"Roskosmos kész folytatni a szállítási vegyes legénység a Nemzetközi Űrállomás (ISS) 2018 után az orosz emberes űrhajók, azt mondta újságíróknak a fejét az állam társasági Igor Komarov.
Korábban, a NASA helyettes William Gerstenmaier bejelentette, hogy a hivatal nem tervezi megújítani a szerződést Roskosmos szállít űrhajósok az ISS 2018 után."
http://rusvesna.su/future/1479636323
Hát, az orosz személyszállítási szerződések felmondása előtt előbb a NASA alvállalkozóiból (Space-X, Boeing, Sierra Nevada) legalább egy juttasson már fel az ISS-re egy legénység nélküli demó személyszállító űrhajót. Jelenleg ők is 2018-as határidővel dolgoznak, azt pedig honi tapasztalatok alapján tudjuk, mi történik bonyolult dolgok feszes határidejű tervezése esetén.
Oké, Boeing fogja a személyszállításra minősített Atlas V-ot, ráteszi a még ki nem próbált dobozt és felküldi. Space-X-nek meg csak annyit kell megoldania, hogy ne robbanjanak fel a rakétái már a Földön. Sierra Nevada is Atlas V-ozni akar, bár ők igazából semmit se csináltak egy ejthető makett megépítésén kívül.
Orbital-ATK meg... áldják a fejüket, hogy csak teherszállításra kötöttek szerződést drágábban mint a Space-X egy olyan időszakban, amikor a NASA igencsak a rosszabbik végén állt az egész COTS-programnak (Space-X mellett eredetileg egy másik cég lett volna, de az kihullott és gyorsan kellett valaki, akinek pénze is van, nem csak szép prospektusai). Mert arra az ipari hulladék Antaresre ép elméjű ember nem ülne rá, az hétszentség.
További probléma, hogy 2018 után effektíve csak két újdonsült indító platformja (Falcon-9, Atlas V) lesz a NASA-nak, így nagyon nem szeretnének olyan helyzetbe kerülni, mint amikor a teherszállításnál egyszerre volt földhöz szegezve a Space-X és az Orbital-ATK.