1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Tupoljev Tu-95 "Bear"

Diskurzus a(z) 'Stratégiai/taktikai bombázó repülőgépek' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Azért ennyire nem evidens ez. Tény, hogy még a szovjetek saját tesztjei is a bomba méretéhez képest eléggé szerény hatásövezetet hoztak ki, de mert a nagy tömeg miatt a bombatest befúródott a talajba.
    Az ilyen rombolóbombáknál, ennél a kalibernél már a cél felett kell robbantani, hogy érdemben ki tudják használni. Ezt mutatták az iraki eredmények Irán ellenében.
    Máskülönben csak megerősített pontcélok rombolására jó, de azt meg találd el.
     
    endre, fishbed, vilmoci and 3 others like this.
  2. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    És mivan Wallis földrengető bombáival?
     
  3. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Az általam linkelt kép igazi kuriozitása annyi lett volna, hogy a legyártott FAB-9000M54-esek nagy részét végül a Mjasziscsev 3M és M4, továbbá a régi Tu-22-esek között osztották el, míg az amúgy is "misztikus" Tu-95A (vagy simán Tu-95, majd kijavítotok, mert pár hónapja volt itt egy komplex eszmecserénk erről ebben a topikban - olvassatok vissza) bombázók esetében ez nem volt - nekem - evidens.
    Ezek a korai Tu-95-ösök még nem voltak utántölthetőek, bombacélzó készülékük és bombafegyverzetük volt, kevés készült belőlük és 1989 után Tu-95U kiképzőgép lett belőlük.
    Ugyanis a Tu-95-ösökből szinte pár évvel a sorozatgyártás beindulta után már rakétahordozó lett, a szovjet terminológia szerint és a mai napig a Tu-95-ös típus úgy van hadrendben, hogy nincs bombafegyverzete.
    A képen meg egy igen ritka, töltőcsonk nélküli bombázóváltozat és a még ritkább kilenc tonnás bombafegyverzete van egy képen.
     
  4. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ez most hogy jön ide? Az egy spec, áramvonalas bombatest volt, én meg a FAB-9000M54-es sajátosságairól írtam.
    A Tallboy és a Grand Slam, nomeg az amerikai T12-es is nagy átütőerejű bomba volt kb 30-40%-os robbanótöltettel, ahol az általad említett esetnél kihasználták azt a járulékos hatást, hogy laza talajba méllyen fúródva a viadukt lábához közel, komoly szeizmikus hatást tudtak kiváltani.
    A FAB-9000-esnél ezzel szemben a detonáció szétterjesztéséhez túl mélyre fúródott a bombatest, de ahhoz meg még kevéssé, hogy szeizmikusan is használható legyen.
    Nem beszélve arról, hogy így alkalmazva szűkül le a leginkább a szóba jöhető célpontok listája.
     
    endre likes this.
  5. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Kérdőjel azért volt a végén,hogy esetleg használható lett volna-e hasonlókép.Én nem tudom.Te vagy a témakör szakértője.
    Nekem akkor az jött igy le,hogy ez egy szép,meg jó nagy,de nem túl hasznos bomba volt.Nagyméretű ipari üzemet,pl olajfinomitót még csak jol el lehet találni vele,de arra meg jobb lenne inkább egy tucat 500kg-os rombolóbomba.
     
    fishbed and molnibalage like this.
  6. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ezt jól látod.
     
    fishbed and molnibalage like this.
  7. papajoe

    papajoe Well-Known Member


    Van erről a mechanizmusról valami kép,vagy ábra?
     
  8. papajoe

    papajoe Well-Known Member



    Nagyon tetszik,a Gripenek elbírják? :rolleyes::D
     
    svajcibeka likes this.
  9. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    A légcsavarszabályzásra gondolsz?
    Вот так:
    [​IMG]
    Ez épp An-26-osé...
     
    fishbed and gacsat like this.
  10. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    o_O
     
  11. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

  12. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

  13. rejsz felügyelő

    rejsz felügyelő Well-Known Member

  14. papajoe

    papajoe Well-Known Member

    Bakker, ezt a borító lemezeket a kulákok hajlították ebédidoben a munkatáborokban, kézzel?
    Botrány!
     
    gacsat likes this.
  15. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    stempunk
     
    misinator likes this.
  16. emel

    emel Well-Known Member

    Tesókám, ez egy múzeumban kiállított gép, miután néhány évtized alatt lerepülte a maga sokezer óráját, és üzemeltetés/karbantartás közben nekitoltak/koccantottak "néhányszor" állványokat, emelőket, létrákat. Ja, aztán a maradványokat annyira összedobták, hogy rá ne dőljön a múzeumi közönségre. Ezért is van hogy veri ez eső, jég, nyáron folyik belőle az olaj, zsír, és tapad rá a kosz.
     
    misinator, boki, fip7 and 5 others like this.
  17. papajoe

    papajoe Well-Known Member



    Na azért!
    :D
     
    emel likes this.
  18. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ezen a fotón a többségnek talán a sok robotrepülőn (súlymakett?) akad meg a szeme, nekem a légcsavarokon. Nagyobb húrhossz, de változatlan átmérő. Ha minden igaz, akkor a hajtóművei már nem 15000, hanem 18000 lóerősek, így ez az új turbolégcsavaros teljesítményrekord.
    Egyelőre csak erről az egy teszt-példányról tudok.

    [​IMG]
     
    Rotten878, fip7, fishbed and 7 others like this.
  19. papajoe

    papajoe Well-Known Member



    Kinézem a szemem,de nem tudom megfejteni,talán egy menetes orsó van a hajtó tengelyen,és azzal forgatja excenterrel a tollakat?
     
  20. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    A 17-es sorszám alatt attól hátrafelé kezdődik a zölddel színezett rész (A-val jelölt tér) és tart addig a válaszfalig, amitől kezdve sárgára van színezve (V-vel jelölt tér) :)
    Maga a válaszfal egy hidraulikus munkahenger dugattyúja. Ha megnézed, belül azon a csövön el tud mozdulni előre-hátra (a 31-es sorszám magát ezt a dugattyút jelöli) Egyébként az összes, piros, zöld, sárga , narancs, stb. színű térrészek tele vannak olajjal, ami a hajtómű olajrendszeréből származik...
    A 35-ös maga a légcsavartoll, vagy lapát, ahogy tetszik. Szóval ennek ugye a jelölt szimmetriatengely a forgástengelye. Ha azon tengelye körül elfordul, azzal megváltozik a lapát beállítási szöge. (más vonóerőt ad, és változik a légcsavar teljesítményfelvétele is, viszont ez az egész dolog úgy van kitalálva, hogy ez a légcsavarszabályzó, az R-68-as [közvetlenül a 96-os sorszám felett látható a típusjele] együttműködik a hajtómű vezérlésére redeltetett ADT-24 és ND-24 „szabályzóaggregátokkal”, ugyanis a légcsavar fordulatszámát minden körülmények között igyekszik állandó értéken tartani, vagyis: ha emelkedik/süllyed a repülőgép, vagy pl. felszálláskor nekirugaszkodik, illetve bármely magasságon, sebességen, manőverek közben.. szóval, mint a coca-cola: always)
    Tehát a lapát agyba nyúló végén valóban van egy excenteres csap, ami 34-es sorszámú tolórúdon keresztül a dugattyúhoz van kendácsolva.
    Annyi van még, hogy van háromféle rögzítője a légcsavarnak, meg egy un. támasza... Van hidraulikus rögzítés, mechanikus, meg centrifugális és van egy mechanikus támasz (bár lehet, hogy ezt hívják rögzítőnek és a másik hármat támasznak :D) az orra felé (a 13-as és a 18-as alkatrészek alkotják). Ezeknek a berendezéseknek az a dolga, hogy ha egy adott beállítási szögön dolgozik a légcsavar, akkor semmilyen ráhatásra ne engedjék elmászkálni a dugattyút. Az csak akkor mehet arrébb, ha a szabályzórendszer parancsot ad neki a mozgásra.
    Ezeken kívül az R-68-as vezényli le a vitorlába állítást is, ha szükség van rá. Ezt asszem háromféle okból tudja automatikusan: negatív vonóerő szerint (intenzíven süllyed a repülő és a cúg forgatja a légcsavart, vagyis letrhelődik a hajtónű és valamiért nem hajlandó az ADT-ND páros leszabályozni a fordulatot), fordulatszám szerint (ez akkor van, ha beokádna az egész szabályzórendszer és csak úgy szimplán nem lenne hajlandó limitálni a fordulatszámot), meg... ő , szóval van egy harmadik...
    Ja, meg lehet kézzel kényszeríteni is a fülkéből, ha úgy ítéli meg a társaság, hogy arra van szükség...
    Meg van olyan eset is, hogy leáll a hajtómű és nincs, ami forgassa az R-68-at és emiatt nem tudja teljesen vitorlába tenni a lapátokat, hanem megállnak félúton... Ilyenkor van egy elektromos szivattyú (NF2-TA4), ami termel nyomást és bfejezi az R68 által elkezdett munkát.
    Amúgy még kismillió dolgot tud ez a hetven éves légcsavaros gázturbina. :)
    De újra el kéne olvasni már a leírását
     
    Rotten878, fishbed and fip7 like this.

Ezen oldal megosztása