Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Utánanéztem a forrásoknak és eléggé ukránközeliek. Persze ettől, még lehet, hogy igazat írnak. Ha vannak is ilyen problémáik, pótolják kínai gyártásuakkal.
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 000
31 081
113
Szia @boki! Érdekelne a véleményed a fenti cikkben szereplőkről. Üdv
Utánanéztem a forrásoknak és eléggé ukránközeliek. Persze ettől, még lehet, hogy igazat írnak. Ha vannak is ilyen problémáik, pótolják kínai gyártásuakkal.
Még előbb végzek az előző videó megvágásával, de időközben ez a hír is felkeltette az érdeklődésemet. Magát a hírt én személy szerint azért fogadnám kellő körültekintéssel, mert ha tényleg olyan baj lenne a Szu-57 gyártásával, akkor nem használnák úgy azt Ukrajna felett akár az Sz-70-et tesztelni (és lelőni :rolleyes: ), akár a kifejezetten a típushoz fejlesztett H-69 durrogtatásához
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 317
8 359
113
Utánanéztem a forrásoknak és eléggé ukránközeliek. Persze ettől, még lehet, hogy igazat írnak. Ha vannak is ilyen problémáik, pótolják kínai gyártásuakkal.
Lehetnek olyan elektronikai alkatrészek, amelyeket nem tudnak kínai forrásból pótolni.:rolleyes:
Még előbb végzek az előző videó megvágásával, de időközben ez a hír is felkeltette az érdeklődésemet. Magát a hírt én személy szerint azért fogadnám kellő körültekintéssel, mert ha tényleg olyan baj lenne a Szu-57 gyártásával, akkor nem használnák úgy azt Ukrajna felett akár az Sz-70-et tesztelni (és lelőni :rolleyes: ), akár a kifejezetten a típushoz fejlesztett H-69 durrogtatásához
Ezért kértem @boki szaktársat, mint a talán leginkább képben lévőt, hogy homályosítsa fel/el elmémet a tárgyban.;)
Auditur et altera pars...
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Lehetnek olyan elektronikai alkatrészek, amelyeket nem tudnak kínai forrásból pótolni.:rolleyes:
Igen, az is lehet...
Magát a hírt én személy szerint azért fogadnám kellő körültekintéssel, mert ha tényleg olyan baj lenne a Szu-57 gyártásával, akkor nem használnák úgy azt Ukrajna felett akár az Sz-70-et tesztelni (és lelőni :rolleyes: ), akár a kifejezetten a típushoz fejlesztett H-69 durrogtatásához
Egyelőre kivárok. Elhiszem azt, hogy rengeteg nyugati alkatrész volt a gépben. Azt is elhiszem, hogy akadozik az ellátás. De úgy vélem, hogy Kínából pótolni tudják valami hasonlóval, még ha nem is pont ugyanolyannal.
És kétlem, hogy a programnak befellegzett volna.
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 317
8 359
113
A befellegzett nyilvánvalóan túlzás - tizes nagyságrendben bizonyára tudnak csipeket csempészni (ld. COCOM időszak) -, de a termelés visszaesése a tervekhez képest elképzelhető.
 
  • Vicces
Reactions: GI83

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 933
10 630
113
A legtöbb, a témával kapcsolatos cikkben ezt az MPPU-50 kódnevű cuccot emlegetik. Viszont a portfolio.hu-val ellentétben a külföldi cikkekben az az állítás, hogy ez az MPPU-50 egy a radar rendszerek tesztelésére szolgáló eszköz lenne, ami nem tartozik szervesen a Szu-57-hez, nem kerül beépítésre a gépbe. Az, hogy ennek az eszköznek az esetleges hiánya mekkora problémát okozhat, vagy, hogy ez ténylegesen mennyire is nehezen pótolható, nem derül ki. Nyilván nem is derülhet ki. Viszont meglepő lenne, ha radarokat ki tudnak fejleszteni, de a tesztelésükhöz szükséges eszközöket meg nem...

A portfolio.hu kompetenciáját egyébként jól mutatja, hogy azt írják, hogy 3 Felon veszett eddig oda, amiből az egyiket egy drón lőtte le!!!
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 000
31 081
113

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 607
14 825
113
GYWpnzYXsAA9kDi



A "Mikropribor" orosz katonai elektronikai üzemből származó belső levelezési szivárgás áttekintése után a Frontelligence Insight, a @CyberResUa által szolgáltatott adatokkal felfedezte, hogy a Szu-57 gyártása veszélyben van a nélkülözhetetlen nyugati alkatrészekhez való hozzáférés nélkül.

A „Red Banner” üzem (az Almaz-Antei része) beszerzési iroda vezetője és a „Mikropribor” között 2022 augusztusában folytatott levelezés szerint a Mikropribor megkapta az MPPU-50-hez szükséges felszerelések listáját. Tartsa szem előtt ezt az eszköznevet – ez fontos.

A mellékelt lista külföldi gyártmányú alkatrészeket tartalmaz, köztük a WA36 rögzített csillapítót, az EA-PS 3150-et és a PLR7 60-12 tápegységeket, amelyek mindegyike különböző orosz cégektől származik. A beszerzés célja az MPPU-50 tesztelésére szolgáló automatizált munkaállomások összeállításának biztosítása.


Az összes fent említett alkatrészt külföldön gyártják, és különféle orosz cégek szállítják, amelyek beszerzik és szállítják ezeket a berendezéseket. De miért érdekel minket, és mi is az az MPPU-50?

Az Almaz-Antei "Red Banner" leányvállalata és a Mikropribor közötti hivatalos levelezésből kiderül, hogy az MPPU-50 modulok szerves részét képezik a Szu-57 gyártásának. A levélben az áll, hogy az MPPU-50 gyártásával kapcsolatos kihívások veszélyeztethetik a Szu-57 gyártását.

Ezenkívül tudjuk, hogy a "Mikropribor" kutatóintézet és gyártóüzem legalább három automatizált állomáson dolgozott az MPPU-50 tesztelésére és kalibrálására, amelyet a legújabb generációs sugárhajtású repülőgépekben – a Szu-57-es gyártásban – használtak, amely nagymértékben támaszkodott a nyugati alkatrészekre.


Az egyes alkatrészek listája világosabb betekintést nyújt a gyártásban használt nyugati alkatrészekbe, ebben a konkrét példában a Pulsar Microwave Corporation cégtől. Nevezetesen, hogy ezekre az alkatrészekre a vételi ajánlatot 2022 júliusában, közel hat hónappal a háború után tették meg.

GYWRDQQXEAAGtQm


A szállított alkatrészek túlmutatnak a kisebb alkatrészeken, amint azt a Mikropribor gyár és a KMT nevű cég közötti megállapodás is mutatja, ahol a KMT legalább egy Siemens eszterga (KLE 360-as modell) szállítását vállalta 2022 júliusában.


GYWgV_0XkAAeQS4



Bár a dokumentumokból nehéz megállapítani, hogy ezek az alkatrészek a meglévő orosz készletekből származnak-e, vagy szándékosan harmadik országokon keresztül értékesítették őket, egyértelmű, hogy Oroszország hadiipara nagymértékben függ a nyugati alkatrészektől, különösen az elektronikában.

Figyelembe véve, hogy az orosz katonai termelés 2023-ban és 2024-ben tovább bővült, egyértelmű, hogy megtalálják a módját a kulcsfontosságú alkatrészek becsempészésének vagy kínai cserealkatrészek beszerzésének a termelés fenntartása érdekében. Bár nem tudjuk megszüntetni ezeket a szállításokat, törekednünk kell a minimalizálásukra.
 
  • Tetszik
  • Vicces
Reactions: fip7 and Mackensen

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 578
85 083
113
Lehetnek olyan elektronikai alkatrészek, amelyeket nem tudnak kínai forrásból pótolni.:rolleyes:

Ezért kértem @boki szaktársat, mint a talán leginkább képben lévőt, hogy homályosítsa fel/el elmémet a tárgyban.;)
Auditur et altera pars...
Sok a ferdítés és pontatlan adat a cikkben. 2023. dec. 31-ig 22 szériagyártású Szu-57 volt átadva.Idén szeptemberben is átadtak néhány gépet(pontos szám nem ismert), de mivel évente kétszer adnak át Szu-57 gépet, így további darabaok átadása december végéig -esetleg január végéig(késés esetén) esedékes.Az év (2024) elején azt állították, hogy idén megduplázzák a gépek számát. Tavaly (2023) 12/más adatok szerint 11) gépet adak át. Tehát még nagyon korai temetni a Szu-57 szériagyártását. Másik dolog, hogy jelentősen bővítik KnAAZ gyártókapacitását. Mivel 3 gépet gyártanak a gyárban: Szu-35Sz, Szu-57Sz és SSJ-100 , viszonylag kis területen, fontos, hogy elkészüljön az új üzemcsarnok-összesszerelőmühely ahol csak a Szu-57 fog készülni.

Elektrinikában el vannak maradva a fejlett országoktól, de ez mindenkinek világos, mivel a SZU-ban nem volt hagyománya az a mikroelektronikai iparnak. A katonai-elektronikai fejlesztéseket nem adták át a polgári iparnak.(ami hiba volt) .
Jelenleg gőzerővelfolyik a külföldi import helyettesítése hazai (orosz)gyártmányokkal. Óriási pénzeket tolnak a az elektronikai fejlesztésékbe.

Orosz elektronikai ipar kínálata(kiállítás)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 461
84 501
113
Lehetnek olyan elektronikai alkatrészek, amelyeket nem tudnak kínai forrásból pótolni.:rolleyes:

Ezért kértem @boki szaktársat, mint a talán leginkább képben lévőt, hogy homályosítsa fel/el elmémet a tárgyban.;)
Auditur et altera pars...
Az a baj a pótolt alkatrésszel, hogy az nem csak annyi, hogy beépíted. Azt le is kell teszteleni, át is kell tervezni a gép bizonyos rendszereit és akkor a szoftveres integrációról nem is beszéltünk. Ki tudnak mindent váltani kínaival, csak az egy lassú és drága folyamat az új rendszer integrációja miatt. És minnél több új rendszert kell integrálni az annál tovább tart.
Ezek nem plug and play rendszerek, hanem célszoftverek és célhardverek.
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 317
8 359
113
Az a baj a pótolt alkatrésszel, hogy az nem csak annyi, hogy beépíted. Azt le is kell teszteleni, át is kell tervezni a gép bizonyos rendszereit és akkor a szoftveres integrációról nem is beszéltünk. Ki tudnak mindent váltani kínaival, csak az egy lassú és drága folyamat az új rendszer integrációja miatt. És minnél több új rendszert kell integrálni az annál tovább tart.
Ezek nem plug and play rendszerek, hanem célszoftverek és célhardverek.
Jó, hogy pont nekem mondod...:rolleyes::D Kezdő mérnökként küzdöttünk eleget a szovjet helyettesítő alkatrészekkel (IC-kkel).
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell and endre

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 317
8 359
113
Sok a ferdítés és pontatlan adat a cikkben. 2023. dec. 31-ig 22 szériagyártású Szu-57 volt átadva.Idén szeptemberben is átadtak néhány gépet(pontos szám nem ismert), de mivel évente kétszer adnak át Szu-57 gépet, így további darabaok átadása december végéig -esetleg január végéig(késés esetén) esedékes.Az év (2024) elején azt állították, hogy idén megduplázzák a gépek számát. Tavaly (2023) 12/más adatok szerint 11) gépet adak át. Tehát még nagyon korai temetni a Szu-57 szériagyártását. Másik dolog, hogy jelentősen bővítik KnAAZ gyártókapacitását. Mivel 3 gépet gyártanak a gyárban: Szu-35Sz, Szu-57Sz és SSJ-100 , viszonylag kis területen, fontos, hogy elkészüljön az új üzemcsarnok-összesszerelőmühely ahol csak a Szu-57 fog készülni.
Köszönöm.
Elektrinikában el vannak maradva a fejlett országoktól, de ez mindenkinek világos, mivel a SZU-ban nem volt hagyománya az a mikroelektronikai iparnak. A katonai-elektronikai fejlesztéseket nem adták át a polgári iparnak.(ami hiba volt) .
Leginkább Joszifnak köszönhető, hogy lemaradtak.
Jelenleg gőzerővelfolyik a külföldi import helyettesítése hazai (orosz)gyártmányokkal. Óriási pénzeket tolnak a az elektronikai fejlesztésékbe.

Orosz elektronikai ipar kínálata(kiállítás)
Még a kínaiaknak sem könnyű utolérni e téren a nyugatot, annyi zsé kell hozzá.
 

GI83

Well-Known Member
2022. március 13.
1 991
15 854
113
A befellegzett nyilvánvalóan túlzás - tizes nagyságrendben bizonyára tudnak csipeket csempészni (ld. COCOM időszak) -, de a termelés visszaesése a tervekhez képest elképzelhető.

raklapszámra érted, igaz?

csak hogy ne a vágyvezérelt propaganda újságírás áldozata legyél.
Persze ez nen su57, de remélem érted.
És az usa narrativa szócső hvgt nehéz az oroszok iránti elfogultsággal vádolni


más brand név alatt, de ugyanugy forgalmazzák. Mint minden mást.

de persze tudom, célhardware, amit mosógépből loptak, meg norveg trafipaxbol a kgb ugynökök, hogy tudjanak ballisztikus rakétát csinálni.
Még a következetes hazudozás se megy...
Wuhani piacos aim 120 seekeres sztori megvan?
 

Redgreg

Well-Known Member
2022. április 22.
1 133
4 957
113
Utánanéztem a forrásoknak és eléggé ukránközeliek. Persze ettől, még lehet, hogy igazat írnak. Ha vannak is ilyen problémáik, pótolják kínai gyártásuakkal.
mármint hazai gyártásuakkal
Lehetnek olyan elektronikai alkatrészek, amelyeket nem tudnak kínai forrásból pótolni
gyakorlatilag semmit nem pótolnak kínából. Ezen csendben el lehetne gondolkodni. Pl azon is,h a kínai export tank miért nyugati chipekkel van felszerelve...
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 830
10 776
113
A baj akkora, hogy a légierő akadémia oldala szerint a videóban látható Szu-57-es, már a második AL-51F1-es hajtóművekkel repül.
A Facebookon a "Военно-воздушная академия - ВВА им Ю А Гагарина" oldalán is megjelent ez a videó, a következő címmel:
"Су-57 с двигателями второго этапа АЛ-51-Ф1." Vagyis magyarul: "Szu-57 a második etap hajtóműveivel, az AL-51F1-esekkel."
Szokás szerint egy kb. zsebkendőnyi helyen forgatja a gépet a pilóta, mintha helikopter lenne. Kettő dolog ami feltűnt: az egyik, hogy a Pugacsov- kobra manővert sokkal szebben csinálja, mint amikor élőben láttam, a másik pedig, hogy amikor lejjebb veszi a gázt, akkor sem indul a jellegzetes dinoszaurusz vonyítás.

 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 461
84 501
113
A baj akkora, hogy a légierő akadémia oldala szerint a videóban látható Szu-57-es, már a második AL-51F1-es hajtóművekkel repül.
A Facebookon a "Военно-воздушная академия - ВВА им Ю А Гагарина" oldalán is megjelent ez a videó, a következő címmel:
"Су-57 с двигателями второго этапа АЛ-51-Ф1." Vagyis magyarul: "Szu-57 a második etap hajtóműveivel, az AL-51F1-esekkel."
Szokás szerint egy kb. zsebkendőnyi helyen forgatja a gépet a pilóta, mintha helikopter lenne. Kettő dolog ami feltűnt: az egyik, hogy a Pugacsov- kobra manővert sokkal szebben csinálja, mint amikor élőben láttam, a másik pedig, hogy amikor lejjebb veszi a gázt, akkor sem indul a jellegzetes dinoszaurusz vonyítás.

A voníítás állítólag a ha jtúmű elé rakott RCS csökkentő hangja.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 830
10 776
113
A voníítás állítólag a ha jtúmű elé rakott RCS csökkentő hangja.
Igen, ezt tudom. Először nem volt a hang, aztán megjelent, és a típus egyik ismertetőjegye lett. Ezen a videón pedig megint nincs. Nem hiszem, hogy állandóan kiszednék-visszaraknák. Lehet, hogy valamit a szívócsatornán is még pluszban alakítottak, nyilván nem komplett áttervezésre gondolok. Persze ezt igazából csak azt tudja megmondani, aki látta a gépet közelről. Mert az megmondja, hogy tényleg AL-51-essel repült-e vagy sem. A GSF-ekből látszik a különbség leginkább. Mi pedig a monitor mögül csak tippelni tudunk. Én leírtam azt ami feltűnt, és esetleg utalhat az AL-51F1 jelenlétére.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 461
84 501
113
Igen, ezt tudom. Először nem volt a hang, aztán megjelent, és a típus egyik ismertetőjegye lett. Ezen a videón pedig megint nincs. Nem hiszem, hogy állandóan kiszednék-visszaraknák. Lehet, hogy valamit a szívócsatornán is még pluszban alakítottak, nyilván nem komplett áttervezésre gondolok. Persze ezt igazából csak azt tudja megmondani, aki látta a gépet közelről. Mert az megmondja, hogy tényleg AL-51-essel repült-e vagy sem. A GSF-ekből látszik a különbség leginkább. Mi pedig a monitor mögül csak tippelni tudunk. Én leírtam azt ami feltűnt, és esetleg utalhat az AL-51F1 jelenlétére.
Szerintem alapból nincs a szívócsatornában, csak akkor kerül be, ha szükség van rá (azért vesz el a teljesítményből).
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 222
57 608
113
A baj akkora, hogy a légierő akadémia oldala szerint a videóban látható Szu-57-es, már a második AL-51F1-es hajtóművekkel repül.
A Facebookon a "Военно-воздушная академия - ВВА им Ю А Гагарина" oldalán is megjelent ez a videó, a következő címmel:
"Су-57 с двигателями второго этапа АЛ-51-Ф1." Vagyis magyarul: "Szu-57 a második etap hajtóműveivel, az AL-51F1-esekkel."
Szokás szerint egy kb. zsebkendőnyi helyen forgatja a gépet a pilóta, mintha helikopter lenne. Kettő dolog ami feltűnt: az egyik, hogy a Pugacsov- kobra manővert sokkal szebben csinálja, mint amikor élőben láttam, a másik pedig, hogy amikor lejjebb veszi a gázt, akkor sem indul a jellegzetes dinoszaurusz vonyítás.




Mármint a javított,vagy autós terminológiában fészliftes hajtóművel?
Ez valami gyakorló repülès lehet?
Nem légiparádé,de nem is az smo.
Ami miatt vonyított,az valami takaró a hajtóművek elé,hogy ne lásson be a radar a hajtóművek fém részeire,simán lehet, gyakorlò repüléskor nincs benne,vélhetően nem nagy kaland ki,vagy beszerelni.
Nagyon szépen repül,jól manőverez,de továbbra sem értem, hogy ennek miért van (ekkora) jelentősége az Oroszok szerint, egy 5. gen gépnek az már régen rossz,ha közelharcolnia kell,szerintem.