Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Lehet tudni mihez kell ez a sok kikötőport?

Hogy kellő biztonsági távolságra tudjanak Szojuz (és elvben Progressz) űrhajókat, illetve új modulokat az ISS orosz oldalához dokkolni.
Illetve anno még 2009-től volt egy ambíciózus koncepció, hogy az ISS orosz szegmensét leválasztják az ISS-ről (annak deorbitálásakor, amire akkor már 2020 vagy 2024 is reálisnak tűnt), és különálló űrállomásként, illetve akár Hold-, sőt, Mars-expediciók számára kikötőként szolgáljon, ez volt az OPSzEK (ОПСЭК, Орбитальный Пилотируемый Сборочно-Экспериментальный Комплекс). Ez a koncepció valamikor a 2010-es évek második felében végleg le lett lőve, feltehetően azért, mert elfogadták, hogy az ISS orosz szegmensének az alapmoduljai már most is elöregedtek, további használatuk finoman szólva is problémás lenne.

opsek1_1024.jpg
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Egy dokkolónyílást elvileg csak 20 alkalommal lehet használni, szóval nem ártanak az újak.

Erről a limitről olvastam már korábban is, de pl. a Zvezda hátsó dokkolónyílására 47 alkalommal dokkoltak összesen eddig, ha jól számoltam. Ráadásul oda azért is dokkolnak, mert a Progressz vagy Szojuz hajtóműveivel kisebb pályaemelő manővereket is tudnak végrehajtani...
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and gergo55
T

Törölt tag 1945

Guest
Erről a limitről olvastam már korábban is, de pl. a Zvezda hátsó dokkolónyílására 47 alkalommal dokkoltak összesen eddig, ha jól számoltam. Ráadásul oda azért is dokkolnak, mert a Progressz vagy Szojuz hajtóműveivel kisebb pályaemelő manővereket is tudnak végrehajtani...

Lehet hogy reszeltek rajta azóta, én egy 1999-es Sojuz-T manuálban láttam ezt a limitet említve.
(legalsó sor)

2021-11-27-08-35-01-Soyuz-Crew-Ops-Manual-T0001-E-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC-32-bit.jpg
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Lehet hogy reszeltek rajta azóta, én egy 1999-es Sojuz-T manuálban láttam ezt a limitet említve.
(legalsó sor)

2021-11-27-08-35-01-Soyuz-Crew-Ops-Manual-T0001-E-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC-32-bit.jpg

Mivel tudomásom szerint a Zvezda dokkolómodulját nem cserélték le az építése óta (ami az 1990-es évek közepe maximum), ezért gondolom eredetileg arra is ez vonatkozna.
Csak a szükség törvényt bont alapján azóta is használják folyamatosan. Ha valamikor esetleg nem sikerülne a dokkolás, akkor lenne bőven most már csatlakozási pozíció (eddig is volt végül is), hogy oda átmanőverezzenek. Az már egy érdekesebb kérdés, hogy mi történne, ha a kidokkolás nem valósulna meg valamiért...
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
T

Törölt tag 1945

Guest
Mivel tudomásom szerint a Zvezda dokkolómodulját nem cserélték le az építése óta (ami az 1990-es évek közepe maximum), ezért gondolom eredetileg arra is ez vonatkozna.
Csak a szükség törvényt bont alapján azóta is használják folyamatosan. Ha valamikor esetleg nem sikerülne a dokkolás, akkor lenne bőven most már csatlakozási pozíció (eddig is volt végül is), hogy oda átmanőverezzenek. Az már egy érdekesebb kérdés, hogy mi történne, ha a kidokkolás nem valósulna meg valamiért...

Arra van egy vészmegoldás, ahol a Szojuz leoldja magát a saját ACA dokkoló rendszeréről...
... persze innentől az űrállomáson marad a Szojuz ACA dokkolója csatlakoztatva az űrállomás ПСА dokkolójához, szóval az innentől használhatatlanná válik.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and bel

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 726
80 536
113
Az amerikai Crew Dragon űrhajó orosz Pricsal modulhoz való csatlakoztatásának lehetőségéről tárgyal a Roszkozmosz és a NASA – mondta Dmitrij Rogozin .
IyBffXvkuGo.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and jani22

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Akkor mégis van egységes dokkoló rendszer?

Van és nincs.
Az International Docking System Standard (IDSS) egy nemzetközi szabvány, amelynek meghatározásában ott volt a NASA, a Roszkoszmosz, a JAXA és az ESA is.

Létezik a Nemzetközi Dokkoló-Adapter (IDA), ami az APASz-95 (Roszkoszmosz) és a NDS (NASA) közötti átjárást teszi lehetővé. Az NDS maga IDSS szabványnak megfelelő, de az orosz Szojuz és Progressz űrhajókon továbbra is csak APASz-95 van.

Az IDA-2 és -3 jelenleg is a Harmony modul PMA-jai végén vannak.

Ennek a lehetőségeiről kezdték meg az egyeztetést, erről szólt ez a hír ( forrás ).

A Prichal-on tudomásom szerint APASz-95 van továbbra is, tehát a Crew Dragon adapter nélkül nem tud oda kikötni.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gergo55

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 075
10 210
113
Van és nincs.
Az International Docking System Standard (IDSS) egy nemzetközi szabvány, amelynek meghatározásában ott volt a NASA, a Roszkoszmosz, a JAXA és az ESA is.

Létezik a Nemzetközi Dokkoló-Adapter (IDA), ami az APASz-95 (Roszkoszmosz) és a NDS (NASA) közötti átjárást teszi lehetővé. Az NDS maga IDSS szabványnak megfelelő, de az orosz Szojuz és Progressz űrhajókon továbbra is csak APASz-95 van.

Az IDA-2 és -3 jelenleg is a Harmony modul PMA-jai végén vannak.

Ennek a lehetőségeiről kezdték meg az egyeztetést, erről szólt ez a hír ( forrás ).

A Prichal-on tudomásom szerint APASz-95 van továbbra is, tehát a Crew Dragon adapter nélkül nem tud oda kikötni.

Az egységes dokkoló rendszer igénye már a Szojúz-Apolló idején felmerült.
Androgün renbszert terveztek, úgy tudom.
A Szojuz/Progresz már így megy nyugdijba, de a Federacia-t már az IDA-val szerelhetnék fel, vagy valami jobbal.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and jani22

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Az egységes dokkoló rendszer igénye már a Szojúz-Apolló idején felmerült.
Androgün renbszert terveztek, úgy tudom.
A Szojuz/Progresz már így megy nyugdijba, de a Federacia-t már az IDA-val szerelhetnék fel, vagy valami jobbal.

Az IDA egy adapter, a NASA megbízásából a Boeing gyártotta.
Az Orel (ex-Föderáció) feltehetően IDSS-nek megfelelő dokkolórendszerrel fog bírni, de mivel az összes orosz modulon APASz vagy egy hibrid rendszer van, amely a modulok közötti dokkolást teszi lehetővé, így az ISS orosz oldalán való használatát ez bekorlátozná.
Azt Rogozin is mondta októberben, hogy bár az Artemis egyezményhez nem csatlakoznak (így a Gateway építésében sem vesznek részt), de szeretnék, ha az Orel kiköthetne esetleg a jövőben a Gateway-en.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gergo55

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 075
10 210
113
Anno Withworth akkor dolgozta ki a rendszerét, amikor elege lett, hogy még gyáron belül sem egységesek a csavarok, menetek.
Ezzel a dokkolóval is így vagyunk, ezer és ezer érv szól amellett, hogy legyen egy egységes dokkoló rendszer, mert még életet is menthet...
De, a megszokás, megapolitika....
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 244
24 249
113
"A leendő orosz orbitális töltőállomásra (ROSS) nagyobb lesz a járatok gyakorisága, mint a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) induló űrmissziókhoz képest - mondta Dmitrij Rogozin, a Roszkozmosz vezetője hétfőn."


A Roszkozmosz adminisztrátora azt mondta, hogy utasítást adott az Energia Space Rocket Corporation főtervezőjének, Vlagyimir Szolovjovnak, hogy fontolja meg egy univerzális legénységgel és utánpótlással rendelkező hajó létrehozását Orljonok néven (az Orjol űrhajó származéka) a ROSS-ra irányuló repülésekhez. "Az Energia Space Rocket Corporation szükségszerűen felvázolja mind a ROSS architektúrát, mind az odarepülés módját" - mutatott rá.

Oroszország Hold-küldetésekre fejleszti új, emberes Oryol űrhajóját (korábban Federatsija űrhajó néven). Az első, személyzet nélküli repülést 2023. december 15-re tervezik a Vosztocsnij űrkikötőből. A könnyebb változata az Orlyonok nevet kapta. A Roscosmos korábban bejelentette, hogy az Orlyol komponensek legalább 90%-át felhasználják az Orlyonok űrhajó létrehozásához. Az Orlyonok várhatóan kétüléses lesz, és könnyebb lesz a négyüléses Oryol űrhajóhoz képest."