Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

deze75

Well-Known Member
2010. április 25.
1 121
3 237
113
Az a bosszantó,számomra, hogy megvan a technológiájuk,a protóik,és a pénzük is,hogy a 4++ gent kimaxolják,céllövölde kellene pegyen az Ukrán hadművelet,és mégis sikerül elbaszni mindent,a hülyeség netovábbja volt 300 milliárd dodót külföldön tartani,evidens volt, hogy el fogják lopni,milyen légierőt,meg mennyi T14,T15-öt lehetett volna abból gyártani?
A rozsdakupac Kuznyecov,a felesleges 72-modernizációk,már 20 éve csak T90 kellene, hogy legyen nekik,stb.
Valahogy nem tudják össze fésülni a mérnökeiket,az ipart,meg a pénzt, hogy a megfelelő végeredmémyt kapják.
Az amcsik és a nyugati fegyver cégek majdnem 100 éve mind mind milliárdosok.A ruszkik is milliárdosok szerettek volna lenni...csak a bibi az ,hogy 5-7 év alatt.Sokkal fontosabb volt mutogatni külföldön az 1000 milliárdokat ,mint otthon is dolgozni.Az orosz ipar 130millióból merít mérnököket,tudósokat stb stb..a nyugatik pedig több ,mint 1 milliárdból.......az egyik helyen van több 2000 dollár milliárdos ...a másik helyen pedig talán 30?....sokan nagyon gyorsan szerettek volna nagyon nagyon gazdagok lenni....A kapzsiság lett a vesztük (az északi-királynak)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
A 057-es is ki volt állítva aidei Armijan. A 057-es az ún exportverziós gép.

299778059_5099406020186429_5655784565473277424_n.jpg

299760127_5099406173519747_3769124349115799007_n.jpg
Ez nem az "exportverziós" gép. Ez egy röpképtelen földi tesztpéldány, amit jóideje hordoznak kiállításokra és mutogatnak külföli delegációknak.
A hajtóműveinek fúvócsöve a 30-as gyártmányé, de ez egy üres váz, repülésre alkalmatlan kivitelben. Valószínű, hajtómű sincs benne.
Árulkodó részlet, hogy a kabintető, illetve a szélvédő kerete csak egy-egy vékony profilú ív, nem az igazi túlnyomásos fülkéhez való.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 721
85 720
113
Ez nem az "exportverziós" gép. Ez egy röpképtelen földi tesztpéldány, amit jóideje hordoznak kiállításokra és mutogatnak külföli delegációknak.
A hajtóműveinek fúvócsöve a 30-as gyártmányé, de ez egy üres váz, repülésre alkalmatlan kivitelben. Valószínű, hajtómű sincs benne.
Árulkodó részlet, hogy a kabintető, illetve a szélvédő kerete csak egy-egy vékony profilú ív, nem az igazi túlnyomásos fülkéhez való.
Ez mind ismert(nem mondtál újat) ,azok számára aki követi ezt a topikot. Ezt a gépet mutogatják minden külföldi delegációnak mint exportverziót. Először Erdogannak mutatták be.
 

deze75

Well-Known Member
2010. április 25.
1 121
3 237
113
Ez mind ismert(nem mondtál újat) ,azok számára aki követi ezt a topikot. Ezt a gépet mutogatják minden külföldi delegációnak mint exportverziót. Először Erdogannak mutatták be.
Boki azt is irhattad volna ,hogy köszi AO ebben igazad van :):).......hogy miért,mert pl engem ezzel férevezettél.:(:(..ebből egy korrekt ember azt szűri le ,hogy legközelebb ilyen esetben azt írja oda ,hogy ez nem az a gép ....ilyen egyszerű.. :D :D
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 237
10 781
113
Ez mind ismert(nem mondtál újat) ,azok számára aki követi ezt a topikot. Ezt a gépet mutogatják minden külföldi delegációnak mint exportverziót. Először Erdogannak mutatták be.
Erdogan: - De szép, rendelnek 100at belőle az f35 helyett. Mikorra tudjátok szállítani?
-2080.
-ö, akkor csinálok otthon magamnak
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Ez nem az "exportverziós" gép. Ez egy röpképtelen földi tesztpéldány, amit jóideje hordoznak kiállításokra és mutogatnak külföli delegációknak.
A hajtóműveinek fúvócsöve a 30-as gyártmányé, de ez egy üres váz, repülésre alkalmatlan kivitelben. Valószínű, hajtómű sincs benne.
Árulkodó részlet, hogy a kabintető, illetve a szélvédő kerete csak egy-egy vékony profilú ív, nem az igazi túlnyomásos fülkéhez való.
Akkor az 52es, és az 57es is ki volt állítva?
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 493
16 498
113
Az a bosszantó,számomra, hogy megvan a technológiájuk,a protóik,és a pénzük is,hogy a 4++ gent kimaxolják,céllövölde kellene pegyen az Ukrán hadművelet,és mégis sikerül elbaszni mindent,a hülyeség netovábbja volt 300 milliárd dodót külföldön tartani,evidens volt, hogy el fogják lopni,milyen légierőt,meg mennyi T14,T15-öt lehetett volna abból gyártani?
A rozsdakupac Kuznyecov,a felesleges 72-modernizációk,már 20 éve csak T90 kellene, hogy legyen nekik,stb.
Valahogy nem tudják össze fésülni a mérnökeiket,az ipart,meg a pénzt, hogy a megfelelő végeredmémyt kapják.
Hát igen, keményen megy a verseny az USA haderejével a "ki a koncepciótlanabb gyökér" versenyben - de a Zumwalt, az LCS vagy az F-15EX program azért nálam továbbra is eldönti az elsőséget...

Szerintem a háború azért kissé észhez térítette a hadvezetést ott is (általában valamennyire ez történik mindenhol - lásd balfasz bevetési profilok a légierőnél első nap vs. most) - T-90M került rendelésre, ami ugyan nem az Armata platform, de szerintem az kész sincs, legalábbis nem sorozatgyártható (vagy a vas, vagy az ipar nem bírja).

A Szu-57 úgy gyárat kapott, szóval talán nekiesnek végre a 76 darabos rendelésnek:
https://militarywatchmagazine.com/article/new-facilities-expand-su57-production
Úgy kéne mint a falat kenyér, az a pár meglévő gép is az egész SEAD/DEAD pengeéle lett. Ha meg tervszerűen jöttek volna, a levegőben semmi gondjuk nem lenne (és ukrán légvédelem sem lenne régóta). Kevesebb gép kéne, azok hatékonyabban dolgozhatnának - belépnének a 21. századba, mert jelenleg azért ez így nem élvonal.

Ha most van eszük, felhasználják a régi szarokat, pl Szu-25 sárkányokat kirepülik, aztán váltanak drónokra, ahogy a szárazföldieknél is kihajtják az öreg vasakat és váltanak. Az USA is ellövi a háborúiban a régi készleteket, ők ugyan ezt teszik. Egyelőre azonban a régi készletek tartanak, szóval nem sietnek, legalábbis nyilvánosan nem. De a modernináció szükségessége nyilván leesett náluk.
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 222
6 141
113
Az a bosszantó,számomra, hogy megvan a technológiájuk,a protóik,és a pénzük is,hogy a 4++ gent kimaxolják,céllövölde kellene pegyen az Ukrán hadművelet,és mégis sikerül elbaszni mindent,a hülyeség netovábbja volt 300 milliárd dodót külföldön tartani,evidens volt, hogy el fogják lopni,milyen légierőt,meg mennyi T14,T15-öt lehetett volna abból gyártani?
A rozsdakupac Kuznyecov,a felesleges 72-modernizációk,már 20 éve csak T90 kellene, hogy legyen nekik,stb.
Valahogy nem tudják össze fésülni a mérnökeiket,az ipart,meg a pénzt, hogy a megfelelő végeredmémyt kapják.
Az hogy vannak protoik nem feltétlenül jelenti azt hogy valamit nagy sorozatban tudnak,akarnak gyártani és nem feltétlenül pénzhiány miatt.
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 222
6 141
113
Valahogy így.
2005-ben jártam először a MAKSz-on, 2007-ben másodszor. Egyik se most volt.
A második alkalomnál még ugyanúgy érezni lehetett a poszt-kilencvenes évek utáni alázatot, de az USA 2003-as iraki inváziója nyomán - kissé kontraproduktívan - már meglóduló energiahordozó árak jótékony hatását is, nem csak a gazdaságra, de a hadiiparra is. Ezzel párhuzamosan feléledő nacionalizmus, ami ekkor még inkább volt jótékony patriotizmus, vegyült az egyre-másra jövő (régi) új fejlesztések adta optimizmussal is.

Hanem 2009-10 után kezdett feltűnni - itt a HTKA-n is egyre többeknek - hogy nagyon kezd elszaldni a ló, már ami az állami pénzszórást illeti.
Létrejött a régóta várt összehangolt állami repülőipari konglomerátumok rendszere, UAC (OAK) a repülőknek, UEC (ODK) a hajtóműveknek és a Rosztvertol a helikoptereknek, de mintha minden maradt volna a régiben.
Teljesen felesleges párhuzamos programok, hogy minden kis lokális királycsináló ipari szereplő jóllakhasson.
A távol-keletiek Szu-35-öt és PAK-FA-t, a szibériaiak meg Szu-30-at és külön Szu-34-et fejlesztettek és gyártottak, ahogy lett külön Mi-28 és Ka-52 ugyanarra a célra.

A Szuhoj esetében egyszerre fejlesztették a nem túl alacsony észlelhetőségű Szu-57-est, mint technológiai következő lépcsőfokot és közben csiszolgatták tovább a Szu-27-esben rejlő képességeket, mert annak idején jó koncepcionális megközelítéssel egy alapvetően sokoldalú platformot hoztak létre, amit az orosz praktikum jegyében nem is akartak elengedni.
Viszont így okafogyottá vált a Szu-57-es, amit a 2014 utáni költségvetési megszigorítások is erősen belassítottak. És eleve egy fajlagosan drágább technológiáról beszélünk.
Az USA az ötödik generációval vállalhatatlanul drága versenyre hívta ki a globális konkurenciát.
Kínaiak megoldjak(J20,J35).Tény hogy egyes területen van lemaradásuk(hajtómű)de legalább értelmes darabszámban tudják őket sorozatban gyártani belátható időn belül.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 721
85 720
113
Egy már majdnem használható kép a 30-as hajtóműről:

Hy1ACCR.jpg


Azok az emberek ott bele is láttak a fúvócsőbe, ami azért lenne nekem/nekünk is fontos, mert akkor okoskodhatunk, hogy például hozzányúltak-e a sok évtizedes lángstabilizátor dizájnhoz, amit az AL-41F-1Sz örökölt még az AL-31F-től, az pedig a jó öreg AL-21F-től.
Apróság, de érdekes információ.

A hajtóműveinek fúvócsöve a 30-as gyártmányé, de ez egy üres váz, repülésre alkalmatlan kivitelben. Valószínű, hajtómű sincs benne.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 721
85 720
113
Boki azt is irhattad volna ,hogy köszi AO ebben igazad van :):).......hogy miért,mert pl engem ezzel férevezettél.:(:(..ebből egy korrekt ember azt szűri le ,hogy legközelebb ilyen esetben azt írja oda ,hogy ez nem az a gép ....ilyen egyszerű.. :D :D
Kell követni a topikot és emlékezni minden leírt információra. Az, hogy a 057-es egy sztatikai tesztelésre legyártott példány, ami nem repül már többször le volt írva. Viszont ezt a 057-es példányt átalakították-beépítették az elektronikát és a 2019-es MAKSZ-on mutatták be a gépet(még AL-41F-1Sz hajtómü fúvócsövével) Majd a 2021-es MAKSZ-on már a 30-as gyártmány fúvőcsövével . Azóta minden Armija kiállításon bemutatják mint Szu-57E -t exportverzió. Ez a hivatalos narratíva(függetlenül attól, hogy nem repülési protó).

De ez mind le volt írva. Csak hát az a fránya memória. :)

P.S. Egyébként tisztelem Allesmor tudását a hajtómüvek terén.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Igen, jogos a két tőlem vett és ellentmondásos idézet, de én is rendre revideálom a nézeteimet, aszerint, amit megtudok. Mert az első kép idején még nem tudtam, hogy a gépen csak fúvócső van, de hajtómű az nincs benne.
Ez is oroszos praktikum, mert ők becsszó bemutatják a végleges konfigurációt, de csak kívülről. Van is, meg nincs is.
Csalás?
Csak, amennyire a különféle kiállítások fából-műanyagból készült 1:1-es Eurofighter, F-35, JAS-39E mockupjai.
Az utóbbi tekintetében lásd a tavalyi kecskeméti repülőnapot.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 638
18 789
113
Kell követni a topikot és emlékezni minden leírt információra. Az, hogy a 057-es egy sztatikai tesztelésre legyártott példány, ami nem repül már többször le volt írva. Viszont ezt a 057-es példányt átalakították-beépítették az elektronikát és a 2019-es MAKSZ-on mutatták be a gépet(még AL-41F-1Sz hajtómü fúvócsövével) Majd a 2021-es MAKSZ-on már a 30-as gyártmány fúvőcsövével . Azóta minden Armija kiállításon bemutatják mint Szu-57E -t exportverzió. Ez a hivatalos narratíva(függetlenül attól, hogy nem repülési protó).

De ez mind le volt írva. Csak hát az a fránya memória. :)

P.S. Egyébként tisztelem Allesmor tudását a hajtómüvek terén.
Levegőt venni, azt kell, nem emlékezni mindenre egy több száz oldalas topikból. Néha valami eszméletlen lekezelő és arrogáns vagy.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Kevesebb gép kéne, azok hatékonyabban dolgozhatnának - belépnének a 21. századba

Ez az elv sajnos már nem igaz. Igaz volt a Hidegháború utáni szűkített védelmi büdzsék korában világszerte, ahol a fejlesztéseket a beköszönő enyhülés miatt mindenhol azzal adta el a védelmi-ipari komplexum, hogy ugyanarra a feladatra mostantól a kevesebb, kisebb, de gyorsabb és korszerűbb is elég lesz.
Meg, hogy a régi, nagy tömeghadseregek kora lejárt.
"Mindent megígérünk, csak rendeljék meg!"
Kivéve Oroszországot, mert ott a szimpla túlélés volt a cél és rendelésre még kis tételekben se volt esély.
Ennek a korszaknak lett az eredménye pl. a mi 14 darabos "légierőnk" is.

Ma már látjuk, hogy igazából a minőség nem helyettesíti a mennyiséget, nem véletlen, hogy az erősen szűkített darabszámú, de "sebaj, mert majd mindent is tudó" Raptor flotta a kihalás szélére került és inkább a leváltásán gondolkodnak. Vagy, hogy az F-35-ösnél 3000 darabos a gyártandó célvolumen. Pont, mint az F-16-osnál. Az se fog tudni kihalni.

Nálunk egyetlen reptéren van egyetlen századnyi technika összevonva. Ez kb egyetlen Iszkander, netán két-három, ami kazettás fejrészű és kész. Ha lenne a bázisnak légvédelme, az is csak egyetlen légvédelem lenne, ami egy SEAD feladat az ellenségnek.
Ezzel szemben három reptér, a rajta széttelepült célokkal, három külön légvédelem, az már három külön SEAD feladat, ráadásul, ezek a védelmek lehetnek egymás átfedései is.
És még sorolhatnám, de a lényeg, hogy a korszerű és önmagában sokoldalú, az nem tud egy időben mindent is tudni, viszont túl drága lesz, ha elvesztik. Viszont ha sok van belőle, nem okoz akkora gondot a veszteség.
Az USAF igazi multirole típusa, az F-15E is sokoldalúan felfegyverezhető, többcélú, de mint minden más, ez is egyszerre egy feladatot hajt végre. Megoldható, hogy vele egy időben a típustársa ugyanarra a küldetésre más feladatot kapjon, de egy gépet, egy személyzetet mindeféle feladatra nem szoktak leterhelni.
A feladattervezés alapja a redundancia. Amihez elviekben egy gép kell, oda kettőt küldünk, amihez kettő, oda négyet.

A nagy orosz égre meg ez hatványozottan igaz.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 493
16 498
113
Ez az elv sajnos már nem igaz. Igaz volt a Hidegháború utáni szűkített védelmi büdzsék korában világszerte, ahol a fejlesztéseket a beköszönő enyhülés miatt mindenhol azzal adta el a védelmi-ipari komplexum, hogy ugyanarra a feladatra mostantól a kevesebb, kisebb, de gyorsabb és korszerűbb is elég lesz.
Meg, hogy a régi, nagy tömeghadseregek kora lejárt.
"Mindent megígérünk, csak rendeljék meg!"
Kivéve Oroszországot, mert ott a szimpla túlélés volt a cél és rendelésre még kis tételekben se volt esély.
Ennek a korszaknak lett az eredménye pl. a mi 14 darabos "légierőnk" is.

Ma már látjuk, hogy igazából a minőség nem helyettesíti a mennyiséget, nem véletlen, hogy az erősen szűkített darabszámú, de "sebaj, mert majd mindent is tudó" Raptor flotta a kihalás szélére került és inkább a leváltásán gondolkodnak. Vagy, hogy az F-35-ösnél 3000 darabos a gyártandó célvolumen. Pont, mint az F-16-osnál. Az se fog tudni kihalni.

Nálunk egyetlen reptéren van egyetlen századnyi technika összevonva. Ez kb egyetlen Iszkander, netán két-három, ami kazettás fejrészű és kész. Ha lenne a bázisnak légvédelme, az is csak egyetlen légvédelem lenne, ami egy SEAD feladat az ellenségnek.
Ezzel szemben három reptér, a rajta széttelepült célokkal, három külön légvédelem, az már három külön SEAD feladat, ráadásul, ezek a védelmek lehetnek egymás átfedései is.
És még sorolhatnám, de a lényeg, hogy a korszerű és önmagában sokoldalú, az nem tud egy időben mindent is tudni, viszont túl drága lesz, ha elvesztik. Viszont ha sok van belőle, nem okoz akkora gondot a veszteség.
Az USAF igazi multirole típusa, az F-15E is sokoldalúan felfegyverezhető, többcélú, de mint minden más, ez is egyszerre egy feladatot hajt végre. Megoldható, hogy vele egy időben a típustársa ugyanarra a küldetésre más feladatot kapjon, de egy gépet, egy személyzetet mindeféle feladatra nem szoktak leterhelni.
A feladattervezés alapja a redundancia. Amihez elviekben egy gép kell, oda kettőt küldünk, amihez kettő, oda négyet.

A nagy orosz égre meg ez hatványozottan igaz.

Ja, csak éppenséggel így nincs A2/AD feltörési képesség. Nagy számokat a hajadra kenheted, ha az ellenfél halomra lövi őket intakt légvédelmi hálóval és 5.th gen vadászokkal...
A kevesebb gépet arra értettem, hogy ez a képesség (konfliktus elején az légi uralom minden spektumban) meglévén utána szabadabb a mozgás. Természetesen a nagy számokat semmi sem váltja ki, de emiatt van rétegződés, és lesz is.
Az F-X ezért lehet majd többszáz millió dolláros már most is - mert kevés gép berúgja az ajtót, a többi (nagy szám) meg takarít. Orosznál ez a Szu-57 kell, hogy legyen - soha szó sem volt róla, hogy Szu-27/30/34/35 nem marad rendszerben. Csakhogy nekik nincs meg ez a berúgó lándzsahegy, ami meg az USAF esetén megvan (F-22/F-35 és a B-2 is ide tartozik).
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
részben egyet
Igen, jogos a két tőlem vett és ellentmondásos idézet, de én is rendre revideálom a nézeteimet, aszerint, amit megtudok. Mert az első kép idején még nem tudtam, hogy a gépen csak fúvócső van, de hajtómű az nincs benne.
Ez is oroszos praktikum, mert ők becsszó bemutatják a végleges konfigurációt, de csak kívülről. Van is, meg nincs is.
Csalás?
Csak, amennyire a különféle kiállítások fából-műanyagból készült 1:1-es Eurofighter, F-35, JAS-39E mockupjai.
Az utóbbi tekintetében lásd a tavalyi kecskeméti repülőnapot.
részben egyet értek Veled, részben meg nem..... míg egy Eurofighter esetében az elmúlt 10 év az kőkemény fejlesztéssel telt, ezzel együtt olyan darabszámokat is gyártanak, amire az orosz ipar képtelen, megkockáztatom, ha több pénz lenne, akkor is..... az is össze hasonlítható, hogy egy Szu 35 és egy Eurofighter az elmúlt 4-5 évben mit változott (azért így párban írtam, mert azonos kategória méret és képesség terén).... tehát persze a kiállításokon makett kollekció, de a való világban meg nő az orosz lemaradás.... s a leglényegesebb részben, a fegyverzetben (minőség + mennyiség) pedig pont az Ukrán háború mutatta meg, hogy a valóságban hol is tart az orosz légierő....
 
Status
Not open for further replies.