Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 292
113
.
Értsd már meg, hogy a paraméterek, kiindulási adatok nagyon nem megfelelőek, ugyanazok.
Nem nem ugyan azok az ami 120c7 földről inditva nem éri el a 2 machot... Míg levegőből indítva 4 mach lazán a max sebessége... Egy ami 120 nak a nasamsba egy amram méretű rakétát amit az inditora indítottak simán le kell szedjen be kell tudnia fogni...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 419
84 314
113
A szupercirkáló képesség nem jelenti azt, hogy az az "optimum" és csak ott lehetne közlekedni. Annyit jelent, hogy a 4.-gen gépekhez képest jóval hosszabb távon fenntartható a sebesség. Ennyi.

A gazdaságos utazósebesség ettől még ugyanúgy lehet Mach 0,8 és 0,9 között, mint a többi gépnek, sőt ez igen valószínű.

Egy Su-35, ha nincs bombákkal telerakva, szinte biztos, hogy bőven 8km felett, és M0,8 felett tud gazdaságosan közlekedni.

Az ég világon semmi nem zárja ki, hogy 4 és 5.gen gépek együtt tudjanak dolgozni, kivéve, ha mélyen be kéne repülni Ukrajna fölé, de ilyet tudtommal nem csinálnak.
Nem, de a feladat veszélyes részét amikor a legnagyobb védelemre lehet szüksége úgy repüli le és ezt nem tudja lekövetni a SZU-35Sz.
 

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
5 207
17 052
113
Supportot kapnak (AWACS, ELINT stb) az 5.gen és minden gép, de itt arról van szó, hogy testőrködik egy elavultabb gép egy modernebbnek.

A Szu-57-es Felon belső fegyóhordozójába mindössze 4 raksi + 2 külön rövid hatótávú légiharc raksi fér.

Az ilyen sok, vagy kevés rakományt tud cipelni ?
 

Foxbat

Well-Known Member
2021. február 28.
339
2 216
93
Nem, de a feladat veszélyes részét amikor a legnagyobb védelemre lehet szüksége úgy repüli le és ezt nem tudja lekövetni a SZU-35Sz.

Egyáltalán nem biztos, ez a feladattól függ. Ha több száz km hatótávolságú CM indítás a feladat, semmi szükség rá.

Ha légiharc feladat van, ott van értelme, de itt sem lenne feltétlenül igaz, hogy ne tudnának együtt dolgozni, koordináció kérdése.

Példa:
A Szu-35 géppár megy elől (50+km) és bvr légiharcot kezdeményez. Az ellenség ekkor még csak a Szu-35-ösöket látja, ezért nyerhetőnek gondolja a helyzetet, felveszi a harcot.
Ebbe rondít bele a Mach 2+ nagy magasságban megérkező Szu-57-es, aminek nem is kell túl közel mennie, hatalmas lesz a NEZ a Szu-35-höz képest, ha a arra számolta a bvr harcot az ellenség, nagy szarban lesznek.
(A SC képesség egyik nagy előnye, hogy a Mach 1,5-ből nagyon gyorsan és relatív kevés üzemanyag felhasználásával lesz Mach 2+, ezért a Szu-57-esekek nem "all-in" üzemanyag szempontjából a Mach 2-re gyorsítás, hanem egy a gyakorlatban is kihasználható képesség.)

Csak egy példa, nyilván lehet erről vitatkozni a végtelenségig.
 

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
5 207
17 052
113
A Gripen a legkisebb 4.gen gép a legkisebb terhelhetőséggel, hogy lenne már tisztességes vagy elég?

Minden repcsinek vagy egy autóskártya-adat terhelhetősége.

Láttál te már F-16-ost max terhelhetőséggel repülni ?

Amúgy annak idején én is az F-16-ost választottam volna, és nem is a Gripen-t.

De így, hogy mégis a Gripen mellett döntött a politika, mit lehet velük csinálni ?
 
  • Hűha
Reactions: Kim Philby

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 419
84 314
113
Minden repcsinek vagy egy autóskártya-adat terhelhetősége.

Láttál te már F-16-ost max terhelhetőséggel repülni ?

Amúgy annak idején én is az F-16-ost választottam volna, és nem is a Gripen-t.

De így, hogy mégis a Gripen mellett döntött a politika, mit lehet velük csinálni ?
A Gripen nem képes elvinni egy F-16 átlag fegyverzetét. Nem véletlen a terhelhetőség növelése volt az prioritás az E-nél, még az amúgy sem acélos repülési teljesítmény is gyengébb lett, csakhogy nőjön a terhelhetőség.
 

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
5 207
17 052
113
A Gripen nem képes elvinni egy F-16 átlag fegyverzetét. Nem véletlen a terhelhetőség növelése volt az prioritás az E-nél, még az amúgy sem acélos repülési teljesítmény is gyengébb lett, csakhogy nőjön a terhelhetőség.

Hülye kérdésként, mi a reális legnagyobb teher, amit az F-16-osra függesztenek ?

4 x 1000 kg-os LGB ?

vagy akár 2000 kg-os ?

És robotrepülőből, mint a SLAM-ER / JASSM-ER, mennyit cipelhet a Falcon, és a Gripen ?


Az köztudott, hogy a Gripen a politika által kierőszakolt típus, de mit tudunk ez ellen tenni ?
 

jeff

Well-Known Member
2015. november 24.
61
296
53
Ha nem az a gép tüzel rá amelyikre indítottak és attól eltérő pozícióban van akkor egy patriothoz való rakéta nem egy nehéz célpont egy r77 esnek ahogy az amramnak sem lenne az.
Butaságokat írsz. Vadászgépek nem lövik le a rájuk/oltalmazott gépekre indított rakétákat. Idejük és lehetőségük sincs rá.
Ha nem aktív radaros a rakéta akkor már a rakéta indítása előtt vijjog a besugarzasjelzo
DCS-ben maximum, illetve azoknál a régi rendszereknél, amiket ott modelleznek. Az aktív radarnak ehhez végképp semmi köze, az csak az végső pár km-en, pár másodpercen belül működik. Akkor már mindegy.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 292
113
Butaságokat írsz. Vadászgépek nem lövik le a rájuk/oltalmazott gépekre indított rakétákat. Idejük és lehetőségük sincs rá.

DCS-ben maximum, illetve azoknál a régi rendszereknél, amiket ott modelleznek. Az aktív radarnak ehhez végképp semmi köze, az csak az végső pár km-en, pár másodpercen belül működik. Akkor már mindegy.
A magukra indított rakétát biztos nem. De más célpontra indította más szögből simán képes leszedni semmi fizikai korlátja nincs ennek. Pláne nagyméretű föld levegő rakéták esetében. Hogy erre nem nagyon van példa az többek között annak is köszönhető hogy a légi fegyverzet az utóbbi években lépett annyit elorre hogy ilyenre képes legyen.
Dcs hez nem értek nem játszom semmilyen számítógépes játékkal már évek óta buta vagy retro játékokat leszámítva másfél évtizede idén 1 X TW ztem kb 1 órát tavaj kb 3 órát tw ztem és kb ugyanennyit játszottam Wot al... Nem érdekelnek a játékok amit akarok azt inkább élőben csinálom.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 419
84 314
113
Hülye kérdésként, mi a reális legnagyobb teher, amit az F-16-osra függesztenek ?

4 x 1000 kg-os LGB ?

vagy akár 2000 kg-os ?

És robotrepülőből, mint a SLAM-ER / JASSM-ER, mennyit cipelhet a Falcon, és a Gripen ?


Az köztudott, hogy a Gripen a politika által kierőszakolt típus, de mit tudunk ez ellen tenni ?
Nézd már meg mi fér rá egyszerre egy 8 és egy 11 függesztőpontos gépre az ég szerelmére.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 582
18 552
113
Hülye kérdésként, mi a reális legnagyobb teher, amit az F-16-osra függesztenek ?

4 x 1000 kg-os LGB ?

vagy akár 2000 kg-os ?

És robotrepülőből, mint a SLAM-ER / JASSM-ER, mennyit cipelhet a Falcon, és a Gripen ?


Az köztudott, hogy a Gripen a politika által kierőszakolt típus, de mit tudunk ez ellen tenni ?
Nem a max terhelhetőség a lényeg, hanem a felfüggesztők száma, és így a variálhatóság. A Gripen E-nél sem az volt az igazán fontos, hogy a terhelhetőséget növeljék, hanem a felfüggesztők számát. Pl egy F-16-os célmegjelölő+2 póttartály+4 AAM mellett még vihet csapásmérő fegyverzetet. Ez taljesen átlagos, használt konfig a gépnél.

shutterstock_2288767335_169.jpg
 

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
5 207
17 052
113
Nézd már meg mi fér rá egyszerre egy 8 és egy 11 függesztőpontos gépre az ég szerelmére.

Abban kivételesen egyetértünk, hogy az F-16-os Falcon lett volna az értelmes választás annak idején.

De mi mit tehetünk itt a fórumon, ha a politika az teljesen máshogy dönt ?
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 694
28 707
113
A Szu-57-es Felon belső fegyóhordozójába mindössze 4 raksi + 2 külön rövid hatótávú légiharc raksi fér.

Az ilyen sok, vagy kevés rakományt tud cipelni ?
Válasszuk ketté a kérdést.
A Szu-57 a belső térben hordozza ezt a fegyverzetet. Mellette a külső pilonokon is hordozhat plusz fegyverzetet, ami nem kevés, főleg ha as kettő összeadódik.
A 5.gen alatti repülőgépek, pl. a Gripen akármelyik verziója csak külső pilonokon tud fegyverzetet hordozni. Ráadásul külső konfigurációban a Gripen kevesebbet is tud, mint a Szu-57, amelynek a hordozható fegyverzet össztömege akár 10.000kg is lehet.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 384
113
A fegyverzetnek saját fizikailag megkövetelt mérete van.
A fizika határozza meg, hogy mekkora kell, hogy legyen egy rövid hatótávolságú légiharc rakéta, egy SDB, egy Maverick, egy H-29-es rakéta, egy AASM, egy H-69, egy Kinzshal, netán egy AMRAAM, vagy akár egy R-37M.
Csak a gépek mérete és terhelhetősége kedvéért nem fognak méretarányosan összezsugorodni és könnyebbé válni a fegyverek, megtartva eredeti képességüket.

Szomorú igazság, hogy egy bomba, vagy rakéta esetében a technológiai fejlődéssel együttjáró elektronikai méretzsugorodás számottevően nem csökkenti a fegyver tömegét. Ha megnézzük a hetvenes évekből származó H-29-es fegyvercsaládot, akkor láthatjuk, hogy bár a fegyver avionikájának tekintélyes a helyigénye, ugyanakkor a 317kg-os harci rész és az azt megmozgató rakéta hajtómű párosa miatt az eszköz akkor se volna szerényebb kivitelű, ha a mai legmodernebb elektronika működtetné.
Ahogy a Kinzshal képessége esetében se beszélhetünk sokkal kisebb hordozóplatformról, mint a MiG-31K.
És itt már szóba kerülnek a fegyver indításának speciális körülményei, úgy, mint sebesség, magasság és a hordozó platform elvárt hatótávja, levegőben tartózkodási ideje.
És akkor még vegyük ehhez hozzá azt a komplex problémakört, hogy a hordozott fegyverzet esetében nem csak az egyes eszközök tömege, vagy mérete a kérdés, hanem az együttes tömegük ÉS méretük, de úgy, hogy miképp viselkednek egymás mellett egyszerre függesztve, hangsebesség alatt, felett, vagy akár a transzszonikus tartományban is.
Tehát mit tud kezdeni egy Gripen, ha a szárnyán ott a póttartály, a Meteor, vagy a GBU, a szárnyvégen az IRIS-T, ezen eszközök milyen nehezek, mekkorák, milyen közel vannak egymáshoz, az áramképük hogyan ér össze, hogy fed át, hogyan interferál, hangsebesség alatt, illetve felett. Nyilván, ha netán berezonál, beflatterol egy póttartály mellett függesztett negyedtonnás GBU, az visszahat a szárnyra, az meg a többi függesztményre, stb...

Magyarán, aki a tervezés szakaszában kis méretű, teljesítményű és terhelhetőségű sárkányszerkezetre voksol, mert így egyetlen egy paraméter tekintetében ki tud majd mutatni olcsóságot, az végül egy igen drága zsákutcába faroltatja be magát, ahonnan majd csak nagyon nehéz lesz kitörni.

Ha egy gép a repülési dinymikája, harci hatósugara, fegyverzete és szenzorai miatt a gyakorlatban nem tud 100-120km-nél messzebbről harcolni, miközben az ellenség 200+ km-ről old meg feladatokat, akkor az nem egy nyerő rendszer.
A nettó nyers hatótáv deficit gépeket tud okafogyottá tenni.
Emlékezzünk a MiG-21-esre. A máskülönben ügyes és költséghatékonyan üzemeltethető szerkezet a maga 15-20km-nél nem nagyobb effektív látó- és lőtávolságával a kortárs gépekhez képest nagyon hamar zárójelbe tette az 500-700km-es harci hatósugarát.
Szóval nincs új a nap alatt.

Az meg egy másik kérdés, hogy a Gripennél nem sokkal nagyobb és nehezebb F-16-os már mennyivel többet tud. Vagy vehetjük az egykori F-16XL egy mai teoretikus-perspektivikus leszármazottját, ami pusztán csak a kialakítása miatt képes lehetne R-37M szintű légiharc, vagy nagyobb hatótávú rakétapóthajtású siklóbomba fegyverzet hordozására és a hozzá való szenzorkészlet alkalmazására is.

Azzal, hogy a JAS-39E (Gripen NG program) esetében a plusz függeszthetőség édekében, a nagyobb tényleges fogyasztású hajtómű ellenére is lemondtak a dinamizmusról, tulajdonképpen adtak a szarnak egy pofont.
A gép szemmel láthatóan bár benyelt egy rakat fejlesztési költséget, a gyakorlatban nem lett sokkal komolyabb fegyverzetű, leginkább harcértékű, mint az alaptípus.
 

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 602
14 812
113
Egy orosz Szu-57-es repülőgép megsérült az Akhtubinsk repülőtéren, Oroszország Asztrahán régiójában 2024. június 8-án – Ukrán Védelmi Hírszerzés. Ez először történt meg a történelemben. A repülőtér a harcvonalaktól 589 km-re található.

Műholdfelvételeken látszik, hogy június 7-én a Szu-57 sértetlenül áll a repülőtéren, június 8-án pedig mellette a robbanásból eredő kitörések és a tűzkár következtében keletkezett tűz jellegzetes foltjai láthatók.

A Szu-57 Moszkva legmodernebb vadászgépe, amely képes Kh-59 és Kh-69 rakétákkal támadni. Oroszországnak korlátozott számú ilyen repülőgépe van.


Az orosz Fighterbomber csatorna megerősítette a Szu-57-es repeszek által okozott károkat.

„Meg lesz határozva, hogy helyreállítható-e” – teszi hozzá