Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 850
32 025
113
Mitől ez a legdrágább? Sokkal egyszerűbb konstrukciónak tűnik, mint a kerek fúvóka. És a hőképet bizonyítottan csökkenti.
Az oldalra vektorálásnak nagy értelmét nem látom, elsősorban bonyolítja a rendszert, az éles fordulókban ahol meg igazán hasznát lehet venni a vektorálásnak, ott úgyis a gép úgy fordul a hosszanti tengelye mentén, hogy csak a függőlges irányú vektorálásra legyen szükség. Az energiaveszteséget nem tudom, de a fordulók biza azzal járnak, és a japók új csodagépe is mintha ilyen vektoráló megoldással lenne felvértezve, de az tud oldalra is vektorálni.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 952
85 562
113
joker

Én nem tudom elmagyarázni viszont totálisan rosszul értelmezed az egészet.
A vektorálás a nagy magasságú manőverezéshez kell ahol nem ébred egyik(sem függőleges sem vízszintes) kormányfelületen sem elég felhajtóerő.Azért nagy az energiaveszteség mert kerek keresztmetszetből négyzet alakúra vált a profil és így a kiáramló gázok akadályba ütköznek ami veszteséget okoz(tehát fordulók nélkül is megvan az energia veszteség).
Az előbb kihagytam:baromira nehéz mert a már említett keresztmetszet váltás miatt extrém erősre kellett készíteni ami többlet tömeget eredményez).
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 850
32 025
113
Nagy magasságú manőverzésnél is egy kitérőnél a gép megdől / elfordul a hosszanti tengelye mentén, aztán saját magához képest felfele tér ki. Oda megintcsak nem kell oldalra vektorálás.
A keresztmetszetváltást meg megoldhatják a fix rész formaváltozásával is, tehát már a hajtómű vége szögletes lenne és nem kerek, onnan meg már nem fogja akkora terhelés érni ezeket a lapátokat. A japánok is valószínűleg okkal csinálták olyanra.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 952
85 562
113
joker

Ugye most nem gondoltad komolyan,hogy leírod egy perc alatt 3 sorban azt amit a mérnököknek csak több év alatt több ezer sorban sikerül és úgy hívják,hogy fly-by-wire???
Hajtóművet sem tudsz tervezni ezért ne próbáld meg feltalálni a spanyol viaszt!
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 850
32 025
113
Nem a fly-by-wire-t akarom újrafeltalálni, de a fizikája akkoris ugyanaz. Fordulónál bedől a gép úgy, hogy a függőleges vektorálásnak messze nagyobb szerepe van, mint az oldalirányúnak.
És attól hogy nem tudok hajtóművet tervezni, még látom, hogy milyen megoldásokkal állnak elő a tervezők.
 
M

molnibalage

Guest
Alacsony sebességű dogfignál az oldalirányú nagyon fontos repbiztonsági és más képesség szempontjából is.

Nagy magasságon meg a TVC segít, de nem csodaszer. Mert nem csak az aerodinamikai kormányerők csökkenek a magasságal, de sajnos a tolóerő is... Csak, hogy lássuk az arányokat. Ahhoz, hogy a gép víszintesen repüljön ugyebár akkora felhajóerő kell, mint a gép súlya. Ha meg 3G-s fordulóban vagy, akkor arányosan több. Namármost egy 20 tonnás gépnél, ahol a tolóerő full utánégetők közepes magasságban is jó, ha 16 tonna és a vektorolás kb. 30 fokig lehetséges, akkor gimis trigonometrika kiszámítani az, hogy mekkora lesz a felhajóerővel azonos irányba mutató erő komponens...

Persze a TVC nem csak ekkor jó, mert kisebb sebességnél nem csak arra jó, hogy felhajtóerőr csinál, az airshown látható, hogy a súlypont körül képes nagyon jól megforgatni a gépet, a gép orrának nagyon nem kell a gép repülési irányába mutatnia, tehát a rakéta indítási zónája kis sebességnél gyorsan változtatható. A bibi az, hogy szeritnem ennek szitne semmi gyakorlati haszna nincs, mert a valóságban 1 v 1 dogfight a majdnem sci-fi kategória és ehhez is igen közel kell már kerülni. Nem véletlenül nem terjedt el a TVC. Túl keveset ad túl sokért.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Asszem a Raptor kapcsán magyarázták, hogy mennyire nem hatékony a szögletes fúvócső. Meg hogy a hagyományos jobb TCV-ben is.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Joker, az általad anniyra preferált szögletes fúvócsövet a szovjetek 1988-ban már megreptették egy Szu-27UB-n. Azon túl, hogy kompozitból, titánból és kerámiából készült és emiatt horror költségekkel kellett számolniuk, nagyban visszafogta a tolóerőté smég jó nehéz is lett.

http://ma.hit.bg/su27history/t-10-26.jpg

A Raptornál a szögletes fúvócső mellett tartottak ki, holott, mire a 4001-es F-22A proto fejlesztéseinek nekikezdtek, már javában repült a P&W hagyományos, kör keresztmetszetű PYBBN fúvócsöve, az F-15ACTIVE-ban. Körkörösen, valódi 3D vektorálás, 0-tól Mach 1.9-ig.
És a GE-nek is ekkor készült el a saját MATV rendszere.

Azonban, a Raptornál elvetették a felhasználását, helyette komoly pénzeket öltek a szögletes fúvócsövük brutális akusztikai és egyéb áramlástani problémáinak kiküszöbölésére. Nem véletlen, hogy a nem vektoráló F135-ös fúvócső az F-35-ösön eleve kör keresztmetszetű, mivel kiderült, hogy a szögletes fúvócső nem nélkülözhetetlen feltétele az IR kép csökkentésének. Ehhez használnak az F135-ösnél egy árnyékoló fátyolhűtést a lamellák körüli cakkos szélű gyűrűn keresztül.
Ezt a technológiát láthattuk átvéve a kiínai J-31-esnél is.

A szögletes fúvócső egy intermezzo volt, a Raptor sajátja, de a technológia már túllépte.

Az oldalirányú vektorálás lényege, hogy nagy állászsögön a csűrőirányú, azaz ahossztengely mentén történő kormányzás az oldalkormánnyal történik, ennek a működéséhez azonban nagy állásszögön a törzs árnyékolása miatt már nem jut elég megfúvás.
A Raptor oldalkormányai ezért hatalmasak és ezért vannak kidöntve a törzs kontúrjából. Azonban ez se lenne elég, ezért a csűrőket, illetve a csűrőként is dolgozó vízszintes vezérsíkokat kitérítve aszimmetrikus fékezőhatást lehet elérni, amely révén a függőleges tengely mentén bizonyos minimum sebességhatárig a gép elfordítható annyira, hogy nagy állászögön is megmaradjon a kontroll, illetve a dugózási hajlamot meg tudják fogni.

Az oroszok ezzel szemben az oldalkormányok méretét növelték meg annyira, hogy végül inkább az egész függőleges vezérsíkot elfordíthatóvá tették, a vízszintes vezérsíkok kitérítése mellé pedig bevették a lehajtahtó belépőél és a mozgatható LERX aszimmetrikus kitéríthetőségét is a nagy állásszögű csűréshez. És természetes az ő módszerüknél a fúvócső is kitéríthető részlegesen oldal irányban.

Anno az F-18-asnál a NASA kisérletezett az aeroelasztikus szárnnyal, amelynek egy érdekes hozadéka volt a csűrőkormányok hatásfokának kiterjesztése a magasabb állásszögtartomány zónájába az asszimetrikus belépőélkitérítéssel előidézve. Ez van most a PAK-FA-n is.
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 721
85 728
113
Rég volt friss kép a géprol
142883.jpg
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 721
85 728
113
Néhány hét múlva befejezik a júniusban kigyulladt 055-os gép felújítását és az visszatér a tesztelésekre Zsukovszkijba.
http://vpk.name/news/116316_suhoi_vosstanovlenie_istrebitelya_gorevshego_v_zhukovskom_zavershitsya_v_blizhaishie_nedeli.html
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 850
32 025
113
Akkor mégsem sérült annyra, hogy kukázni kelljen, vagy a fejükre szóltak, hogy nem vesztődhet el egyeten tesztpéldány sem. Elég gyorsak voltak a javítással.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 769
113
Lehet csak kicserélik a gépet a szélvédő és a hátsó gumiabroncs közül.
 
M

molnibalage

Guest
https://medium.com/war-is-boring/the-indians-hate-their-new-russian-made-stealth-fighter-d89b9ce721de

Elég érdekes kommentek. Akkor a Szu-30MKI-t miért nem hordják le a sárga földig? Annak repteljesítménye a TVC-t leszámítva a PAK-FA-ét sem éri el sanszosan függezsztmények nélkül sem, nemhogy külső függesztés vs belső fegyvertéres PAK-FA val összevetve...
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 941
113
Csak jól olvasom hogy a molni által belinkelt írásban a T-50 gépet alázzák az indiaiak?
Ez most komoly?
Az orosz tengókkal nem bírnak, a 3 gen szerű TEJAS gépeikkel még mindig szarakodnak ahogy a rombolóikkal is.
A jenki m777 tarackok vásárlást visszavonták túl drága és nem felel meg nekik .
Azért még ebben az évben aláírják a 3 A-50 felderítőgép vásárlását.
T-90 leszarozták de azért veszik .
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 871
82 439
113
Az év elején PAK-FA bemutatót tartottak Indiának, amikor kigyulladt

http://indiatoday.intoday.in/story/pak-fa-project-sukhoi-t-50-russia-india-ties-defence-ministry-iaf/1/380033.html
 
Status
Not open for further replies.