Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Csak hogy lássuk jól értem-e.
A szenzortüske a második (középső) fokozatban lévő hüvelyben pihen, és miután az alsó rögzítési pontokon megtörténik a leoldás, a gyorsító-fokozat alsó fele eltávolodik (a tetején még fogja egy rögzítés), majd a szenzortüske a kihúzódással jelzi, hogy a gyorsító fokozat felső részét ellökő fúvókák nyissanak.
Ez esetben a szenzortüske el volt görbülve, így nem tudott kicsúszni a hüvelyből, rögzítve a fokozat felső részét.
Amit nem teljesen értek, hogy pontosan akkor mi okozta a középső fokozatban a sérülést?
Az elején azt hittem, hogy a felső rögzítési pont nem oldott ki, és az alulról már elvált gyorsító fokozat annyira kilendült, hogy a még éppen lefutó hajtóművek által termelt tolóerő elég lehetett ahhoz, hogy a középső fokozatba "betolja" a gyorsító rakéta orrát (második verzió). A videó alapján ez azért nem tűnik valószínűnek, mert relatíve kis mértékbe távolodik el a gyorsító rakéta alja a középső fokozattól, talán 10°-os szögben állhat? Vagy már ez is elég lehetett erre?
- A középső fokozatban lévő hüvelyben megszorult tüske miatt a gyorsító fokozat tömege oldalirányú erőt fejtett ki a középső fokozatra, és feltépte az oldalát?
- Vagy a gyorsító fokozat még éppen kiégő hajtóművei elegendő ferde irányú erőt fejtettek ki a felső rögzítési pontra és betörte a középső fokozat oldalát?
"(a tetején még fogja egy rögzítés)"
A szenzortüske azért húzódik ki, mert az első fokozat gömbcsuklófeje az alsó rögzítések kioldása után a rakéta alja felé ki tud "esni" a második fokozati fogadóból.
Azért "esik ki" az első fokozat mert a hajtóműve leállítás alatt van és a tolóereje fokozatosan szűnik meg, a második fokozat pedig teljes tolóerővel gyorsít.
A tolóerő csökkentésének időzítése ezért is fontos az első fokozatoknál, hogy a kiszabadult fokozat immár csak a saját tömegét hordozva ne üssön vissza, de még legyen annyi tolóerő hogy az elválás relatív sebessége akkora legyen, hogy az oxigénszelepnek legyen ideje kinyitni, mielőtt a kiszabaduló első fokozat orra végighúzza a második fokozatot.
És hogy miért ütne be az első fokozat orra a másodikba?
A leválasztás első lépéseként az alsó rögzítések leoldásánál az első fokozat kap egy impulzust a kicsivel tömegközéppontja "alatt". Ez löki az alját kifelé.
Abban a pillanatban ahogy kiesik a felső gömcsuklóból, az első fokozat az "alul" kapott lökés hatására immár szabadon el akar fordulni a tömegközéppontja körül, így az orra a központi fokozat felé, a másik vége attól el fordulna.
Normál esetben az történik hogy az első fokozat még a leállítás alatti megfelelő tolóerővel viszonylag kis relatív sebességgel "esik ki" a gömcsuklóból, az oxigénszelep nyit és mivel a fokozat tömegközéppontjától a lehető legtávolabb van egy masszív ellenirányú nyomatékkal ellöki a fokozat orrát. A leválasztás rendben lezajlik.
Ha a fokozat felső rögzítése megszorul és nem akar kijönni (mint most), akkor egyre nagyobb erő akarja kihúzni, ahogy az első fokozat tolóereje csökken, a második fokozat meg gyorsulna tovább.
Szóval az a megszorulás idővel enged, de mivel ekkora az első fokozat tolóereje még jobban lecsökken, így az első fokozat nem finoman kiesik, hanem durván kiszakad a helyéből, így mire az oxigén szelep nyitna, addigra az első fokozat orra már bepördül, bele a második fokozatba.
Szerintem ez lehet egy magyarázat arra hogy miért így viselkedik az első fokozat.
Tehát sommázva:
Egy harmadik forgatókönyv szerint, a megpördült első fokozat csak belefordult a tovább emelkedő középső fokozatba.
3 perc a Dragon-2-ben az első kijelölt személyzettel (Douglas Hurley, Robert Behnken).
A videóban ami engem zavart, az a szörnyen lassú GUI. Oké, ez csak szimulátor, de szabályosan egy-egy másodperc, amíg egy érintésre reagál a program...
3 perc a Dragon-2-ben az első kijelölt személyzettel (Douglas Hurley, Robert Behnken).
2:39-nél egy pillanatra azt is lehet látni hogy Doug Hurley űrhajós éppen odanyúl valószínűleg kioldani az integrált űrruha-csatlakozót, amin keresztül a levegő/oxigén meg az összes elektromos csatlakozó (kommunikáció plusz szenzorok) is megy.
1, Nagyon közel ülnek a monitorhoz.
Ha csak akkorát dob rajtuk a rakéta, mint a Szojuz MS-10 legénységen, akkor pont lefejelik és összetörik a monitort, és máris nem tudnak semmit sem kezelni.
2, Szojuz INPU szerintem hasonlóan lassan reagál.
3, vészhelyzetben elég komoly rázkódás/g erők lehetnek, a mellé kattintás megelőzésére a mechanikus billentyűket rácsokkal el szokták választani, ezért az érintőpanel nem tudom hogy jó ötlet-e.
A Szojuzban túl messze van a panel, ezért beszíjazva egy pálcával szokták nyomkodni a gombokat az űrhajósok. Nem lehet olyan könnyű célozni a pálcával, így én arra gyanakszok, hogy ezért vannak ott a rácsok. Ebből már az is érthető, hogy miért találtak a közelre hajló panelt.3, vészhelyzetben elég komoly rázkódás/g erők lehetnek, a mellé kattintás megelőzésére a mechanikus billentyűket rácsokkal el szokták választani, ezért az érintőpanel nem tudom hogy jó ötlet-e.
1, Nagyon közel ülnek a monitorhoz.
Ha csak akkorát dob rajtuk a rakéta, mint a Szojuz MS-10 legénységen, akkor pont lefejelik és összetörik a monitort, és máris nem tudnak semmit sem kezelni.
2, Szojuz INPU szerintem hasonlóan lassan reagál.