Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 138
19 227
113
Ki tetszett hagyni a Bezos bandáját (Blue Origin) az Új Glenn-el meg az ULA-t a Vulcannal, Valószínűleg a Vulcan repül először, megkapják az elkészült BE 4 hajtóműveket.
Csak azért mert ezek még a kanyarban sincsennek, az idézett három pedig már a kilövő álláson várakozik, az utoló tesztekre.

A logikus az lenne, hogy az indul, amelyiket hamarabb felkészítik!
Az persze kérdés, hogy a oroszok mennyire vannak felkészítve egy Dragonos utazásra.
Az ilyen cserebere aligha lehetseges! Márcsak az egyéni űrruhák okán sem.
Szerintem a legvalószínűbb, hogy küldenek egy új Szojúzt, vagy ha biztonságosnak ítélik magát a kapszulát, és van olyan vészhelyzeti visszatérés protokoll, ami mondjuk Föld árnyékban tartva teljesíthető, akkor úgy jönnek vissza..
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 971
11 256
113
Csak azért mert ezek még a kanyarban sincsennek, az idézett három pedig már a kilövő álláson várakozik, az utoló tesztekre.


Az ilyen cserebere aligha lehetseges! Márcsak az egyéni űrruhák okán sem.
Szerintem a legvalószínűbb, hogy küldenek egy új Szojúzt, vagy ha biztonságosnak ítélik magát a kapszulát, és van olyan vészhelyzeti visszatérés protokoll, ami mondjuk Föld árnyékban tartva teljesíthető, akkor úgy jönnek vissza..
Az űrruhák nem testre szabottak, csak a kesztyűk. De ha nem kell csinálni semmit, gondolom a kesztyű pontatlansága nem oszt nem szoroz. Szóval 1 Crew Dragon 1 pilóta + 3 űrruha elvileg megoldást jelenthet.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 138
19 227
113
Az űrruhák nem testre szabottak, csak a kesztyűk. De ha nem kell csinálni semmit, gondolom a kesztyű pontatlansága nem oszt nem szoroz. Szóval 1 Crew Dragon 1 pilóta + 3 űrruha elvileg megoldást jelenthet.
Én úgy tudom, hogy a Dragon űrruhák testre szabottak.
De ezzel a forgatókönyvel sem vagyunk előrébb, mert akkor másik három űrhajosnak kell másik jármű!
Nem fognak csereberélni. Szerintem előbb küldenek másik hajót!
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 971
11 256
113
Én úgy tudom, hogy a Dragon űrruhák testre szabottak.
De ezzel a forgatókönyvel sem vagyunk előrébb, mert akkor másik három űrhajosnak kell másik jármű!
Nem fognak csereberélni. Szerintem előbb küldenek másik hajót!
Én is ezt írtam, elvileg jöhet 1 Crew Dragon is a 3 fennlévőkért... sőt elvileg még 3 ember súlyát felviheti mint rakományt is. Persze mindez csak az agymenésem, lehet a valóság más.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 138
19 227
113
Én is ezt írtam, elvileg jöhet 1 Crew Dragon is a 3 fennlévőkért... sőt elvileg még 3 ember súlyát felviheti mint rakományt is. Persze mindez csak az agymenésem, lehet a valóság más.
Ok, de miért menne Dragon??? Van az oroszoknak Szojúz már előrehaladott állapotban! Nagy vészhelyzet nincs.
De mondom, én meg azt is eltudom képzelni, hogy ha biztonságos maga a kapszula, és van olyan visszatérési repülés protokoll a szojuzhoz ami árnyékban is végrehajtható akkor azt választják. A szerviz modult a sűrűbb légkörbe való érkezés előtt úgyis dobják;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
10 323
41 124
113
Csak azért mert ezek még a kanyarban sincsennek, az idézett három pedig már a kilövő álláson várakozik, az utoló tesztekre.


Az ilyen cserebere aligha lehetseges! Márcsak az egyéni űrruhák okán sem.
Szerintem a legvalószínűbb, hogy küldenek egy új Szojúzt, vagy ha biztonságosnak ítélik magát a kapszulát, és van olyan vészhelyzeti visszatérés protokoll, ami mondjuk Föld árnyékban tartva teljesíthető, akkor úgy jönnek vissza..
Az ULA 2023 elejét célozta meg az első Vulcan rakétaindításhoz a Cape Canaveralról egy holdleszállóval
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 138
19 227
113
Úgy néz ki már tegnap megszűnt a Szojuz hűtőfolyadek szivárgása, alighanem kiürült a rendszer, ennek ellenére az oroszok mérése szerint 30°-on stabilizálódott a kapszula hőmérséklete, így nincs közvetlen veszély.
Arról nincs még info mi okozhatta a szivárgást, talán a mikro-meteor becsapódás lehet a legvalószínűbb, mert a hajó szeptember óta van az ISS-en. Az is szerencse, hogy épp tervezett űrsétakor még láthatóan szivárgott, így vizuálisan érzékelhető volt.

A másik felvetès, hogy a rendszer meghibásodott, azon alapul, hogy épp most télen van az ISS "High Beta Angle" miatt állandó napsütésben. Az ISS pályájának dőlése 51,6º a Föld egyenlítőjéhez képest. Ehhez hozzá jön a Föld tengely-dőlésszöge amely nyomán az ISS eléri ±75,1º a nap egyenlítői tengelyéhez viszonyítva.
ThermalOperation.Fig01.png

Mivel azonban ez egy ismert es évente ismétlődő jelenség, nem rendkívüki, az ilyenkor jelentkező nagyobb hőterhelést a Szojuz hűtő rendszere lazán tudja kezelni.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


IMG-20221201-173334.jpg

Úton a Surface Water and Ocean Topography vagy a SWOT ami egy francia építésű műhold, innovatív, USA-ban gyártott radarműszerrel felszerelve egy SpaceX Falcon 9 rakéta fedélzetén.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
IMG-20221214-185743.jpg



Nasa elvesztette a kapcsolatot a 3 éves ICON szondával. ( @gacsat nem csak orosz műholdak romlanak el idő elött)
48642946712_6b936427bd_k.jpg

 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 644
113
Úgy néz ki már tegnap megszűnt a Szojuz hűtőfolyadek szivárgása, alighanem kiürült a rendszer, ennek ellenére az oroszok mérése szerint 30°-on stabilizálódott a kapszula hőmérséklete, így nincs közvetlen veszély.
Arról nincs még info mi okozhatta a szivárgást, talán a mikro-meteor becsapódás lehet a legvalószínűbb, mert a hajó szeptember óta van az ISS-en. Az is szerencse, hogy épp tervezett űrsétakor még láthatóan szivárgott, így vizuálisan érzékelhető volt.

A másik felvetès, hogy a rendszer meghibásodott, azon alapul, hogy épp most télen van az ISS "High Beta Angle" miatt állandó napsütésben. Az ISS pályájának dőlése 51,6º a Föld egyenlítőjéhez képest. Ehhez hozzá jön a Föld tengely-dőlésszöge amely nyomán az ISS eléri ±75,1º a nap egyenlítői tengelyéhez viszonyítva.
ThermalOperation.Fig01.png

Mivel azonban ez egy ismert es évente ismétlődő jelenség, nem rendkívüki, az ilyenkor jelentkező nagyobb hőterhelést a Szojuz hűtő rendszere lazán tudja kezelni.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


IMG-20221201-173334.jpg

Úton a Surface Water and Ocean Topography vagy a SWOT ami egy francia építésű műhold, innovatív, USA-ban gyártott radarműszerrel felszerelve egy SpaceX Falcon 9 rakéta fedélzetén.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
IMG-20221214-185743.jpg



Nasa elvesztette a kapcsolatot a 3 éves ICON szondával. ( @gacsat nem csak orosz műholdak romlanak el idő elött)
48642946712_6b936427bd_k.jpg

Tényleg: Miért nem fordul el az ISS hajlásszöge, miközben a Föld körbe megy Nap körül?
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 138
19 227
113
Tényleg: Miért nem fordul el az ISS hajlásszöge, miközben a Föld körbe megy Nap körül?
Valójában nem fordul el a Föld dőlesszöge, az relatív állandó! Pont ez adja az évszakok váltakozását! A 23.4° állandó, de ahogy télen máshol tartózkodik a Föld és nyáron pályája ellentétes pontján a dőlése nyomán hol az északi hol a déli féltekere jut több napsütés.
Earthseasons.GIF

Sok sok hajtóanyag kéne hozzá? Ehhez giroszkóp nem elég.
Lényegében Igen, de nincs is semmi praktikus indok rá.

Ugye az ISS - Nemzetközi Űrállomás lényegében Orosz + USA + EU koprodukció.
Az ISS pálya szöge 51.6° ezek figyelembe vételével lett meghatározva.
Bajkonur ugyan 46°-on van, de az esetleges indítás utáni emelkedés során fellepő meghibáskor a rakétatest az alacsony inclanáció miatt Kínai területre zuhanna. Ezt elkerülendő az 51,6 fokos dőlésszögű kilövés, hogy az űrszonda már csak akkor haladjon át Kína felett, amikor már egyértelműen az űrben van.
 

Luthero

Well-Known Member
2010. április 25.
1 794
2 669
113
Remélem lesz belőle valami.RR mikro-eaktor.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 644
113
Úgy néz ki már tegnap megszűnt a Szojuz hűtőfolyadek szivárgása, alighanem kiürült a rendszer, ennek ellenére az oroszok mérése szerint 30°-on stabilizálódott a kapszula hőmérséklete, így nincs közvetlen veszély.
Arról nincs még info mi okozhatta a szivárgást, talán a mikro-meteor becsapódás lehet a legvalószínűbb, mert a hajó szeptember óta van az ISS-en. Az is szerencse, hogy épp tervezett űrsétakor még láthatóan szivárgott, így vizuálisan érzékelhető volt.

A másik felvetès, hogy a rendszer meghibásodott, azon alapul, hogy épp most télen van az ISS "High Beta Angle" miatt állandó napsütésben. Az ISS pályájának dőlése 51,6º a Föld egyenlítőjéhez képest. Ehhez hozzá jön a Föld tengely-dőlésszöge amely nyomán az ISS eléri ±75,1º a nap egyenlítői tengelyéhez viszonyítva.
ThermalOperation.Fig01.png

Mivel azonban ez egy ismert es évente ismétlődő jelenség, nem rendkívüki, az ilyenkor jelentkező nagyobb hőterhelést a Szojuz hűtő rendszere lazán tudja kezelni.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


IMG-20221201-173334.jpg

Úton a Surface Water and Ocean Topography vagy a SWOT ami egy francia építésű műhold, innovatív, USA-ban gyártott radarműszerrel felszerelve egy SpaceX Falcon 9 rakéta fedélzetén.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
IMG-20221214-185743.jpg



Nasa elvesztette a kapcsolatot a 3 éves ICON szondával. ( @gacsat nem csak orosz műholdak romlanak el idő elött)
48642946712_6b936427bd_k.jpg

A fölső rajz rossz. A földtengely 23 fokos elhajlása a függőlegeshez képest értendő.
Na ja. De az oroszok mindig.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 138
19 227
113
Roszkoszmosz sajtóközlemény Szojuz MS22 kapcsán;

Megvizsgáltak a szivárgas helyet, és az előzetes èrtékelések alapján a külső hűtökörön keletkezett 0.8mm lyukat valószínűleg egy mikro-meteor okozhatta.
Az űrhajón a hőmérséklet stabilizálódott 30°-on a kapszulában 40°-on a szervíz modulban.
Több rendszer ellenőrzést hajtották végre és a hajtóműveket is tesztelték, minden előírás szerint működik, így a sérülés nem terjed ki másra.
Két munkacsoport is dolgozik az ügyön, amivel kapcsolatban végleges döntést december 27-re ígérnek.
Két szenárió közül választanak, ha biztonságosnak ítélik az űrhajót, akkor azzal tér vissza a legénység,
Ha kétségek merülnek fel a Szojuz-MS22 biztonságával kapcsolatban, akkor lecserélik Szojuz MS-23-ra, amely február 19-re elkészül, és autómata módban indítják az űrállomáshoz.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 138
19 227
113
Igen, mert az egyenlítő van berajzolva, nem a földtengely.
Pálya dőlésszöget is az egyenlítő síkon számítunk, ahogy szinte mindent a "vízszinthez" viszonyítunk.

Na mi van hát MUSKÁTLIVAL a teslája leereszt az ürrepcsilye nem repked meglettek a HUMBUKBÓL a milliárdok és már nem is lényegesek ?
Csak addig kellettek a nagy szavak amég a milliárdok be nem folytak nagy igéretekkel behúzva a fél világot :D
Na most az, hogy mi zajlik a Twitternél, vagy a Teslával nem erre a topikra tartozik. Ami pedig releváns, nos ki kell, hogy ábrándítsalak, mert;
Épp most jelentette be a Starlink, hogy elérte az 1millió előfizetőt!
Épp most volt 3 sikeres F9 indítás 36 órán belül. Ezzel csak idén már vagy 60 sikeres F9 indításnál járnak!
Ami pedig a Csillaghajót illeti, tesztelgetik. Még idén akartak indulni vele, de egy statikus teszten megrongálódott a pad így csúsznak.
Egyenlőre nem látom okát a nagy kárörömre...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.