Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

S

speziale

Guest
Ne végeredmény-centrikusan gondoljátok ezt végig. Minden ország, ha saját fejlesztést/gyártást finanszíroz, azzal a saját munkahelyeket (is) védi. Nem csak a várható bevételből való részesedés %-a a mozgatórugó, hanem az otthon tartott pénz, adó, ember (szürkeállomány) is.
(Mi is örülünk, hogy úgy modernizálódik a hadsereg, hogy ide települnek gyártó/beszállítói kapacitások, amik itt tartják a pénzt és a képzett embereket.)
Egy együttműködésnél ezek arányos része máshol köt ki. Ez akár szavazatokban is mérhető a politikusok számára.
Szóval, ami egyértelmű egy fejlesztésben/logisztikában járatos mérnöki elmének, az egy politikusnak nem biztos, hogy elsőrendű szempont. Nem az ablakon dobálják ki a pénzt, hanem a saját országukba forgatják vissza. Látható, hogy mindenhol egyenként is megvan a technológiai/gazdasági háttér arra, hogy ne kelljen "kidobni az ablakon" a pénzt, hanem "házon belül", politikai hasznot is hozva költődjön el.
Amíg a szükség rá nem kényszeríti (technológiai és/vagy gazdasági) őket, addig az összes európai közös fejlesztés nehézkesen fog haladni.

Ez így van. Ez semmi másról nem szól, mint a képességek megtartásáról...másrészt a brit-olasz külön utasságnak olyan szempontból is van értelme, hogy ők a Tempest-ben is együtt vannak
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 546
113
Igazatok is van, meg nem is.
Ott hasalt el Európa, hogy valahogy rosszul diverzifikálták a fejlesztéseket egymás közt.
Ezért van rendre az a jelenség már a Panavia Tornado óta(!), hogy az egymás közt nagy nehezen leosztott részfeladatok ellenére minden gyártó tagország elkezdi duplikálni és saját maga számára kifejleszteni a komplett technológiát.

Valahol elviekben ez is működhet.
Például úgy, hogy kvázi lefektetnek egy össz-EU alapkoncepciót, amely kifejlesztése, mintegy a platform gerinceként, minden egyes tagország közt egyenletesen megoszlik.
Majd ezt követően létrehoznak egy magasan szabványosított közös “LEGO kocka gyűjteményt”, amiből mindenki olyan radart, szenzort, EW-t, datalinket, fegyverzetet, miegyebet fabrikál, amilyet csak akar.
Ezeknek a rendszereknek az alapvető építőelemeit is ugyanúgy a nagy közösből fejlesztenék, de az egyéni költségek már csak a sajátos “összelegózás” során jelentkeznének.
Lenne külön EF-D, EF-I, EF-UK, EF-SP... ami kell.
És persze ezek piacra is dobhatóak, ahol is a komplett platform egy külső vevő felé történő értékesítése során az adott tagállam által megkötött ügylet után a közös komponensek utáni bevétel mindenki között leosztódik, míg a tagállam specifikus bevétel csak az adott tagállamé.
Mert lehet, hogy a német radar jobb mint az olasz, de drágább is.
A külső vevő meg eldönti, hogy neki melyik kell, így a megfelelő tagállammal szerződne.
Most is valami hasonló formálódik, de az egyedi fejlesztések a nulláról képeznek költségeket.
 

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 933
10 630
113
Ezért van rendre az a jelenség már a Panavia Tornado óta(!), hogy az egymás közt nagy nehezen leosztott részfeladatok ellenére minden gyártó tagország elkezdi duplikálni és saját maga számára kifejleszteni a komplett technológiát.

Hát mert senki sem bízik senkiben. Ezért nem jut Európa előre. És ez nem is fog megváltozni szerintem.
 
S

speziale

Guest
Igazatok is van, meg nem is.
Ott hasalt el Európa, hogy valahogy rosszul diverzifikálták a fejlesztéseket egymás közt.
Ezért van rendre az a jelenség már a Panavia Tornado óta(!), hogy az egymás közt nagy nehezen leosztott részfeladatok ellenére minden gyártó tagország elkezdi duplikálni és saját maga számára kifejleszteni a komplett technológiát.

Valahol elviekben ez is működhet.
Például úgy, hogy kvázi lefektetnek egy össz-EU alapkoncepciót, amely kifejlesztése, mintegy a platform gerinceként, minden egyes tagország közt egyenletesen megoszlik.
Majd ezt követően létrehoznak egy magasan szabványosított közös “LEGO kocka gyűjteményt”, amiből mindenki olyan radart, szenzort, EW-t, datalinket, fegyverzetet, miegyebet fabrikál, amilyet csak akar.
Ezeknek a rendszereknek az alapvető építőelemeit is ugyanúgy a nagy közösből fejlesztenék, de az egyéni költségek már csak a sajátos “összelegózás” során jelentkeznének.
Lenne külön EF-D, EF-I, EF-UK, EF-SP... ami kell.
És persze ezek piacra is dobhatóak, ahol is a komplett platform egy külső vevő felé történő értékesítése során az adott tagállam által megkötött ügylet után a közös komponensek utáni bevétel mindenki között leosztódik, míg a tagállam specifikus bevétel csak az adott tagállamé.
Mert lehet, hogy a német radar jobb mint az olasz, de drágább is.
A külső vevő meg eldönti, hogy neki melyik kell, így a megfelelő tagállammal szerződne.
Most is valami hasonló formálódik, de az egyedi fejlesztések a nulláról képeznek költségeket.

Az a baj, hogy európában sok fejlett hadiiparral rendelkező ország van. Csak radar/EW gyártóból van 4: Leonardo, Saab, Hensoldt, Thales (+Indra)... az USA-ban van 2...miközben az USA piaca jóval nagyobb...

A másik probléma, hogy az európai országoknak nagyon eltérőek a gépekkel szembeni igényeik (ez meg ugye a történelemből fakad)...imhol egy írás arról, miért lesz(lehet) nehézkes az együttműködés az FCAS kapcsán:


az amit említesz nem tudom mennyire hajaz mondjuk az AMSAR projektre...de hiába futtatták azt közösen az európai országok a megszerzett technológiából mégis 4 cég 4 különféle radart gyárt vadászgépek számára...és a nap végén az egyes országoknak az fog számítani, hogy a saját radargyártójuk életben tud-e maradni

az a helyzet ha megnézzük a nagyobb európai projekteket akkor azt láthatjuk, hogy azok tudtak viszonylag probléma mentesen lefutni, ahol nem nagyon volt több 2 "nagy" országnál benn: Aster, Fremm, Storm Shadow, KEpd, Iris-t, Boxer, Alpha Jet, CAMM

ezzel szemben az EF, A400, Meteor sokkal problémásabb programok
 
T

Törölt tag 2361

Guest
4557170_1000.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 546
113
A 058-as protó bak vízszintes vezérsíkját lecserélték. Tényleg jól elhasználhatták a protókat. A szárnyakról is rendesen lekopott a festék.
284797.jpg
Azért, ha végignézed a russianplanes-en oldalszám szerint a protókat és összeveted a 01-es szériagéppel, ég és föld a különbség a felületeik között.
Az ugyanis egy dolog, hogy a proto gépek tele vannak nyúlásmérő bélyegekkel, de ennél szembeötlőbb, hogy tele vannak még különféle “vasalásokkal”, rátét lemezes megerősítésekkel, pántokkal.
Kb, mint egy ősöreg F-16 MLU az ötezer órás élettartam hosszabbítás után.
Egyértelmű, hogy itt példányonként is vizsgáztak a különféle szerkezeti technológiák és az is, hogy végül(?) a 01-esnél összeállt valami konzisztens sárkányszerkezeti megoldás, ami az előző megoldások eredője és egyúttal kiváltója.
 

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 933
10 630
113
Azért, ha végignézed a russianplanes-en oldalszám szerint a protókat és összeveted a 01-es szériagéppel, ég és föld a különbség a felületeik között.
Az ugyanis egy dolog, hogy a proto gépek tele vannak nyúlásmérő bélyegekkel, de ennél szembeötlőbb, hogy tele vannak még különféle “vasalásokkal”, rátét lemezes megerősítésekkel, pántokkal.
Kb, mint egy ősöreg F-16 MLU az ötezer órás élettartam hosszabbítás után.
Egyértelmű, hogy itt példányonként is vizsgáztak a különféle szerkezeti technológiák és az is, hogy végül(?) a 01-esnél összeállt valami konzisztens sárkányszerkezeti megoldás, ami az előző megoldások eredője és egyúttal kiváltója.
Tehát arra használták a protókat, amire kell. Annak fényében, amit írsz, kifejezetten szép eredmény, hogy az összes (és nem is túl sok) protó közül csak a 055 égése volt az egyetlen komolyabb hiba. Leszámítva persze a valódi első széria példány lezuhanását.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Egy kis összefoglaló,csak a leglényegesebbekről: az "elektronikus agy" együttműködik a pilótával,akár a feladatok 90%-át képes egyedül végezni. Elejétől a végéig beprogramozható neki egy harci feladat már a földön,a fegyveralkalmazást is beleértve. A pilóta akár végig is ülheti az egészet úgy,hogy nem igazán csinál semmit, csak megerősítésként lenyomja az indító gombot amikor kell (szerintem ez már lassan az UCAV szint). A gép természetesen önállóan hazatér a feladat után, ha el van neki beállítva. Az "elektronikus agy" ról bővebben: minden átfut rajta, az összes érzékelőtől befutnak hozzá az adatok,azt érzékeli és azok alapján dönt. A hivatalos neve egyébként információs és irányító rendszert jelent magyarra fordítva. A gép 360 fokban lát maga körül minden fontosat. Erre a célra 6 különböző alrendszer szolgál amelyek különböző érzékelési tartományokban működnek. Kezdve a föld és vízfelszíni célok ellen használható rendszertől a minden időben leszállást biztosítóig, vagy éppen a radarvezérlésű rakéta indítására figyelmeztető, vagy hőkereső fejes rakéta indítására figyelmeztetőig. Ez a repülőgép 6 "szeme" a 6 szemből kapott információk mind az agyba futnak ami az összes infót értékelve dönt.
Ez valami DAS rendszer lehet ?
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
A Su-57 legújabb ötödik generációs vadászgépek képesek lesznek céljeleket kiadni a rakéták számára, és információt cserélhetnek a fejlett S-500 és S-400 légvédelmi és űrvédelmi rendszerekkel.Ehhez speciális hardvert és szoftvert telepítenek a repülőgépekre - közölték a védelmi osztály forrásai.

Valaki írta hogy a jenki f-35 ugyan erre képes az sm-6-sal . Vagy más típussal ?
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
M

molnibalage

Guest
A Su-57 legújabb ötödik generációs vadászgépek képesek lesznek céljeleket kiadni a rakéták számára, és információt cserélhetnek a fejlett S-500 és S-400 légvédelmi és űrvédelmi rendszerekkel.Ehhez speciális hardvert és szoftvert telepítenek a repülőgépekre - közölték a védelmi osztály forrásai.

Valaki írta hogy a jenki f-35 ugyan erre képes az sm-6-sal . Vagy más típussal ?
 
  • Tetszik
Reactions: Roni

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Köszi :)


Erről mi a véleményed ?
Egy kis összefoglaló,csak a leglényegesebbekről: az "elektronikus agy" együttműködik a pilótával,akár a feladatok 90%-át képes egyedül végezni. Elejétől a végéig beprogramozható neki egy harci feladat már a földön,a fegyveralkalmazást is beleértve. A pilóta akár végig is ülheti az egészet úgy,hogy nem igazán csinál semmit, csak megerősítésként lenyomja az indító gombot amikor kell (szerintem ez már lassan az UCAV szint). A gép természetesen önállóan hazatér a feladat után, ha el van neki beállítva. Az "elektronikus agy" ról bővebben: minden átfut rajta, az összes érzékelőtől befutnak hozzá az adatok,azt érzékeli és azok alapján dönt. A hivatalos neve egyébként információs és irányító rendszert jelent magyarra fordítva. A gép 360 fokban lát maga körül minden fontosat. Erre a célra 6 különböző alrendszer szolgál amelyek különböző érzékelési tartományokban működnek. Kezdve a föld és vízfelszíni célok ellen használható rendszertől a minden időben leszállást biztosítóig, vagy éppen a radarvezérlésű rakéta indítására figyelmeztető, vagy hőkereső fejes rakéta indítására figyelmeztetőig. Ez a repülőgép 6 "szeme" a 6 szemből kapott információk mind az agyba futnak ami az összes infót értékelve dönt.
Ez valami DAS rendszer lehet ?