Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 812
67 056
113
Szerintem a Szu-57-esnél ez a szögletes fúvócső, ami a meglévő FbW rendszer integráns részét képező TVC miatt ferdén került beépítésre, egyrészt nem biztos még, másrészt sanszosan versenyben van egy LOAN-szerű kör keresztmetszetű ejektoros-Laval kombinációval, egy olyan megoldással, mint amit az F-35-ösökön is látunk.
Szóval ez inkább csak egy alternatíva, egy kísérlet, miközben láthatjuk, hogy a most Kínában bemutatott "univerzális hajtómű", a 177Sz fúvócsöve inkább a LOAN-ra emlékeztet.

Ami pedig a felforrósodott turbinalapátokra rálátást illeti, nos az F135-ös hajtóműcsaládon is megfigyelhető egy RCS blocker az utánégetőbe integrálva, ami ha az IR képet csak részlegesen, de a radar reflexiót már annál valamivel jobban árnyékolja.
És ez utóbbihoz hasonló látható a mostani T-50-2LL hajtómű tesztgép új fúvócsöve előtt is.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 827
85 331
113
Szerintem a Szu-57-esnél ez a szögletes fúvócső, ami a meglévő FbW rendszer integráns részét képező TVC miatt ferdén került beépítésre, egyrészt nem biztos még, másrészt sanszosan versenyben van egy LOAN-szerű kör keresztmetszetű ejektoros-Laval kombinációval, egy olyan megoldással, mint amit az F-35-ösökön is látunk.
Szóval ez inkább csak egy alternatíva, egy kísérlet, miközben láthatjuk, hogy a most Kínában bemutatott "univerzális hajtómű", a 177Sz fúvócsöve inkább a LOAN-ra emlékeztet.

Ami pedig a felforrósodott turbinalapátokra rálátást illeti, nos az F135-ös hajtóműcsaládon is megfigyelhető egy RCS blocker az utánégetőbe integrálva, ami ha az IR képet csak részlegesen, de a radar reflexiót már annál valamivel jobban árnyékolja.
És ez utóbbihoz hasonló látható a mostani T-50-2LL hajtómű tesztgép új fúvócsöve előtt is.
Nem én vagyok itt a hajtóműguru, de az nem egy lángstabilizátor?
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 952
39 765
113
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 852
10 931
113
Megtaláltam a teljes filmet, az "Első csatorna" honlapjának dokumentumfilmes részén. Nagyon érdekes film volt. A MiG-ről is volt szó, ők a 35-öst kalapálgatják, ami F-35 szerű egy, központi nagy képernyős kabint kapott. Továbbá nekikezdtek egy "UTSZ" (oktató-gyakorló repülőgép) nevű projectnek, ami lényegében a MiG-AT újraélesztése, kialakításra és minden egyébre. Én totál feleslegesnek érzem, az "orosz L-39" megalkotását, amikor már ott a Jak-130, ami jóval többet tud, aerodinamikailag modernebb kialakítású, adaptív FBW rendszere van,stb. A 35-öst viszont eléggé "felturbózták", inkább koncentrálnák arra minden energiájukat.
Következzen a fórumtéma szempontjából leglényegesebb rész: az AL-51F1 új fúvócsöve. Az eszköz nem 2D-s tolóerővektorlást fog biztosítani, még akkor sem, ha sok helyen ezt írják róla. Úgy lesz beépítve, hogy tudja biztosítani ugyanazt a manőverezőképességet, mint a korábbiak. Felemlegették az F-22-eseken lévő lapos GSF-eket, de hozzátették, hogy azok csak fel és lefelé téríthetőek ki, ami a Szuhoj esetében komoly visszalépés lenne.
A videót valamiért nem az elején kezdi, de ha visszahúzzátok oda, akkor onnan indul újra.

 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 487
16 402
113

Magyar sub,az animation forog a cucc.

A sidebay úgy tűnik oldalanként 2 IR AA raksit bír, ez nekem új...
Megjegyzem pont ugyan azt erősítiti a videó is, amir írtunk páran - LO IR és RCS sprektumában egyaránt optimálisabb ez a kialakítás.
Mivel a VKS kb. csak ezt tudja jól használni contested airspacen belül (értsd Ukrajna fölött), így az all aspect LO előrelépett (ahogy az F-22A air dominance képessége is ezt várta el), hiszen ahogy AO is írta, a légvédelem az amerikai IRS miatt gyakorlatilag bárhol felbukkanhat, nem lehet belőni a (számukra emiatt szükségtelen) távolfelderítő radarok miatt, merre is lehet a település.
Ez viszont felértékeli az all aspect LO értékét, a simán frontal aspect optimalizálás nem él meg ilyen környezetben.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 852
10 931
113
új sisakdisplayről nincs infò?
Láthatóan a ZS-10-re épül. Nem mondtak konkrét típusjelzést, de továbbra is a ZS-10-50-nek tűnik. Túl sokat nem mondtak el róla:
  • sisakcélzó és sisakkijelző egyben, biztosítja a lehetőséget akár arra is, hogy a pilóta egészségi állapotára is rálássanak vele a központból, és természetesen látják, hogy mit csinál a pilóta
  • megjeleníti a komplett helyzetképet a hajózónak, minden szükséges adattal együtt
  • ha a gépen meghibásodás történik, akkor a hajózónak a sisakkijelzőn is megjelenik a hibaüzenet, valamint a pilótát segítő mesterséges intelligencia általi javaslat a meghibásodás kezelésére, a hibás rendszer kiváltására más rendszerrel
  • sisakcélzó módban amerre fordul a hajózó feje, arra fordul a rakéta IR feje is, amikor befogásra került a cél, akkor megváltozik a céljel
  • a megjelenítendő adatokat konfigurálni tudja a pilóta
  • a sisak a sisakkijelző plusz sisakcélzó rendszerrel együtt is kevesebb, mint 2kg-ot fog nyomni
  • a sisak szélcsatorna és szilárdsági tesztjei lezajlottak, jelenleg a hajózók viselik, tesztelik. Az első, ilyen plusz rendszerekkel felszerelt sisak a szélcsatornában, maximális sebességnél végzett katapultálási szimulációnál megrepedt, ezért készült rá a rengeteg kivágás, hogy eloszlassák a nagy sebességű légáramlatot a sisak megrepedése nélkül
Ennyit lehet róla tudni. Szerintem még az alakulatoknál nem terjedt el tömegesen, mert ha megnézed az átadási videókat, ahová elvileg már az adott ezredektől mennek a pilóták a szériagépekért, ott is ZS-7-est viselnek. Az, hogy Szergej Bogdan is abban repült Kínában bemutatót, nem oszt-nem szoroz, mert a 054-es nagyon nem szériagép. Hanem csak egy T-50-es, ahol még a HUD sem a végleges. A múltkor mutattak a kínai szereplésről egy hosszabb videót, ott konkrétan a HUD bal oldalán volt a "SZETKA" (célháló) mód kiválasztó kapcsoló. Pedig ezt mindig a pilótával pont szembe teszik, hogy a kezdő hadnagy ugyanúgy lássa, hogy milyen módban van, mint a tapasztalt kollégája. Tehát láthatóan egy ideiglenesen létrehozott megoldás helytakarékosság miatt, ami egy akkora profinak, mint Szergej Bogdan, nem gond, mert megtalálja. Bogdanról egyébként annyit, hogy még másodéves korában egy leszállás után azt írta az oktatója a jellemzésébe, hogy: "rendkívül céltudatos, berepülőpilótai munkára javasolt". Bogdan erről azt mondta, hogy ezen először nevetett csak, mert, hol van ő ettől, mint másodéves hallgató, de aztán ugye az idő bizonyította, hogy az oktatója nagyon képben volt a tudásával.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 836
4 153
113
Egy kis múltidéző a szögletes fúvócső kapcsán:

 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 812
67 056
113
Egy kis múltidéző a szögletes fúvócső kapcsán:

Érdekesség, hogy az oroszok most installálták a szögletes TVC fúvócsövet, aminek számos hátrányát egyrészt bevállalták, másrészt megpróbálták enyhíteni. Hogy ez mennyire sikerült, azt majd a tesztek eldöntik.

Viszont a szögletes fúvócső - szemben az egészben elforgatott, de amúgy hagyományos Laval fúvócsővel - rendelkezik egy olyan képességgel, amivel a tengelyszimmetrikusan torzított valós 3D vektorálós társai is, lévén, a szögletes fúvócső is tengrlyszimmetrikusan torzított Laval profil, csak 2D mentén és csak két (négy) deflektor felülettel.
Ez a képesség pedig nem más, mint a Mach-kritikus utáni kilépő keresztmetszet vezérlése.
Ennek - hasonlóan az ejektoros fúvócsövekhez - nagyobb magasságokon van előnye.
Ez van a Raptornál, de ilyet tudott a NASA F-15 ACTIVE is (a TVC mellett), ahogy egykoron a nem TVC-s XB-70, vagy a MiG-29 9.01-es prototípusának leges legelső hajtóművei is.