Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
391
1 396
93
Ha jól látom,2:02 körül kezdi a manővert,felkapja az orrát a gépnek,csinál egy 360 fokos hátraszaltót,majd visszaáll vízszintbe,és repül tovább,az lenne a kérdésem,hogy ez csak látványos műrepülő elem,vagy van harcászati jelentősége,és ha van,akkor mi?
Kb milyen sebességnél lehet ilyet csinálni?


Csak látványosság.
A többiek már írtak néhány dolgot, hogy miért, de én más oldalról közelítem meg az okot. Ezeket a látványos műrepülő elemeket alig pár tucatnyi berepülő pilóta tudja megcsinálni. (Pontosabban nekik van rá engedélyük.)
A VKSz-ben szolgáló, Szu-35Sz-en repülő átlag vadászpilóta nincs kiképezve arra, hogy ezt megcsinálja. A VKSz kiképzési módszertana alaposan le van maradva a frissen rendszeresített gépek képességei mögött. A repülőiskolán még mindig csak az alap műrepülésre és az alap harceljárásokra oktatják a növendékeket. Az ezredükhöz kikerülve kapják meg a harckiképzést a rendszeresített típusra. (Régebben, a 3 százados ezredek idején ez a 3. századok feladata volt, de a mostani 2 százados ezredekben a kétüléses gépeket az ezredtörzs alárendelik, és részben ezeken, részben a harci századok együléses gépein gyakorolnak.) A gond csak az, hogy az ezredeknél repülő tapasztalt, 1. osztályú, oktató minősítésű pilóták kiképzettsége is kb. az első Szu-27-es és MiG-29-es változatok tudásának szintjén van. (Műrepülés és a modernizált elektronika használata terén egyaránt.) Erre jó példa, hogy hiába rendszeresítették az R-77-1-eseket több típuson is, a használatára 2017-ig nem volt kiképezve csak egy maroknyi berepülő pilóta. Hiába lett volna mit függeszteni (de sokáig nem volt), és hiába tudta volna használni a gép, ha a pilóta nem kapott kiképzést rá. Ez az egyik oka annak, hogy a lövészeteken még mindig jórészt gépágyúval, buta bombákkal és NIR-ekkel lőnek. (A másik a rendelkezésre álló modern fegyverek darabszáma.)
Ezt felismerve 2017-től a VKSz bevezetett egy új képzési szisztémát. A típusátképző egységeknél (mint pl. a 4. GTsPAV Szavaszlejkán, ahol a MiG-31-esekre kapnak típusképzést a pilóták), és Lipeckben, az USN Top Gun-jához hasonló, 1 hónapos tanfolyamokat tartanak, ahol az ezredektől érkező ekipázsoknak megtanítják a gépük képességeinek kihasználását. A tanfolyamot elvégzettek aztán az ezredüknél adják tovább a megszerzett tudást.
De ez a képzés harckiképzés, nem terjed ki a bemutatókon látható, és minimális harcászati jelentőségű műrepülő elemek oktatására.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Ha jól látom,2:02 körül kezdi a manővert,felkapja az orrát a gépnek,csinál egy 360 fokos hátraszaltót,majd visszaáll vízszintbe,és repül tovább,az lenne a kérdésem,hogy ez csak látványos műrepülő elem,vagy van harcászati jelentősége,és ha van,akkor mi?
Kb milyen sebességnél lehet ilyet csinálni?


Hát, a repülőn nincs valami jó fék. Máshogy nem nagyon tudnál megállni a levegőben.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 178
61 052
113
Csak látványosság.
A többiek már írtak néhány dolgot, hogy miért, de én más oldalról közelítem meg az okot. Ezeket a látványos műrepülő elemeket alig pár tucatnyi berepülő pilóta tudja megcsinálni. (Pontosabban nekik van rá engedélyük.)
A VKSz-ben szolgáló, Szu-35Sz-en repülő átlag vadászpilóta nincs kiképezve arra, hogy ezt megcsinálja. A VKSz kiképzési módszertana alaposan le van maradva a frissen rendszeresített gépek képességei mögött. A repülőiskolán még mindig csak az alap műrepülésre és az alap harceljárásokra oktatják a növendékeket. Az ezredükhöz kikerülve kapják meg a harckiképzést a rendszeresített típusra. (Régebben, a 3 százados ezredek idején ez a 3. századok feladata volt, de a mostani 2 százados ezredekben a kétüléses gépeket az ezredtörzs alárendelik, és részben ezeken, részben a harci századok együléses gépein gyakorolnak.) A gond csak az, hogy az ezredeknél repülő tapasztalt, 1. osztályú, oktató minősítésű pilóták kiképzettsége is kb. az első Szu-27-es és MiG-29-es változatok tudásának szintjén van. (Műrepülés és a modernizált elektronika használata terén egyaránt.) Erre jó példa, hogy hiába rendszeresítették az R-77-1-eseket több típuson is, a használatára 2017-ig nem volt kiképezve csak egy maroknyi berepülő pilóta. Hiába lett volna mit függeszteni (de sokáig nem volt), és hiába tudta volna használni a gép, ha a pilóta nem kapott kiképzést rá. Ez az egyik oka annak, hogy a lövészeteken még mindig jórészt gépágyúval, buta bombákkal és NIR-ekkel lőnek. (A másik a rendelkezésre álló modern fegyverek darabszáma.)
Ezt felismerve 2017-től a VKSz bevezetett egy új képzési szisztémát. A típusátképző egységeknél (mint pl. a 4. GTsPAV Szavaszlejkán, ahol a MiG-31-esekre kapnak típusképzést a pilóták), és Lipeckben, az USN Top Gun-jához hasonló, 1 hónapos tanfolyamokat tartanak, ahol az ezredektől érkező ekipázsoknak megtanítják a gépük képességeinek kihasználását. A tanfolyamot elvégzettek aztán az ezredüknél adják tovább a megszerzett tudást.
De ez a képzés harckiképzés, nem terjed ki a bemutatókon látható, és minimális harcászati jelentőségű műrepülő elemek oktatására.

Érdemes megfigyelni, hogy már már mnd a két Szuhojt repülő bemutató csapat vektorálós típussal dolgozik, a demo programjaikban azonban csak elvétve van vektorálós elem. Az is világos, hogy a kettő közül a show-repülés inkább a Vityazi-é, ők azok, akik vektorálnak is a levegőben, tehát "bohócrepülnek".
De nekik alapvetően a látványosabb kötelékprogram a fő profiljuk. Még úgy is, hogy ők is szintén harcoló, vagy harcképes alakulatként hírdetik magukat, illetve nem ritkán részt is veszenk éleslövészeten a színes gépeikkel.

Velük ellentétben a lipecki Sólymok programjában nyoma sincs a vektorálásnak, holott már jó ideje vagy Szu-30SzM-el, vagy Szu-35Sz-el repülnek csak.
Érdemes megfigyelni, hogy ezen túlmenőleg - hurci10 megjegyzésével összhangban - nem, hogy nem vektorálnak, de lényegében azt a manőversort repülik (mutatványuk a kötelékezés és egy 2vs2 koreografált légiharc imitáció), amit a Szu-27-essel is elkezdtek még vagy tizenpár éve.
Árgus szemekkel figyelve a repüléseikről készült videókat, annyi minimális változást sejteni, hogy belevettek egy-egy keményebben szűkített loopingot, de szemre ezt is csak FbW-ből, nem TVC-vel hozza a gép és pilótája. Kb, mint a Hornetnél.
Erősen sejthető, hogy a Szu-35Sz mindennemű képességei ellenére, körülbelül ennyi az, amit az átlag VKSz pilóták is gyakorolnak, vagy megengedhetnek maguknak.
 

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
391
1 396
93
Érdemes megfigyelni, hogy már már mnd a két Szuhojt repülő bemutató csapat vektorálós típussal dolgozik, a demo programjaikban azonban csak elvétve van vektorálós elem. Az is világos, hogy a kettő közül a show-repülés inkább a Vityazi-é, ők azok, akik vektorálnak is a levegőben, tehát "bohócrepülnek".
De nekik alapvetően a látványosabb kötelékprogram a fő profiljuk. Még úgy is, hogy ők is szintén harcoló, vagy harcképes alakulatként hírdetik magukat, illetve nem ritkán részt is veszenk éleslövészeten a színes gépeikkel.

Velük ellentétben a lipecki Sólymok programjában nyoma sincs a vektorálásnak, holott már jó ideje vagy Szu-30SzM-el, vagy Szu-35Sz-el repülnek csak.
Érdemes megfigyelni, hogy ezen túlmenőleg - hurci10 megjegyzésével összhangban - nem, hogy nem vektorálnak, de lényegében azt a manőversort repülik (mutatványuk a kötelékezés és egy 2vs2 koreografált légiharc imitáció), amit a Szu-27-essel is elkezdtek még vagy tizenpár éve.
Árgus szemekkel figyelve a repüléseikről készült videókat, annyi minimális változást sejteni, hogy belevettek egy-egy keményebben szűkített loopingot, de szemre ezt is csak FbW-ből, nem TVC-vel hozza a gép és pilótája. Kb, mint a Hornetnél.
Erősen sejthető, hogy a Szu-35Sz mindennemű képességei ellenére, körülbelül ennyi az, amit az átlag VKSz pilóták is gyakorolnak, vagy megengedhetnek maguknak.



És ne felejtsük el, hogy a Sólymok pilótái "főállásban" légi harcászatot oktatnak Lipeckben. Tehát pont ők tanítják az alakulatoktól tanfolyamra érkezőket.
Kíváncsi lennék, hogy egy "mezei" F-22 -23 pilóta mennyire tanulja meg kihasználni a gépe képességeit. Gyanítom jobban. Természetesen nem a csökkentett észlelhetőség, hanem a manőverezőképesség kihasználására gondolok.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Érdemes megfigyelni, hogy már már mnd a két Szuhojt repülő bemutató csapat vektorálós típussal dolgozik, a demo programjaikban azonban csak elvétve van vektorálós elem. Az is világos, hogy a kettő közül a show-repülés inkább a Vityazi-é, ők azok, akik vektorálnak is a levegőben, tehát "bohócrepülnek".
De nekik alapvetően a látványosabb kötelékprogram a fő profiljuk. Még úgy is, hogy ők is szintén harcoló, vagy harcképes alakulatként hírdetik magukat, illetve nem ritkán részt is veszenk éleslövészeten a színes gépeikkel.

Velük ellentétben a lipecki Sólymok programjában nyoma sincs a vektorálásnak, holott már jó ideje vagy Szu-30SzM-el, vagy Szu-35Sz-el repülnek csak.
Érdemes megfigyelni, hogy ezen túlmenőleg - hurci10 megjegyzésével összhangban - nem, hogy nem vektorálnak, de lényegében azt a manőversort repülik (mutatványuk a kötelékezés és egy 2vs2 koreografált légiharc imitáció), amit a Szu-27-essel is elkezdtek még vagy tizenpár éve.
Árgus szemekkel figyelve a repüléseikről készült videókat, annyi minimális változást sejteni, hogy belevettek egy-egy keményebben szűkített loopingot, de szemre ezt is csak FbW-ből, nem TVC-vel hozza a gép és pilótája. Kb, mint a Hornetnél.
Erősen sejthető, hogy a Szu-35Sz mindennemű képességei ellenére, körülbelül ennyi az, amit az átlag VKSz pilóták is gyakorolnak, vagy megengedhetnek maguknak.
Bazz, akkor mire van az egész? Arra, hogy ha a pilóta elengedi a kormányt, akkor a gép magától ki tudjon jönni a laposból?
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
És ne felejtsük el, hogy a Sólymok pilótái "főállásban" légi harcászatot oktatnak Lipeckben. Tehát pont ők tanítják az alakulatoktól tanfolyamra érkezőket.
Kíváncsi lennék, hogy egy "mezei" F-22 -23 pilóta mennyire tanulja meg kihasználni a gépe képességeit. Gyanítom jobban. Természetesen nem a csökkentett észlelhetőség, hanem a manőverezőképesség kihasználására gondolok.
Szerintem az F-22 pilóták totál kitanulják a tipust. Neki futja rá.
Uvacsek barátom (megbízható alkoholista) szokta mondani: Nincs nagyobb pénzkidobás, mint félig berúgni.
Régi munkahelyemen is bevett szokás volt megvenni egy milió dolláros gépet, majd meg nem venni hozzá azt a 10E $os kiegészítőt, amitől az egész tudta volna azt, amire vettük.
 
  • Tetszik
Reactions: hurci10

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
391
1 396
93
Bazz, akkor mire van az egész? Arra, hogy ha a pilóta elengedi a kormányt, akkor a gép magától ki tudjon jönni a laposból?


Azért nem lesz pénzkidobás a Szu-35Sz és 30SzM. Az új kiképzési programmal 1-2 év alatt sokat fog javulni a pilóták képzettsége. Addigra talán elegendő modern fegyverzet is készül hozzájuk, és minden szép és jó lesz.:cool: Addig meg a gyári berepülőpilóták és Vitézek repülik a csodás programjaikat a repülőnapokon velük, ami hozza a megrendeléseket.
De komlyra fordítva a szót: A vektoráló hajtóművek kb. ugyan olyan mérnöki divathóbort, mint pár évtizede a változtatható szárny nyilazás. Adva volt egy (vélt, vagy valós) probléma, a manőverezőképesség javítása, amire válaszul született ez a megoldás. Csak közben kiderült, hogy a csökkentett észlelhetőségű gépek korában nem ez az igazi probléma. De így ment ez mindig is! 60 éve az volt a legfontosabb, hogy hány M-el tud menni egy gép. De ki emlékszik már az F-106-ra, és hol van már a MiG-25-ös? Vagy 35 éve függőleges fel- és leszállás. A Harrier-t kivonták (-USMC) és a Jak-38-as is múzeumba került.
 

vpet

Member
2018. július 24.
23
55
13
Lehet, hogy harcászati jelentősége közel nulla. Addig jó, amíg ezt elméleti síkon kell érvekkel, ellenérvekkel megbeszélni. De műkedvelőként én nagyon szeretem nézni mikre képes egy jól képzett pilóta egy vektorálós géppel. Adják oda a legjobb pilótáiknak, mnjenek el a határig és lássuk milyen manővereket tudnak kihozni belőle. Ez is a repülés fejlődését szolgálja, mégha harcászatilag nem is annyira releváns már. De ezzel mindenki jobban jár.
 
  • Tetszik
Reactions: hurci10

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
391
1 396
93


Ha a Pravda írja akkor biztos. Pravda = igazság.:)
De viccen kívül. A konkrét esetről még nem hallottam, de ezen a területen van a Japán által egyoldalúan kijelölt JADIZ (Japán Légvédelmi Azonosító Zóna), amit az oroszok természetesen nem ismertek el. A JADIZ nemzetközi légtér, csak a benne repülő gépeknek használnia kell az IFF-jét, és fel kell vennie a kapcsolatot a japán irányítással. Már a japánok szerint. Az oroszok rendszeresen hergelik őket (egyébként a kínaiak is) azzal, hogy kikapcsolt válaszjel adóval, rádiócsendben repülnek be Mig-31-esekkel és Szuhojokkal. (No igen, a kedvencem, a 22. GvIAP. Vlagyivosztok mellől, meg a 23. IAP. Dzemgiből megéri a pénzét. A csibészek!) A japcsik meg megpróbálják elfogni őket az F-15EJ-ikkel. Már ha észlelik a berepülést, és odaérnek. Ha összejön, elfogják egymást, fényképezik a másik gépét (Van olyan képem, amin a Szu-30-as hátsó üléséről okostelefonnal fényképezik a képet készítő japán kolléga gépét.), aztán integetnek, és hazamennek. Néha, csak a hecc kedvéért radarral is befogják a másikat, esetleg kergetőznek egy kicsit, ha van elég kero, had izzadjon a másik.
Nos a hír szerint ebbe a társastáncba tolta bele ronda szőrös képét Samu bácsi. Aztán pofára esett, amikor az F-18-asait fülön csípte, és lealázta pár Szu-35Sz. (Erre azért jó az az extra manőverező képesség!;)) Már ha igaz, mert tiltakozó jegyzéket egyik fél sem küldött, és a szokásos amcsi siránkozás is elmaradt a "veszélyesen repülő orosz pilóták" miatt. Sőt fényképet sem találtam eddig róla. Márpedig a mai világban amit nem fényképeznek le egy okosteloval, és nem raknak fel a netre, az nem is történt meg. :p
 

Greg

Member
2018. szeptember 18.
43
62
18
Lehet, hogy régen volt gépágyú ütközet, de az csak elmélet, hogy ezután se lesz, ezt a kockázatot nem akarjak bevállalni. Egyébként szír felvételeken használták a gépágyút földi célpontok ellen.
 

zolkas

Well-Known Member
2016. október 19.
5 133
12 017
113
Ha a Pravda írja akkor biztos. Pravda = igazság.:)
De viccen kívül. ......... (No igen, a kedvencem, a 22. GvIAP. Vlagyivosztok mellől, meg a 23. IAP. Dzemgiből megéri a pénzét. A csibészek!) A japcsik meg megpróbálják elfogni őket az F-15EJ-ikkel. Már ha észlelik a berepülést, és odaérnek. Ha összejön, elfogják egymást, fényképezik a másik gépét (Van olyan képem, amin a Szu-30-as hátsó üléséről okostelefonnal fényképezik a képet készítő japán kolléga gépét.), aztán integetnek, és hazamennek. Néha, csak a hecc kedvéért radarral is befogják a másikat, esetleg kergetőznek egy kicsit, ha van elég kero, had izzadjon a másik.
Nos a hír szerint ebbe a társastáncba tolta bele ronda szőrös képét Samu bácsi. Aztán pofára esett, amikor az F-18-asait fülön csípte, és lealázta pár Szu-35Sz. (Erre azért jó az az extra manőverező képesség!;)) Már ha igaz, mert tiltakozó jegyzéket egyik fél sem küldött, és a szokásos amcsi siránkozás is elmaradt a "veszélyesen repülő orosz pilóták" miatt. Sőt fényképet sem találtam eddig róla. Márpedig a mai világban amit nem fényképeznek le egy okosteloval, és nem raknak fel a netre, az nem is történt meg. :p


Ezzel a résszel már a napomat is mosolygóssá tetted:)
 
  • Tetszik
Reactions: hurci10

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 701
28 128
113
Orosz kormányzati repülőgép mellől hessegette el az elfogást végző F-15-öst .
Igen közben bokival informálódtunk egy kicsit és elvileg mégse a Japán, hanem a Balti-tenger felett történt az elfogás. Mivel az USAF 2017. augusztusa és 2018. januárja között települt ki 4 F-15C-vel a litvániai Siauliai melletti légibázisra, így ez az eset is valamikor akkor történt. Illetve nem Szu-27SzM hanem vélhetően Szu-27P szerepel orosz részről a videóban.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Python

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 372
24 742
113
"Az orosz védelmi miniszter, a hadsereg Sergei Shoigu látogatja Irkutszki légiközlekedési üzemet, hogy megvizsgálja a Su-30SM többcélú vadászgép gyártását"
http://eng.mil.ru/en/news_page/country/more.htm?id=12215051@egNews

DyPEkQAX4AozeOO.jpg


 

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
391
1 396
93


Hát nem teljesen felel meg a nemzetközi előírásoknak, de a jenki nem tehetett mást, ha nem akarta, hogy leverjék az égből. Gondolom ment is a sivalkodás utána, hogy milyen felelőtlen és veszélyes módon repült a továris. A Szuhoj pilótája meg parancsot kapott, hogy tessékelje arrébb az elfogót, valamit lépnie kellett. Tulajdonképpen szépen megoldották.
Ebben azért vastagon benne volt az is, hogy az oroszok nagyon nem látják szívesen a NATO-t az előszobájukban, és jó okkal. De a hidegháború idején ennél sokkal durvább dolgok is történtek egy - egy elfogás során - mindkét fél részéről - mert meg kellett mutatni ki az úr a háznál és ki a tökös csávó. Mégsem lett belőle baj, szinte soha.