T-14 Armata

Na: tegap elszállt az internet és ez a hozzászólás már nem ment át:


oké ezt benéztem, ez a legfrissebb amit találtam:
<i>A-85-3A dízel X-hengerlerendezéssel. Előnye, hogy ezzel az elrendezéssel nagyon komplexre építhető egy nagy teljesítményű motor.</i>
Armatánál pedig a hellyel spórolni kell, hisz pld a T-72-től eltérően a lőszertároló-töltőgép a legénység mögött helyezkedik el. Hogy a kecske és a káposzta is jól -járjon tömeg, és védettség, - szvsz spórolniuk, nagyon spórolniuk kell a méretekel. Kicsit T-34 szindróma.

Tehát kiválasztank egy olyan hajtóművet, ami belefér a rendelkezésre álló helyre, és leadja a szükséges teljesítményt.
Első jelölt a lehetne a gázturbina, de elvetik.
Elkészítenek egy X elrendezésű dízelt, ami nem kis mérnöki teljesítmény.
Aztán beugrik hogy X elrendezésről nem nagyon hallottam. Fellapozok egy hőerőgépekkel foglalkozó tankönyvet, semmi...
Na jó, barátunk a google.
meglepően kevés találatot dob ki róla. Furcsa...

Ha jól olvasom, ilyen elrendezést igazából a fellépő gondok miatt utoljára nagyjából a második világháború alatt használtak, repülőgépmotorokban.
https://www.wikiwand.com/en/X_engine
Hogy miért? Az erőátviteli és hűtésproblémák miatt.
Ha jól látom, most sem gyakori, ránézek a kidobott találatokra, első blikkre pár hajómotor, kisebb teljesítményű traktormotorok, ilyesmi...

Közzben megüti a hír a fülem, amit itt is tárgyaltatok, hogy gondok voltak a dísszemlére készülő páncélosokkal, meghibásodások, a hivatalos verzió szerint az ok a legénység képzetlensége, és ezt ti is többen furcsáltátok..
hmm, hmm...
 
<i>Ez mire vonatkozik és mit jelent?</i>

egy régi sztori:
<i>Alattomos és hidegvérű legénységgel a T-62-es képes volt a nála sokkal erősebb ellenséget is elpusztítani. A "Sivatagi vihar" hadművelet idején, 1991. február 26-án kilenc iraki T-62-es öt amerikai, szuper-modern M1A1 kilövésére és ennél is több megrongálására volt képes. Az ütközet története egyedülálló: az iraki 16. gépesített hadosztály egyik harckocsi alegysége kitörést hajtott végre Kuvait-város külterületénél. Kitörés közben útjukat állta az amerikai 1. tengerészgyalogos-zászlóalj egyik M1A1 harckocsikból álló százada. Az irakiak fehér zászlókat húztak fel harcjárműveikre, valamint tornyaikat hátrafordították. Az amerikaiak szemmel láthatóan elhitték, hogy az ellenség kész a megadásra. Mindemellett bíztak saját tankjaik teljes sérthetetlenségében. Nagyjából 300 m távolságra voltak az M1A1-esektől, amikor az irakiak gyorsan előrefordították a lövegtornyokat és tüzet nyitottak. Nyilvánvalóvá vált, hogy az amerikai páncélzatot közelről könnyen átüti a szovjet T-62-es harckocsi negyedszázada kifejlesztett lövedéke."1

Amikor először olvastam ezt a valóban nem mindennapi históriát az "Uralvagonzavod" című, orosz és angol nyelven írott könyvben, elgondolkodtam azon, hogy hol van a történet buktatója. 1991-ben az Amerikai Egyesült Államok tengerészgyalogsága még a jó öreg M-60 harckocsikat alkalmazta, az M1A1 Abrams-ek csak később terjedtek el egységeiknél, tehát a fent leírt ütközet ebben a formában valószínűleg nem történhetett meg.</i>

http://www.zmne.hu/kulso/mhtt/hadtudomany/2007/1/2007_1_14.html

és ha már uralvagonzavod:
ez már volt?
http://tankandafvnews.com/2015/03/11/moscow-times-editorial-on-putin-and-uralvagonzavod-tank-factory/
 
A lágszorós dolog nekem is feltünt:)
Szerintem ha gond lesz (gond van), a gyártási minőség görül lesz majd.
Amúgy eröltetett dolog Merkavával hasonlítgatni. Ez egy prototípus és még egy katonai parádéra készülve is bedöglik, míg utóbbival végigharcoltak pár konfliktust.
 
Amúgy azt sem értem miért gond egyeseknek az 50-55 tonnás súly?
A Leclerc meg a Type-10 is ilyen súlyban van az új MBT-k közül. Ezek is mind automata töltősek.
 
Szerintem ha gond lesz (van), nem az elképzeléssel lesz, hanem a gyártás minőségével.
 
file.php


3025084_c3317da9be0cc84396d1c4042d46e056.jpg
 
Leclerc, ha jól emléxem 54egészvalahány tonnáról indult, és az utolsó változatoknál már, 57-57.5 tonnánál tart pedig azt olvastam az páncélelemek (?) egy részét titánra cserélték.
 
Német gyártású titán-wolfram ötvözetre. A wolfram nem könnyű.
Amit lecseréltek az pedig valamilyen üreges acélpáncélféleség volt.
Ettől még 10 tonnával könnyebb maradt a Leclerc, mint a régebbi nyugati tankok.
Nem értem, hogy ugyan ekkora súly miért lenne gond az armatánál.
 
Kiemelik az egészet egyben és akkor fogják piszkálni. Bár igaz ami igaz, csillagmotort tankban asszem az amerikaiak használtak utóljára, még a második világháborúban.
 
Type 10 , és a koreai Black Panther: emlékeim szerint ott
-japánok szándékosan tartottak egy súlyhatárt, mert arra a térségre tervezték.
Koreaiak detto, övék így is neezebb, de a pletykák szerint az páncéljuk jobb mint az Abramsé, és eleve kompéex aktív védelmi rendszerekkel számoltak.
 
Pedig jellemző, hogy az ilyen gépek motrait mindenevőre tervezik. Vészhelyzetben sok fejfájástól megkímélhet, akár egy háborút is eldönthet egy ilyen részlet.
 
Talán a mindenevő képességet már nem várják el, ahhoz túl érzékenyek ezeknek a motoroknak a keverékképző rendszerei, (ráadásul nem is biztos, hogy ildomos idegen üzemanyagot használni, ki tudja mit kevertek bele) de egy-két tipikus, nagy mennyiségben rendelkezésre álló egyéb (nem dieselolaj) üzemanyagra beállítják, beállíthatják őket. Például az USA-ban vizsgálták a Leo-2 motorját (gondolom az Abrams átmotorizálásához) JP-8-cal is. (a teljesítmény lement 1321 Le-re) ha valakit érdekel a 14.oldalon:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a4/NATO_FOREIGN_DIESEL_COMPARATIVE_TEST_PROGRAM_GM-MVO_MT883_ENGINE_EVALUATION.pdf

Amúgy ennek a ruszki motornak nagyon nagy a rizikója, mert bevált X motor nem nagyon volt még. Iszonyú tömör, hűtési, szerelési gondok lehetnek vele. A főtengelyre is kíváncsi lennék, mert a 4x3-as motorelrendezés miatt egy forgattyúkarra elvileg 4 henger dolgozik. Ez azt jelenti, hogy a forgattyúcsap relatíve hosszú, a főtengelycsapágyak távol vannak egymástól, ráadásul elvileg csak 4 van belőle. A másik furcsaság, hogy valószínűleg a tömör építés miatt választották az X elrendezést ennek ellenére a generátor és turbó iszonyúan kilóg a kontúrból, mintha később jutott volna eszükbe, hogy az is kell. A képekről nagyon hiányolom a szívó- és kipufogórendszert is, mert ebben az elrendezésben az is nagyon bonyolult lehet, mire az oldalt lévő turbóhoz a túloldali hengersorokból elvezetik a kipufogógázt és visszavezetik a levegőt,(közben nyilván a levegő megfordul egy intercoolerben is) megduplázzák a motor méretét. Amit nyertek a réven méretben, triplán fizetik meg a vámon. De bízzunk benne, hogy nagyot alkottak... De inkább az az érzésem, hogy addig erőlködtek míg összasz..rták magukat. Valljuk be, az oroszok nem tudnak jó motorokat építeni...:-) Talán a Riga-16 kivétel:-)