Űrkutatás

WEBvics23_Mar01ev.jpg
Kb. Hold átmérőnyi távolságra lesznek egymástól a nyugati égbolton.

Előtte, utáni napokon kb. 4 holdátmérőnyire lesznek egymástól.

" A Vénusz és a Jupiter találkozik egymással . Alkonyatkor és közvetlenül utána nyugaton ragyognak

Bár minden bizonnyal közel állnak egymáshoz, a Vénusz ma éjjel 11 fénypercnyire van a Földtől, míg a Jupiter 48 fénypercre, vagyis több mint négyszer távolabb."

 
Csak épp pont azt nincs a cikkben értelmesen elmagyarázva, miért a fekete-fehér képalkotás. Persze a nagyobb részletessèg miatt, de ennek érthető technológiai oka van..
Egyébként minden digitális kamera, a kezedben lévő telóban lévő szenzor is fekete fehérben dolgozik...

A lényeg pedig, hogy maga a digitális szenzor a fotoelektromos effektust használva működik, azaz a kamera szenzorára érkező fotonok energiája képes elektronokat kiszabadítani. Az így kiszabaduló elektronok töltései pedig villamos feszültséggé alakíthatóak.
A beérkezési fèny erőssége növeli a fotodiódákon átfolyó áramot, és egyúttal a fotodiódákkal sorba kapcsolt, a szilíciumlapka felületén kialakított kondenzátorok töltését. Ez pedig pedig kiolvasható.

A telefonod kamerájának pixeleihez állandó szűrő-maszk van aplikálva piros, kék, zöld, (a moderneknél már több fajta van) így azok a pixelek csak abban a tartományban érzékelnek.
438x382p219x191.jpg


Ez viszont limitálja az érzékelés, ami egy kamerának kevésbé fontos, pláne az egyre nagyobb pixelsűrűség miatt.
Ezért a Hubble-nál inkább több felvétel készül külön külön filterrel.
A cikkben leirtakkal ellentétben a filterek nem felbontják a fényt, hanem ahogy névben is benne van filterezik vagyis szűrik, azaz csak egy spektrumát engednek át!
Light-Passing-Through-Filter.jpg

A Hubble-képek három különálló expozíció kombinációi – egy-egy vörös, zöld és kék fényben.
hs-article-Meaning-of-Color-Breakdowns-Crab-Nebula.jpg
Összekeverve ez a három szín szinte bármilyen fényszínt képes előállítani, amely az emberi szem számára látható. A televíziók, számítógép-monitorok és telefonok is így állítják elő a színeket a kép megjelenítéséhez.

A különböző nem látható spektrumú fény érzékelése az adott szenzor képességeit függ. Innentől már tényleg az adott frekvenciahoz rendelt látható fény társitanak a vázolt módon...

Mindez érthetőbben vizualizálva;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
A ma indított két új PléiadesNeo műholdat szállító Vega-C viszont kudarcal zárult.
Az indítás ugyan sikeres volt, de a hivatalos sajtóközlemény szerint a rakétánál körülbelül 2 perc 27 másodperccel a felszállás után anomália lepett fel a Zefiro 40 motor indítása közeledtével.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
„A Vega első fokozatának számító P120C égése soran nyomás csökkenés regisztráltak a Zefiro 40-en, amely a Vega második fokozata” – mondta Stéphane Israël, az Arianespace vezérigazgatója. „És a nyomás esés követően pálya eltérését észleltük. Sajnos kijelenthető, hogy a küldetés elveszett.”
20221220z40stacking-678x452.jpg

A Zefiro 40 második fokozata hasonlóan a Vega C többi szilárd tüzelőanyaggal működő gyorsítófokozatához a rakéta fővállalkozója, az olasz Avio repülőgépgyártó cég gyártja. A második fokozatú motort úgy tervezték, hogy a 36 tonna szilárd hajtóanyagot körülbelül 90 másodperc alatt elégesse.
z40stacking-vv21.jpg
Végre lezárult a legutóbbi kudarcal zárult Vega-C indítás kivizsgálása.

A vizsgálat arra a következtetésre jutott, hogy a hajtómű egyik, magas hőmérsékletnek ellenálló carbon-carbon anyagból készült torokbetét alkatrésze „termomechanikai túl-eróziót” szenvedett el. Ez a betét szabályozza a forró gáz áramlását a fúvókán keresztül, és ahogy erodálta, a kamra nyomása leesett, ami a tolóerő csökkenését okozza.
IMG-20221007-171832.jpg


Ez még ha nem is lenne olyan rendkívüli, de mint kiderült a torokbetétet az Avio egy ukrán cégtől, a Yuzhnoye-tól szerezte be. A vállalat Yuzhnoye-val a Vega C tervezési szakaszában 2015 és 2017 között állapodott neg miután arra a következtetésre jutott, hogy más európai beszállítók nem tudták biztosítani a szükséges mennyiségben az anyagot a „fejlesztési programmal összeegyeztethető ütemterv szerint.

A hiba nem kapcsolódik közvetlenül a zavarokhoz, amelyeket Oroszország ukrajnai inváziója okozott, mivel az alkatrészeket mèg a háború előtt gyártották. Felmerült azonban, hogy a járványhoz kapcsolódó lezárások szerepet játszhattak.



És ha már gyártás...
Képek jelentek meg a mèdiàbán az épülő Starship kihívó Hosszú Menetelés CZ-9 rakéta elemeiről...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
IMG-20230304-195037.jpg


Csak az arányokat érzékeltetni..
IMG-20230302-170100.jpg
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Újabb indítási kudarc..
Ezúttal a Japánok új H3 rakétája első repülése zárult sikertelenül.
Egyszer már csúszott a start akkor probléma volt az első fokozattal és még a padon leálltak. Most az első fokozat jól működött, és a második gyújtásával adódtak problémák. Vègül kiadták a fokozatra a megsemmisítő parancsot...
alos3_main_001.jpg

Ezzel a japánok elvesztették a rakétán utazó legújabb ALOS-3 Föld megfigyelő térképészeti és környezet figyelő műholdjukat, ami 0,8 m felbontást tud miközben széles sávot (70 km) figyel meg egyszerre.
 
Egy koreai magáncégnek van egy SLV-je, amely hibrid motorokat használ, és azt tervezik, hogy márciusban Brazíliában kezdik meg az első próbákat. Azt hiszem, ezen a fórumon rajtam kívül senki sem érdeklődik a kis tonnatartalmú indítórendszerek iránt. o_O

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


Screen-Shot-2022-06-02-at-5.46.19-PM.png
 
Egy koreai magáncégnek van egy SLV-je, amely hibrid motorokat használ, és azt tervezik, hogy márciusban Brazíliában kezdik meg az első próbákat. Azt hiszem, ezen a fórumon rajtam kívül senki sem érdeklődik a kis tonnatartalmú indítórendszerek iránt.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


Screen-Shot-2022-06-02-at-5.46.19-PM.png
Ez fájt!
 
  • Tetszik
Reactions: Vlad