Az ötödik generációs Szu-57-es repülőgép sorozatgyártásának megszervezése a Gagarin KNAAZ-nál.
Az új repülőgépek előgyártása több tucat új folyamat elsajátítását követelte meg a vállalat munkatársaitól. Ez az átmenet nagymértékben meghatározta a vállalkozás technológiai fejlődésének irányát. A repülőgépváz szerkezeti sajátosságai, a csövek, kábelkötegek, alkatrészek bonyolult és időigényes összeszerelése, a nagyszámú tesztelés minden összeszerelési szakaszban, a tervmódosítások áradata, valamint a gyártási határidőkre és a repülőgép minőségére vonatkozó vállalati és megrendelői követelmények komoly nyomás alá helyezték a Komszomolszk-na-Amur repülőgépgyártás vezetőségét, az új projekt minden követelményének megfelelve.
Nagy pontosságú berendezéseket vásároltak az alkatrészek gyártásához a megmunkáló műhelyekben, amelyek javították a minőséget és többszörösére csökkentették a gyártási időt. A legbonyolultabb hegesztett titánszerkezetek gyártását a modern elektronsugaras hegesztőberendezésen sikerült elsajátítani. Az aggregát-összeszerelő műhelyekben új területeket alakítottak ki a Szu-57-es repülőgépek összeszereléséhez. A törzsközépi tartályon belüli szerelvények összeszerelésének minőségének javítása érdekében egy forgó állványt terveztek és gyártottak,
lehetővé téve a csővezetékek függőleges szerelését.
A törzsközépi üzemanyagrendszer vizsgálati területén véglegesítették a törzsközépi üzemanyagrendszer öblítési és szivárgásvizsgálatára szolgáló padokat, ami a padok kialakításának és a munkavégzés technológiájának kiigazítását eredményezte, és stabil vizsgálati eredményt értek el. A Szu-57-es összeszerelő üzemben felállítottak egy összeszerelési folyamatot a végszerelő műhelyben. Átgondolták a logisztikát, és helyet biztosítottak a szerelvények tárolására. A repülőgép és az egyes részegységek és rendszerek számos ellenőrzésének és tesztelésének elvégzése érdekében az üzem mintegy 300 speciális célú állványt és konzolt tervezett és épített, amelyeket kizárólag a Szu-57-es repülőgéphez terveztek.
A Szu-57-es repülőgép sorozatgyártásának és tesztelésének támogatása érdekében a PJSC Sukhoi KNAAZ Gagarin KNAAZ kirendeltségének repülési tesztállomásának kiemelt létesítményeire vonatkozó projektek végrehajtása folyamatban van:
- "A Szu-57-es repülőgép avionikai fejlesztésének standja".
A létesítményt a Szu-57-es repülőgépek avionikai berendezéseinek tesztelésére tervezték (elsősorban aktív fázisú radarral, előre és oldalnézetben).
A fedélzeti avionikai rendszerek tesztelése és az antennarendszerek műszaki paramétereinek figyelemmel kísérése a Szu-57-es repülőgép kerülete mentén hogy kiküszöbölje a visszavert jelek hatását a rendszerek teljesítményére.
- "Integrált tesztpad a Szu-57-es repülőgép üzemanyagrendszerének tesztelésére".
A repülőgépek üzemanyagrendszerének földi tesztelésére, kalibrálására és szivárgásvizsgálatára tervezték. Az üzemanyag tesztelő rendszert a repülőgépek nedvességállóságának vizsgálatára is használják.
- Motorvizsgáló állomás
A repülőgépek hajtóműveinek és rendszereinek földi tesztelésére, beállítására és tesztelésére tervezték a hajtóművek minden üzemmódjában a földi vezérlőpanelek használatával.
- "A CPS felszerelése a Szu-57-es repülőgépek sorozatgyártásához".
Célja - a SKI bemeneti ellenőrzése, földi technológiai tesztelés a repülőgép-rendszerek tesztelésével a végső összeszerelő műhelyben és a repülési tesztállomáson, a Szu-57-es repülőgép repülési tesztelése. A T-50-es repülőgép folyamatos tesztelése, a fejlett fegyverrendszerek értékelésével és ajánlásával, valamint a Szu-57-es fegyverrendszerbe való integrálásukkal, megköveteli a szimulátorok beszerzését a LIS számára, valamint a repülőgép rendszereivel való "kölcsönhatásuk" ellenőrzésére szolgáló berendezések beszerzését.
- "Az RPP hűtőközpontja".
A központ célja, hogy a nyári magas páratartalom miatt, a távol-keleti éghajlat sajátosságait figyelembe véve, speciális kamrákban egész évben biztosítsa a rádióelnyelő bevonatok előírt minőségű felhordását a Szu-57-es repülőgépeken.
A T-50 prototípustól a Szu 57-es sorozatgyártásig
Az üzem 2006-ban kezdte meg a T-50-es gyártását. Az üzem csapatának új kihívásokkal kellett szembenéznie, új követelményeknek kellett megfelelnie, meg kellett tanulnia, hogyan kell új anyagokkal dolgozni, és az iparág más vállalkozásaival való folyamatos együttműködésben eredményeket kellett elérnie. A Szuhoj tervezőirodában Moszkvában és a komszomolszki, novoszibirszki és taganrogi képviseleti irodákban első alkalommal párhuzamosan hajtották végre a munkaprojektet.
Szükség volt az alkatrészek pontos modellezésére, az összeszerelés megtervezésére nagyszámú, szigorúan a helyén elhelyezett kötőelemmel. Minden egyes prototípus megépítése "elgondolkodtató" volt.
A T-50 első repülése 2010. január 29-én történt. A prototípusok gyártásának elsajátítása során több mint 10 T-50-es készült.
A 2019 júniusában aláírt hosszú távú szerződés a KNAAZ alkalmazottainak az ötödik generációs vadászrepülőgépek projektjén végzett sokéves aktív és felelősségteljes munkájának értékelésének tekinthető.
2020. november 10-én az Orosz Légierő megkapta az első sorozatgyártású Szu-57-es vadászgépet. A nagy fokú fordulékonyság és a szuperszonikus sebességgel való repülés képessége, valamint a fejlett fedélzeti rendszerek és az alacsony "láthatóság" kombinációja biztosítja a Szu-57-es fölényét versenytársaival szemben. A Szu-57- eléri a követelményspecifikációban meghatározott maximális sebességet és hatótávolságot.
A Szu-57-es nagy mennyiségű levegő-levegő rakétaarzenált hordozhat rövid és közepes hatótávolságú infravörös, valamint közepes és nagy hatótávolságú radarirányítással rendelkező rakétákkal és irányított légibombákkal földi célpontokat is képes támadni. A vadászgép jól ,megtervezett és megvalósított avionikai csomaggal rendelkezik, beleértve az előre és oldalra néző radarokat, amelyek a helyzetfelismerést biztosítják, miközben ellensúlyozzák a gép észlelését, valamint egy infravörös kereső és követő rendszert, amely megkönnyíti a lopakodó repülőgépek felderítését és legyőzését nagy távolságból, lopakodó üzemmódban.
A sorozatgyártású Szu-57-esek leszállítása az orosz fegyveres erők számára egy lépés az ország védelmi képességének és az orosz hadsereg harci képességeinek növelése felé.