Kijött a Vojenneaja Prijomka legújabb adása,ami egy a PAK-FA-ról szóló sorozat kezdete. A második rész a jövő héten. Több mint 2 év forgatási munka van benne. Egy rövid összefoglaló az első részről: megismerünk pár prototípust "név" szerint és a rövid történetüket. Ennek a résznek a főszereplője elsődlegesen a 051-es példány volt, a legelső repülő prototípus. Ami még Mihail Davidov főkonstruktőr munkája. Davidov helyét Mihail Sztrelec vette át azóta (nem mondták,hogy mi lett vele, de gondolom nyugdíjba ment). Rendkívül látványos felvételek lesznek,rengeteg akciókamerával amelyek a Szu-57-es gépeken, a kísérő Szu-30-ason és az An-12-esen voltak elhelyezve. Láthatunk felvételeket a Szuhoj szilárdságtani kutatóközpontjából ahol először egy fém elemet majd egy kompozit darabot (olyat mint amilyet a Szu-57 szárnyában is alkalmaznak) vetnek szakítópróba alá. Láthatjuk a fém és a kompozit anyag eltérő viselkedését. Aztán jön maga a nagy próba, egy PAK-FA földi tesztpéldányt törnek meg a laborban, A kísérlet során 104%-os terhelésig húzzák, annál törik. De ez a 104 % nem egyenlő a légiüzemeltetése során elérhető maximális terhelés 104%-ával. Annak a másfélszerese. A szilárdságtani részlegen Alekszandr Skoda volt az "idegenvezető" a kísérlet során, elmondta, hogy 99% és 104%-között a legjobb ha bekövetkezik valahol a törés(most is egy lokális törés volt). Mert,persze jobb, ha minél szilárdabb,de 104% felett már nem feltétlenül jó az eredmény, mert az már túl nehéz szerkezetet is eredményezhet,holott a kompozit anyagok alkalmazásával a fém helyett a súlycsökkentés volt az egyik cél. 104%-nál következett be egy lokális törés, ami látványosra sikerült. Tehát tökéletes siker volt a kísérlet. Egy megjegyzés ehhez: a kísérletnél egy fiatal srác volt a felelős,hogy számítógépen a megfelelő programmal tolja rá az egyre nagyobb terhelést a tesztplatformra. A kiváló 104%-os eredményt az ő monitora mögött állva nézte a műsorvezető és a szuhojos kísérője. Az eredmény hatására a műsorvezető a tőle nem ritka vidám ordibálásba kezdett,és gratulált a kísérőjének az eredményhez. A vidám ordibálás hatására a korábban említett fiatal mérnök a gépe előtt ült eközben, és kb "édes faszom" arcot kezdett el vágni majd a további ordítás során a kezeibe temette az arcát
A műsorvezető is látta ezt és megjegyezte,hogy tudja,a mérnökök nem túl érzelmes emberek, de ő azért örül a kiváló eredménynek
Most vissza a fontos dolgokhoz: láthattuk,hogy szilárdságtanilag rendben a madár, de egyéb fontos dolgok is elhangzottak. Mihail Sztrelec főtervező beszélt az 5 generáció követelményeiről amelyekről elmondta, hogy az F-35 nem tudja őket teljes mértékben teljesíteni,hiszen nem szupermanőverezőképes. A szavaiból az derült ki, hogy a sok felsorolt 5.generációsnak gondolt gép közül (J-31,J-20,F-22,F-35,Szu-57, X-2) csak az F-22 és a Szu-57 teljesíti a követelményeket, de a Szu-57 jobban mert a földi célok elleni támadó képessége jobb. Plusz az orosz gép további előnye az oroszos strapabírás, ami alatt azt kell érteni, hogy jobban kell bírja a "ridegtartást". A Szuhojnak előkészítetlen és extrém rövid futópályájú repterekről is tudnia kell üzemelni. A főtervező pontos számot nem említett, mert az titkos, de annyit mondott,hogy kétszer rövidebb pályahossz is elég a Szu-57-nek, mint a Szu-35SZ-nek. itt láthattuk ismét a jövő orosz repgép hordozójának makettjét amiről a műsorvezető elmondta, hogy nem véletlen a rövid pályaigény, és nem véletlenül vannak a hajón Szu-57K makettek. További lényegi eltérés a generációk között a főtervező szavai szerint: egy 4. generációs gép az élete 80%-át hangsebesség alatt repülve tölti, a PAK-FA-nal viszont az volt a követelmény,hogy akár az összes repülését szuperszonikusan hajtsa végre, utánégető használata és túlzott üza. felhasználás nélkül. A prototípusokról "név" szerint: a 11-es járt Szíriában, a 055-ös a "testvére" rajta van a teljes véglegesnek szánt fedélzeti rendszer. A 052-es repülő laboratórium lett (csak 1 hajtóművel állt egy hangárban, de az a hajtómű már a 30-as gyártmány volt,a másik hajtóműgondola üres volt). A jelenlegi adásban főleg a 051-est a legelső gépet láthattuk, az új látványos festéssel. A légifelvételek Ahtyubinszk környékén készültek. A két Szu-57-es pilótái:Szergej Bogdan a vezérgépben Radik Barijev tábornok a kísérő gépben (ő a V. Cskalovról elnevezett Állami Repülési Kutató Intézet igazgatója Ahtyubinszkban, lényegében az első számú orosz katonai berepülőpilóta, Oroszország Hőse).
A következő adásban láthatunk részleteket az új radarról, hajtómű teszteket, továbbá a világon először 4 gépes Szu-57 kötelék repülést és kötelék műrepülést.Az adást nem linkelem, mert látom,hogy miközben a regényt írtam, boki már belinkelte.