Joker, az általad anniyra preferált szögletes fúvócsövet a szovjetek 1988-ban már megreptették egy Szu-27UB-n. Azon túl, hogy kompozitból, titánból és kerámiából készült és emiatt horror költségekkel kellett számolniuk, nagyban visszafogta a tolóerőté smég jó nehéz is lett.
http://ma.hit.bg/su27history/t-10-26.jpg
A Raptornál a szögletes fúvócső mellett tartottak ki, holott, mire a 4001-es F-22A proto fejlesztéseinek nekikezdtek, már javában repült a P&W hagyományos, kör keresztmetszetű PYBBN fúvócsöve, az F-15ACTIVE-ban. Körkörösen, valódi 3D vektorálás, 0-tól Mach 1.9-ig.
És a GE-nek is ekkor készült el a saját MATV rendszere.
Azonban, a Raptornál elvetették a felhasználását, helyette komoly pénzeket öltek a szögletes fúvócsövük brutális akusztikai és egyéb áramlástani problémáinak kiküszöbölésére. Nem véletlen, hogy a nem vektoráló F135-ös fúvócső az F-35-ösön eleve kör keresztmetszetű, mivel kiderült, hogy a szögletes fúvócső nem nélkülözhetetlen feltétele az IR kép csökkentésének. Ehhez használnak az F135-ösnél egy árnyékoló fátyolhűtést a lamellák körüli cakkos szélű gyűrűn keresztül.
Ezt a technológiát láthattuk átvéve a kiínai J-31-esnél is.
A szögletes fúvócső egy intermezzo volt, a Raptor sajátja, de a technológia már túllépte.
Az oldalirányú vektorálás lényege, hogy nagy állászsögön a csűrőirányú, azaz ahossztengely mentén történő kormányzás az oldalkormánnyal történik, ennek a működéséhez azonban nagy állásszögön a törzs árnyékolása miatt már nem jut elég megfúvás.
A Raptor oldalkormányai ezért hatalmasak és ezért vannak kidöntve a törzs kontúrjából. Azonban ez se lenne elég, ezért a csűrőket, illetve a csűrőként is dolgozó vízszintes vezérsíkokat kitérítve aszimmetrikus fékezőhatást lehet elérni, amely révén a függőleges tengely mentén bizonyos minimum sebességhatárig a gép elfordítható annyira, hogy nagy állászögön is megmaradjon a kontroll, illetve a dugózási hajlamot meg tudják fogni.
Az oroszok ezzel szemben az oldalkormányok méretét növelték meg annyira, hogy végül inkább az egész függőleges vezérsíkot elfordíthatóvá tették, a vízszintes vezérsíkok kitérítése mellé pedig bevették a lehajtahtó belépőél és a mozgatható LERX aszimmetrikus kitéríthetőségét is a nagy állásszögű csűréshez. És természetes az ő módszerüknél a fúvócső is kitéríthető részlegesen oldal irányban.
Anno az F-18-asnál a NASA kisérletezett az aeroelasztikus szárnnyal, amelynek egy érdekes hozadéka volt a csűrőkormányok hatásfokának kiterjesztése a magasabb állásszögtartomány zónájába az asszimetrikus belépőélkitérítéssel előidézve. Ez van most a PAK-FA-n is.