasolja az indiai MoD-nak, hogy kaszálja el a programot - a kettő nem ugyan az)
Ezekről már többször volt írva, de úgy látszik sokat felejt a közösség. :)
Egyébként az oroszok eddig (vagy még) nem kaptak semmilyen hivatalos értesítést az indiai féltől, hogy kiléptek(nek) a programból. Az oroszok továbbra is tartják magukat a 2007-es indiai-orosz kormányközi megállapodáshoz(hivatalos álláspont) és várják az indiai fél döntését(szerződés aláírása vagy nem).
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Az egész történetben annyi sántít, hogy india egyenlő partnerként képtelen részt venni ebben a fejlesztésben, nincs annyi eszük, tapasztalatuk, iparuk és minőségbíztosításuk, hogy ezt meg tudják tenni. Azt meg könnyű mondani, hogy nem 295 millióért akarta az FGFA programot, de a makacs tények szerint ennyit fizetett be. A PAK-FA program is jobban felpörögne, ha az indiaiak beleöntenének hirtelen 3 mld dollárt, de csak nem tették meg. Abba van beleszólásuk és rálátásuk amit a szerződések megengednek, ez meg attól függ, hogy mennyit dobnak bele az egészbe. Kb semmiért kb semmit kaptak, elég korrekt, csak most arcvesztés nélkül akarják ezt előadni.

Ennek némileg ellent mond az, hogy más programokban sikerült az együttműködés, az előre megállapodottak szerint. BrahMos, Barak8, Kalvari-osztály, stb.

Hogy az Indiaiak nem könnyű partnerek, az egy dolog, lásd mondjuk MMRCA/Rafale tárgyalások. De hogy 10 év ígérgetés után semmit ne tudjanak felmutatni, azért az már bajos, és ezt nem lehet csak simán rájuk kenni. Azt meg pláne nem, hogy csak a pénz miatt. Eközben a HAL saját 5. generációs projektje többet mozgott előre, és cirka egy milliárd dollárt költöttek már el rá...