Jó lenne visszatérni az Armatához.
Igazad van!!!
Elnézést a fórumozóktól kicsit megszaladt....
ARMATA! Amikor úgy 2013 környékén megjelentek az első kicsit konkrétabb infók, az első vázlatrajzok, akkor engem is komondottan érdekelt a konstrukció. Mindíg is nagyra tartottam a harckocsi tervezői képességeiket. Különösen abban a vonatkozásban, hogy már meglévő technikai újításokat egyszerre képesek összecsomagolni, egy páncélossá gyúrni, úgy hogy az minőségi ugrással rendelkezik a kortársakhoz képest. Hogy konkrét legyek:
- T 34. A már létező dízel motort, döntött páncélt, hegesztett testet és öntött tornyot, a nagy futógörgős jó terepképességű futóművet úgy tudták összelegózni, hogy hihetetlen mennyiségben voltak képesek gyártani
- T 64. A kompozit páncélt, a növelt terepjáróképességű hidropneumatikus rugózást, a nagynyomású simacsövű automata töltésű 125mm-es löveget a csökkentett méretű páncélozott küzdőteret (ugye a 3 fő kezelő), a nagy teljesítmény sürüségü ellendugattyús dízelmotort, az akkor nem gyakori komplex tűzvezető és lövegcső stabilizáló rendszert, egy (igaz hosszú idő alatt gyárthatóvá tett) MBT-be csomagolták össze, ráadásul messze alacsonyabb harckész tömeg és méret mellett, mint bármelyik akkor létező USA cucc.. A véleményem az, hogy ez az MBT indította el a NATO új generációs tankjainak a tervezési igényét a 70-es évek legelején (aminek a végeredménye az M1 Abrams, LEO 2 és Challanger), mivel hogy az akkor már létező nyugati páncélos technikák messze le voltam maradva ettől.
- T 14 ARMATA. Szerintem az alábbi előremutató technikákkal bír.
A tervezők megpróbáltak választ adni arra, hogy a 3fő-s kezelői személyzetet a legkisebb térfogatú, legjobban védett helyre rakták, ergo ezzel a páncélzat tömegarányának a csökkentésével / vagy változatlan tömegarány mellett a védettség növelésével korlátot szabtak a nyugati cuccokra jellemző harckész tömeg elszaladásának. A páncélkapszula legalább akkora védettséggel bír mint egy LEO vagy ABRAMS, azoknál vagy 10 tonnával kisebb teljes tömeg mellett.
A nyugati technikák kapcsán sokat lehet olvasni arról, hogy a jelenleg létező V 12-es dízel teljesítménynövelése a jelenlegi térfogat aránya mellett már nagyon komoly fejlesztés esetén lehetséges csak (pld-ul Hyperbar rendszerű extra túltöltésű technika, vagy csökkentett hűtésű, extra magas hőmérsékleten üzemelő dízel motor). A gázturbina usákokat leszámítva senkinek sem jött be. Az orosz válasz az X motor elrendezés, amely adott térfogatba sokkal több, erőt generáló munkahengert tud becsomagolni, ergo tudták a meghajtás teljesítmény sűrüségét növelni. (erről a meghajtás dillemmáról a Haditechnikában talán a 2016 végi és 2017 eleji számokban egy kimondottan jól összeszedett 2 részes cikk van)
Aktív védelmi rendszerek. Az első olyan MBT, amelynél már a tervezéskor aktív védelmi rendszereket kapott, amely kimondottan erre a konstrukciójú MBT-re volt rátervezve (nem utólag legózták rá). Továbbá, de nem utolsó sorban a távirányított torony, ami egy sorozatgyártott MBT esetében "a világon először lenne meg"....
Amit viszont nagyon nem vesz be a gyomrom, az az ARMATA projecthez kapcsolódó össze-vissza orosz kinyilatkoztatások. Tudjuk, hogy azt ami összeterveztek, az amennyiben működő képessé tehető lesz, akkor egy újabb MBT tervezési hullámot fog elindítani nyugaton, így akár generációs ugrásnak is tekinthető majd. Az is tudható, hogy pontosan a sok új és még orosz viszonylatban is drága, ráadásul nehezen sorozatgyártható technikának időre és pénzre van szüksége ahhoz, hogy tényleg kiteljesíthesse a képességeit. Sok pénz és sok idő! Ehhez képest a megjelent nyilatkozatok. Talán 2016 vége vagy 17 eleje: az orosz védelmi ipar 5 éven belül 2200 db MBT-t fog gyártani. Majd rá nem sokkal újabb nyilatkozat, a 2200 db csak egy része lesz ARMATA. Majd nyilatkozat, hogy majd lesz valamennyi darab. Majd megjelent publikáció, amelyből kiderül, hogy még az olcsóbb T 90-ből sem képesek annak a darabszámnak a töredékét sem rendelni, amit valamelyik illetékes nagy dérrel-durral kinyilatkozott mert nincs della, teszem hozzá. Tehát pont az össze-vissza, egymásnak nem kevésszer ellentmondó információk miatt lesz egyre hiteltelenebb az egész project..... Még mielőtt valaki megszólna, nem az orosz mérnöki képességeket kívántam leszólni, hanem a cirkusz a sok számomra a project körül.