Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 365
63 024
113
Nem értem, hogy erre a reakcióra miért volt szükség. Az viszont nyilvánvaló, hogy ha mára kellett volna Szu-57 sorozatgyártás, akkor csak azt a radart kaphatná, ami a Szu-35-ben van.
Hidd el, a radarral és a többi szenzorral pont előrrébb vannak, mint a hajtóművel. Szó nincs az Irbisz kényszer integrálásáról. Erről már lekéstek, hiszen soha egyetlen példány se épült Irbisz radarral, mi több, az a szerkezet be se fér a Szu-57-es orrába. De tovább megyek, a tűzvezető rendszer is az AESA radarhoz van igazítva.

Egyesek nem képesek 2010 óta elfogadni, hogy van működőképes AESA radarja az oroszoknak. Nem makett, hanem kísérleti stádiumban levő működőképes példányok.
 
M

molnibalage

Guest
Viszont ott ahol van pénz a fejlesztések is gyorsabban haladnak.
Ezt soha senki sem tagadta, én sem. A komment lényege az volt, hogy más ország pénzei ellenére az F-35 ízig vérig amerikai vas. A hajtómű, radar, EW és a gép összes kulcs avoinikai eleme és az RCS csökkentő festék is. Minden más partner összeszerel vagy legfeljebb szerkezeti elemeket gyárt.

Az F-35 kapcsán - jogosan - sokan azért kritikusak, mert az szerveres felépítés miatt egyes mission critical dolgokat amerikai földön amerikai szerverek fognak kezelni. Ezzel nincs mit tenni. Vagy F-35-öt vesz az ember és politikailag és logisztikailag kötődik az USA-hoz páratlan képességért cserébe, vagy lehet menni mástól fegyvert venni. Az közel sem tud ennyit, de nem kell annyira máshoz simulni.

Ez ízlés dolga meg azé, hogy ki hogyan képzeli el a double digit SAM és azonos kategóriájú vadászok elleni hadviselést...
 
  • Tetszik
Reactions: Telak2

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 358
14 145
113
Hidd el, a radarral és a többi szenzorral pont előrrébb vannak, mint a hajtóművel. Szó nincs az Irbisz kényszer integrálásáról. Erről már lekéstek, hiszen soha egyetlen példány se épült Irbisz radarral, mi több, az a szerkezet be se fér a Szu-57-es orrába. De tovább megyek, a tűzvezető rendszer is az AESA radarhoz van igazítva.

Egyesek nem képesek 2010 óta elfogadni, hogy van működőképes AESA radarja az oroszoknak. Nem makett, hanem kísérleti stádiumban levő működőképes példányok.

Miért ne fogadnánk el?
A baj az, hogy akkor nem az első, hanem a második fokozatnál tartanak... és kéne a negyedik fokozat, a harctéren is bevethető verzió. APG-77 meg régóta ketyeg odafenn.
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
Ez annyoból érdekes, hogy anno a Barsz radar és a nagyobb manőverezőképesség miatt kapott a T-10M kacsaszárnyat, ez utóbbi természeténél fogva öröklődött át a Szu-30MKI-ra, amiből aztán végül a Szu-30SzM is lett. Ezzel szemben az Irbisz radar annyival több, hogy itt az antenna még egy külön mozgatható mechanizmust is kapott, ami miatt sejtésem szerint könnyebb nem lehet a Barsz-nál. Mégsincs már kacsaszárny. Viszont feltűnő, hogy az extra titán merevítéssel megerősített vízszintes vezérsík gyaníthatóan nehezebb a korábbi konstrukciónál, illetve a hajtóművek házai is teljesen más kiakalításúak, mint az alap Szu-27-esnél. Igaz. ez más a Szu-30.-asoknál is, de szerintem a nagyobb tolóerjeű 117Sz hajtóművek vektorálása okán ide be tudtak csempészni némi extra tömeget.
Ezzel szemben a Szu-30SzM-nél a hajtómű bár vektorálós, tehát oldalirányú erők itt is jelentkeznek, de tolóerőben közel azonos, mint a Szu-27-esek AL-31F hajtóművei.

Szóval szerintem osztottak-szoroztak és a nehezebb orr szekciót ballaszt tömeggel kompenzálták.

Ez azért érdekes...... Kicsit hasonló "szinvonalú" megoldás, mitn amikor a szuper Hornet fegyv.függesztőit szögben tervezték fel a gépre, s ezzel egy csomó + képességet tettek tönkre az alap Hornet-hez képest..... Mondjuk a Szuhoj orr szekción azért tudtak könnyíteni, mert ugye kikerült a kacsa szárny és a mozgató mechanizmusa, ami súlyban nem lehet kevés. Amin még gondolkodtam, az a tengerészeti Szu 33, amin viszont a síugrósáncos technika miatt komoly szerepe lehette a kacsa szárnynak, még ha tömeg növekedéssel is járt, s ott ugye maradtak az "alap" radarnál. Azt nem tudom hogy a szu 33 modernizációnál változtattak-e a radar típuson, de lehet hogy sanszosan nem, csak pár képességgel egészítették ki. Elég kusza....
 
M

molnibalage

Guest
Én pl felfogtam, hogy van kísérleti stádiumban levő működőképes példányuk. Én "csak" a sorozatban gyártott nem kísérleti stádiumban lévő példányt várom.
Dettó.
Miért ne fogadnánk el?
A baj az, hogy akkor nem az első, hanem a második fokozatnál tartanak... és kéne a negyedik fokozat, a harctéren is bevethető verzió. APG-77 meg régóta ketyeg odafenn.
Igen. Ez a hatalmas difi. A jenkiknél lassan millió órás repóra tapasztalat van. Érdekes módon ezt a különbséget "nem hajlandóak elfogadni".

Hidd el, a radarral és a többi szenzorral pont előrrébb vannak, mint a hajtóművel. Szó nincs az Irbisz kényszer integrálásáról. Erről már lekéstek, hiszen soha egyetlen példány se épült Irbisz radarral, mi több, az a szerkezet be se fér a Szu-57-es orrába. De tovább megyek, a tűzvezető rendszer is az AESA radarhoz van igazítva.

Egyesek nem képesek 2010 óta elfogadni, hogy van működőképes AESA radarja az oroszoknak. Nem makett, hanem kísérleti stádiumban levő működőképes példányok.
Túl pongyolán fogalmaztam. Ha van működő AESA radar, akkor azért nem hinném, hogy meghaladná az oroszok képességeit a leskálázás, hogy férjen be a gépbe. Csak megint ott tartunk, hogy a kísérleti stádiumban levő radar az nem szériagépekbe való. A Rafi és EF is repült kísérletileg AESA radarral. A svéd AESA radar fejlesztésről volt már 1997-es anyag. Mai napig nincs C/D Griffben olyan, talán az NG demójában már van...
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 040
82 460
113
Én pl felfogtam, hogy van kísérleti stádiumban levő működőképes példányuk. Én "csak" a sorozatban gyártott nem kísérleti stádiumban lévő példányt várom.

Az is meg lesz.
Jövőre érkezik Lipeckbe az első két szériás gép. Onnantól pedig egyenes út a seregbe. Szerintem 2020-ban rendszeresítik, hogy exportra tudják kínálni(még az első hajtómüvel) és az így befolyt pénzből gyorsítani tudnák a fejlesztést. Már most világos , hogy a program 1 évtizedet fog késni.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 948
8 395
113
Dettó.
"Túl pongyolán fogalmaztam. Ha van működő AESA radar, akkor azért nem hinném, hogy meghaladná az oroszok képességeit a leskálázás, hogy férjen be a gépbe. Csak megint ott tartunk, hogy a kísérleti stádiumban levő radar az nem szériagépekbe való. A Rafi és EF is repült kísérletileg AESA radarral. A svéd AESA radar fejlesztésről volt már 1997-es anyag. Mai napig nincs C/D Griffben olyan, talán az NG demójában már van...
"
Azért ez nem ilyen egyszerű. Mert a technikai kérdéseken túl - és Molni inkább azt lessi - a kérdés az, hogy OK van Rafi és EF AESA lokátorral és a NG Griffben is van. De ki fizeti a révészt. A max. néhány százas vagy még kevesebb szériáknál - ahol az üzemeltető országok sem akarják megvenni - miért is és kinek a pénzén nyomnák be az új lokátort a repülőgépekbe? Az USA más, mert bár van szűkítés a költségvetési keretekben, de azért beb*sszák a gépekbe és sok minden más frissítést is, mert sokkal nagyobb piac, sokkal nagybb katonai és abban légi haderőnemi költségvetéssel, ráadásul a mennyiség miatt olcsóbb is.
A Rafi-knál már lassan építik be a lokátort, csak hát nincs fizetőképes kereslet. Ez a helyzet a Eurovadászzal is. A Griff C/D-re még a doppler-impulzus Mk05ös új verzióra sincs élő megrendelés, pedig annak cseréje olcsóbb, és csak minimális orrész modosítást igény. De nincs rá pénze a megrendelőknek (lizingelőknek)..
Emlékezzünk rá, hogy van több olyan izraeli ELTA lokátor, amely AESA és jó lett volna europai gépek orrába, de az USA éppen megakadályozta ( kérte :) a gyártó izraeli céget, hogy inkább ne gyártsák - talán még kompenzációt is adtak a cégeknek - de ne kerüljön be az európai gépekbe..
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre
M

molnibalage

Guest
"Emlékezzünk rá, hogy van több olyan izraeli ELTA lokátor, amely AESA és jó lett volna europai gépek orrába, de az USA éppen megakadályozta ( kérte :) a gyártó izraeli céget, hogy inkább ne gyártsák - talán még kompenzációt is adtak a cégeknek - de ne kerüljön be az európai gépekbe..
Az USA megkérte és lenyomta Izrael torkán azt, hogy lényegében upgrade csomag részként Izrael ne adhasson AESA radart el boldog boldogtalannak? Kicsit olyan ez, mint a MANPAD felszámolási vonaluk.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 394
79 349
113
Az USA megkérte és lenyomta Izrael torkán azt, hogy lényegében upgrade csomag részként Izrael ne adhasson AESA radart el boldog boldogtalannak? Kicsit olyan ez, mint a MANPAD felszámolási vonaluk.

Nem puszira kapja Izrael a segélyt.Trump beszél sok hülyeséget de momentán az nem tartozik ide,hogy Európa és az USA ellenségek.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 663
9 342
113
Nem értem, hogy erre a reakcióra miért volt szükség. Az viszont nyilvánvaló, hogy ha mára kellett volna Szu-57 sorozatgyártás, akkor csak azt a radart kaphatná, ami a Szu-35-ben van.

Mert te szoktál igen gyakran,hasonló vagy még inkább durvább, kioktató stílusban 100% meggyőződéssel hasonlő kijelentéseket tenni. Most kaptál egyet te is, és nem nagyon viseled. Nagy hanggal emlegetted mindig, hogy a Berkutnak nincs belső fegyvertere, mert el sem férne, és aki mást mond az csak oroszfan és marhaságokat beszél. Ettől függetlenül voltak, akik tartották,hogy szerintük van. Aztán kikerült pár fotó a netre, amin látható a Szu-47-es Berkut, miközben nyitott fegyvertérajtókkal és futóművekkel süllyed a leszálláshoz, vagy éppen a földön áll nyitott fegyvertér ajtókkal és mellette pedig Szergej Bogdan berepülőpilóta mosolyog,aki bár nem volt a program főpilótája,de repülte ezt a típust is. Aztán pedig maguk az oroszok közölték,amikor még nem repült a PAK-FA, hogy az erre a gépre szánt belső fegyverteret először a Berkuton próbálják majd ki először. És ez csak egy példa volt. Az a baj,hogy gyakran nagy elánnal, érzelem vezérelten, idegből jelentesz ki dolgokat, hogy az tuti úgy van,mert te tudod. Aztán meg nem egyszer a fordítottja derül ki. A valóságot pedig Allesmor leírta, van AESA radarjuk több is, és esélytelen a Szu-35SZ mechanikusan is forgatható PESA rendszerű radarjának beépítése, ugyanis el sem férne a Szu-57 orrában.
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 365
63 024
113
A Rafi és EF is repült kísérletileg AESA radarral. A svéd AESA radar fejlesztésről volt már 1997-es anyag. Mai napig nincs C/D Griffben olyan, talán az NG demójában már van...

Ezek az országok is nagy hanggal emlegették, hogy ezek a technológiák mielőbb lehetőségek lesznek, aztán sehol semmi. Én... mondjuk svédfan vagyok, mostantól minden tárgyilagosságomat elveszítve azt fogom mantrázni, hogy a Gripen E már holnaptól negyvenezres példányszámban kerül rendszeresítésre a világ összes országában és persze 600km-ről megsemmisíti a Raptort.
Persze, hogy ez nem igaz, de itt a HTKA-an tényleg csak két szekértábor létezik, az egyik szerint az oroszok lódítanak, repülőgépet viszont nem tudnak építeni, a másik szerint az amerikaiak ármánykodnak, nagy lóvééért cserébe viszont csak beégnek. De mindig.
Valahogy mindenki megfeledkezik az európai nagyotmondókról és ez szerintem nincs így jól. Ezentúl tessék őket is ostorozni.
 
M

molnibalage

Guest
Mert te szoktál igen gyakran,hasonló vagy még inkább durvább, kioktató stílusban 100% meggyőződéssel hasonlő kijelentéseket tenni. Most kaptál egyet te is, és nem nagyon viseled. Nagy hanggal emlegetted mindig, hogy a Berkutnak nincs belső fegyvertere, mert el sem férne, és aki mást mond az csak oroszfan és marhaságokat beszél. Ettől függetlenül voltak, akik tartották,hogy szerintük van. Aztán kikerült pár fotó a netre, amin látható a Szu-47-es Berkut, miközben nyitott fegyvertérajtókkal és futóművekkel süllyed a leszálláshoz, vagy éppen a földön áll nyitott fegyvertér ajtókkal és mellette pedig Szergej Bogdan berepülőpilóta mosolyog,aki bár nem volt a program főpilótája,de repülte ezt a típust is. Aztán pedig maguk az oroszok közölték,amikor még nem repült a PAK-FA, hogy az erre a gépre szánt belső fegyverteret először a Berkuton próbálják majd ki először. És ez csak egy példa volt. Az a baj,hogy gyakran nagy elánnal, érzelem vezérelten, idegből jelentesz ki dolgokat, hogy az tuti úgy van,mert te tudod. Aztán meg nem egyszer a fordítottja derül ki. A valóságot pedig Allesmor leírta, van AESA radarjuk több is, és esélytelen a Szu-35SZ mechanikusan is forgatható PESA rendszerű radarjának beépítése, ugyanis el sem férne a Szu-57 orrában.

  • Emlékeim szerint soha nem tagadtam azt, hogy lehet belső tere a Szu-47-nek. A
  • Azt már tagadhattam, hogy a gép stealth - mitől lenne az...?
  • És azt, hogy annak mérete legfeljebb tesztelésre jó. A Szu-47 soha nem lett volna alkalmas valódi harci gépnek.
u4mnrskvif111.jpg


AO hasonlata egyszerűen hülyeség volt, mert nem MIG-21 szintről ment a vita, hanem hogy a PESA ---> AESA átmenet hogyan mehet le. Ez közel nem akkora mellé (?) - még az sem volt - mint amikor nekiáll valaki azt ecsetelni, hogy AG konfiban az F-16C lenyomja az F-35A-t...
 
M

molnibalage

Guest
Ezek az országok is nagy hanggal emlegették, hogy ezek a technológiák mielőbb lehetőségek lesznek, aztán sehol semmi. Én... mondjuk svédfan vagyok, mostantól minden tárgyilagosságomat elveszítve azt fogom mantrázni, hogy a Gripen E már holnaptól negyvenezres példányszámban kerül rendszeresítésre a világ összes országában és persze 600km-ről megsemmisíti a Raptort.
Persze, hogy ez nem igaz, de itt a HTKA-an tényleg csak két szekértábor létezik, az egyik szerint az oroszok lódítanak, repülőgépet viszont nem tudnak építeni, a másik szerint az amerikaiak ármánykodnak, nagy lóvééért cserébe viszont csak beégnek. De mindig.
Valahogy mindenki megfeledkezik az európai nagyotmondókról és ez szerintem nincs így jól. Ezentúl tessék őket is ostorozni.
Ez sem értem. Én pl. egyik táborba sem tartozom.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 040
82 460
113
Visszatérve a PAK-FA AESA radarjára. Az első AESA radar a 3. protóba került beépítésre. Az 53-as gép kb 130 repülést hajtott végre a radar tesztelése céljából. Ez idő alatt müködött aradar nem kellett kivenni és megjavítani. Ezután mindegyik gép megkapta az AESA radart. A komplex radarrendszer orr-szárny-farok az 56-os protótól volt beépítve. A tesztelések alapján a radar állandáon tökélesítették így könnyebb és jobb lett. 2017-től szériában gyártják Rjazanyban.

53,54,55 AESA radar(orr)
56,58,59,510,511 AESA komplex
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 365
63 024
113
Ez azért érdekes...... Kicsit hasonló "szinvonalú" megoldás, mitn amikor a szuper Hornet fegyv.függesztőit szögben tervezték fel a gépre, s ezzel egy csomó + képességet tettek tönkre az alap Hornet-hez képest..... Mondjuk a Szuhoj orr szekción azért tudtak könnyíteni, mert ugye kikerült a kacsa szárny és a mozgató mechanizmusa, ami súlyban nem lehet kevés. Amin még gondolkodtam, az a tengerészeti Szu 33, amin viszont a síugrósáncos technika miatt komoly szerepe lehette a kacsa szárnynak, még ha tömeg növekedéssel is járt, s ott ugye maradtak az "alap" radarnál. Azt nem tudom hogy a szu 33 modernizációnál változtattak-e a radar típuson, de lehet hogy sanszosan nem, csak pár képességgel egészítették ki. Elég kusza....

Abban a bizonyos kacsaszárnyban a tömegnövekedés elhagyagolható a felhajtóerő nyomsáközéppontra kifejtett hatásához képest.
Amúgy azt is meg kell nézni, hogy a Szu-35Sz a kacsaszárnyi nélkül vajon rosszabbúl repül-e, mint a Szu-35 (Szu-27M, T-10M) kacsaszárnyakkal?
Mert ugye, mind a két sárkány 18 tonna feletti szerkezeti tömegű, csak az egyiken kacsaszárny van (nagyobb össz-felhajtóerőtermelő felület) és eredeti, nem vektorálós hajtóművekkel van szerelve, míg a másikon nincs kacsaszárny és a hajtóművek együtt közel négy tonnával nagyobb fékpadi tolóerőt adnak, vektorálással megtoldva.

A Szu-33-as modernizációja... hát az nem volt. A Szu-33M egy program volt, ami érdeklődés hiányában elhasalt, illetve a MiG-29KR/KUBR rendszeresítése(?) kiütötte. Elviekben egyetlen példányt alakítottak át a KnAAPO-nál, be is repülték, de nem lett folytatás. Zsuk-MSz radar, AL-31FM-1-es hajtóművek és egyéb nyalánkságok jellemezték, de beszédes, hogy pl a hajtóművek tekinttetében a jelenlegi, még épp létező kicsínyke Szu-33-as flottához nem az MMPP Szaljut AL-31FM-1-esét rendelték meg, hanem inkább újra gyártásba vetették az NPO Szaturn-nal az eredeti AL-31F-3Sz-t. Ez utóbbi nekem azért furcsa, mert egyfelől az AL-31FM-1 installálásanem igényel komolyabb módosítást a sárkányon és 135kN fékpadon a tolóerő, míg az AL-31F-3Sz tolóereje csak 128kN, de ezt még úgy érték el, hogy felemelték a gázhőt, cserébe feleződött az élettartam. A jó öreg nyolcvanas évekbeli kényszermegoldás. Azt mondanom se kell, hogy az AL-31FM-1-es élettartama még a nem gázhőemelt Al-31F-nél is jóval nagyobb.
Az AL-31F-3Sz egyetlen előnye, hogy korrózióvédett. Na bumm.

A Szu-33-asnál a kacsaszárnyra részint azért is volt szükség, mert nem az orr lett nehezebb, hanem a leszálláskor kitérített hatalmas mechanizáció bólintó nyomatékát lehet így kompenzálni. Cserébe ugye ott vannak a járulékos előnyök, mint az aerodinamikai állásszögkontroll és az alapból nagyobb állásszög limit. A két rendszer együtt jelentős leszállósebesség csökkentést adott. A T-10K program csak azért kapta meg a T-10M kacsaszárnyait, mert a fentebb említett bólintónyomaték a T-10M Barsz radar tömegével azonos hatással járt.
Az meg külön előny, hogy az összes T-10-es közül a legnagyobb szárnyfelülete a T-10K vonalnak van. (pontosítás, az egyetlen példányos Szu-27KUB szárnyfelülete a legnagyobb az eleve két méterrel(!) mégnagyobb fesztáv miatt).