Űrkutatás

Lehet, a Boeing-nek is teherszállító küldetésekkel kellett volna kezdeni.
Ezek a hibák a hajó meghajtó rendszeréhez köthetőek, a Hélium adja a nyomást az Aerojet Rocketdyne’s Reaction Control System (RCS) hajtóművek üzemanyag rendszeréhez, vagyis független attól, hogy személyt vagy csak terhet szállít. Egyébként meg ott van a Boeing X37 Űrsikló ami évek óta probléma nélkül üzemel akár 780 napos missziókat képes teljesíteni, szóval joggal gondolnánk, hogy ilyen piti szelep hibákba nem futnak bele.
 
Ezek a hibák a hajó meghajtó rendszeréhez köthetőek, a Hélium adja a nyomást az Aerojet Rocketdyne’s Reaction Control System (RCS) hajtóművek üzemanyag rendszeréhez, vagyis független attól, hogy személyt vagy csak terhet szállít. Egyébként meg ott van a Boeing X37 Űrsikló ami évek óta probléma nélkül üzemel akár 780 napos missziókat képes teljesíteni, szóval joggal gondolnánk, hogy ilyen piti szelep hibákba nem futnak bele.
Mérnökök, menedzserek jönnek-mennek, a különböző tea...csapatok képességei eltérnek egymástól, az idő is telik, a rutinná és magától értetődővé vált tapasztalatok elmennek a régiekkel.
Le is vannak írva valahol?
Az nem ugyanaz.
Ezt nagyon jól látni az egészségügyben a higiéniai rutinok kapcsán.

Ami 30 éve magától értetődő volt (pl. nagyon szigorú beléptetési rend a műtők előkészítési zónáiban, fertőző osztályokon való közlekedés stb.) az ma mutatóban van.

A TBC-s betegeket gyógyító (de csak "kisműtővel" rendelkező) szakkórházban akkoriban az ebédlőben a négy csap előtt sorban álltak akkoriban az orvosok, egyéb dolgozók.
Miközben előtte állandóan kezet mostak a rendelésen is minden sebellátott beteg után.
Emlékeztek rá?

A takarítók kórházi dolgozók voltak; osztályokhoz voltak rendelve (aztán mivel a gyarlóságok miatt azzal is volt gond, ezért lett központi takarító szolgálat).


Most meg külsős takarító cégek vannak, a dolgozóik sokszor pár naponta cserélődnek, elnézve némelyiket, az alapvető otthoni higiéniáját is megkérdőjelezem, már ha értitek, hogy mire gondolok...

A műtők sorával rendelkező nagy kórház ebédlőjében sorban várakozva elvétve(!) jut minden tizediknek eszébe, hogy újra(?) kéne kezet mosni.
...oszt" pl. urológus...


Na ezért vacakol a Starliner is.
(Mármint nem azért, mert nem mosnak kezet az urológusok...hagyjuk...)
 
Mérnökök, menedzserek jönnek-mennek, a különböző tea...csapatok képességei eltérnek egymástól, az idő is telik, a rutinná és magától értetődővé vált tapasztalatok elmennek a régiekkel.
Le is vannak írva valahol?
Az nem ugyanaz.
Ezt nagyon jól látni az egészségügyben a higiéniai rutinok kapcsán.

Ami 30 éve magától értetődő volt (pl. nagyon szigorú beléptetési rend a műtők előkészítési zónáiban, fertőző osztályokon való közlekedés stb.) az ma mutatóban van.

A TBC-s betegeket gyógyító (de csak "kisműtővel" rendelkező) szakkórházban akkoriban az ebédlőben a négy csap előtt sorban álltak akkoriban az orvosok, egyéb dolgozók.
Miközben előtte állandóan kezet mostak a rendelésen is minden sebellátott beteg után.
Emlékeztek rá?

A takarítók kórházi dolgozók voltak; osztályokhoz voltak rendelve (aztán mivel a gyarlóságok miatt azzal is volt gond, ezért lett központi takarító szolgálat).


Most meg külsős takarító cégek vannak, a dolgozóik sokszor pár naponta cserélődnek, elnézve némelyiket, az alapvető otthoni higiéniáját is megkérdőjelezem, már ha értitek, hogy mire gondolok...

A műtők sorával rendelkező nagy kórház ebédlőjében sorban várakozva elvétve(!) jut minden tizediknek eszébe, hogy újra(?) kéne kezet mosni.
...oszt" pl. urológus...


Na ezért vacakol a Starliner is.
(Mármint nem azért, mert nem mosnak kezet az urológusok...hagyjuk...)
A mindenhol tettenérhető általános elsilányosodás egy kis szegmensét mutattad meg....
 
Ezek a hibák a hajó meghajtó rendszeréhez köthetőek, a Hélium adja a nyomást az Aerojet Rocketdyne’s Reaction Control System (RCS) hajtóművek üzemanyag rendszeréhez, vagyis független attól, hogy személyt vagy csak terhet szállít. Egyébként meg ott van a Boeing X37 Űrsikló ami évek óta probléma nélkül üzemel akár 780 napos missziókat képes teljesíteni, szóval joggal gondolnánk, hogy ilyen piti szelep hibákba nem futnak bele.
Oké, de mondjuk 10 ember nélküli küldetés alatt az ilyen bizonytalanságok előjöttek volna kevesebb rivaldafénnyel és "kijavítódtak" volna..
 
Oké, de mondjuk 10 ember nélküli küldetés alatt az ilyen bizonytalanságok előjöttek volna kevesebb rivaldafénnyel és "kijavítódtak" volna..
Persze, csak nem erre szerződtek. A Nasa egyébként is külön kezeli a kereskedelmi utánpótlás - Comercial Resupply Services (CRS), illetve a kereskedelmi személyszállító - Comercial Crew Program (CCP) missziókat. A Starliner fő célja a redundancia, egy esetleges crew Dragon hiba esetén is legyen személyszállító képesség.
A CRS-t a SpaceX Cargo Dragon mellett a Northrop fele Cygnus viszi. És bőven lefedi. Az ISS-re úgy ~40-45 naponta küldenek teherhajót, de ebben ugye az Orosz Progress és Japánok HTV hajója is benne van, a SpaceX 2-3/év a Cygnus 1-2/év küld. Több aligha kell, és ha le is váltaná valamelyiket a Starliner a 10repülesre vagy 4-5ev kellene.
 
Meghibásodott a Boeing űrhajója, nem tudja hazahozni az asztronautákat
2024. június 12.
Meghibásodás és további lehetséges akadályok miatt elhalasztották a Starliner űrhajó visszatérését a Földre – írja az MTI a NASA és a Boeing szerdai közleménye alapján. Ez azt is jelenti, hogy a NASA két asztronautája a tervezettnél később, várhatóan június 18-án térhet csak haza a Nemzetközi Űrállomásról (ISS).
Dina Contella, a NASA programvezető-helyettese kedden közölte, hogy az űrállomáshoz csatlakozott Starlineren szelepmeghibásodást észleltek. Hétfői blogbejegyzésében a NASA pedig közzétette, hogy a műszerek újabb héliumszivárgást jeleztek a hajtóművön, a Starliner űrállomáshoz vezető, egynapos útján már azonosított négy további szivárgáson felül. A repülés során a 28 manőverező hajtóműből öt leállt, de a NASA és a Boeing egy híján mindet újra tudta indítani, mielőtt az egység dokkolt az ISS-en.

Először azt hittem ezen is kinyílt a bejárati ajtó menet közben, vagy kitörött a kereke... :D Így azért jobb a helyzet :D
 
A mindenhol tettenérhető általános elsilányosodás egy kis szegmensét mutattad meg....
Én is így látom a társadalmi folyamatokat.
Bár itt off-topiknak tűnhet, de az egykor diktáló, kiemelkedő társadalmak már árnyékuk önmaguknak mind kreativitásban, mind együttműködő,és problémamegoldó képességben.


Most mindegy, hogy milyen dotálás és presszió hatására, de a szovjetek az űrverseny elején ontották magukból a sikereket (is), a teljesítményeket.
De az unokáik generációja még mindig az ő szerszámos kamrájukban talált eszközökkel és eszközöket szerelgetnek; semmi úttörő prodokució.
Pár évtizedes késéssel, de most már ugyanezt műveli a USA is. Ha nem lenne Musk, talán még mindig a Szojuzokkal fuvaroztatnák magukat...

Szerintem Kínáé lesz lassan az űrkutatás jelen győzelmi koszorúja.
Hogy mennyire fényes lesz és mennyi ideig, majd meglátjuk.
 
Meghibásodott a Boeing űrhajója, nem tudja hazahozni az asztronautákat
2024. június 12.
Meghibásodás és további lehetséges akadályok miatt elhalasztották a Starliner űrhajó visszatérését a Földre – írja az MTI a NASA és a Boeing szerdai közleménye alapján. Ez azt is jelenti, hogy a NASA két asztronautája a tervezettnél később, várhatóan június 18-án térhet csak haza a Nemzetközi Űrállomásról (ISS).
Dina Contella, a NASA programvezető-helyettese kedden közölte, hogy az űrállomáshoz csatlakozott Starlineren szelepmeghibásodást észleltek. Hétfői blogbejegyzésében a NASA pedig közzétette, hogy a műszerek újabb héliumszivárgást jeleztek a hajtóművön, a Starliner űrállomáshoz vezető, egynapos útján már azonosított négy további szivárgáson felül. A repülés során a 28 manőverező hajtóműből öt leállt, de a NASA és a Boeing egy híján mindet újra tudta indítani, mielőtt az egység dokkolt az ISS-en.

Először azt hittem ezen is kinyílt a bejárati ajtó menet közben, vagy kitörött a kereke... :D Így azért jobb a helyzet :D
#11946
Én is így látom a társadalmi folyamatokat.
Bár itt off-topiknak tűnhet, de az egykor diktáló, kiemelkedő társadalmak már árnyékuk önmaguknak mind kreativitásban, mind együttműködő,és problémamegoldó képességben.


Most mindegy, hogy milyen dotálás és presszió hatására, de a szovjetek az űrverseny elején ontották magukból a sikereket (is), a teljesítményeket.
De az unokáik generációja még mindig az ő szerszámos kamrájukban talált eszközökkel és eszközöket szerelgetnek; semmi úttörő prodokució.
Pár évtizedes késéssel, de most már ugyanezt műveli a USA is. Ha nem lenne Musk, talán még mindig a Szojuzokkal fuvaroztatnák magukat...

Szerintem Kínáé lesz lassan az űrkutatás jelen győzelmi koszorúja.
Hogy mennyire fényes lesz és mennyi ideig, majd meglátjuk.
Nem vitatkozva, de nem kell mindenben a romlást látni. Egy új technológiának van egy normális meredek felfutasi görbéje, ami aztán ellaposodik. Az Oroszok se feltétlen az innovacióból, sokkal inkább a pénzből fogytak ki és ez meglátszik az Űrkutatáson.
Amerika ezen a területen SpaceX nélkül is messze vezető hatalom lenne, csak a szokásos minden is túlárazott módon esetleg kevesebb küldetésekkel. A tudományos missziókat tekintve mint a Webb, Juno, Marsi roverek, stb. Európával és Japán nál együtt messze mindenki előtt jár, és ezek programoknak nincs köze a SpaceX-nek.
Kína roham léptékben halad, de azért ebben közre játszik, hogy sok technológiai lépcsőt az oroszok egyszerűén eladtak nekik. Ez persze nem von le semmit az érdemekből.
Engem jobban lenyűgöz a kormány programok mellett a nyugati cégekhez hasonló kereskedelmi szektor berobbanása is. Pl. A Ceres-1 rakétával operáló Galactic-Energy cég most indított vagy 3-at csak az elmúlt pár hétben a kettő közötti indításnál legkevesebb 6 nappal! És csak idén 10-12 indítással terveznek.
Folyékony hajtóanyagú Kínai kereskedelmi raketak;
IMG-20240608-210635.jpg

+van vagy három szilárd hajtóanyagú is.
De pl. Európàban is van vagy egy tucat rakéta startup, szóval nem a kreativitás hiányzik.

Már írtam bővebben az egyedülálló GEO-SAR illetve optikai műholdjaikról, amik kétséget kizáróan egyedi megoldások alkalmazását jelenti, de ez sem pusztán a kreativitásra vezetné vissza, hanem van egy egyszerűbb pragmatikusabb oka, hogy nekik ezen eszközök fejlesztése geopolitikailag jobban megéri.
Bővebben >> https://rocket-science.blog.hu/


Nemsokára indul pl egy komolyabb Kínai + nemzetközi partneres tudományos misszió is a SVOM - Június 22;
IMG-20240613-193330.jpg

IMG-20240613-193334.jpg


És ugye látjuk, hogy a Hold programunkat is szépen haladnak, de még ebben az ütemben is legalább egy két évtizedes hátrányban vannak, szóval nem koszorúznám mèg őket egy jó darabig, még akkor sem ha jelenleg látványos sikereket is érnek el.
 
Az OKB Fakel hatékonyabb Hall-effektus motorok tömeggyártását indítja el

A kalinyingrádi vállalat a javítások és korszerűsítés után megkezdi az SPD-70M hajtóművek sorozatgyártását. Ez egy kriptonhajtású plazmamotor műholdakra szerelhető. Teljesítménye 1200 W, élettartama 9 ezer óra.
 
Félreértelmezték a nézők az ISS-en történteket. Mint régen, amikor a rádióban ment a marslakók támadása. :)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

 
 
Próbaljunk már meg ne másod vagy harmad kézből információkat átvenni, amikor van direkt forrás, elkerülendő a hülyeségek terjesztését. A Day Mail eleve Blikk színvonal azt átveszi az ilyen oroszok az igazság oldalán és már terjed is a faszság.

Nem volt lecsatlakozási kiserlet.
Tesztelik a hajót, az eljárási müveleteket, mindenféle minimál power, meg vészhelyzeti üzemmódokat.
Jön egy Hot fire teszt is nemsokára, még ez is bedokkolva. Tovább tart mint tervezték, így a következő ideális ablak Jun. 22.

Bővebben;
+
 
Próbaljunk már meg ne másod vagy harmad kézből információkat átvenni, amikor van direkt forrás, elkerülendő a hülyeségek terjesztését. A Day Mail eleve Blikk színvonal azt átveszi az ilyen oroszok az igazság oldalán és már terjed is a faszság.

Nem volt lecsatlakozási kiserlet.
Tesztelik a hajót, az eljárási müveleteket, mindenféle minimál power, meg vészhelyzeti üzemmódokat.
Jön egy Hot fire teszt is nemsokára, még ez is bedokkolva. Tovább tart mint tervezték, így a következő ideális ablak Jun. 22.

Bővebben;
+
Elég égő ez a hélium szivárgás a Boeingnek, persze további teszteket végeznek, ja biztos, próbálják befoltozni a lukakat.
A NASA meghosszabbítja a Starliner tartózkodását az ISS-en további tesztelésre
 
  • Tetszik
Reactions: jani22
A Space X mennyi idő alatt tudna most felkésziteni és inditani egy Dragont a mentéshez?

Legkorábban augusztusban megy fel a Crew-9, valószínűleg mellette nincs kapacitás másikat is elkészíteni. De van fennt is egy Dragon, így valószínűleg a legénység számát, küldetêsük hosszát variálnák át, hogy plusz hajó nélkül valahogy kisakkozzák a +2 ember lehozását.