Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

szoval, az europaiaknak nem a penz a gond, mert kidobaljak az ablakon is, csak azert mert nem akarnak egyutt mukodni.
Ne végeredmény-centrikusan gondoljátok ezt végig. Minden ország, ha saját fejlesztést/gyártást finanszíroz, azzal a saját munkahelyeket (is) védi. Nem csak a várható bevételből való részesedés %-a a mozgatórugó, hanem az otthon tartott pénz, adó, ember (szürkeállomány) is.
(Mi is örülünk, hogy úgy modernizálódik a hadsereg, hogy ide települnek gyártó/beszállítói kapacitások, amik itt tartják a pénzt és a képzett embereket.)
Egy együttműködésnél ezek arányos része máshol köt ki. Ez akár szavazatokban is mérhető a politikusok számára.
Szóval, ami egyértelmű egy fejlesztésben/logisztikában járatos mérnöki elmének, az egy politikusnak nem biztos, hogy elsőrendű szempont. Nem az ablakon dobálják ki a pénzt, hanem a saját országukba forgatják vissza. Látható, hogy mindenhol egyenként is megvan a technológiai/gazdasági háttér arra, hogy ne kelljen "kidobni az ablakon" a pénzt, hanem "házon belül", politikai hasznot is hozva költődjön el.
Amíg a szükség rá nem kényszeríti (technológiai és/vagy gazdasági) őket, addig az összes európai közös fejlesztés nehézkesen fog haladni.
 
Ne végeredmény-centrikusan gondoljátok ezt végig. Minden ország, ha saját fejlesztést/gyártást finanszíroz, azzal a saját munkahelyeket (is) védi. Nem csak a várható bevételből való részesedés %-a a mozgatórugó, hanem az otthon tartott pénz, adó, ember (szürkeállomány) is.
(Mi is örülünk, hogy úgy modernizálódik a hadsereg, hogy ide települnek gyártó/beszállítói kapacitások, amik itt tartják a pénzt és a képzett embereket.)
Egy együttműködésnél ezek arányos része máshol köt ki. Ez akár szavazatokban is mérhető a politikusok számára.
Szóval, ami egyértelmű egy fejlesztésben/logisztikában járatos mérnöki elmének, az egy politikusnak nem biztos, hogy elsőrendű szempont. Nem az ablakon dobálják ki a pénzt, hanem a saját országukba forgatják vissza. Látható, hogy mindenhol egyenként is megvan a technológiai/gazdasági háttér arra, hogy ne kelljen "kidobni az ablakon" a pénzt, hanem "házon belül", politikai hasznot is hozva költődjön el.
Amíg a szükség rá nem kényszeríti (technológiai és/vagy gazdasági) őket, addig az összes európai közös fejlesztés nehézkesen fog haladni.

Ez így van. Ez semmi másról nem szól, mint a képességek megtartásáról...másrészt a brit-olasz külön utasságnak olyan szempontból is van értelme, hogy ők a Tempest-ben is együtt vannak
 
Igazatok is van, meg nem is.
Ott hasalt el Európa, hogy valahogy rosszul diverzifikálták a fejlesztéseket egymás közt.
Ezért van rendre az a jelenség már a Panavia Tornado óta(!), hogy az egymás közt nagy nehezen leosztott részfeladatok ellenére minden gyártó tagország elkezdi duplikálni és saját maga számára kifejleszteni a komplett technológiát.

Valahol elviekben ez is működhet.
Például úgy, hogy kvázi lefektetnek egy össz-EU alapkoncepciót, amely kifejlesztése, mintegy a platform gerinceként, minden egyes tagország közt egyenletesen megoszlik.
Majd ezt követően létrehoznak egy magasan szabványosított közös “LEGO kocka gyűjteményt”, amiből mindenki olyan radart, szenzort, EW-t, datalinket, fegyverzetet, miegyebet fabrikál, amilyet csak akar.
Ezeknek a rendszereknek az alapvető építőelemeit is ugyanúgy a nagy közösből fejlesztenék, de az egyéni költségek már csak a sajátos “összelegózás” során jelentkeznének.
Lenne külön EF-D, EF-I, EF-UK, EF-SP... ami kell.
És persze ezek piacra is dobhatóak, ahol is a komplett platform egy külső vevő felé történő értékesítése során az adott tagállam által megkötött ügylet után a közös komponensek utáni bevétel mindenki között leosztódik, míg a tagállam specifikus bevétel csak az adott tagállamé.
Mert lehet, hogy a német radar jobb mint az olasz, de drágább is.
A külső vevő meg eldönti, hogy neki melyik kell, így a megfelelő tagállammal szerződne.
Most is valami hasonló formálódik, de az egyedi fejlesztések a nulláról képeznek költségeket.
 
Ezért van rendre az a jelenség már a Panavia Tornado óta(!), hogy az egymás közt nagy nehezen leosztott részfeladatok ellenére minden gyártó tagország elkezdi duplikálni és saját maga számára kifejleszteni a komplett technológiát.

Hát mert senki sem bízik senkiben. Ezért nem jut Európa előre. És ez nem is fog megváltozni szerintem.
 
Igazatok is van, meg nem is.
Ott hasalt el Európa, hogy valahogy rosszul diverzifikálták a fejlesztéseket egymás közt.
Ezért van rendre az a jelenség már a Panavia Tornado óta(!), hogy az egymás közt nagy nehezen leosztott részfeladatok ellenére minden gyártó tagország elkezdi duplikálni és saját maga számára kifejleszteni a komplett technológiát.

Valahol elviekben ez is működhet.
Például úgy, hogy kvázi lefektetnek egy össz-EU alapkoncepciót, amely kifejlesztése, mintegy a platform gerinceként, minden egyes tagország közt egyenletesen megoszlik.
Majd ezt követően létrehoznak egy magasan szabványosított közös “LEGO kocka gyűjteményt”, amiből mindenki olyan radart, szenzort, EW-t, datalinket, fegyverzetet, miegyebet fabrikál, amilyet csak akar.
Ezeknek a rendszereknek az alapvető építőelemeit is ugyanúgy a nagy közösből fejlesztenék, de az egyéni költségek már csak a sajátos “összelegózás” során jelentkeznének.
Lenne külön EF-D, EF-I, EF-UK, EF-SP... ami kell.
És persze ezek piacra is dobhatóak, ahol is a komplett platform egy külső vevő felé történő értékesítése során az adott tagállam által megkötött ügylet után a közös komponensek utáni bevétel mindenki között leosztódik, míg a tagállam specifikus bevétel csak az adott tagállamé.
Mert lehet, hogy a német radar jobb mint az olasz, de drágább is.
A külső vevő meg eldönti, hogy neki melyik kell, így a megfelelő tagállammal szerződne.
Most is valami hasonló formálódik, de az egyedi fejlesztések a nulláról képeznek költségeket.

Az a baj, hogy európában sok fejlett hadiiparral rendelkező ország van. Csak radar/EW gyártóból van 4: Leonardo, Saab, Hensoldt, Thales (+Indra)... az USA-ban van 2...miközben az USA piaca jóval nagyobb...

A másik probléma, hogy az európai országoknak nagyon eltérőek a gépekkel szembeni igényeik (ez meg ugye a történelemből fakad)...imhol egy írás arról, miért lesz(lehet) nehézkes az együttműködés az FCAS kapcsán:


az amit említesz nem tudom mennyire hajaz mondjuk az AMSAR projektre...de hiába futtatták azt közösen az európai országok a megszerzett technológiából mégis 4 cég 4 különféle radart gyárt vadászgépek számára...és a nap végén az egyes országoknak az fog számítani, hogy a saját radargyártójuk életben tud-e maradni

az a helyzet ha megnézzük a nagyobb európai projekteket akkor azt láthatjuk, hogy azok tudtak viszonylag probléma mentesen lefutni, ahol nem nagyon volt több 2 "nagy" országnál benn: Aster, Fremm, Storm Shadow, KEpd, Iris-t, Boxer, Alpha Jet, CAMM

ezzel szemben az EF, A400, Meteor sokkal problémásabb programok
 
4557170_1000.jpg
 
A 058-as protó bak vízszintes vezérsíkját lecserélték. Tényleg jól elhasználhatták a protókat. A szárnyakról is rendesen lekopott a festék.
284797.jpg
Azért, ha végignézed a russianplanes-en oldalszám szerint a protókat és összeveted a 01-es szériagéppel, ég és föld a különbség a felületeik között.
Az ugyanis egy dolog, hogy a proto gépek tele vannak nyúlásmérő bélyegekkel, de ennél szembeötlőbb, hogy tele vannak még különféle “vasalásokkal”, rátét lemezes megerősítésekkel, pántokkal.
Kb, mint egy ősöreg F-16 MLU az ötezer órás élettartam hosszabbítás után.
Egyértelmű, hogy itt példányonként is vizsgáztak a különféle szerkezeti technológiák és az is, hogy végül(?) a 01-esnél összeállt valami konzisztens sárkányszerkezeti megoldás, ami az előző megoldások eredője és egyúttal kiváltója.
 
Azért, ha végignézed a russianplanes-en oldalszám szerint a protókat és összeveted a 01-es szériagéppel, ég és föld a különbség a felületeik között.
Az ugyanis egy dolog, hogy a proto gépek tele vannak nyúlásmérő bélyegekkel, de ennél szembeötlőbb, hogy tele vannak még különféle “vasalásokkal”, rátét lemezes megerősítésekkel, pántokkal.
Kb, mint egy ősöreg F-16 MLU az ötezer órás élettartam hosszabbítás után.
Egyértelmű, hogy itt példányonként is vizsgáztak a különféle szerkezeti technológiák és az is, hogy végül(?) a 01-esnél összeállt valami konzisztens sárkányszerkezeti megoldás, ami az előző megoldások eredője és egyúttal kiváltója.
Tehát arra használták a protókat, amire kell. Annak fényében, amit írsz, kifejezetten szép eredmény, hogy az összes (és nem is túl sok) protó közül csak a 055 égése volt az egyetlen komolyabb hiba. Leszámítva persze a valódi első széria példány lezuhanását.
 
Egy kis összefoglaló,csak a leglényegesebbekről: az "elektronikus agy" együttműködik a pilótával,akár a feladatok 90%-át képes egyedül végezni. Elejétől a végéig beprogramozható neki egy harci feladat már a földön,a fegyveralkalmazást is beleértve. A pilóta akár végig is ülheti az egészet úgy,hogy nem igazán csinál semmit, csak megerősítésként lenyomja az indító gombot amikor kell (szerintem ez már lassan az UCAV szint). A gép természetesen önállóan hazatér a feladat után, ha el van neki beállítva. Az "elektronikus agy" ról bővebben: minden átfut rajta, az összes érzékelőtől befutnak hozzá az adatok,azt érzékeli és azok alapján dönt. A hivatalos neve egyébként információs és irányító rendszert jelent magyarra fordítva. A gép 360 fokban lát maga körül minden fontosat. Erre a célra 6 különböző alrendszer szolgál amelyek különböző érzékelési tartományokban működnek. Kezdve a föld és vízfelszíni célok ellen használható rendszertől a minden időben leszállást biztosítóig, vagy éppen a radarvezérlésű rakéta indítására figyelmeztető, vagy hőkereső fejes rakéta indítására figyelmeztetőig. Ez a repülőgép 6 "szeme" a 6 szemből kapott információk mind az agyba futnak ami az összes infót értékelve dönt.
Ez valami DAS rendszer lehet ?
 
A Su-57 legújabb ötödik generációs vadászgépek képesek lesznek céljeleket kiadni a rakéták számára, és információt cserélhetnek a fejlett S-500 és S-400 légvédelmi és űrvédelmi rendszerekkel.Ehhez speciális hardvert és szoftvert telepítenek a repülőgépekre - közölték a védelmi osztály forrásai.

Valaki írta hogy a jenki f-35 ugyan erre képes az sm-6-sal . Vagy más típussal ?
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
A Su-57 legújabb ötödik generációs vadászgépek képesek lesznek céljeleket kiadni a rakéták számára, és információt cserélhetnek a fejlett S-500 és S-400 légvédelmi és űrvédelmi rendszerekkel.Ehhez speciális hardvert és szoftvert telepítenek a repülőgépekre - közölték a védelmi osztály forrásai.

Valaki írta hogy a jenki f-35 ugyan erre képes az sm-6-sal . Vagy más típussal ?
 
  • Tetszik
Reactions: Roni
Köszi :)


Erről mi a véleményed ?
Egy kis összefoglaló,csak a leglényegesebbekről: az "elektronikus agy" együttműködik a pilótával,akár a feladatok 90%-át képes egyedül végezni. Elejétől a végéig beprogramozható neki egy harci feladat már a földön,a fegyveralkalmazást is beleértve. A pilóta akár végig is ülheti az egészet úgy,hogy nem igazán csinál semmit, csak megerősítésként lenyomja az indító gombot amikor kell (szerintem ez már lassan az UCAV szint). A gép természetesen önállóan hazatér a feladat után, ha el van neki beállítva. Az "elektronikus agy" ról bővebben: minden átfut rajta, az összes érzékelőtől befutnak hozzá az adatok,azt érzékeli és azok alapján dönt. A hivatalos neve egyébként információs és irányító rendszert jelent magyarra fordítva. A gép 360 fokban lát maga körül minden fontosat. Erre a célra 6 különböző alrendszer szolgál amelyek különböző érzékelési tartományokban működnek. Kezdve a föld és vízfelszíni célok ellen használható rendszertől a minden időben leszállást biztosítóig, vagy éppen a radarvezérlésű rakéta indítására figyelmeztető, vagy hőkereső fejes rakéta indítására figyelmeztetőig. Ez a repülőgép 6 "szeme" a 6 szemből kapott információk mind az agyba futnak ami az összes infót értékelve dönt.
Ez valami DAS rendszer lehet ?