Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 511
10 085
113

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 109
14 483
113
Csóri Boeing Starliner! Egy újabb Hélium szivárgást regisztráltak a hajó meghajtó rendszerében. Ez így már az ötödik!

Egy szivárgást már az indulás előtt észleltek akkor úgy hitték ez egyszeri probléma, amit valószínűleg egy tömítési hiba okoz. Aztán néhány órával az indítás után további két szivárgást észleltek, amelyek közül az egyik viszonylag nagy volt, 395 psi/perc.
A dokkolás után egy negyedik szivárgást is találtak, bár ez sokkal kisebb volt, percenként 7,5 psi.

Közben ugye a héliumszivárgáson kívül az űrszonda ISS-re való dokkolás előtt egy RCS hajtómű is leállt, ami nyomán a négy másik hajtóművet lekapcsolta a repülési szoftver. Ezt később manuálisan újra engedélyezték, és végül a Dokkolást is kézi vezérelve oldották meg. A jelek szerint a Starliner szervizmoduljában található RCS oxidálószer-leválasztó szelep szintén nincs megfelelően zárva.

Most pedig egy sajtótájékoztatón közölték az újabb ötödik szivárgást amit a dokkolás utáni eligazítás idején észlelték. Ez lényegesen kisebb, mint a többinél, és 1,7 psi-en regisztrálták.

Azért nincs akkora para, lévén lezárták a Hélium fő csapot, és így vagy 70 órárnyi mennyiség maradt, ami bőven elég, léven a visszatérésre akár 7 órányi működés is elégséges.

a legnagyobb szivárgás 395 psi/perc amit átkalkulálva..
~ 0,8584 gramm / perc
~ 1,225 kg / nap

Az összes szivárgás számolva körülbelül 2 kg veszteséget jelent naponta.

Vagyis valószínűleg nem lessz gond a visszatéréssel, ami most 18-ra van tervezve, de újabb alapos átvizsgálásra számíthat a Starliner az tuti, azaz tovább csúszhat a szolgálatba állítása.

 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 511
10 085
113
Csóri Boeing Starliner! Egy újabb Hélium szivárgást regisztráltak a hajó meghajtó rendszerében. Ez így már az ötödik!

Egy szivárgást már az indulás előtt észleltek akkor úgy hitték ez egyszeri probléma, amit valószínűleg egy tömítési hiba okoz. Aztán néhány órával az indítás után további két szivárgást észleltek, amelyek közül az egyik viszonylag nagy volt, 395 psi/perc.
A dokkolás után egy negyedik szivárgást is találtak, bár ez sokkal kisebb volt, percenként 7,5 psi.

Közben ugye a héliumszivárgáson kívül az űrszonda ISS-re való dokkolás előtt egy RCS hajtómű is leállt, ami nyomán a négy másik hajtóművet lekapcsolta a repülési szoftver. Ezt később manuálisan újra engedélyezték, és végül a Dokkolást is kézi vezérelve oldották meg. A jelek szerint a Starliner szervizmoduljában található RCS oxidálószer-leválasztó szelep szintén nincs megfelelően zárva.

Most pedig egy sajtótájékoztatón közölték az újabb ötödik szivárgást amit a dokkolás utáni eligazítás idején észlelték. Ez lényegesen kisebb, mint a többinél, és 1,7 psi-en regisztrálták.

Azért nincs akkora para, lévén lezárták a Hélium fő csapot, és így vagy 70 órárnyi mennyiség maradt, ami bőven elég, léven a visszatérésre akár 7 órányi működés is elégséges.

a legnagyobb szivárgás 395 psi/perc amit átkalkulálva..
~ 0,8584 gramm / perc
~ 1,225 kg / nap

Az összes szivárgás számolva körülbelül 2 kg veszteséget jelent naponta.

Vagyis valószínűleg nem lessz gond a visszatéréssel, ami most 18-ra van tervezve, de újabb alapos átvizsgálásra számíthat a Starliner az tuti, azaz tovább csúszhat a szolgálatba állítása.

Lehet, a Boeing-nek is teherszállító küldetésekkel kellett volna kezdeni.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 109
14 483
113
Lehet, a Boeing-nek is teherszállító küldetésekkel kellett volna kezdeni.
Ezek a hibák a hajó meghajtó rendszeréhez köthetőek, a Hélium adja a nyomást az Aerojet Rocketdyne’s Reaction Control System (RCS) hajtóművek üzemanyag rendszeréhez, vagyis független attól, hogy személyt vagy csak terhet szállít. Egyébként meg ott van a Boeing X37 Űrsikló ami évek óta probléma nélkül üzemel akár 780 napos missziókat képes teljesíteni, szóval joggal gondolnánk, hogy ilyen piti szelep hibákba nem futnak bele.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 423
11 270
113
Ezek a hibák a hajó meghajtó rendszeréhez köthetőek, a Hélium adja a nyomást az Aerojet Rocketdyne’s Reaction Control System (RCS) hajtóművek üzemanyag rendszeréhez, vagyis független attól, hogy személyt vagy csak terhet szállít. Egyébként meg ott van a Boeing X37 Űrsikló ami évek óta probléma nélkül üzemel akár 780 napos missziókat képes teljesíteni, szóval joggal gondolnánk, hogy ilyen piti szelep hibákba nem futnak bele.
Mérnökök, menedzserek jönnek-mennek, a különböző tea...csapatok képességei eltérnek egymástól, az idő is telik, a rutinná és magától értetődővé vált tapasztalatok elmennek a régiekkel.
Le is vannak írva valahol?
Az nem ugyanaz.
Ezt nagyon jól látni az egészségügyben a higiéniai rutinok kapcsán.

Ami 30 éve magától értetődő volt (pl. nagyon szigorú beléptetési rend a műtők előkészítési zónáiban, fertőző osztályokon való közlekedés stb.) az ma mutatóban van.

A TBC-s betegeket gyógyító (de csak "kisműtővel" rendelkező) szakkórházban akkoriban az ebédlőben a négy csap előtt sorban álltak akkoriban az orvosok, egyéb dolgozók.
Miközben előtte állandóan kezet mostak a rendelésen is minden sebellátott beteg után.
Emlékeztek rá?

A takarítók kórházi dolgozók voltak; osztályokhoz voltak rendelve (aztán mivel a gyarlóságok miatt azzal is volt gond, ezért lett központi takarító szolgálat).


Most meg külsős takarító cégek vannak, a dolgozóik sokszor pár naponta cserélődnek, elnézve némelyiket, az alapvető otthoni higiéniáját is megkérdőjelezem, már ha értitek, hogy mire gondolok...

A műtők sorával rendelkező nagy kórház ebédlőjében sorban várakozva elvétve(!) jut minden tizediknek eszébe, hogy újra(?) kéne kezet mosni.
...oszt" pl. urológus...


Na ezért vacakol a Starliner is.
(Mármint nem azért, mert nem mosnak kezet az urológusok...hagyjuk...)
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 148
10 562
113
Mérnökök, menedzserek jönnek-mennek, a különböző tea...csapatok képességei eltérnek egymástól, az idő is telik, a rutinná és magától értetődővé vált tapasztalatok elmennek a régiekkel.
Le is vannak írva valahol?
Az nem ugyanaz.
Ezt nagyon jól látni az egészségügyben a higiéniai rutinok kapcsán.

Ami 30 éve magától értetődő volt (pl. nagyon szigorú beléptetési rend a műtők előkészítési zónáiban, fertőző osztályokon való közlekedés stb.) az ma mutatóban van.

A TBC-s betegeket gyógyító (de csak "kisműtővel" rendelkező) szakkórházban akkoriban az ebédlőben a négy csap előtt sorban álltak akkoriban az orvosok, egyéb dolgozók.
Miközben előtte állandóan kezet mostak a rendelésen is minden sebellátott beteg után.
Emlékeztek rá?

A takarítók kórházi dolgozók voltak; osztályokhoz voltak rendelve (aztán mivel a gyarlóságok miatt azzal is volt gond, ezért lett központi takarító szolgálat).


Most meg külsős takarító cégek vannak, a dolgozóik sokszor pár naponta cserélődnek, elnézve némelyiket, az alapvető otthoni higiéniáját is megkérdőjelezem, már ha értitek, hogy mire gondolok...

A műtők sorával rendelkező nagy kórház ebédlőjében sorban várakozva elvétve(!) jut minden tizediknek eszébe, hogy újra(?) kéne kezet mosni.
...oszt" pl. urológus...


Na ezért vacakol a Starliner is.
(Mármint nem azért, mert nem mosnak kezet az urológusok...hagyjuk...)
A mindenhol tettenérhető általános elsilányosodás egy kis szegmensét mutattad meg....
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 511
10 085
113
Ezek a hibák a hajó meghajtó rendszeréhez köthetőek, a Hélium adja a nyomást az Aerojet Rocketdyne’s Reaction Control System (RCS) hajtóművek üzemanyag rendszeréhez, vagyis független attól, hogy személyt vagy csak terhet szállít. Egyébként meg ott van a Boeing X37 Űrsikló ami évek óta probléma nélkül üzemel akár 780 napos missziókat képes teljesíteni, szóval joggal gondolnánk, hogy ilyen piti szelep hibákba nem futnak bele.
Oké, de mondjuk 10 ember nélküli küldetés alatt az ilyen bizonytalanságok előjöttek volna kevesebb rivaldafénnyel és "kijavítódtak" volna..
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 109
14 483
113
Oké, de mondjuk 10 ember nélküli küldetés alatt az ilyen bizonytalanságok előjöttek volna kevesebb rivaldafénnyel és "kijavítódtak" volna..
Persze, csak nem erre szerződtek. A Nasa egyébként is külön kezeli a kereskedelmi utánpótlás - Comercial Resupply Services (CRS), illetve a kereskedelmi személyszállító - Comercial Crew Program (CCP) missziókat. A Starliner fő célja a redundancia, egy esetleges crew Dragon hiba esetén is legyen személyszállító képesség.
A CRS-t a SpaceX Cargo Dragon mellett a Northrop fele Cygnus viszi. És bőven lefedi. Az ISS-re úgy ~40-45 naponta küldenek teherhajót, de ebben ugye az Orosz Progress és Japánok HTV hajója is benne van, a SpaceX 2-3/év a Cygnus 1-2/év küld. Több aligha kell, és ha le is váltaná valamelyiket a Starliner a 10repülesre vagy 4-5ev kellene.
 

sixtus

Well-Known Member
2022. február 22.
1 972
14 368
113
Meghibásodott a Boeing űrhajója, nem tudja hazahozni az asztronautákat
2024. június 12.
Meghibásodás és további lehetséges akadályok miatt elhalasztották a Starliner űrhajó visszatérését a Földre – írja az MTI a NASA és a Boeing szerdai közleménye alapján. Ez azt is jelenti, hogy a NASA két asztronautája a tervezettnél később, várhatóan június 18-án térhet csak haza a Nemzetközi Űrállomásról (ISS).
Dina Contella, a NASA programvezető-helyettese kedden közölte, hogy az űrállomáshoz csatlakozott Starlineren szelepmeghibásodást észleltek. Hétfői blogbejegyzésében a NASA pedig közzétette, hogy a műszerek újabb héliumszivárgást jeleztek a hajtóművön, a Starliner űrállomáshoz vezető, egynapos útján már azonosított négy további szivárgáson felül. A repülés során a 28 manőverező hajtóműből öt leállt, de a NASA és a Boeing egy híján mindet újra tudta indítani, mielőtt az egység dokkolt az ISS-en.

Először azt hittem ezen is kinyílt a bejárati ajtó menet közben, vagy kitörött a kereke... :D Így azért jobb a helyzet :D
 
  • Vicces
Reactions: fishbed and jani22

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 423
11 270
113
A mindenhol tettenérhető általános elsilányosodás egy kis szegmensét mutattad meg....
Én is így látom a társadalmi folyamatokat.
Bár itt off-topiknak tűnhet, de az egykor diktáló, kiemelkedő társadalmak már árnyékuk önmaguknak mind kreativitásban, mind együttműködő,és problémamegoldó képességben.


Most mindegy, hogy milyen dotálás és presszió hatására, de a szovjetek az űrverseny elején ontották magukból a sikereket (is), a teljesítményeket.
De az unokáik generációja még mindig az ő szerszámos kamrájukban talált eszközökkel és eszközöket szerelgetnek; semmi úttörő prodokució.
Pár évtizedes késéssel, de most már ugyanezt műveli a USA is. Ha nem lenne Musk, talán még mindig a Szojuzokkal fuvaroztatnák magukat...

Szerintem Kínáé lesz lassan az űrkutatás jelen győzelmi koszorúja.
Hogy mennyire fényes lesz és mennyi ideig, majd meglátjuk.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 109
14 483
113
Meghibásodott a Boeing űrhajója, nem tudja hazahozni az asztronautákat
2024. június 12.
Meghibásodás és további lehetséges akadályok miatt elhalasztották a Starliner űrhajó visszatérését a Földre – írja az MTI a NASA és a Boeing szerdai közleménye alapján. Ez azt is jelenti, hogy a NASA két asztronautája a tervezettnél később, várhatóan június 18-án térhet csak haza a Nemzetközi Űrállomásról (ISS).
Dina Contella, a NASA programvezető-helyettese kedden közölte, hogy az űrállomáshoz csatlakozott Starlineren szelepmeghibásodást észleltek. Hétfői blogbejegyzésében a NASA pedig közzétette, hogy a műszerek újabb héliumszivárgást jeleztek a hajtóművön, a Starliner űrállomáshoz vezető, egynapos útján már azonosított négy további szivárgáson felül. A repülés során a 28 manőverező hajtóműből öt leállt, de a NASA és a Boeing egy híján mindet újra tudta indítani, mielőtt az egység dokkolt az ISS-en.

Először azt hittem ezen is kinyílt a bejárati ajtó menet közben, vagy kitörött a kereke... :D Így azért jobb a helyzet :D
#11946
Én is így látom a társadalmi folyamatokat.
Bár itt off-topiknak tűnhet, de az egykor diktáló, kiemelkedő társadalmak már árnyékuk önmaguknak mind kreativitásban, mind együttműködő,és problémamegoldó képességben.


Most mindegy, hogy milyen dotálás és presszió hatására, de a szovjetek az űrverseny elején ontották magukból a sikereket (is), a teljesítményeket.
De az unokáik generációja még mindig az ő szerszámos kamrájukban talált eszközökkel és eszközöket szerelgetnek; semmi úttörő prodokució.
Pár évtizedes késéssel, de most már ugyanezt műveli a USA is. Ha nem lenne Musk, talán még mindig a Szojuzokkal fuvaroztatnák magukat...

Szerintem Kínáé lesz lassan az űrkutatás jelen győzelmi koszorúja.
Hogy mennyire fényes lesz és mennyi ideig, majd meglátjuk.
Nem vitatkozva, de nem kell mindenben a romlást látni. Egy új technológiának van egy normális meredek felfutasi görbéje, ami aztán ellaposodik. Az Oroszok se feltétlen az innovacióból, sokkal inkább a pénzből fogytak ki és ez meglátszik az Űrkutatáson.
Amerika ezen a területen SpaceX nélkül is messze vezető hatalom lenne, csak a szokásos minden is túlárazott módon esetleg kevesebb küldetésekkel. A tudományos missziókat tekintve mint a Webb, Juno, Marsi roverek, stb. Európával és Japán nál együtt messze mindenki előtt jár, és ezek programoknak nincs köze a SpaceX-nek.
Kína roham léptékben halad, de azért ebben közre játszik, hogy sok technológiai lépcsőt az oroszok egyszerűén eladtak nekik. Ez persze nem von le semmit az érdemekből.
Engem jobban lenyűgöz a kormány programok mellett a nyugati cégekhez hasonló kereskedelmi szektor berobbanása is. Pl. A Ceres-1 rakétával operáló Galactic-Energy cég most indított vagy 3-at csak az elmúlt pár hétben a kettő közötti indításnál legkevesebb 6 nappal! És csak idén 10-12 indítással terveznek.
Folyékony hajtóanyagú Kínai kereskedelmi raketak;
IMG-20240608-210635.jpg

+van vagy három szilárd hajtóanyagú is.
De pl. Európàban is van vagy egy tucat rakéta startup, szóval nem a kreativitás hiányzik.

Már írtam bővebben az egyedülálló GEO-SAR illetve optikai műholdjaikról, amik kétséget kizáróan egyedi megoldások alkalmazását jelenti, de ez sem pusztán a kreativitásra vezetné vissza, hanem van egy egyszerűbb pragmatikusabb oka, hogy nekik ezen eszközök fejlesztése geopolitikailag jobban megéri.
Bővebben >> https://rocket-science.blog.hu/


Nemsokára indul pl egy komolyabb Kínai + nemzetközi partneres tudományos misszió is a SVOM - Június 22;
IMG-20240613-193330.jpg

IMG-20240613-193334.jpg


És ugye látjuk, hogy a Hold programunkat is szépen haladnak, de még ebben az ütemben is legalább egy két évtizedes hátrányban vannak, szóval nem koszorúznám mèg őket egy jó darabig, még akkor sem ha jelenleg látványos sikereket is érnek el.
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 124
36 665
113
Az OKB Fakel hatékonyabb Hall-effektus motorok tömeggyártását indítja el

A kalinyingrádi vállalat a javítások és korszerűsítés után megkezdi az SPD-70M hajtóművek sorozatgyártását. Ez egy kriptonhajtású plazmamotor műholdakra szerelhető. Teljesítménye 1200 W, élettartama 9 ezer óra.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 562
25 680
113

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 124
36 665
113
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 109
14 483
113
Próbaljunk már meg ne másod vagy harmad kézből információkat átvenni, amikor van direkt forrás, elkerülendő a hülyeségek terjesztését. A Day Mail eleve Blikk színvonal azt átveszi az ilyen oroszok az igazság oldalán és már terjed is a faszság.

Nem volt lecsatlakozási kiserlet.
Tesztelik a hajót, az eljárási müveleteket, mindenféle minimál power, meg vészhelyzeti üzemmódokat.
Jön egy Hot fire teszt is nemsokára, még ez is bedokkolva. Tovább tart mint tervezték, így a következő ideális ablak Jun. 22.

Bővebben;
+
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 124
36 665
113
Próbaljunk már meg ne másod vagy harmad kézből információkat átvenni, amikor van direkt forrás, elkerülendő a hülyeségek terjesztését. A Day Mail eleve Blikk színvonal azt átveszi az ilyen oroszok az igazság oldalán és már terjed is a faszság.

Nem volt lecsatlakozási kiserlet.
Tesztelik a hajót, az eljárási müveleteket, mindenféle minimál power, meg vészhelyzeti üzemmódokat.
Jön egy Hot fire teszt is nemsokára, még ez is bedokkolva. Tovább tart mint tervezték, így a következő ideális ablak Jun. 22.

Bővebben;
+
Elég égő ez a hélium szivárgás a Boeingnek, persze további teszteket végeznek, ja biztos, próbálják befoltozni a lukakat.
A NASA meghosszabbítja a Starliner tartózkodását az ISS-en további tesztelésre
 
  • Tetszik
Reactions: jani22