Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 522
12 630
113
Mert amikor a zsidó F-15-ök 40-50 éves technikát lőnek szarrá Szíriában, az valós, masszív képesség?
Ne legyünk részrehajlóak, az izraeli légierőnek is valós, masszív képességei vannak. Más kérdés, hogy mennyire önerőből, de legalább nem úgy használják a technikát, mint a szaúdiak és a fejlesztésekhez is hozzá tudnak szagolni ha kell.
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 522
12 630
113
India szerintem az egésszel csak technológiát akar(t) szerezni és valószínűenk tartom, hogy az oroszok nem hajlandók a kritikus információkat megosztani, így viszont már nem is annyira vonzó a dolog, meg kis durca is van gondolom kicsit mindkét részről, mindketten úgy érzik hogy a másik nem akarja teljesíteni a feltételeket. Ugyanakkor azt se feledjük hogy az örökké "sakkozó" Szergej se könnyű partner.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 638
113
Ennek némileg ellent mond az, hogy más programokban sikerült az együttműködés, az előre megállapodottak szerint. BrahMos, Barak8, Kalvari-osztály, stb.

Hogy az Indiaiak nem könnyű partnerek, az egy dolog, lásd mondjuk MMRCA/Rafale tárgyalások. De hogy 10 év ígérgetés után semmit ne tudjanak felmutatni, azért az már bajos, és ezt nem lehet csak simán rájuk kenni. Azt meg pláne nem, hogy csak a pénz miatt. Eközben a HAL saját 5. generációs projektje többet mozgott előre, és cirka egy milliárd dollárt költöttek már el rá...
Ez most nagyon új, nagyon top és nagyon nem fizettek bele. Úgy képzelem, mint a JSF programot, ha jó lett volna mindenkinek az A akkor feléből kijött volna a fejlesztés, de kellett 3 változat ami eléggé eltérő, főleg a STOVL változat. Most is akartak egy gépet, ami sokmindenben más, lehet ha annyira megdobta volna a fejlesztési költségeket, hogy nem érné meg. És még mindig ott tartunk, hogy alapja sem volt a követelőzésüknek, mert eszet nem tudnak belerakni, ipart sem, és pénzt meg nem raktak.
A HAL saját projektje persze hogy többet mozdult előre, ha 3x annyit költöttek rá, ezt a pénzt ha belefektették volna a PAK-FA / FGFA-ba akkor ott is meglenne az eredménye és joggal követelhetnének dolgokat. Na meg indiának a techtranszfer az tech viszonttranszfert is jelent, mert egy ugyanolyan gyarmat mint volt és a gyarmattartó másnap ott lenne, annak az ura meg még aznap, hogy szedjék szé az egészet.
 
  • Tetszik
Reactions: notaricon

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 638
113
Ne legyünk részrehajlóak, az izraeli légierőnek is valós, masszív képességei vannak. Más kérdés, hogy mennyire önerőből, de legalább nem úgy használják a technikát, mint a szaúdiak és a fejlesztésekhez is hozzá tudnak szagolni ha kell.
Volt valami valós ellenfél vagy legalább tömeghadsereg ami ellen fel kellett vonulniuk földön vizen levegőben az elmult 10-15 évben? Mert én arról lemaradtam.
 
M

molnibalage

Guest
Majd kicsit hosszabb lesz vagy rövidebb, tesztelni úgyis letesztelnének mindent és valamilyen számbeli logikája is bíztosan van, hogy valami miért pont akkora. De azért van is valamennyi mozgástér a méreteknél meg talán a formánál is, az A-B-C verziók is eltérnek egymástól. A B-2 csupaszárny, lehet ott kisebb a tűréshatár, nem keverném ide. Mindenesetre elég pontos méreteket és formai adatokat be tudnak gyűjteni ahoz, hogy a bevonat nélküli gépre számoltathassanak egy radarkeresztmetszetet az erre megfelelő szoftverrel, így lemásolni is le tudnák a formát. Nem hiszem, hogy a radarkeresztmetszete számottevően nagyobb lenne a PAK-FA-nak, mivel rendelkezésükre áll az F-117 konkrét bevonata, valószínűleg valami infójuk van az F-22 és F-35 festéséről is, és van 3 db vadász(bombázó) amiről lehet másolni a látható részeket ha kell.
Egy olyan változat esetleg lehet, hogy beáldoznak az RCS-nél valamiért cserébe, de ha pont a leglényegesebb része az egésznek az alacsony észlelhetőség, akkor ennek nem sok értelme van.
Félreértettél. Soha nem a nagy szám valami alakját lemérni. A titok az, hogy hogy a búbánatba gyártsad le, hogy ne csak külsőre hasonlítson, hanem funkciójában is. Kína ezzel szop 20 éve az AL-31esetén...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 589
113
Eközben a HAL saját 5. generációs projektje többet mozgott előre, és cirka egy milliárd dollárt költöttek már el rá...

A HAL saját 5. generáció projektje repül? Mert 2010 óta a PAK-FA/Szu-57 legalább repül. A HAL 5. generációs AMCA projektje nem hivatalosan 2008-ban, hivatalosan 2011-ben indult, állítólag 2014-ben kész is lett. 2011 óta eltelt 6 év. A PAK-FA 2003-ban indult és 2010-ben repült, tehát a projekt indulását követően 7 évvel.
Az indiai-orosz megállapodás (2007) után három évvel. Az első felszállás óta eltelt hét év alatt épült hét vagy nyolc példány. Az AMCA első felszállása hogy mikor lesz, azt nem tudom, de azt se, hogy hány példánya lesz hét évvel azt követően és lesz-e benne saját fejlesztésű radar és hajtómű, szenzorfúzió, avionika, miegyéb...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 473
84 558
113
Azért egy hossztartót még itthon is meg tudnának tervezni és méretezni szerintem.Az persze más kérdés,hogy legyártani nem tudnánk...
 
M

molnibalage

Guest
Az F-35 is és a Pakfa is kevésbé lopakodó mint az F-22, a B-2 vagy anno az F-117 volt. Előreláthatólag egyre csökkenni fog a lopakodás korábban még döntő jelentősége ezért olyan repgépet kell tervezni amely nem tesz fel mindent egy lapra mint annak idején az F-117(=csak a lopakodást tudta de ezen kívül semmi mást. Amúgy miért is vonták ki, ugye?) és akkor is ér valamit ha a lopakodás már elenyésző jelentőségű lesz. Az észlelő elektronikák és alkalmazási sémáik kb fél-egy évente fejlődnek ám a már legyártott sárkányszerkezet évtizedekig adva van.
Az F-117 nem egy lapra tett fel mindent, hanem korlátozott forrásokból más gépekből összelegózva és gyorsan összerántve annyi telt. A stealth technika akkor annyit tudott, hogy rádió és RWR sem volt stealth módban.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Azért egy hossztartót még itthon is meg tudnának tervezni és méretezni szerintem.Az persze más kérdés,hogy legyártani nem tudnánk...
Akkor a leglényegesebb kérdésre már meg is fogalmaztad a választ. Nem a tervezés és a méretezés a cél, hanem a kitűzött célnak megfelelő gyártmány létrehozása. Minden más csak egy lépés az odavezető úton, ha csak egy is kimarad, jön a pofára esés - lásd Tejas, ami repül ugyan sok-sok év után, de mit tud az eredeti kívánalmakhoz képest?!! És milyen áron?
 
M

molnibalage

Guest
ozymandias

Azért én nem írnám le a Vietnam szintű dogfight-okat egy olyan korban amikor majdnem minden új gép 5. generációs. Mert hát ugye nehéz úgy BVR-kedni, hogy nem látod a másik repülőgépet....
Azért dolgoznak durván az IR alapú megoldásokon, lásd DAS. Ezzel persze nem lehe 200 km-re vitézkedni, de bőven a BVR WVR átmenet előt lehet akár MCU-hoz szükséges pontossággal data linkkel céljeleket és tracket csinálni.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 196
50 681
113
Azért dolgoznak durván az IR alapú megoldásokon, lásd DAS. Ezzel persze nem lehe 200 km-re vitézkedni, de bőven a BVR WVR átmenet előt lehet akár MCU-hoz szükséges pontossággal data linkkel céljeleket és tracket csinálni.
A jövő, vagy talán már a jelen is néhol az, hogy hálózat alapú rendszer derít fel messziről, amelynek elemeit gőzerővel fejleszti minden nagyhatalom, passzív radartól, bi és multistatik rendszereken át a már létező hosszú hullámhosszal dolgozó pl. Nebo vonalon keresztül egészen a hang illetve a mágneses tér változásain alapuló rendszerekig bezárólag. Ez a vonal jobb a stealth célok előrejelzésében, felderítésében. A DAS és Pirate vonal arra szolgál inkább, hogy ha egyáltalán tudnak egy kb távolságot, kb azimutot, akkor utána erre felé lehet velük keresni konkrétan, illetve igen, akár a klőtt rakétáknak útvonalat adni pontosabban. Ahol én pl. mondjuk a kombinált vezérlésnek valóban látom értelmét, és nem tartom pocséklásnak, az pont a jövőben használatos 5. gen elleni rakéta vonala, s nem a gps/lézer kombi sikló bombáké, mert itt nagyon értékes a célpont. Szerintem ez lesz az irány, s ezért nem lesz a stealth sem örök ultimate képesség.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
A HAL saját 5. generáció projektje repül? Mert 2010 óta a PAK-FA/Szu-57 legalább repül. A HAL 5. generációs AMCA projektje nem hivatalosan 2008-ban, hivatalosan 2011-ben indult, állítólag 2014-ben kész is lett. 2011 óta eltelt 6 év. A PAK-FA 2003-ban indult és 2010-ben repült, tehát a projekt indulását követően 7 évvel.
Az indiai-orosz megállapodás (2007) után három évvel. Az első felszállás óta eltelt hét év alatt épült hét vagy nyolc példány. Az AMCA első felszállása hogy mikor lesz, azt nem tudom, de azt se, hogy hány példánya lesz hét évvel azt követően és lesz-e benne saját fejlesztésű radar és hajtómű, szenzorfúzió, avionika, miegyéb...

Alapvető különbség, hogy amennyire meg lehet állapítani, az FGFA projekt még a végleges tervezési fázist se érte el, míg az AMCA igen. Az AMCA prototípusát elkezdték építeni, az FGFA esetén erről még hír se volt.

Hiába repül a T-50, az Indiaiak szempontjából nincs komolyabb hatása, hiszen feltehetően nem kapják meg a részletes adatokat, nem vesznek részt a programban.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 589
113
De az FGFA nem egy markánsan eltérő dolog. Nem egy új gép, hanem egy beszerzési program egy alapvetően a PAK-FA-ra épülő, indiai specifikus repülőgépre.
Meglátjuk, hogy mi sül ki majd az AMCA projektből és, hogy az FGFA vagy a PAK-FA egy későbbi indiai változata megvalósul-e?
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Az F-35 is és a Pakfa is kevésbé lopakodó mint az F-22, a B-2 vagy anno az F-117 volt. Előreláthatólag egyre csökkenni fog a lopakodás korábban még döntő jelentősége ezért olyan repgépet kell tervezni amely nem tesz fel mindent egy lapra mint annak idején az F-117(=csak a lopakodást tudta de ezen kívül semmi mást. Amúgy miért is vonták ki, ugye?) és akkor is ér valamit ha a lopakodás már elenyésző jelentőségű lesz. Az észlelő elektronikák és alkalmazási sémáik kb fél-egy évente fejlődnek ám a már legyártott sárkányszerkezet évtizedekig adva van.

Miért csökkenne a jelentősége? A fegyverek / szenzorok hatótávolsága, megbízhatósága stb. egyre inkább nő, ezzel párhuzamban rendkívül fontos és az is fog maradni, hogy az észlelési távolságot minél inkább lefaragják.

A 117 óta egy olyan gépet sem terveztek ami mindent egy lapra tesz fel. Az F-22 minden korábbi nyugati gépnél jobb repteljesítménnyel bír, akkoriban avionikában toronymagasan a legmagasabb szintet képviselte ( az nem ide tartozik, hogy utána nem akarták vagy értelmetlennek vélték az upgradeket ). Gyakorlatilag szinte semmilyen komolyabb kompromisszumot nem kellett kötniük harcászati téren ahhoz, hogy egy ilyen gépet össze tudjanak rakni 30 évvel ezelőtt.

Ugyanez igaz az F-35 esetében is, a koncepció kb. az volt, hogy egy lopakodó jellemzőkkel bíró F-16ot csináljanak amiben a világ legjobb avionikája van. Az alapján amit eddig hallottam ( leszámítva a Sprey féle bullshitet ) ezt a repteljesítményt tudja is, sőt, jobb annál, az avionikáról meg szerintem senkit sem kell győzködni. Az meg, hogy nem tud M2-t a gép az teljesen lényegtelen, nehezen hiszem, hogy az F-16osokkal bármikor repültek volna M1,3-nál sokkal gyorsabban egy valós harci helyzetben.
 
M

molnibalage

Guest
Akkor a leglényegesebb kérdésre már meg is fogalmaztad a választ. Nem a tervezés és a méretezés a cél, hanem a kitűzött célnak megfelelő gyártmány létrehozása. Minden más csak egy lépés az odavezető úton, ha csak egy is kimarad, jön a pofára esés - lásd Tejas, ami repül ugyan sok-sok év után, de mit tud az eredeti kívánalmakhoz képest?!! És milyen áron?
Erre szoktam mondani, hogy ha ma a 30 éves F-15E vagy a 20+ éves F-22A terveit 1:1-ben átnyomná ide a jenki mit tudna vele kezdemni Mo. Kb. semmit, izgalmas olvasmány lenne, de legyártani nem tudnánk belőle n+1 dolgot. Lehet, hogy egyes részeit a doksinak egyetlen szakember sem értené meg...
 
  • Tetszik
Reactions: emel and Nagy Csaba
M

molnibalage

Guest
A jövő, vagy talán már a jelen is néhol az, hogy hálózat alapú rendszer derít fel messziről, amelynek elemeit gőzerővel fejleszti minden nagyhatalom, passzív radartól, bi és multistatik rendszereken át a már létező hosszú hullámhosszal dolgozó pl. Nebo vonalon keresztül egészen a hang illetve a mágneses tér változásain alapuló rendszerekig bezárólag. Ez a vonal jobb a stealth célok előrejelzésében, felderítésében. A DAS és Pirate vonal arra szolgál inkább, hogy ha egyáltalán tudnak egy kb távolságot, kb azimutot, akkor utána erre felé lehet velük keresni konkrétan, illetve igen, akár a klőtt rakétáknak útvonalat adni pontosabban. Ahol én pl. mondjuk a kombinált vezérlésnek valóban látom értelmét, és nem tartom pocséklásnak, az pont a jövőben használatos 5. gen elleni rakéta vonala, s nem a gps/lézer kombi sikló bombáké, mert itt nagyon értékes a célpont. Szerintem ez lesz az irány, s ezért nem lesz a stealth sem örök ultimate képesség.
Jujujujujj....

Bistatkik rendszer egy van a világon, oroszoknál, de képességei olyanok, hogy kb. dísznek jó...
https://sg.hu/forum/uzenet/1074537255/85011

APA-n van róla rövid írás, nem frissült lassan 10 éve. Senki nem vette belőle, nem terjedt tovább. Csak sávban és nem 360 fokban érzékelni célt és akkor is igen rövid ideig. Nem úgy tűnik, hogy akár középtávon ettől kellene bárkinek remegnie... A rendszer is annyira mobilis, hogy kb. semennyire és egy elemének kinyírása után is hatalmas rés támad rajta... Szóval jelenlegi állás szerint "nem ezeket a doridokat" keresi az ember. Ennél sokkal egyszerűbb és olcsóbb sok kis radarral szakaszosan üzemelni, mert előbb utóbb lesz olyan aspektus, hogy jól látni rá a célra, de ez sem az igazi...

Igazi univerzális megoldás a stealth ellen még nincs.
A hosszú hullámú radar meg az elvakult orosz hívő szemében csodafegyver, mint Platon a légvédelmi fórumon, aki mindenféle vad emléletekkel és tévedésekkel hajlmaos bombázni az embert. A valóság meg az, ami az F-117-esnél is láttunk. Picivel jobb, de ez kb. annyit jelentett, hogy a rövidebb hh-ú SzNR-hez képest nem 15 km-ről, hanem 25-ről követte az F-117-est a P-18. A hasonló méretű F-4-et meg 250-280 km-ről.

A kombinált vezérlés a SAM-nél már itt van, az izraeli Stunner, idővel lesz AAM is. Csak az árak kezdenek elszállni... Mit kezdenek... Lassan arról szól a háború, hogy ki az akinek van annyi pénze, hogy X fejlettség felett legyen egyáltalán értelme az ellenállásnak közép és nagyhatalmak ellen. Burkoltan anyagi háború is Kis pénz, kis foci...
 
M

molnibalage

Guest
Ugyanez igaz az F-35 esetében is, a koncepció kb. az volt, hogy egy lopakodó jellemzőkkel bíró F-16ot csináljanak amiben a világ legjobb avionikája van. Az alapján amit eddig hallottam ( leszámítva a Sprey féle bullshitet ) ezt a repteljesítményt tudja is, sőt, jobb annál, az avionikáról meg szerintem senkit sem kell győzködni. Az meg, hogy nem tud M2-t a gép az teljesen lényegtelen, nehezen hiszem, hogy az F-16osokkal bármikor repültek volna M1,3-nál sokkal gyorsabban egy valós harci helyzetben.
A kiemelt rész nem igaz. Lopakodó F-16 volt a cél avionika térn is. Az F-35 a Raptorhoz képest egy olcsójános stealth gépnek készült. Még olyan vad gondolatok is voltak, hogy a gépek egy részében radar sem legyen, mert úgyis mástól megkapja a célokat data linken.

A Raptor koncepciója is részben ez, de ott ilyen marhaság azért nem merült fel, mert egy kötelék tetszőleges tagjának képesnek kell lennie erre. Egy F-22 meg elől LPI radarozgatva és a mögötte levő gépek a max. loftolással hajigálják a rakétákat az ellen felé.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
A kiemelt rész nem igaz. Lopakodó F-16 volt a cél avionika térn is. Az F-35 a Raptorhoz képest egy olcsójános stealth gépnek készült. Még olyan vad gondolatok is voltak, hogy a gépek egy részében radar sem legyen, mert úgyis mástól megkapja a célokat data linken.

A Raptor koncepciója is részben ez, de ott ilyen marhaság azért nem merült fel, mert egy kötelék tetszőleges tagjának képesnek kell lennie erre. Egy F-22 meg elől LPI radarozgatva és a mögötte levő gépek a max. loftolással hajigálják a rakétákat az ellen felé.

Igazad van a koncepcióban nem volt benne. Viszont a végeredmény kb. az lett amit írtam.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Erre szoktam mondani, hogy ha ma a 30 éves F-15E vagy a 20+ éves F-22A terveit 1:1-ben átnyomná ide a jenki mit tudna vele kezdemni Mo. Kb. semmit, izgalmas olvasmány lenne, de legyártani nem tudnánk belőle n+1 dolgot. Lehet, hogy egyes részeit a doksinak egyetlen szakember sem értené meg...
Pontosan erről van szó, a csúcson lévő gyártástechnológiai eljárásoknak egy részét megfelelő előképzés nélkül magyar (vagy akár kínai) szakemberek meg se értenék, új eljárások és anyagok nevéről azt se tudnák eszik vagy isszák azokat!! Ezért nem olyan egyszerű ránézésre/tolómérővel/anyagminőség-méréssel lekoppintani csúcstechnológiás gyártmányokat!! Amit megértenénk, annak egy részéről meg kiderülne, hogy pl. csak egyetlen megfelelő méretű autokláv (kompozitgyártmányok!) akkora anyagi beruházást, utána meg akkora energia-szükségletet jelent, hogy magunkba ájulnánk (és nem is egy kellene belőle pl. a repiparhoz). Párszor talán leírtam már, hiába írnák le miből/mennyiből készül az igazi dunaföldvári halászlé, soha olyant nem tudnék főzni mint amivel a néhai halászmester Sanyi bácsi vendégelt meg bennünket anno!