Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 814
39 257
113
Miközben Nyugaton már jó ideje egyértelmű átrendeződés zajlik avionika és szenor fronton, következtében annak, hogy az eredetileg ötödik generáció számára kifejleszett AESA radar technológia és a hozzá kapcsolódó kiegészítő architektúra már egész komolyan leszivárgott a negyedik generáció akár korábbi példányaiba is, az oroszok még mindig a "melyik kezünkbe harapjunk" szituációban vergődnek.
Az AESA radar drága és nem nagyon terjed náluk. Kis típusvariancia, kis darabszám, kevés, szinte zérus üzemeltetési és alkalmazási tapasztalat, a gyártási tapasztalatokról, ebből adódó visszajelzések hiányáról nem is beszélve.
Mivel ez is egy tipikusan olyan technológiai lépésváltás, aminél a legfontosabb tényező az, hogy csinálni kéne, sajnos az egyhelyben toporgáson kívül nem történik más.
Ehelyett - mivel az egyre szegényesebbre vágott védelmi büdzsének számos más területen is ki kell szolgálni az igényeket - marad a PESA technológia végletekig "masszírozása", megpróbálnak mindent kihozni belőle.
De itt sem látszik sajnos a koncentrált iránytartás.

Jelenleg három PESA renszerű radartechnológia van hadrenden az orosz harcászati repülőgépeken.
A Zaszlon, amit bő harcminc éve továbbfejlesztettek Zaszlon-M-é, de ez egyúttal egy fizikailag nagyobb antennát is jelentett. A jelenlegi, módosított Zaszlon csak ennek az egykori Zaszlon-M-nek egyes elemeit vette át, tehát nem egy új rendszer ez sem.
A Barsz, amit le akartak váltani az Irbisz-el.
Illetve az Irbisz, ami a Szu-35Sz gépek rendszere, a legpotensebb mind közül.

A Szu-30SzM gépekben található Barsz esetében sajnos az Irbisz a költségek visszafaragása miatt elképzelhető, hogy nem járható út, így marad az egyszerű továbbfejlesztés, ami csak az üzemelő típus-alváltozatok számát szaporítja.

Ezen kívól a Tu-160-asok modernizációját képzelik el fázisvezérlet radarral, de ez is csak PESA rendszer lesz, mert ez a jelenlegi biztos orosz realitás.

Ez az egész AESA-forradalom az oroszoknál majd csak akkor várható, ha a Szu-57-es elterjed, illetve a PESA rendszer már komoly exportesély-korlátozó tényezővé válik.
A MiG-35 új AESA radart mutat be a 2019-es MAKS-on
 
M

molnibalage

Guest
Bocsánat, de ez annyira igaz, hogy az USA-ban.
A szintén nem csóró Európában majd valamikor a franciák fogják cserélni az PESA radarjaikat AESA-ra.
Már cserélik, az új Rafale gépeket azzal szállítják.
Viszont a Gripenek meg az EF-ek maradnak a hagyományos antennáknál, amik még csak nem is PESA-k!
A Gripennél attól függ a tulaj mit kér. A svéd felajánlotta az AESA-t a C/D-hez is.

Csak az új gyártású Gripen E meg az EF trache 3B lesz AESA. Majd egyszer. Lesz belőlük legalább egy maréknyi....
Tuti, hogy meglevő EF-ek maradnak mechásak? Az igen gyászos lenne...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 449
84 390
113
Bocsánat, de ez annyira igaz, hogy az USA-ban.
A szintén nem csóró Európában majd valamikor a franciák fogják cserélni az PESA radarjaikat AESA-ra.
Viszont a Gripenek meg az EF-ek maradnak a hagyományos antennáknál, amik még csak nem is PESA-k!
Csak az új gyártású Gripen E meg az EF trache 3B lesz AESA. Majd egyszer. Lesz belőlük legalább egy maréknyi....
Ha innen nézzük az oroszok, szerintem nincsenek lemaradva. A potenciális veszélyeket figyelembe véve a PESA is több, mint elég nekik.
Majd ha végre beindul a Szu-57 akkor majd lesz AESA. Addig szerintem ráérnek.
Ez sajnos nagyon így van,de Európában a szándék miatt nincs AESA nem pedig technológiai vagy pénzügyi okból.Ha holnap reggel Angela fényt kap és 2%-ra emeli a német védelmi költségvetést akkor hirtelen kb 80 milliárd EUR lesz az a pénz amiből gazdálkodhatnak.Ez nemhogy AESA radarra elég de mindenre is.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 180
50 476
113
Ez sajnos nagyon így van,de Európában a szándék miatt nincs AESA nem pedig technológiai vagy pénzügyi okból.Ha holnap reggel Angela fényt kap és 2%-ra emeli a német védelmi költségvetést akkor hirtelen kb 80 milliárd EUR lesz az a pénz amiből gazdálkodhatnak.Ez nemhogy AESA radarra elég de mindenre is.
Tehát nincs. Én még nagyobb szégyennek látom, hogy képesség lenne rá, de IGÉNY nincs, és Angela és csapata már rég fényt kapott, csak a hazafias érzelmű katonák tisztogatásában merül ki a mutatvány, nem a 2%-ban!
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Tuti, hogy meglevő EF-ek maradnak mechásak? Az igen gyászos lenne...
A nemeteknel tervben van a csere.
Hensoldt expects a formal process of budget release and final decisions there to come early next year. In Germany, Hensoldt will equip the Luftwaffe’s 79 Tranche 2 and 31 Tranche 3A Eurofighters with the upgraded AESA technology.

Az angolok is toketlenkednek valamit, de nezve az eszmefutasaikat, milyen hulyek az utolso idoben, nehogy bedaraljak az eurofajtereket is mint a katonasaguk nagyobb reszet es viszaterjenek a spitfirekre :D :D :D (mert az kurva occooo lenne ugy).
The British plan to equip their 40-strong fleet of Typhoon Tranche 3 jets with the new radar but will decide at a later date whether to take up the option of fitting out the earlier Tranche 2 aircraft with the technology.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger and fip7

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 449
84 390
113
Tehát nincs. Én még nagyobb szégyennek látom, hogy képesség lenne rá, de IGÉNY nincs, és Angela és csapata már rég fényt kapott, csak a hazafias érzelmű katonák tisztogatásában merül ki a mutatvány, nem a 2%-ban!
Valaki idézte az egyik német politikust.Valami olyasmit mondott(nem emlékszem pontosan sajnos),hogy ezek tényleg azt akarják,hogy 80 milliárd EUR-t költsünk a BW-re?Na ez mindent elmond az ottani hozzáállásról és a lehetőségekről (nem azzal volt a baja,hogy szüljenek vagy izzadjanak ennyi pénzt...).
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 180
50 476
113
Valaki idézte az egyik német politikust.Valami olyasmit mondott(nem emlékszem pontosan sajnos),hogy ezek tényleg azt akarják,hogy 80 milliárd EUR-t költsünk a BW-re?Na ez mindent elmond az ottani hozzáállásról és a lehetőségekről (nem azzal volt a baja,hogy szüljenek vagy izzadjanak ennyi pénzt...).
Én tisztában vagyok vele. Szégyen ami náluk van, maradjunk ennyiben... Voltam szolgálati úton náluk az elmúlt pár évben, nem dobtam tőle hanyatt magam, nagyon nem a régi ott sem már semmi. Hülye közhely volt évtizedekig, de lassan igaz lesz sajnos: "rothadó nyugat".

Mondok egy példát, kantinban ültünk a helyiekkel, felvetettem a migránshelyzetet, olyan falfehérek lettek, majdnem szívinfarktust kaptak... Kerülték még a válaszadást is, néztek jobbra balra, közhelyeket puffogtattak, meg hogy ők nem white supremacist-ok, de aggasztó ja, ennyit bírtak nagyon közel hajolva suttogva mondani. Rettegtek a frankót mondani!
 

ladagrant

Well-Known Member
2019. január 30.
2 513
4 782
113
Bocsánat, de ez annyira igaz, hogy az USA-ban.
A szintén nem csóró Európában majd valamikor a franciák fogják cserélni az PESA radarjaikat AESA-ra.
Viszont a Gripenek meg az EF-ek maradnak a hagyományos antennáknál, amik még csak nem is PESA-k!
Csak az új gyártású Gripen E meg az EF trache 3B lesz AESA. Majd egyszer. Lesz belőlük legalább egy maréknyi....
Ha innen nézzük az oroszok, szerintem nincsenek lemaradva. A potenciális veszélyeket figyelembe véve a PESA is több, mint elég nekik.
Majd ha végre beindul a Szu-57 akkor majd lesz AESA. Addig szerintem ráérnek.
Valóban lehetne gyorsabb az AESA radar rendszeresítése Európában a saját gépeiken, ugyanakkor kulcsrakész rendszer már van egyre több országban az F-35 részeként.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 193
60 030
113
Már cserélik, az új Rafale gépeket azzal szállítják.

A Gripennél attól függ a tulaj mit kér. A svéd felajánlotta az AESA-t a C/D-hez is.


Tuti, hogy meglevő EF-ek maradnak mechásak? Az igen gyászos lenne...

Én nem vitatom, hogy létezik az EU-ban a technológia. De technológia az oroszoknál is van már.
A szűk keresztmetszet a pénz, mind két esetben.
Az EU-nak van, de nem ad, az orosznak nincs ezért nem ad.
Ez két különböző helyzet, de a végeredmény ugyan az. Nincs AESA :)
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 215
57 550
113
Én nem vitatom, hogy létezik az EU-ban a technológia. De technológia az oroszoknál is van már.
A szűk keresztmetszet a pénz, mind két esetben.
Az EU-nak van, de nem ad, az orosznak nincs ezért nem ad.
Ez két különböző helyzet, de a végeredmény ugyan az. Nincs AESA :)



Mondjuk Vováéknak van sok minden, ami az EU nak nincs, s kb senki sem fogja oket megtámadni, akár van aesa, akár nincs, mit kapkodjanak?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 753
66 540
113
Én nem vitatom, hogy létezik az EU-ban a technológia.
Egyelőre konzisztensen két európai védelmi konglomerátum képes a gépéet már AESA radarral szállítani, ebből az egyik a francia, a másik a svéd.
Az EF konzorcium e kérdésben (is) kettéhasadt, ott minntha szétforgácsolódnának a dolgok.

Számomra jelenleg a leginkább egyben tartott nem amerikai harcászati repólégép program a Rafale, a szoros második pedig a Gripen.
A harmadik ugye - kizárásos alapon - az EF, de ez a felmutatott teljesítmányt tekintve mintha méghátrébb lenne, annyira nem jó gazdái vannak.
 
S

speziale

Guest
Már cserélik, az új Rafale gépeket azzal szállítják.

A Gripennél attól függ a tulaj mit kér. A svéd felajánlotta az AESA-t a C/D-hez is.


Tuti, hogy meglevő EF-ek maradnak mechásak? Az igen gyászos lenne...

Volt hír talán 1 éve, hogy a németek rendeltek 110 Aesa radart az EF-khez. Ez a Tranche 1-en kívüli gépmennyiséghez elég. A project quadriga keretében rendelt EF-k meg alapból azt kapják majd
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Én nem vitatom, hogy létezik az EU-ban a technológia. De technológia az oroszoknál is van már.
A szűk keresztmetszet a pénz, mind két esetben.
Az EU-nak van, de nem ad, az orosznak nincs ezért nem ad.
Ez két különböző helyzet, de a végeredmény ugyan az. Nincs AESA :)
Az europaiak megint a hulyeseguk miatt vannak lemaradva.

Az EF uj radarjat kulon fejlesztik a nemetek es a spanyolok a sajat gepeikre (mk1), es kulon az angolok es az olaszok a sajat gepeikre (mk2).

Ez iszonyat penz es eroforras pazarlas.

A ruszkiknak meg ahogy latom nem a fejlesztes a gond, hanem a termeles.
Kifejlesztenek azok jo kis cuccokat a laborban es a fejleszto irodakban, de amikor odaernek hogy szeriagyartas meg nagy szam kell valamibol, akor ott felakad vmi, Ez az europaiaknak megvan adva, birnanak csodat csinalni, ha volna egy kis akarat (foleg politikai) hozza.

szoval, az europaiaknak nem a penz a gond, mert kidobaljak az ablakon is, csak azert mert nem akarnak egyutt mukodni.
Ej, kifejlesztjuk egyutt az EF, de aztan osszeveszunk a radaron. ezt csak az europaiak birjak megcsinalni, senki mas nem ilyen hulye.
 

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 764
26 155
113

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 282
4 722
113
szoval, az europaiaknak nem a penz a gond, mert kidobaljak az ablakon is, csak azert mert nem akarnak egyutt mukodni.
Ne végeredmény-centrikusan gondoljátok ezt végig. Minden ország, ha saját fejlesztést/gyártást finanszíroz, azzal a saját munkahelyeket (is) védi. Nem csak a várható bevételből való részesedés %-a a mozgatórugó, hanem az otthon tartott pénz, adó, ember (szürkeállomány) is.
(Mi is örülünk, hogy úgy modernizálódik a hadsereg, hogy ide települnek gyártó/beszállítói kapacitások, amik itt tartják a pénzt és a képzett embereket.)
Egy együttműködésnél ezek arányos része máshol köt ki. Ez akár szavazatokban is mérhető a politikusok számára.
Szóval, ami egyértelmű egy fejlesztésben/logisztikában járatos mérnöki elmének, az egy politikusnak nem biztos, hogy elsőrendű szempont. Nem az ablakon dobálják ki a pénzt, hanem a saját országukba forgatják vissza. Látható, hogy mindenhol egyenként is megvan a technológiai/gazdasági háttér arra, hogy ne kelljen "kidobni az ablakon" a pénzt, hanem "házon belül", politikai hasznot is hozva költődjön el.
Amíg a szükség rá nem kényszeríti (technológiai és/vagy gazdasági) őket, addig az összes európai közös fejlesztés nehézkesen fog haladni.