Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 191
14 880
113
A Space Shuttle szárnával megcsinálták. Csak az egész rendszer bonyolult, drága, sérülékeny és veszélyes volt. Az elég nagy csoda lenne, ha a Starship egyszerű (gyakran indítható), olcsó, robosztus és biztonságos lenne az évtized végére.
Gondolkoztam ezen, de az Űrsikló nem volt sehol ekkora törés, mint itt ahol gyakorlatilag egy henger alakból, kiáll az aerodinamikai kormányszerv. A sikló kormánylapátjai süllyesztve voltak a szárnyban. Alap állásban nem kapott extra hőterhelést.
IMG_0634-768x1024.jpg

A Starship flaps elforduló mechanizmusa egy extra burkolatot kapott ugyan, de jól láthatóan alap állásban is jelentősen kiemelkedik a szerkezetből.
2024-06-06-19-26-42.png

2t37ghond1f71.jpg

Ekkora "törés" nincs a siklón a visszatèrèsnek kitet részeken.. aligha véletlen, hogy itt fáradt el.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 191
14 880
113
Az éles szeműek egy mini-rovert is felfedezhetnek a Landoló egységen;
IMG-20240503-181701.jpg

Van benne nemzetközi kooperáció is..
Egy Francia gáz, és egy Svéd ion-detektor mellett egy olasz lézer retroreflectort is hordoz.
Beüzemelték a mini rovert is...
IMG-20240607-165851.jpg

IMG-20240607-170816.jpg



A Starshiphez még annyit, kerestem egy képet amin jobban látszik a Flaps.. A hajótesthez való illesztés kapásból egy konkáv szögét eredményez, ami széleken elég rendesen ki is emelkedik. Itt létre jöhetnek olyan áramlási forró nyomás pontok amik megtalálájk a legkisebb ellenállást, rèst is. Itt láthatóan más panel tömítést is alkalmaznak.
IMG-20240606-200028.jpg

Az, hogy nem esett szét a komplett szerkezet,szerintem alapvetően az alkalmazott nagyobb hőterhelést is jobban viselő acél szerkezet eredménye.

Ami viszont már kezd kellemetlen lenni a Raptorok megbízhatósága, illetve annak hiánya. Muszály kicsikarni erőltetve a nagyobb teljesítményt, mert jelen állapotában a Starship egy F9 Heavy képességét tudja csak. És azon se lennék meglepőde, hogy a két hajtómű hiba kozvetve a pad rossz dizájn eredménye, amit az utólag beépített locsolás sem old meg. a hirtelen fellépő nyomás hullámok sokkja a padon visszaverődve, nyomás ingadozást, és nem kívánt oszcillációt eredményezhet.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 553
10 223
113
A Starshiphez még annyit, kerestem egy képet amin jobban látszik a Flaps.. A hajótesthez való illesztés kapásból egy konkáv szögét eredményez, ami széleken elég rendesen ki is emelkedik. Itt létre jöhetnek olyan áramlási forró nyomás pontok amik megtalálájk a legkisebb ellenállást, rèst is. Itt láthatóan más panel tömítést is alkalmaznak.
IMG-20240606-200028.jpg

Az, hogy nem esett szét a komplett szerkezet,szerintem alapvetően az alkalmazott nagyobb hőterhelést is jobban viselő acél szerkezet eredménye.

Ami viszont már kezd kellemetlen lenni a Raptorok megbízhatósága, illetve annak hiánya. Muszály kicsikarni erőltetve a nagyobb teljesítményt, mert jelen állapotában a Starship egy F9 Heavy képességét tudja csak. És azon se lennék meglepőde, hogy a két hajtómű hiba kozvetve a pad rossz dizájn eredménye, amit az utólag beépített locsolás sem old meg. a hirtelen fellépő nyomás hullámok sokkja a padon visszaverődve, nyomás ingadozást, és nem kívánt oszcillációt eredményezhet.
Nagyon az elején vannak még egy használható járműnek, másnál ezek a prototípusok a rajzasztalon maradnának mint ötletelés. Szerintem.
És a Space Shuttle szárnyával megcsinálták. Itt is bele kell majd vetni némi aerodinamikus alakot, hogy ne az imádság tartsa össze :)
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 464
11 536
113
A Space Shuttle szárnával megcsinálták. Csak az egész rendszer bonyolult, drága, sérülékeny és veszélyes volt. Az elég nagy csoda lenne, ha a Starship egyszerű (gyakran indítható), olcsó, robosztus és biztonságos lenne az évtized végére.
Minden hasonlat sántít, meg ugye technológiai nemzedékeket nem szerencsés összehasonlítani, de mesteremberek alkalmazásánál ökölszabály hogy lehet valamit olcsón, gyorsan és jól megcsinálni, de ebből egyszerre mindig csak kettő lehetséges.

Ezt a Space Shuttle sem tudta meghaladni.
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 198
10 762
113
Elon néhány részletet mondott az IFT-5-ről és azon túlról.

  • A tervek szerint 1 hónap múlva kerülhet sor az IFT-5-re
  • S30 teljes hőpajzsát új, 2X erősebb hőcsempékre cserélik.
  • A flap-ek alatt ablatív anyagot használnak majd másodlagos hőpajzsként.
  • 50/50 az esélye, hogy a torony sikeresen elkapja a booster-t, ha baj van a visszatérésnél, akkor az öböl lesz a célpont.
  • Remélhetőleg az első űrhajó Marsra kerül 3 éven belül. A főtartályok teljesen ki lesznek ürítve, ezért a felső tartályokon erős szigetelésre van szükség.
  • Az első indítást Floridából 2025 közepén tervezik.
  • Az IFT-4 20% esélye volt a teljes sikerre.


/spacejunkies.hu/
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
13 481
33 888
113
Elon néhány részletet mondott az IFT-5-ről és azon túlról.

  • A tervek szerint 1 hónap múlva kerülhet sor az IFT-5-re
  • S30 teljes hőpajzsát új, 2X erősebb hőcsempékre cserélik.
  • A flap-ek alatt ablatív anyagot használnak majd másodlagos hőpajzsként.
  • 50/50 az esélye, hogy a torony sikeresen elkapja a booster-t, ha baj van a visszatérésnél, akkor az öböl lesz a célpont.
  • Remélhetőleg az első űrhajó Marsra kerül 3 éven belül. A főtartályok teljesen ki lesznek ürítve, ezért a felső tartályokon erős szigetelésre van szükség.
  • Az első indítást Floridából 2025 közepén tervezik.
  • Az IFT-4 20% esélye volt a teljes sikerre.


/spacejunkies.hu/

3 éven belül? Ez kissé optimista. Ez az egész Starship egy elhibázott iránynak tűnik, ez a "trial and error" stílusú fejlesztés eddig nem hozta a nagy ígéreteket. Persze lehet, hogy ez nem került annyiba eddig, mint a NASA-féle megközelítés, ahol az első tesztrepülésen már működni illik mindennek.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 553
10 223
113
Elon néhány részletet mondott az IFT-5-ről és azon túlról.
  • 50/50 az esélye, hogy a torony sikeresen elkapja a booster-t, ha baj van a visszatérésnél, akkor az öböl lesz a célpont.
  • Remélhetőleg az első űrhajó Marsra kerül 3 éven belül. A főtartályok teljesen ki lesznek ürítve, ezért a felső tartályokon erős szigetelésre van szükség.
Nah, Elon megmondta akkor úgy is lesz. Mindenesetre kíváncsian várom. Nem mondta, hogy a Marsra Starship megy szerencsére, mehet egy Dragon is Falcon Heavy-vel, annak lenne némi realitása.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 553
10 223
113
3 éven belül? Ez kissé optimista. Ez az egész Starship egy elhibázott iránynak tűnik, ez a "trial and error" stílusú fejlesztés eddig nem hozta a nagy ígéreteket. Persze lehet, hogy ez nem került annyiba eddig, mint a NASA-féle megközelítés, ahol az első tesztrepülésen már működni illik mindennek.
1. épült egy indítóállvány minden extrával, most épül a második.
2. épült egy gyár minden extráva,
3. költöttek pénzt a fejlesztésre meg gyártásra bőven.
4. nem nyilvános a költségvetés.
5. lehet tippelni, hányadik kereskedelmi indítás viszi le a rakéták átlagárát az SLS szintjére. Mert eddig ugye bevétel 0.00
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 198
10 762
113
1. épült egy indítóállvány minden extrával, most épül a második.
2. épült egy gyár minden extráva,
3. költöttek pénzt a fejlesztésre meg gyártásra bőven.
4. nem nyilvános a költségvetés.
5. lehet tippelni, hányadik kereskedelmi indítás viszi le a rakéták átlagárát az SLS szintjére. Mert eddig ugye bevétel 0.00

+ van rengeteg adat a 4 tesztrepülésből.
A hővédelemnek ez volt az első éles tesztje, van is mit javítani rajta. Megoldják.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 191
14 880
113
3 éven belül? Ez kissé optimista. Ez az egész Starship egy elhibázott iránynak tűnik, ez a "trial and error" stílusú fejlesztés eddig nem hozta a nagy ígéreteket. Persze lehet, hogy ez nem került annyiba eddig, mint a NASA-féle megközelítés, ahol az első tesztrepülésen már működni illik mindennek.
Musk patológiás nagyot mondó, ha idő tervről van szó..
SpaceX+Mars+mission+early+timeline.png


Az igazán fontos kérdés azonban nem is ez, hanem a Raptorok fejlesztèse, ráadásúl elég extrém mértékben, mert ebben a formában a Starship nem tud többet mint egy Falcon Heavy.
A koncepció nem rossz szerintem, a Booster használható lehet már rövidebb távon is. A fő probléma a Starship amivel, ha meg is oldják a hővedelmet, nem lesz több mint egy alacsony pályás diszkont Shuttle. A jelenlegi 40-50T hasznos terhet hadjuk is, és a tervezett 100tonnával számolva is legalább 15 tankolás kell majd egy Starship teljes feltöltèséhez, ha megháromszorozzák 3X a jelenlegi képességét 150 tonnára akkor is vagy 10 hajóra van szükség egy indításhoz. És a kriogén üzemanyag+O2 orbitális pályán történő áttöltèse meg totál ismeretlen technika. Az emberes verzió pedig könnyebb aligha lessz.

A BlueOrigin féle, de még a Kínai Holdra szálló koncepciók is életkepesebbnek tünnek jelen állás szerint mint a Starship.

A Booster+Starship kombója jó lehet a Starlink telepítéséhez, de igazán egy hagyományos eldobható második fokozat kellene a komolyabb méretű és tömegű szallitmanyokhoz, pl űrállomás elemek. Bár ez meg lehet nem teszi önmagában kifizetődővé annak kifejlesztését.

A Raptor fejlesztés kritikus lesz, és hát jelen formájukban is inkabb úgy tűnik eléggé csúcsra vannak már járatva, a végtelensegig azok sem tunningolhatók, illetve önmagában a fokozatok nyújtása/megtoldása sem végezhető, az ideális rakéta egyenlet alapján.