T-14 Armata

200l.
De nem hiszem, hogy egy harckocsi fogyasztását így kellene mérni. Az jön-megy, áll, tolat, és sokat dübörög alapjáraton. Szerintem célravezetőbb összehasonlítani, hogy mekkora a tankjuk.
Vagy egymás mellé állítani egy Abramsot és egy Leó 2est, és csinálják ugyanazokat a tankos dolgokat, és este megmérni.
Pedig így mérik.
 
Tippelek: Minden ablakon kiugrott --korábbi/aktuális-- program-vezető után feleződne a Putyin által hiba-javításra adott 6 hónapos határidő a maradék menedzserek felajánlásaiban. :oops:

Ez egy Szun-Ce által javasolt megoldás korszerűsített változata vezetői válság esetén.
Volt az orosz történelemben már aki sikeresen alkalmazta, anélkül, hogy olvasta volna az eredetit.

Gyanítom, hogy más --kritikusabb-- területeken sor került a módszer alkalmazására, mintha utalnának erre jelek.

U.I.: Sok területen --anyagtudomány, gyártás-technológiák, gázturbinák, rakéta-technika, ...-- azóta is az előd által vérrel és verejtékkel lefektetett alapokból és eredményekből élnek.

.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Vagy egymás mellé állítani egy Abramsot és egy Leó 2est, és csinálják ugyanazokat a tankos dolgokat, és este megmérni.
A svédek megtették. A Leopárd 2A4 es 720 litert evett 100 km-en, az M1A2-es meg 1480 litert evet 100 km-en.

Ez mondjuk az orosz GTD-1250 szempontjából szerintem nem releváns. Úgy tudom, hogy fajlagosan is jobban fogyaszt, meg persze abszolút értékben is. E mellet mechanikus hajtásláncot hajt meg, nem hidrósat mint az amcsi turbina, továbbá a T-80U majd 20 tonnával könnyebb is az M1A2-nél.
Szóval úgy kb. mindenben különböznek.
 
A svédek megtették. A Leopárd 2A4 es 720 litert evett 100 km-en, az M1A2-es meg 1480 litert evet 100 km-en.

Ez mondjuk az orosz GTD-1250 szempontjából szerintem nem releváns. Úgy tudom, hogy fajlagosan is jobban fogyaszt, meg persze abszolút értékben is. E mellet mechanikus hajtásláncot hajt meg, nem hidrósat mint az amcsi turbina, továbbá a T-80U majd 20 tonnával könnyebb is az M1A2-nél.
Szóval úgy kb. mindenben különböznek.
Ami fontos az az, hogy az azonos technológiai színvonalú és teljesítményű Diesel kb fele annyit fogyaszt mint a gázturbina. Tehát egy vadi új 2023-as orosz gázturbina is dupla annyit fogyasztana mint egy vadi új 2023-as orosz Diesel azonos teljesítmény mellet. Na ez az oka annak, hogy a T-14-be eszükbe nem jutott gázturbinát rakni, inkább szenvednek a nyilvánvalóan alkalmatlan X elrendezésű Diesel motorrral.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
Ami fontos az az, hogy az azonos technológiai színvonalú és teljesítményű Diesel kb fele annyit fogyaszt mint a gázturbina. Tehát egy vadi új 2023-as orosz gázturbina is dupla annyit fogyasztana mint egy vadi új 2023-as orosz Diesel azonos teljesítmény mellet. Na ez az oka annak, hogy a T-14-be eszükbe nem jutott gázturbinát rakni, inkább szenvednek a nyilvánvalóan alkalmatlan X elrendezésű Diesel motorrral.

Franc se tudja igazából, 20cm-rel kellene meghosszabítani a testet, hogy beférjen a T-90 motorja...
Körbeparádézzák, folyik a manufakturális gyártás, de összességében sztem egy techdemo amiből majd lesz valami teljesen más.
 
Franc se tudja igazából, 20cm-rel kellene meghosszabítani a testet, hogy beférjen a T-90 motorja...
Körbeparádézzák, folyik a manufakturális gyártás, de összességében sztem egy techdemo amiből majd lesz valami teljesen más.
A T-90 motorja 1250LE és már így is csak az élettartam rovására voltak képesek erre a szintre emelni a kb 40 éves motor kezdeti 780LE-s teljesítményét. A T-90 motorja, már rég túl van az ésszerű fejleszthetőségének a határán.
 
A T-90 motorja 1250LE és már így is csak az élettartam rovására voltak képesek erre a szintre emelni a kb 40 éves motor kezdeti 780LE-s teljesítményét. A T-90 motorja, már rég túl van az ésszerű fejleszthetőségének a határán.
90 éves moror.
 
A svédek megtették. A Leopárd 2A4 es 720 litert evett 100 km-en, az M1A2-es meg 1480 litert evet 100 km-en.

Ez mondjuk az orosz GTD-1250 szempontjából szerintem nem releváns. Úgy tudom, hogy fajlagosan is jobban fogyaszt, meg persze abszolút értékben is. E mellet mechanikus hajtásláncot hajt meg, nem hidrósat mint az amcsi turbina, továbbá a T-80U majd 20 tonnával könnyebb is az M1A2-nél.
Szóval úgy kb. mindenben különböznek.
egy tank nem kamion. nem releváns a km /liter . a tankként működés/nap lenne mérvadó. a gázturbináknál épp az alapjáratnál van a gond.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Amúgy mit számít, hogy mennyit fogyaszt?
Az üzemeltetési költségek között max kerekítési hiba,egy 125-ös skuló árából 3x telerakod a T-90-est,minimum, a Leóknál meg még csúnyább lehet a lőszer ára,szóval kb érdektelen.
 
Amúgy mit számít, hogy mennyit fogyaszt?
Az üzemeltetési költségek között max kerekítési hiba,egy 125-ös skuló árából 3x telerakod a T-90-est,minimum, a Leóknál meg még csúnyább lehet a lőszer ára,szóval kb érdektelen.
Olyan szempontból számít a fogyasztás, hogy a logisztika meg kell oldja az üzemanyag odaszállítását, és a harckocsiban a hatótáv meg egyenesen arányosan függ azzal, hogy mennyi helyre raktak bele üzemanyagot. Az orosz biztosan leszarja azontúl, hogy a finomítóknál mennyi megy el ilyen célra.
 
Amúgy mit számít, hogy mennyit fogyaszt?
Az üzemeltetési költségek között max kerekítési hiba,egy 125-ös skuló árából 3x telerakod a T-90-est,minimum, a Leóknál meg még csúnyább lehet a lőszer ára,szóval kb érdektelen.
Hát, a hadtápba erősen beleszól. Kétszer annyi kannáskocsi kell, azokhoz is kétszer annyi üzemanyag, kétszer annyi alkartész, ahoz megint több ember, ahoz megint több kocsi....
 
Amúgy mit számít, hogy mennyit fogyaszt?
Az üzemeltetési költségek között max kerekítési hiba,egy 125-ös skuló árából 3x telerakod a T-90-est,minimum, a Leóknál meg még csúnyább lehet a lőszer ára,szóval kb érdektelen.
A hatótáv miatt számít, ha nagy fogyasztású a motorod, akkor fizikálisan nem tud elég benyát hordozni a jármű.
 
Értem, de ez nekünk nem fáj,legyen a yenkik baja,a T80 meg alig eszik többet mint a dugattyús orosz mbt-k,szóval lapozzunk.
Megjegyzem, a leók sem az az anorexiás fajta....:D
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
Olyan szempontból számít a fogyasztás, hogy a logisztika meg kell oldja az üzemanyag odaszállítását, és a harckocsiban a hatótáv meg egyenesen arányosan függ azzal, hogy mennyi helyre raktak bele üzemanyagot. Az orosz biztosan leszarja azontúl, hogy a finomítóknál mennyi megy el ilyen célra.

Hát, a hadtápba erősen beleszól. Kétszer annyi kannáskocsi kell, azokhoz is kétszer annyi üzemanyag, kétszer annyi alkartész, ahoz megint több ember, ahoz megint több kocsi....
 
De minek eröltetik akkor az X motor fejlesztést? Nem lehet soros vagy V vagy W vagy boxer vagy Wankel vagy Taurozzi, stb motrot rakni bele? Biztos nem teljesen hülyék a dologhoz, ha annyi tankjuk van, mint a többieknek együttvéve és mindegyikbe motrot raktak.

Ahoz képest, hogy a németek egy tucat harckocsit sem tudnak átadni fél év alatt abból, ami nekik már rendszerben van, a T-14 kifejezetten jól áll. Viszont nem vágom a motorral kapcsolatos baszakodásokat. Valami akkora újdonsággal készültek a motornál is, mint a tank többi része és emiatt van annyi gyermekbetegsége?

Azért, mert a meglévő fontosabb alkatrészek flhasználasaval tudták volna gyártásba vinni, az elmaradott tecnologiájukkal, elmaradott gyártás és anyag minőséggel.
A koncepció kb ez lehetett:
  • Ha kell az 1500 lóerő, akkor több henger és dugattyú, ugyanekkora effektiv közepnyomással, ezért ugyanolyan terhelésű és minőségű csapágyakkal, dugattyúkkal, haajtókarokkal, szelepekkel, esetleg vezérmű tengelyekkel, befecskendező rendszerrel.
  • Hogy a dupla annyi henger kis helyen elférjen, hengertömb és a főtengely is kicsi, hely és tomegtakarekos legyen, jó ötletnek tűnt a X hengelrendezés.
  • A kockázat a kenő és hűtőrendszer meretezése lehet (sok más mellett). Ezeket teljesen újra kell tervezni, és technikai kihívás nagy.
  • Van sok apró gond, az egyik, de látványos az üzemanyag rendszer légtelenitése. Konstrukciós okokból gyakran le levegősödik, ezért a legfelső pontokon lévő légtelenitő csavaroknál szokták kinyomni a levegőt. Az alsó hengfejelnél ez nekem lehetetlennek tűnik... Valahogy meg lehet oldani, de az idő és kockázat.
- Ha komplett új befecskendező rendszert terveznek (elektronikus vezérlésű common rail) az sok pénz és idő, úgy, hogy a gyártástechnológia nem valószínű, hogy megvan nekik. Az elektronikai szenzorok csak nehezen beszerezhetők, gyártani pár tucat, vagy pár száz motorért nehéz, drága.

H sikerülne, akkor a régi dugók, gyűrűk, csapágyak, befecskendezés, egyéb cuccok felhasználáásaval sokat spóroltak volna.
 
  • Vicces
Reactions: fip7 and papajoe
egy tank nem kamion. nem releváns a km /liter . a tankként működés/nap lenne mérvadó. a gázturbináknál épp az alapjáratnál van a gond.

Én úgy tudom, hogy az M1 esetén az volt a fő gond, hogy ott van egy bazi nagy gázturbina és semmi más. És igen, alapjáraton is nagyon komolyan zabál.

Az orosz harckocsikban szokott lenni állóhelyzeti gázturbina is, ami egy kis kb. 10-20 KW körüli szerkezet, típustól függően. Így tartósan állóhelyben nem eszik sokat egyik típus sem.
A GTD-1250-es egyébként 70 liter/órát eszik alapból. Ez a T-80-asok üzemanyag készletét figyelembe véve 20+ órás üzem lenne készenlétben.
De ha tartósan egyhelyben állnak, akkor nem a fő turbina megy, hanem a kisegítő kis turbina, tized ekkora fogyasztással.

A hatótáv miatt számít, ha nagy fogyasztású a motorod, akkor fizikálisan nem tud elég benyát hordozni a jármű.

Ne fárasz már minket! Minden gázturbinás típus esetén számolnak azzal a plusz 4-500 liter üzemanyaggal. Nem egy nagy tervezési kihívás!
A T-14 meg egy baszot nagy páncélteknővel bíró harckocsi. Biztos nem találnak benne helyet még némi üzemanyagnak... :rolleyes: