Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
49 777
90 097
113
T-50-5R (055) új képek
VRJHsad.jpg

iY8BP6i.jpg

GTzGXRb.jpg

OKEvXoe.jpg
 

bartinieffektus

Well-Known Member
2012. december 4.
1 140
357
83
ti az allohullamrol beszeltek, aminek semmi koze ehhez. Nincs koherencia a visszavert em hullamok kozott.Vagy erositik vagy gyengitik egymast.az em es a feny is szferikus. Inkoherens hullam.Meg a lezer feny sem koherens .
 

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
Szépek az új képek egyszerűen gyönyörű ez a gép, és a futómű/belső fegyvertér szépen fogazott is, csak közelebbről nézve tényleg ott van az a nagy ruszki igénytelenség.
Csak azt nem tudom felfogni, hogy előttük hever a sok lopakodó, mint példa, amit csak le kéne másolni. Hihetetlen, hogy a J-20-as a pak-fa mellett egy kifinomult lopakodónak látszik. Valaki itt már logikusan említette, h talán nem is céljuk ez, de nekem mégis az az érzésem, h az orosz ipar egyszerűen nem képes arra, amire az USA a 90-es években képes volt. -igaz az EU sem:)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
54 081
91 655
113
amos

Okkal ilyen ez a gép csak az itt lévők tudása túl csekély ahhoz,hogy rájöjjünk az okra.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
21 098
33 904
113
Hihetetlen, hogy a J-20-as a pak-fa mellett egy kifinomult lopakodónak látszik.
Mégis a kínaiak veszik az orosz repülőgéptechnikát és nem fordítva. (persze ebben lehet nemzeti büszkeség is, de akkoris egyértelmű, hogy ki vesz kitől)
h az orosz ipar egyszerűen nem képes arra, amire az USA a 90-es években képes volt.
Nem hiszem, hogy nem lennének képesek századmilliméterre pontosan és bárilyen formájúra a borítás elemeit kivágni és megformázni. Ezt repülőgép-technológiával nem rendelkező országok vállalatai is gond nélkül megcsinálják.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
54 081
91 655
113
Nézzetek közteli képet Raptorról vagy F-35-ről aztán mondjátok,hogy milyen gány a PAK-Fa "bádogos"munkája....
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
21 098
33 904
113
Nézzetek közteli képet Raptorról vagy F-35-ről aztán mondjátok,hogy milyen gány a PAK-Fa "bádogos"munkája....

Csak a szép grafitszürke felületen nem látszik annyira se a kosz, se a karc, se a bádogosmunka hiányosságai úgy, mint a kék-fehér (főleg a fehér) felületen.
 

grabo112

Well-Known Member
2011. október 15.
1 380
3 534
113
Tessék segítek:
16179529-Close-up-view-of-the-American-F-22-Raptor-stealth-fighter-jet--Stock-Photo_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

A gyárból valószínűleg ez is meg a PAK-FA is patika állapotban jön ki. Aztán néhány hónap egy átlagos reptéren átlagos műszakiakkal, ráejtett szerszámok, nekikoccant létra és fegyverkocsi, +50 fok a betonon, -50 fok odafönn, 9g túlterhelés, eső, hó, jégeső és így néz ki mindkettő. A következő nagyjavítás után majd csillogni és villogni fognak megint.
 

Kulso_54

Well-Known Member
2010. június 14.
3 083
6 405
113
Ez a festés a Pakfán nekem tetszik.
De ami árnyalja az összképet az a hajtómű ház fekete burkolata.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
21 098
33 904
113
A hajtómű elég nagy kérdőjelnek tűnik. Mintha nem is akarnák beborítani ugyanazzal, amivel a gép többi részét. Lehet ha megvárják az új hajtóművet, addig ezekkel letesztelik amit kell, lesz kb egy tucat gépük a tesztekre, azán mikor kész lesz az új hajtómű arra lesz radarhullám-elnyelő burkolata is, addig kijavítják a gyermekbetegségeket, aztán rettenetesbe kapcsolnak és legyátranak sok sok 5. gen gépet. Talán kijönnek egy kis, egyhajtóműves olcsó 5. gen géppel a PAK-FA alapján és elárasztják vele a piacot. Ez pl egy olyan termék lenne amivel sok megrendelést meg tudnának fogni.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 408
71 709
113
Nem fogják ezt a hajtóművet mással burkolni, mint titánnal. Csak itt még nem festik le. Ha lesz új hajtómű, valószínű az is titán burkolatot kap, mert erős, könnyű és festetlenül is korrózióálló.

A gép többi része alumínium-ötvözet és kompozit, de nem ezekkel burkolják a hajtóművet. A Szu-27-es gépcsaládnál is egyedül a Szu-34-esnél festik le a hajtómű gondoláit, de, hogy itt meg miért, arra ugyanúgy nincs különösebb magyarázat.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 672
67 352
113
Allesmor Obranna

Az USA lopakodóinak burkolt a hajtóműve?
És ha nem burkolják be a PAKFA hajtóművét radar abszorvens anyaggal, akkor, hogy lesz belőle lopakodó?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 408
71 709
113
Abszorbens, mert abszorpció az elnyelés latin neve.

Az USA alacsony észlelhetőségű gépeinél szinte az egész borítás kompozit, amit korábban egy barna színű bevonattal láttak el, de ez drága is volt és a gép fém szerelőpaneleinek éleinél korróziót okozott. A kompozit borítópaneleken levő barna színű bevonat és a nedvesség együttesen nem szerették a közbeiktatott és szintén bevonatolt alumínium paneleket. Ezeket az alumínium paneleket kénytelenek voltak titánra cseréni, ami drágább, nehezebb lett, ugyanakkor festetlenül itt is rontotta az észlelhetőséget.

"...Col. Kenneth Merchant, now a brigadier general and vice commander at Hill's Ogden Air Logistics Center, oversaw a change in design. Merchant left his assignment in 1997 believing that the problem had been addressed by a change which included switching the metal used in the panels from aluminum to titanium. <b>The change made the Raptor, the twin engines of which produce a chest-rumbling 35,000 pounds of thrust each, negligibly heavier. It also made the aircraft slightly more vulnerable to radar..."</b>

A gyári festetlen, bevonatolás nélküli gép:

f22a.jpg


A bevonatolás alakulása az idő múlásával átalakult:

1328732.jpg


1346370.jpg


1324054.jpg


1382038.jpg


2091979.jpg


2079959.jpg


A zöld bevonat a kompozit (Carbon/BMI másképp mondva szénszál és - angolul - Bismaleimide műgyanta) és titán elemekre kerül, ahogy korábban a barna is. Az összes variáción megtalálható barna élbevonat a radarhullám-elnyelő élszalag, aminek a javítása külön probléma a típusnál, főképp az idő és a költség tekintetében.

A szárnyak belépőéle titán.

A törzshátsórész részeben RTM technológiás szénszál alapú kompozit, (ahol az RTM gyakorlatilag az alakadó eljárás a szánszál bázisú műgyanta kompozitoknál), illetve hegesztett titán.
A titán bordák körüli szintén titán héjszerkezet itt kiegészül az előbb említett kompozittal.

Az F-35-ösnél a gép belül alumínum és titán, kívül főképp szénszál/epoxigyanta illetve szénszál/BMI(gyanta) kompozit:

0909hpc_HPresins5.jpg



Ezek igen drága dolgok. Az oroszok a PAK-FA program elején tartanak, így náluk a hagyományos szerkezeti megoldásokat fokozatosan veszik át a fent is látható eljárások, nem mellékesen tanulva az amerikaiak hibáiból - lásd: bevonatolás.
Amúgy már így is komoly mennyiségben alkalmazzák a kompozitokat a többi orosz géphez képest.

Amit ti kerestek az valójában a festés. Az a kulcsa mindennek.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 672
67 352
113
Allesmor Obranna

Köszönöm a részletes választ!

Viszont ez fel vet nálam pár újabb kérdést:

1. A szárnyak belépő élét és a hajtóműveket borító titán az mennyire veri vissza a radarhullámokat?
Mert én úgy tudom, hogy a fémek nagyon jó visszaverő felületek.
Gondolom ezért is készül a gépek borításának nagy része műanyagból.

2. Egy festés tényleg elég lehet ahhoz, hogy leárnyékoljon egy titán lapot?
Mert a festés igen csak vékony valami, általában.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 672
67 352
113
Meg egyébként nagyon érdekel az, hogy hogy érik el az amerikaiak azokat a mesébe illő RCS értékeket.

Mert a legtöbb mai gép nagyrészt műanyag, mégsem lopakodnak igazán.
Festés? Az elég vékony réteg és gondolom elterjedtek már az RCS csökkentő festékek, akkora különbséget nem adhatnak.
Ennyit számítana a geometria?
De az is csak bizonyos szögeknél számíthat, minden oldalról nem lehet jó.
Egyszerűen nem értem a STEALTH mögött rejlő varázslatot :-(

Ezek a repülők is kompozitok mégsem lopakodóak:
Tejas:
composite_materials.jpg


787:
CompositeMaterialsIn787.jpg


EF és Rafale:
34qv1ih.jpg


F-35 kicsit részletesebben:
attachment.php


Ez lenne a titok? Nem hagyományos epoxit használnak, hanem ilyen spéci keveréket?
stealth-technology-rkm-6-638.jpg


stealth-technology-in-aircrafts-14-638.jpg


Linkek:
http://i50.tinypic.com/34qv1ih.jpg
http://technicallyspeaking.brachiolopemedia.com/wp-content/uploads/2013/08/CompositeMaterialsIn787.jpg
http://www.tejas.gov.in/images/content/technology/composite_materials.jpg
http://www.worldaffairsboard.com/attachment.php?attachmentid=40143&d=1441152590
http://image.slidesharecdn.com/stealthtechnologyrkm-copy-150412130412-conversion-gate01/95/stealth-technology-rkm-6-638.jpg?cb=1428844042
http://image.slidesharecdn.com/stealthtechnologyinaircrafts-150418031502-conversion-gate01/95/stealth-technology-in-aircrafts-14-638.jpg?cb=1429326990
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 672
67 352
113
Két infografika a PAKFA-ról, sajnos nem tudok oroszul:
1181225599.png

Link:
http://cdn13.img22.ria.ru/images/118122/55/1181225599.png

1422703824_infograph.jpg

Link:
http://www.e-news.su/uploads/posts/2015-01/1422703824_infograph.jpg
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 959
22 855
113
...
2. Egy festés tényleg elég lehet ahhoz, hogy leárnyékoljon egy titán lapot?
Mert a festés igen csak vékony valami, általában.
A hétköznapi festékek is leárnyékolják az EM látható tartományát. Ezek a speciális festékek is hasonlóan működnek, csak a radarok hullámhossz tartományában.
A beérkező EM sugárzással 3 dolog szokott történni:
- Egy része átmegy az anyagon.
Pl.: Szélsőséges eset a látható tartományban a hétköznapi üveg. Mármint a szilícium. Más EM tartományokra ez már nem feltétlen igaz. Mindez elméletileg is igazolható (atomfizika:) , de csak nagyon bonyolult és hosszadalmas számításokkal ezért kevés anyagnál végzik el ezeket. Többnyire inkább marad a még mindig olcsóbb kísérletezgetés. Az áteresztés értelem szerűen nem jöhet szóba a lopakodóknál.
- Egy másik része mindig visszaverődik. Ilyenkor örülnek a lérakosok. :) Meg ezért is lehetnek színesek a körülöttünk lévő tárgyak - amik (nem maguktól világítanak, hanem) csak bizonyos spektrumokat vernek vissza.
- A maradék EM sorsa az, hogy elnyelődik. Például ha fehér fénnyel világítasz meg egy tárgyat és az mégis színes akkor tudod, hogy bizonyos frekvenciákat elnyelt a tárgy. Az elnyelt EM energiája átalakul, a tárgy (picit) felmelegszik és (anyagától teljesen függetlenül) mint egy "fekete test" hősugárzást bocsát ki magából. Az ilyenkor kisugárzott EM-nek már semmi köze nincs a besugárzás frekvenciájához. Csak a test hőmérsékletétől függ. Erre is ismerünk hétköznapi példát: Így működik a mikrohullámú sütő. A víz szépen átereszti a látható tartományban az elektromágneses sugárzást, de a mikrohullámú tartományban már elnyeli a sugárzás nagy részét és ettől felmelegszik.

Amikor a lopakodókra festéket kotyvasztanak, akkor olyan anyagot kevernek bele amitől az a kívánt EM tartományban fekete lesz, azaz elnyeli a besugárzás egy jelentős részét. Persze nem mindet, mert abszolút fekete test nem létezik. Egy kis részét mindig vissza fogja verni a beeső radarhullámoknak, de amikor már ezt a lérakosok is észlelni képesek, akkor már nem őszinte a mosolyuk. :)

A fenti ábrákon látható magyarázatban a mágnesezett ferrit se tévesszen meg. Nyilván nem kötik senki orrára, hogy épp milyen anyagot használnak. Talán valamilyen nem hétköznapi kristály lehet a megoldás. Jó sok kötött vízzel. :D Pont arra gondoltam először, hogy ennek lehet köze a korrózióhoz, de csak találgatok, viccelek. Viszont ha egy kis mennyiséget sikerül szereznie valakinek ebből a festékből akkor a mai analitikai eszközökkel nem jelenthet problémát megtudni miből van. A rögösebb út pedig ha a szuperszámítógépekkel esünk neki az egyenleteknek. De ilyen teljesítményű gép csak az usában van. Ja, meg Kínában és az oroszoknál, esetleg a japánoknál. A törököknél nincs. :)
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 031
113
1. A szárnyak belépő élét és a hajtóműveket borító titán az mennyire veri vissza a radarhullámokat?
Mert én úgy tudom, hogy a fémek nagyon jó visszaverő felületek.
Gondolom ezért is készül a gépek borításának nagy része műanyagból.

Így van, a fémes anyagok adják a legjobb radarhullám-visszaverő felületet. A kompozit-borítópaneleket meg nem azért alkalmazzák, hogy átengedje a radarhullámokat, hiszen alatta fém főtartók és törzskeretek alkotják a gép teherviselő vázát, valamint ott a hajtómű is, és ezek tökéletes radar-visszaverő felületek (a kompozit-elemeket súly-megtakarítás és a korrózió elkerülése miatt alkalmazzák). Éppen ezért majdnem teljesen mindegy, milyen külső burkolatot kap egy gép hajtómű-tere. Ha teszem fel (egy ma még talán nem is létező) különlegesen szilárd, hőálló és könnyű PAPÍR-alapú burkolatot alkalmaznának, ami tökéletesen átengedi a radarhullámokat, akkor azok majd szépen ugyanúgy visszaverődnek a burkolat alatti hajtóműről, ami ugye hőálló acélötvözet és titán-alkatrészekből áll. Kísérleteznek ugyan jó ideje különféle kompozit-kerámia anyagok használatával, de attól még nagyon messze van a hajtóműgyártási technológia, hogy a fémeket tömegesen helyettesíteni tudják, főleg a nagy teljesítményű harcigépek utánégetős hajtóműveinél. Úgyhogy ezen a területen szerintem egyenlőre egy jó radarhullám-elnyelő festék lenne a megoldás, ha kibírná a hajtóműből kisugárzó brutális hőterhelést, és nem ég le az első utánégető-bekapcsolásnál.