Űrkutatás

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero
Starship booster landolása;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Azért az a szétment hajtómű, minek az elszálló darabjait lehetett látni az eredeti videón, szépen lángol a szélén.
 
Starship booster landolása;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A vizet érésnél valami nem lehetett kóser, azelőtt átváltottak a már ismert fedélzeti kamerák képére...
 
Elon néhány részletet mondott az IFT-5-ről és azon túlról.

  • A tervek szerint 1 hónap múlva kerülhet sor az IFT-5-re
  • S30 teljes hőpajzsát új, 2X erősebb hőcsempékre cserélik.
  • A flap-ek alatt ablatív anyagot használnak majd másodlagos hőpajzsként.
  • 50/50 az esélye, hogy a torony sikeresen elkapja a booster-t, ha baj van a visszatérésnél, akkor az öböl lesz a célpont.
  • Remélhetőleg az első űrhajó Marsra kerül 3 éven belül. A főtartályok teljesen ki lesznek ürítve, ezért a felső tartályokon erős szigetelésre van szükség.
  • Az első indítást Floridából 2025 közepén tervezik.
  • Az IFT-4 20% esélye volt a teljes sikerre.


/spacejunkies.hu/
 
Elon néhány részletet mondott az IFT-5-ről és azon túlról.

  • A tervek szerint 1 hónap múlva kerülhet sor az IFT-5-re
  • S30 teljes hőpajzsát új, 2X erősebb hőcsempékre cserélik.
  • A flap-ek alatt ablatív anyagot használnak majd másodlagos hőpajzsként.
  • 50/50 az esélye, hogy a torony sikeresen elkapja a booster-t, ha baj van a visszatérésnél, akkor az öböl lesz a célpont.
  • Remélhetőleg az első űrhajó Marsra kerül 3 éven belül. A főtartályok teljesen ki lesznek ürítve, ezért a felső tartályokon erős szigetelésre van szükség.
  • Az első indítást Floridából 2025 közepén tervezik.
  • Az IFT-4 20% esélye volt a teljes sikerre.


/spacejunkies.hu/

3 éven belül? Ez kissé optimista. Ez az egész Starship egy elhibázott iránynak tűnik, ez a "trial and error" stílusú fejlesztés eddig nem hozta a nagy ígéreteket. Persze lehet, hogy ez nem került annyiba eddig, mint a NASA-féle megközelítés, ahol az első tesztrepülésen már működni illik mindennek.
 
Elon néhány részletet mondott az IFT-5-ről és azon túlról.
  • 50/50 az esélye, hogy a torony sikeresen elkapja a booster-t, ha baj van a visszatérésnél, akkor az öböl lesz a célpont.
  • Remélhetőleg az első űrhajó Marsra kerül 3 éven belül. A főtartályok teljesen ki lesznek ürítve, ezért a felső tartályokon erős szigetelésre van szükség.
Nah, Elon megmondta akkor úgy is lesz. Mindenesetre kíváncsian várom. Nem mondta, hogy a Marsra Starship megy szerencsére, mehet egy Dragon is Falcon Heavy-vel, annak lenne némi realitása.
 
3 éven belül? Ez kissé optimista. Ez az egész Starship egy elhibázott iránynak tűnik, ez a "trial and error" stílusú fejlesztés eddig nem hozta a nagy ígéreteket. Persze lehet, hogy ez nem került annyiba eddig, mint a NASA-féle megközelítés, ahol az első tesztrepülésen már működni illik mindennek.
1. épült egy indítóállvány minden extrával, most épül a második.
2. épült egy gyár minden extráva,
3. költöttek pénzt a fejlesztésre meg gyártásra bőven.
4. nem nyilvános a költségvetés.
5. lehet tippelni, hányadik kereskedelmi indítás viszi le a rakéták átlagárát az SLS szintjére. Mert eddig ugye bevétel 0.00
 
1. épült egy indítóállvány minden extrával, most épül a második.
2. épült egy gyár minden extráva,
3. költöttek pénzt a fejlesztésre meg gyártásra bőven.
4. nem nyilvános a költségvetés.
5. lehet tippelni, hányadik kereskedelmi indítás viszi le a rakéták átlagárát az SLS szintjére. Mert eddig ugye bevétel 0.00

+ van rengeteg adat a 4 tesztrepülésből.
A hővédelemnek ez volt az első éles tesztje, van is mit javítani rajta. Megoldják.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
3 éven belül? Ez kissé optimista. Ez az egész Starship egy elhibázott iránynak tűnik, ez a "trial and error" stílusú fejlesztés eddig nem hozta a nagy ígéreteket. Persze lehet, hogy ez nem került annyiba eddig, mint a NASA-féle megközelítés, ahol az első tesztrepülésen már működni illik mindennek.
Musk patológiás nagyot mondó, ha idő tervről van szó..
SpaceX+Mars+mission+early+timeline.png


Az igazán fontos kérdés azonban nem is ez, hanem a Raptorok fejlesztèse, ráadásúl elég extrém mértékben, mert ebben a formában a Starship nem tud többet mint egy Falcon Heavy.
A koncepció nem rossz szerintem, a Booster használható lehet már rövidebb távon is. A fő probléma a Starship amivel, ha meg is oldják a hővedelmet, nem lesz több mint egy alacsony pályás diszkont Shuttle. A jelenlegi 40-50T hasznos terhet hadjuk is, és a tervezett 100tonnával számolva is legalább 15 tankolás kell majd egy Starship teljes feltöltèséhez, ha megháromszorozzák 3X a jelenlegi képességét 150 tonnára akkor is vagy 10 hajóra van szükség egy indításhoz. És a kriogén üzemanyag+O2 orbitális pályán történő áttöltèse meg totál ismeretlen technika. Az emberes verzió pedig könnyebb aligha lessz.

A BlueOrigin féle, de még a Kínai Holdra szálló koncepciók is életkepesebbnek tünnek jelen állás szerint mint a Starship.

A Booster+Starship kombója jó lehet a Starlink telepítéséhez, de igazán egy hagyományos eldobható második fokozat kellene a komolyabb méretű és tömegű szallitmanyokhoz, pl űrállomás elemek. Bár ez meg lehet nem teszi önmagában kifizetődővé annak kifejlesztését.

A Raptor fejlesztés kritikus lesz, és hát jelen formájukban is inkabb úgy tűnik eléggé csúcsra vannak már járatva, a végtelensegig azok sem tunningolhatók, illetve önmagában a fokozatok nyújtása/megtoldása sem végezhető, az ideális rakéta egyenlet alapján.
 
Csóri Boeing Starliner! Egy újabb Hélium szivárgást regisztráltak a hajó meghajtó rendszerében. Ez így már az ötödik!

Egy szivárgást már az indulás előtt észleltek akkor úgy hitték ez egyszeri probléma, amit valószínűleg egy tömítési hiba okoz. Aztán néhány órával az indítás után további két szivárgást észleltek, amelyek közül az egyik viszonylag nagy volt, 395 psi/perc.
A dokkolás után egy negyedik szivárgást is találtak, bár ez sokkal kisebb volt, percenként 7,5 psi.

Közben ugye a héliumszivárgáson kívül az űrszonda ISS-re való dokkolás előtt egy RCS hajtómű is leállt, ami nyomán a négy másik hajtóművet lekapcsolta a repülési szoftver. Ezt később manuálisan újra engedélyezték, és végül a Dokkolást is kézi vezérelve oldották meg. A jelek szerint a Starliner szervizmoduljában található RCS oxidálószer-leválasztó szelep szintén nincs megfelelően zárva.

Most pedig egy sajtótájékoztatón közölték az újabb ötödik szivárgást amit a dokkolás utáni eligazítás idején észlelték. Ez lényegesen kisebb, mint a többinél, és 1,7 psi-en regisztrálták.

Azért nincs akkora para, lévén lezárták a Hélium fő csapot, és így vagy 70 órárnyi mennyiség maradt, ami bőven elég, léven a visszatérésre akár 7 órányi működés is elégséges.

a legnagyobb szivárgás 395 psi/perc amit átkalkulálva..
~ 0,8584 gramm / perc
~ 1,225 kg / nap

Az összes szivárgás számolva körülbelül 2 kg veszteséget jelent naponta.

Vagyis valószínűleg nem lessz gond a visszatéréssel, ami most 18-ra van tervezve, de újabb alapos átvizsgálásra számíthat a Starliner az tuti, azaz tovább csúszhat a szolgálatba állítása.

 
Csóri Boeing Starliner! Egy újabb Hélium szivárgást regisztráltak a hajó meghajtó rendszerében. Ez így már az ötödik!

Egy szivárgást már az indulás előtt észleltek akkor úgy hitték ez egyszeri probléma, amit valószínűleg egy tömítési hiba okoz. Aztán néhány órával az indítás után további két szivárgást észleltek, amelyek közül az egyik viszonylag nagy volt, 395 psi/perc.
A dokkolás után egy negyedik szivárgást is találtak, bár ez sokkal kisebb volt, percenként 7,5 psi.

Közben ugye a héliumszivárgáson kívül az űrszonda ISS-re való dokkolás előtt egy RCS hajtómű is leállt, ami nyomán a négy másik hajtóművet lekapcsolta a repülési szoftver. Ezt később manuálisan újra engedélyezték, és végül a Dokkolást is kézi vezérelve oldották meg. A jelek szerint a Starliner szervizmoduljában található RCS oxidálószer-leválasztó szelep szintén nincs megfelelően zárva.

Most pedig egy sajtótájékoztatón közölték az újabb ötödik szivárgást amit a dokkolás utáni eligazítás idején észlelték. Ez lényegesen kisebb, mint a többinél, és 1,7 psi-en regisztrálták.

Azért nincs akkora para, lévén lezárták a Hélium fő csapot, és így vagy 70 órárnyi mennyiség maradt, ami bőven elég, léven a visszatérésre akár 7 órányi működés is elégséges.

a legnagyobb szivárgás 395 psi/perc amit átkalkulálva..
~ 0,8584 gramm / perc
~ 1,225 kg / nap

Az összes szivárgás számolva körülbelül 2 kg veszteséget jelent naponta.

Vagyis valószínűleg nem lessz gond a visszatéréssel, ami most 18-ra van tervezve, de újabb alapos átvizsgálásra számíthat a Starliner az tuti, azaz tovább csúszhat a szolgálatba állítása.

Lehet, a Boeing-nek is teherszállító küldetésekkel kellett volna kezdeni.