1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Szuhoj Szu-27, -30, -33, -35 "Flanker"

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    A gikszerre vagy kíváncsi?
     
  2. dudi

    dudi Well-Known Member

    Nem csak rosszul idézrem.
     
  3. borisz

    borisz Well-Known Member

    ezeket lehetne kanonizálni itt?
     
  4. Galcom

    Galcom Active Member

    Remek felsorolás, kicsit bővítem zölddel!

    Szu-30 (Szu-27PU)
    Hajtómű: MMPP Szaljut Al-31F
    Radar: N001 Mecs (mechanikus)
    Gyártja: Irkut (IAPO)
    Használó országok Orosz Légierő, 1988-89 körül került átadásra, kb két századnyi. Levegőben utántölthető, a PVO számára készült, nagy őrjáratozási időre kialakított elfogó vadász.
    A két Szu-27UB-ból átalakított, majd két erre a célra gyártott prototípuson kívül, hét szériapéldányt adtak át 1993 és 1999 között. Ebből három más változatok prototípusa volt, négy széria Szu-30 pedig az akkori orosz légvédelem kiképző bázisára került, mint gyakorló gép. 2000 után – miután megszűnt az önálló orosz légvédelem – átkerültek Kubinkára, jellenleg jellemzően félreállítva állnak. Felmerült, hogy a Szu-27UB-k pótlására nagyjavítják őket.

    Szu-27SzM3
    Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31FM-1, 1 tonna plsz fékpadi tolóerő, teljesítmény növelt
    Radar: N001 (jelentősen modernizált változat) mechanikus, levegőben nem utántölthető
    Gyártja: KNAAZ (KNAAPO)
    Használó országok: Oroszország, kb három századnyi került átadásra, 2010-2017 között, jelenleg a modernizációs folyamata van előkészülőben
    2010 és 2011 között valószívűleg kínai exportból visszamaradt, 12 darab Szu-27M3-at adtak át az Orosz Légierőnek. Majd, 2014 és 2019 között újabb 12 darab, régi gépből korszerűsített példányt adtak át. Az észak-kaukázusi 3. vadászrepülő ezred van ezzel a 24 db Szu-27M3-al felszerelve. (Több korszerűsítését tervezték, de a programot leállították)

    Szu-27SzM: kb két-három ezredniy készült, 2003 és 2007 között, korábbi Szu-27Sz és P gépek átépítésével. SzM2 csak terv maradt, nem volt rá szükség. KNAAZ (KNAAPO)
    2004 és 2009 között 54 darab alapváltozatú repülőgépet épített át Szu-27M változatra. Két-két század repült belőle a Távol-Kelet két ezredében, majd a Szu-35-ös elterjedésével, áthozták őket a kelet európai térségbe, bár már innen is szorulnak ki. Most a legnagyobb a felhasználó a (két század) az új 38. vadászrepülő ezred a Krímben.
    (És igen, SzM2 nincs.)


    Szu-30M
    Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F,
    Radar: képességnövelt N001
    Gyártja: Irkut (IAPO)
    Használó országok az első pár darabot Indonéziának adták el. A Szu-30-as (Szu-27PU) többfunkciós (M: Monofunkcionnij) verziója. A kilencvenes években az Orosz Légierő visszamondott Szu-27UB kvótájára készítette az IRKUT, komoly PR tevékenységgel keresve neki vevőket. Indonézia lett a befutó, a többi ország már új építésű gépeket vásárolt.

    Szu-30M2
    Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31FM-1, 1 tonna plsz fékpadi tolóerő, teljesítmény növelt
    Radar: mint a Szu-27SzM3-asokban, levegőben utántölthető
    Gyártja: KNAAZ (KNAAPO)
    Használó országok Orosz Légierő részére készült hazai változat, 2010 után került átadásra kb 16 darab. Az exportált MK2-esek hazai változata.
    Igen, a gyártási kapacitást próbálták lekötni, ezért 4+16 darab Szu-30-ast adtak át az orosz légierőnek, hivatalosan a Szu-27UB pótlására és valóban erre is használják más változatok mellett, századonként 1-2-3 darab.

    Szu-30K
    Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F
    Radar: Mint a Szu-30-asban (Szu-27PU)
    Gyártja: Irkut (IAPO)
    Használó országok Ezek eredetileg a szovjet PVO számára készült Szu-27PU-k voltak, melyeket Indiának adtak el Szu-30K néven a Szu-30MKI program előzményeként, hogy Indiában is felkészüljenek a T-10-es gépcsalád üzemeltetésére. Ez is az 1996-os Szu-30MKI szerződés része volt, azzal az opcióval, hogy a program felfutásakor ezeket is átalakítják MKI standardra. Eltekintettek tőle, India végül orosz hozzájárulással továbbexportálta őket valahová Afrikába.
    Igen, a prototípusokon kívül, 18 Szu-30K került Indiába 1997 és 1999 között, amiket később nem korszerűsítettek, hanem 18 darab új gyártású Szu-30MKI példánnyal pótoltak az oroszok. A 30K-k közül - hosszú 4-6 éves Belorusziai állás után - 12 példány Angolába került 2017 és 2019 között.

    Szu-30KI
    Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F
    Radar: Mint a Szu-27Sz-ben
    Gyártotta: KNAAZ (KNAAPO)
    Együléses Szu-30-as, levegőben utántölthető. Lényegében egy levegőben utántölthető Szu-27Sz, az összes példány Indonéziában van (KI)
    Mind a három! :)

    Szu-30MKK
    Hajtómű:MMPP Szaljut Al-31F, nem tolóerő-vektorált
    Radar: az első húsz N001 VEP a 21. példánytól kezdve Fazotron N010 Zsuk-MSz
    Gyártja: KNAAZ (KnAAPO)
    Használó országok: Kína
    A három protípus után, 76 MKK darab került Kínába 2000 és 2003 között, amivel három aktív és egykiképző ezredet szereltek fel, egyenként 18 géppel. (A kínai sztenderd akkor 24 gép volt ezredenként.) Jelenleg folyik részleges a lecserélése J-16-asra.
    Említsük itt meg a Szu-30MK2 változatott, amiből 24 került a Kínai haditengerészethez 2004-ben.


    Szu-30MKI, MKM, MKA MKA2 (?)

    Hajtómű: NPO Szaturn AL-31FP tolóerő vektorált, 500kg plusz fékpadi tolóerő, kis mértékben teljesítmény növelt
    Radar: N011 Barsz (PESA)
    Gyártja: Irkut (IAPO)
    Használó országok: India (MKI), Algéria (MKA), Malajzia (MKM)
    Pár darabszám az Indiai Szu-30MKI-ről:
    2002-2004 32 db Su-30MKI Irkut gyártás
    140 db MKI HAL összeszerelés/gyártás - két helyi proto után, 2007-től szállítva
    2011-2012 18 db MKI Irkut gyártás - a Szu-30K helyett
    2007. aug order: 40 db MKI, 15 db Irkut gyártás, 15 HAL részleges összeszerelés, 10 kit for HAL
    2012. dec oreder: 42 db MKI kit for HAL
    2019. jul order: 18 db MKI kit for HAL
    (kit for HAL: Hogy mennyi az Indiaik hozzáadott értéke a gyártáshoz, az ködös. Tíz év gyártás után, maguk az Indiaiak jelenették be büszkén, hogy elértél az 50%-ot, az oroszok még ma is ugyanennyit írogatnak.)


    Szu-30MKV*
    Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F, de tolóerő csökkentett(!), 1 tonna mínusz fékpadi tolóerő, a nagyobb élettartam miatt.
    Radar: Mint az MKK-ban
    Gyártja: KNAAZ (KNAAPO)
    Használó országok: Venezuela

    Szu-30MK2V
    Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F
    Radar: Mint az MKK-ban
    Gyártja: KNAAZ (KnAAPO)
    Használó országok: Vietnám

    Szu-30SzM
    Hajtómű: NPO Szaturn AL-31FP tolóerő vektorált, kis mértékben teljesítmény növelt
    Radar: N011 Barsz (PESA)
    Gyártja: Irkut (IAPO)
    Használó országok: Oroszország, Továbbfejlesztése megkezdődött: Szu-30SzMD néven az NPO Szaturn AL-41F1-Sz hajtóműveit kapja meg.

    Szu-33
    Hajtómű: NPO Szaturn AL-31F-3Sz, tengeri üzemre felkészítve, növelt gázhő, kb 5-600kg plusz fékpadi tolóerő, gyorsabb gázreakció
    Radar: Mint a Szu-27P-nél
    Gyártja:KNAAZ (KNAAPO)
    Használó országok: Oroszország

    Szu-35Sz
    Hajtómű: NPO Szaturn AL-41F-1Sz, tolóerő vektorált, két tonna plusz fékpadi tolóerő, javított karakterisztika, jelentősen megnövelt teljesítményű
    Radar: N035 Irbisz (PESA)
    Gyártja:KNAAZ (KnAAPO)
    Használó országok: Oroszország, Kína

    Szu-34
    Hajtómű: MMP Szaljut AL-31FM-1, 1 tonna plsz fékpadi tolóerő, teljesítmény növelt
    Radar: Leninec B004 (PESA)
    Gyártja: NAPO
    Használó országok: Oroszország
     
  5. emel

    emel Well-Known Member

    Helyett: M: Mnogofunkcionnüj (már ha többfunkciós és orosz akart lenni). Mnogo = sok, oroszul, Mono = egy (talán a latinból származik?), de ha férfiember a monikiniből nem ismeri ...?!! :D:p
     
    borisz likes this.
  6. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ide korrekciót nyújtok be.
    Szu-27SzM3 és Szu-27SzM.
    A Szu-27M ugyanis a T-10M volt, vagyis a 17 darabos Szu-35-ös széria, ami 1988 és 1998 között készült el. A programot Szu-27M-ről Szu-35-re 1992-ben nevezték át, majd ennek részeként a 711-es gép lett 1995 végétől a tolóerővektoros Szu-37-es, ami 1999-től visszaépült Szu-35 standardra és ebben az állapotában zuhant le 2002 decemberében.
    A 16 Szu-35-ös mellé legyártásra került egy 801-es oldalszámú Szu-35UB is, de ezzel együtt is a program a 13 proto és nullszéria, továbbá a 3 darab szériapéldány 1998-as legyártását követően a brazil tenderről történt elutasítást követően 2003-ban véget ért.
    A most ismert Szu-35Sz alapját képező Szu-35BM program ebben az évben indult és öt évvel később a 901-es Szu-35BM felszállása is megtörtént.
    A kék 01-es Szu-35Sz pedig rá három évre emelkedett a levegőbe.

    Szu-27M3 pedig nem készült.
     
  7. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Elírtam :)
     
  8. emel

    emel Well-Known Member

    Tudom, azért javítottam ... ;)
     
  9. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Csak molnibalage nehogy a rosszat másolja! :)
    Még a végén kiderül, hogy az oroszok hosszas munkával megalkották az elfogó vadászgépből lett teljesen egyfunkciós gépet... :)
     
    fip7 and fishbed like this.
  10. Capslock27

    Capslock27 Active Member

    .
    .
    Ha prototipusokat is gyujtesz, akkor mintha a Szu-34-nek lett volna egy idöszaka, amikor Szu-32FN neven futott az eppen aktualis allapot
     
    ghostrider and borisz like this.
  11. Capslock27

    Capslock27 Active Member

    .
    .
    " Eltekintettek tőle, India végül orosz hozzájárulással továbbexportálta őket valahová Afrikába"
    .
    Ha igazak a hirek, Angolaba kerultek a hanyatott sorsu Szu-30K gepek.
    .
    .
    Szu-30 MK2-t elvileg Uganda is uzemeltet.
     
  12. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Az nem prototípus volt, csak egy számjáték.
    Az eredetileg Szu-27IB (Isztrebityel-Bombargyirovcsik) T-10V már elég hamar átneveződött (az 1992-es, 93-as átnevezési hullám idején, Szu-27K/Szu-33, Szu-27M/Szu-35, Szu-27PU/Szu-30, MiG-29M/MiG-33...ezt később visszacsinálták) Szu-34-esre, de váratlanul az 1995-ös Le Bourget-i légiszalonra mint Szu-32FN néven jelölték a típust.
    Az FN utótagnak amúgy semmi értelme, de jobban belegondolva végül is lett volna a számozásban logika.
    A Szu-24-es váltótípusaként logikus választás az eggyel modernebb típust Szu-34-esnek nevezni. Ez így is lett.
    Hanem az egykori Szu-17M exportverziójának, a Szu-22-esnek is lehetett volna utódja Szu-32-esként.
    Olyannyira, hogy még egy hónapja is olvastam olyat, hogyha a Szu-34-est elkezdenék exportálni, akkor annak Szu-32 lenne a jelölése. Nem csak mert ez rímel a Szu-22-esre, de ez lehet finom utalás is arra, hogy ez képességcsökkentett variáns.
    Persze se a Szu-17/20/22-esnél, se a Mi-24/35-nél nem utalt a magasabb szám a képességekre, itt azonban megjátszhatják ezt is.
     
    fishbed, Python, ghostrider and 2 others like this.
  13. Capslock27

    Capslock27 Active Member

    .
    .
    Es forditott szamjatek is van, pl amikor az Il-76 kodtol nem tudnak elszakadni, es millio betut adnak inkabb hozza a sokszorosan atalakitott, teljes uj elektronika, uj hajtomu, uj szarny, növelt teherbiras, stb gephez. Vagy a Tu-22M3 utan sem tudnak M4 nevet adni az M3M-nek.
     
    ghostrider likes this.
  14. Capslock27

    Capslock27 Active Member

    .
    .
    Egyebkent az is egy szamjatek, hogy az amerikai F-35-re reagalva az orosz MiG-nek es a Szuhojnak is kellett most szinte egyszerre 35-ös szamu gep, hogy mutassak, hogy aktualisak ök is.
     
    borisz likes this.
  15. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Mert átépített gépről van szó. Volt olyan, hogy M4-es, de csak egy darab készült és az se jutott el abba a fázisba, ami miatt átépítették, vagyis nem kapta meg végül a Tu-160-as hajtóművét.
    Az Il-76-os esetében pedig a legújabb példányokat eredetileg Il-476-osnak hívták.
     
  16. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Mitől lehet az, hogy nem jelennek meg egyes beszerzések a kiegészítéseidből? A hibás típusjelzést javítottam az idézetben, hogy könnyebben érthető legyen.

    Ebből az első 8+4 = 12 db megvan. A második nincs. Az lehet az oka, hogy 12 db akkor azért új, mert azok Kína által már nem kért gépek, de a 12 db upgrade az nem új?

    [​IMG]
     
  17. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A táblázat 2018-ig viszi a programokat, de a mostani (átmenetes orrkúpfestésű, jellemzően piros 70,71,... számozású) kontingensnek még nem értek a végére.
    Még szerintem most is van a KNAAZ gyártósorán SzM3-as amit a vadiúj Szu-35Sz-ek mellett gyártanak.
     
  18. boki

    boki Well-Known Member

    Igen. A másik 12 Szu-27P/Sz modernizáció SzM3 szintre. Vannak táblázatok amelyekben benne vannak a modernizált gépek is.
     
    molnibalage likes this.
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Hú, kérhetnénk azt a táblázatot is? :rolleyes:
     
  20. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Amúgy ebből neked hogyan sikerült azt a táblázatot összerakni, amit fentebb megejtettél? Mert én itt anno ugyanazt írtam le cselekménye formában, mint amit belejavítottam a te táblázatodba is. Sem akkor se most nem írtam mást, csak max elvesztél a részletekbe.
    Hogyan is szoktad mondani? Értő olvasás... :)
     

Ezen oldal megosztása