Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Mintha az Oroszok valami 40 műholdat állítottak volna pályára/űrrakéta legutóbb.

Bevallom nem nagyon tudom, mire gondolsz. Mivel a Proton hordozórakéta még mindig büntiben van a gyártási hibás hajtóművek miatt, csak a Szojuz és kisebb hordozórakétákat indítanak. Tavaly nyáron volt egy 73 műholdas indítás, de a műholdak döntő többsége Cubesat volt, amelyek pár kg-os tömegűek.

A legutolsó orosz indítás December 17-én volt, a Szojuz-MSz-07 űrhajó (ISS Expedition 54/55) három űrhajóssal sikeresen el is érte az űrállomást. Az előtt December 2-án egy Szojuz-2-1b vitte fel a Kozmosz-2524 kémműholdat. Az előtt egy másik Szojuz-2-1b / Fregatt-M november 28-án sikertelen indítást hajtott végre, és mind a 19 műhold elveszett (ezek nagy része is Cubesat volt).
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
  • Tetszik
Reactions: Luthero

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Space-X black ops:
A Northrop által gyártott szupertitkos LEO pályára szánt ZUMA-rakomány vaksötétben felbocsátása, amiből kb semmi nem látszik, a hajtóművek által alaposan megvilágított pillanatokat leszámítva.

(majd válaszolok a többire is, csak tegnap hagyományos évkezdeti kerózast tartottunk, most meg eeeelkéééések a vizsgáróóóól)
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Tök jó Cifuval beszélgetni :)
Már indított volna bármit is az űrbe a Virgin Orbital, hogy múlt időben beszélünk a piacra lépésükről? :)
Még a RocketLabUSA is előrébb jár náluk...
Hát, Virgin Orbit megvette az indító repülőt, amiről a Pegasushoz hasonló képességű rakétákat (Launcher 1) fogják majd indítani. Hogy miért nem a White Knight-2 platformot használják, az jó kérdés... Viszont 2019 januárjára már van is megrendelésük:
Rocket Labbal az a bajom, hogy nem lehet rendelni tőlük mission patchet európai címre :(:(:(. Meg jó lenne, ha végre elindítanák azt a 2. rakétát, amit még karácsony előtt kellett volna, de végül elhalasztották.


Érdekesebb lesz, de még nem derült ki, hogy pontosan mit is szeretne a NorthropGrumman az OrbitalATK-val. A Northrop évtizedek óta beszállító szintjén van csak jelen az űriparban. Ilyen szempontból nem annyira kismiskák (űrszondákat, műholdakat is gyártanak), de azért e téren is messze a Boeing és a Lockheed után kullognak.
Az Orbital-ATK fúziója is egy jó lépés volt abba az irányba, hogy beszállítóból előrébb lépjenek. A NorthropGrumman meg már a B2-vel megvett kilóra (tudom, akik azon dolgoztak már rég nem ott vannak / nyugdíjasok), szóval remélhetőleg valami fíííínom dolog lesz belőle.


A Blue Origin ide tartozik, de azt meg a világ egyik (hanem A) leggazdagabb embere (Jeff Bezos) finanszírozza. Zsebből...
Na jó, de nekik még nem repült egy centit sem az orbital-class boosterjük. Meg zsebből finanszírozni könnyű, úgy Musknak is menne :D:D

Ahogy a legenda szerint Rockefeller mondta, csak az első milliómról ne kérdezzenek. Na a SpaceX-nél a kb. 2011 előtti időszakra vonatkozik ugyanez, annyit tudunk, hogy Musk ~90 millió dollárt tett be a cégbe 2008-ig, de említve volt, hogy más befektetők is adtak pénzt. A Wall Street Journal ugye 2016-ban egy ex-SpaceX alkalmazottól jutott pár mókás adathoz... Ezek lényege:

140_spacex_2016_early.jpg

  1. A SpaceX mintegy 260 millió dollárt veszített a 2015-ös baleset és az azt követő fél éves leállás miatt.
  2. Ettől függetlenül 2015-ben a SpaceX-nek 1,3 milliárd dollárnyi tőkéje volt, amelyből 1 milliárdot az Alphabet (alias Google) és a Fidelity biztosított a műholdas internetszolgáltatás tervére.
  3. Az indításokon alapvetően minimális volt a nyereség 2015-ig (ugyebár csak idén, 2017-ben kezdik meg az újrafelhasznált fokozatok és űrhajók használatát), a nyereséget elsősorban a cégbe forgatták vissza.
  4. A cég ettől függetlenül 2014-ig minimális nyereséget termelt minden évben, ám 2015-ben mínusz 15 millió dollárral zárta az üzleti tervet (ebből kiszámítható, hogy ha nincs a baleset, akkor cirka 245 millió plusz jöhetett volna össze).
  5. Alapvetően a cég bevételei és nyeresége elsődlegesen a műholdas internetszolgáltatás sikerére épül, 2025-re éves szinten 15-20 milliárd dolláros profittal számolva...
Ebből ugye az internetszolgáltatás története azért szép, mert anno a WorldVu (illetve annak alapítója, Greg Wyler) kereste meg a SpaceX-et és Muskot, hogy a Falcon 1(és 5 és 9) rakétáival juttassa fel a műholdjaikat, a WorldVu pedig "hozta" (többek között) a Google-t és a Fidelity-t, akik pénzzel támogatták volna a projektet. Feltehetően Musk látta a számokat, és azt mondta a Googlenak, hogy adják inkább neki a pénzt, megcsinálja ő olcsóbban és jobban. Szegény Wyler utána építhette fel kb. nulláról a befektetői bázisát (és át is keresztelte cégét OneWeb-re)...

A műholdas internet piacról és rövid történetéről tavaly itt írtam (a fentiek is onnan származnak)...
Ezzel a műholdas nettel kampányolt talán az első BFR prezentáció alatt is. Asszonnyal már akkor is néztünk, hogy értjük mi, csak mára azért úgy nagyjából az értelmes piacokon ki van építve a vezetékes és mobil internet lefedettséghez szükséges infra. Vagy legalább is törekszenek az üvegszálra és 4G-re. Aztán mondjuk láttam, mit értenek mobilnet alatt Szlovákiában, meg Németországban és visszább vettem az értetlenkedésemből.
A kérdés viszont az, hogy még lejönni lejön a zinternet LEO-ról a teflonra, de hogyan mászik vissza anélkül, hogy Józsinak Bissau Guineában egy nagy parabolát és/vagy aggregátort kéne cipelni magával? Mert az várható, hogy ezekre a piacokra ugrana rá inkább a fejlett világ helyett. Ott eleve robbant már egy nagyot a mobiltelefónia, nincsenek kábeles szolgáltatók és csak úgy tobzódik az erre épülő fintech-szektor. Épp _csak_ készülékeket kellene hozzá gyártani, mert tudottam olyan nincs.
Azt is kinézem, hogy ez lenne a befektető szamarak orra elé lógatott répa, mert muszáj volt valami trendi e-dolgot betenni a katalógusba ahhoz, hogy kinyíljanak a pénztárcák. Az ilyen WorldVu-k meg mindig meg szoktak maradni projektekkel házaló prospektuscégeknek, mert ha jól tudom azóta sem jutottak előrébb, míg a Space-X-ben jól hasznosult az az 1 milliárd.

Space-X költségszerkezete érdekes lehet: azt tudjuk, hogy a teljes gyártási folyamatot ők tolják végig, azaz irgalmatlan mennyiségű tőkét kellett befektetni a gépparkba. Ezt gondolom az alapítók és a NASA/légierő forrásai biztosították. Fix költség emellett csak a munkaerő lehet, ami elég drága dolog, illetve a tartós bérletbe vett 3 indító állvány. Változó költségnek meg ott vannak a volumen-függő tételek, mint alapanyagok, üzemanyag, áram, Range-hozzáférés, biztosítások. Tehát elméletben kell lennie egy pontnak a volumenben, amikor a minimális marginok fedezik a fix költségeket is. Onnantól meg, ha tömegesen újrahasznosítanak, akkor meg meg jobban leesik a költséghányad.
Viszont ebben az esetben ha részvénnyel nem is, de kötvénnyel meg kellene jelenniük a piacon. A CCC és az alatti besorolású gagyi-papírok 10-15% hozam körül forognak historikusan, kivéve néhány időszakot, amikor efölé ugranak (2008, 2011, 2016). BBB meg stabilan 4-5% alatt tanyázik. Innentől várható, hogy ha ki is bocsátanának bármit, azt nem lehetne BBB-nek minősíteni, afölött meg valószínűleg nem tudná kitermelni az idegen tőke költségét. Cserébe lehet vergődni a mindenféle kockázati tőkésekkel, üzleti angyalokkal, állami szponzorokkal.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Nem úgy van, hogy még azt a törpe űrsikló-drónt is követik a csillagászok? Csak mert úgy elég könnyen megállapítható, hogy fent van-e. A cég meg értelem szerűen nem nyilatkozik: szupertitkos valami, amit a Northrop épített és lényegében semmit se tudunk a nevén kívül, meg, hogy nem mehetett túl magasra, mert utána visszajött az első fokozat a szárazföldre.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Hát, Virgin Orbit megvette az indító repülőt, amiről a Pegasushoz hasonló képességű rakétákat (Launcher 1) fogják majd indítani. Hogy miért nem a White Knight-2 platformot használják, az jó kérdés... Viszont 2019 januárjára már van is megrendelésük:

Az indító repülő, amelyet az anyavállalat másik üdvöskéje (Virgin reptársaság) leselejtezett. Szóval ez így...
A 2019-es indítás tök jó, de ugye a Falcon Heavy is 3 éve indítja a DoD Demo missziót... Minden nap...
A LauncherOne még indított rakétát... A RocketLab legalább már igen....

Na jó, de nekik még nem repült egy centit sem az orbital-class boosterjük. Meg zsebből finanszírozni könnyű, úgy Musknak is menne :D:D

Azért náluk látni azt, hogy öles lépésekkel haladnak.


Ezzel a műholdas nettel kampányolt talán az első BFR prezentáció alatt is.

Ha a 2016-os IAC előadásra gondolsz, nem említette - ilyeneket említett:

140_ist_15.png

A kérdés viszont az, hogy még lejönni lejön a zinternet LEO-ról a teflonra, de hogyan mászik vissza anélkül, hogy Józsinak Bissau Guineában egy nagy parabolát és/vagy aggregátort kéne cipelni magával? Mert az várható, hogy ezekre a piacokra ugrana rá inkább a fejlett világ helyett. Ott eleve robbant már egy nagyot a mobiltelefónia, nincsenek kábeles szolgáltatók és csak úgy tobzódik az erre épülő fintech-szektor. Épp _csak_ készülékeket kellene hozzá gyártani, mert tudottam olyan nincs.

Linkeltem a cikket, olvasd el. Ez nem a mobiltelefonok kategóriája, a fázisvezérelt antenna, amit terveznek, kb. pizzásdoboz méretű. Ez az otthoni / hajó / repülő internetszolgáltatásra vonatkozik.

https://logout.hu/cikk/urverseny_reloaded_muholdas_internet_boom/a_muholdas_internet_hoskora.htmlAz ilyen WorldVu-k meg mindig meg szoktak maradni projektekkel házaló prospektuscégeknek, mert ha jól tudom azóta sem jutottak előrébb, míg a Space-X-ben jól hasznosult az az 1 milliárd.[/quote]

Leszerződött az ArianeSpace-el egy idei Szojuz-2-1 indításra, szerződése van a LauncherOne-al és a Blue Origin-el indításra.
A műholdakat az Airbus gyártja neki, erre is szerződése van.

Azért nem áll rosszul a Oneweb (most így hívják)....
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Az indító repülő, amelyet az anyavállalat másik üdvöskéje (Virgin reptársaság) leselejtezett. Szóval ez így...
A 2019-es indítás tök jó, de ugye a Falcon Heavy is 3 éve indítja a DoD Demo missziót... Minden nap...
A LauncherOne még indított rakétát... A RocketLab legalább már igen....



Azért náluk látni azt, hogy öles lépésekkel haladnak.




Ha a 2016-os IAC előadásra gondolsz, nem említette - ilyeneket említett:

140_ist_15.png



Linkeltem a cikket, olvasd el. Ez nem a mobiltelefonok kategóriája, a fázisvezérelt antenna, amit terveznek, kb. pizzásdoboz méretű. Ez az otthoni / hajó / repülő internetszolgáltatásra vonatkozik.

https://logout.hu/cikk/urverseny_reloaded_muholdas_internet_boom/a_muholdas_internet_hoskora.htmlAz ilyen WorldVu-k meg mindig meg szoktak maradni projektekkel házaló prospektuscégeknek, mert ha jól tudom azóta sem jutottak előrébb, míg a Space-X-ben jól hasznosult az az 1 milliárd.

Leszerződött az ArianeSpace-el egy idei Szojuz-2-1 indításra, szerződése van a LauncherOne-al és a Blue Origin-el indításra.
A műholdakat az Airbus gyártja neki, erre is szerződése van.

Azért nem áll rosszul a Oneweb (most így hívják)....[/QUOTE]
Oké, elolvastam a cikket. Nyüssz.
mask-film_3176883k.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Cifu

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Ha már műholdas adatkapcsolat, az ESA a tengeri adatforgalmat szolgáló VHF, felszíni sugárzású rádió rendszert tenné műholdas alapokra a VDES segítségével. A dolog alapja, hogy 2010-ben az ISS-ről (ESA Columbus moduljából) sikerült érzékelni az alatta elhaladó hajók VHF-jeleit (pontosabban az itt sugárzott Automatic Identification System jeleket), miközben eddig a jelek az antenna magasságától függően maximum egy 9-100km felszíni sugárban voltak érzékelhetőek (horizont ugyebár). A dolog előnye, hogy az amúgy kötelező AIS-sugárzókat, frekvenciákat egyebeket nem kell piszkálni a VDES bevezetéséhez, csupán egy további frekvencia tartományon menne mellette az adatforgalom (pl. hol van jéghegy, kalóz, tengeri szörny stb.). És természetesen az IoT tengeri elterjedése előtt is megnyitja az utat (rendszer-diagnosztikák, hogyan menjünk neki automata üzemmódban haladba útba eső amerikai rombolóknak stb.).
Jelenleg a rendszer Svalbard-i tesztje zajlik 2017 júliusa óta a norvég Norsat-2 műhold és a Norwegian Coastal Authorities egy hajója segítségével, ami ide-oda úszkálva méri a jelerősséget, hálózati hibákat, ionoszféra hatásait stb.

Sajnos a forrásban nincs szó további műholdakról, frekvenciákról, későbbi ütemezésről.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113

Annyi a kérdőjel a Zuma körül, hogy én már azt se hiszem el, ha a Spiegel ír róla...

Amit tudunk.

  1. A Falcon 9 normálisan működött (nominal).
  2. A Falcon 9 második fokozata a tervek szerint tért vissza az Indiai óceánba (ez megint arra mutat, hogy az indítás maga sikeres volt, tehát a linkelt cikk téved)
  3. A NORAD felvett a listájára egy "PAYLOAD" elnevezésű orbitális tárgyat, USA 280 jelöléssel, a pályaadatok a titkosított műholdaknak megfelelően nem publikusak:
screenshot_JSpOC_catalogue_entry.jpg


Más szóval én nem rohannék előre az olyan kijelentésekkel, hogy a Zuma egyértelműen kudarc volt. Illetve nem tudjuk, hogy az adott indításnál mi is volt a valódi cél....
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Annyi a kérdőjel a Zuma körül, hogy én már azt se hiszem el, ha a Spiegel ír róla...

Amit tudunk.

  1. A Falcon 9 normálisan működött (nominal).
  2. A Falcon 9 második fokozata a tervek szerint tért vissza az Indiai óceánba (ez megint arra mutat, hogy az indítás maga sikeres volt, tehát a linkelt cikk téved)
  3. A NORAD felvett a listájára egy "PAYLOAD" elnevezésű orbitális tárgyat, USA 280 jelöléssel, a pályaadatok a titkosított műholdaknak megfelelően nem publikusak:
screenshot_JSpOC_catalogue_entry.jpg


Más szóval én nem rohannék előre az olyan kijelentésekkel, hogy a Zuma egyértelműen kudarc volt. Illetve nem tudjuk, hogy az adott indításnál mi is volt a valódi cél....
Vagy, hogy egyáltalán mi is volt a Zuma...
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 996
31 071
113
A Makejev Tervezőiroda újra felmelegíti a "Korona" projektet, melynek célja egy a Falcon 9-hez hasonló többször újrahasznosítható rakéta lenne. Az eredeti projekt 1992-2012 között futott, ám a megfelelő finanszírozás hiányában végül beszüntették a fejlesztését. Valószínűleg a SpaceX jelentette konkurencia hatására vették újra elő a tervet a fiókból. Hivatalosan a rakéta össztömege nem haladná meg a 300 tonnát és 6-7 tonna terhet vinne fel LEO pályára folyékony hidrogén és oxigén hajtóanyag segítségével. A videóban 1:45-tól látható egy rövid ideig.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
A Makejev Tervezőiroda újra felmelegíti a "Korona" projektet, melynek célja egy a Falcon 9-hez hasonló többször újrahasznosítható rakéta lenne. Az eredeti projekt 1992-2012 között futott, ám a megfelelő finanszírozás hiányában végül beszüntették a fejlesztését. Valószínűleg a SpaceX jelentette konkurencia hatására vették újra elő a tervet a fiókból. Hivatalosan a rakéta össztömege nem haladná meg a 300 tonnát és 6-7 tonna terhet vinne fel LEO pályára folyékony hidrogén és oxigén hajtóanyag segítségével. A videóban 1:45-tól látható egy rövid ideig.

Érdekes, gyakorlatilag a Bono-féle SSTO tervekhez, illetve azok azokból kifejlődött Douglas DC-Y / DC-X / Delta Clipper tervekhez hasonlatos (illetve a DC-X ugye megépült)

  1. 1997-től kezdve a hagyományos rakétahajtóműveket gyűrűs Aerospike váltotta le
  2. A "festésből" úgy tűnik, hogy 1997-ig a rakéta orral lép be a légkörbe (hővédelem az orron), feltehetően ezt a hajótómű és a hővédő pajzs összeegyeztethetetlenségéből fakadóan tervezték így. Nem biztos, hogy később "farral előre" térne vissza, mert az orr gyanúsan lekerekített és fekete színű.
  3. Szépek ezek a tervek - de a finanszírozás a lényegi kérdés. Az Angara rakéta és a Föderáció űrhajó is csigalassan halad, egy SSTO fejlesztésére hogy lenne pénz?
Ezzel együtt (mint szinte minden SSTO terv) nagyon tetszik...
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Kis színesek:

Teljesen autonóm röntgen-navigációt tesztelt a NASA az űrben- Station Explorer for X-ray Timing and Navigation Technology, avagy SEXTANT.
Milimásodperces pulzárok segítségével precízen meg lehet határozni egy ezer mérföld/órás sebességgel haladó eszköz helyzetét az űrben, hasonlóan a GPS rendszerekhez. Az ehhez szükséges eszközt még 2017 júniusában szerelték fel az ISS-re. 8 órával a teszt megkezése után a 17,500 mph-val haladó űrállomás helyzetét 10 mérföldön belüli pontossággal sikerült meghatározni a J0218+4232, B1821-24, J0030+0451, és J0437-4715 milimásodperc pulzárok segítségével. Idén a szoftvereket hangolják finomra, majd 2018 vége felé lesz egy második mérés. A cél az, hogy a jövőben ezzel tudják felszerelni a mélyűrbe haladó szondákat, amelyek ezáltal önálló helymeghatározásra lennének képesek (ha jól tudom fényes égitesteket optikailag az űrkutatás hajnala óta használnak a szondák esetében is, de azért ez sokkal kifinomultabb és nem függ a Naptól mért távolságtól sem).
nicercomponents.gif


A Virgin Galactic 7. alkalommal tesztelte sikeresen a VSS Unity-t:
- 0,9 Machal repültek és tesztelték a hőálló burkolatot
- volt benne víz, hogy szimulálják az üzemanyagot

RocketLab 20-án tervezi fellőni a második rakétát, most hogy végre előkerültek a karácsonyi-újévi szunyókából:

8 perc múlva Delta IV fellövés, NROL-47 kémműhold feljuttatására. Remélhetőleg (a héten már tolták el a rossz idő miatt):