Csak, hogy érzékeljük a nagyságrendeket a repülőgépeknél milyen teljesítményekről van szó.
F-16CJ F110-GE-129
Két esetet nézzünk meg.
- A tengerszinten demózgatás, amikor istenesen tolja neki a pilóta. Teljes utánégető, M0.8
- Egy saccolt átrepülési leggazdaságosabb teljesítmény, MIL, 30k láb M0.8 (A magasság és sebesség függ a légellenállástól és tömegtől.)
- A teljes hatásfokot mindkét esetben kb. 40%-nak veszem fel. Nem a tűpontosság a lényeg.
- A kerozin fűtőértéke 43MJ/kg --> 19,5 MJ/font
Tengerszinten a fogyasztás az első esetben 80 000 lb/h = 22 font/sec = ~ 10 kg/sec. (Sokkoló ugye?)
Hajtómű kimeneti teljesítménye: 22*19500*0,4 =171600 kW = 171.6 MW (autós összehasonlításhoz 229 000 LE, ha eltekintünk a definíciótól)
30 ezer lábon a fogyasztás az második esetben 5000 lb/hr = 1.4 font/sec
Hajtómű kimeneti teljesítménye: 1.4*19500*0,4 = 11 MW (14 700 LE)
Ez nem is annyira irreális, ha belegondol az ember. Egy átlagos sportautó, ami 330 km/h táján koppan ki tengerszinten, annak 500-600 lóerős motorja van.
Az F-16CJ meg utazósebességen két pótossal átrepülve, ha azok már üresek is és csak belső keró van, akkor is minimum 11 tonnás és 3-szor gyorsabban repül, még ha a levegő sűrűsége 1/3-a sincs a tengerszintinek. Csak felülete az szép nagy a kocsihoz képest.
Az utánégetős teljesítmény is kb. stimmel.